Parlando 1959/2, 4-11.
old.
Bartók műveinek
interpretációja és a modern előadói stílus
(folytatás)
(A cikk első részének rövid tartalma: Két torzulást elemeztünk: a
romantikus és a barbár előadást. Egyikben a túlzott differenciálás, az
ízléstelen és „érzelmi” árnyalás, másikban a túlzott integrálás, a mindent
egybedübörgés mosta el a szilárd zenei szerkezetet.)
III.
A
helyes Bartók-interpretáció
Ezek után szinte fölösleges is
lenne tovább folytatni a cikket, hiszen csak arra mutattunk rá, ami föltétele
minden jó interpretációnak: induljunk ki az adott zenéből, csak azt
játsszuk, ami benne van, de azt viszont játsszuk! Vagyis a mű
szerkezetéből, felépítéséből kell kirajzolódnia az előadásnak.
(Nemcsak formai, de dallamvezetési, ritmikai, szólamlogikai, funkciós
felépítésre is gondolunk itt.)
Ezek a szerkezeti elemek -
szemben például Mozarttal - Bartóknál rendszerint igen feszült, s csak ritkán
oldódó érzelemvilágot takarnak. Ebből adódik bartóki muzsikának néhány
olyan sajátossága, amiről mégis beszélnünk kell. Izgalma, robbanékonysága
egy belső fűtöttségnek és ellenálló formának kontrasztjából adódik.
(”Bartók zenéjében rendkívül szigorú nyelvezet egyesül szinte egyedülállóan
konzekvens formával.”) Akár egyik, akár másik hiányzik, elvész a feszültség.
Hasonlatképpen a kazán
nyomására hivatkozhatunk. Az sem jöhet létre, akár a belső energia, akár a
kazán falának merev ellenállása hiányzik. Ha a hőt csökkentjük, vagy ha
gumifalu kazánt alkotnánk, a nyomás egyformán kisebbedne. A belső
feszültséget nem igen hozhatjuk létre mesterségesen magunkban, vagy a
tanítványban az vagy van, vagy nincs. De a mű szerkezeti elemeinek
feltárásával, bizonyos hatásoknak, formálási megoldásoknak megéreztetésével a
szilárd forma ideálját felidézhetjük.
1.
Mindenekelőtt - a
közhiedelemmel szemben - fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy Bartók zenéje
rendkívül melodikus. A melodika kifejező és
összetartó ereje döntő tényező a műben, szinte azt lehet
mondani, hogy ez a kontinuitás biztosítéka. Minél inkább hangsúlyozzuk a
ritmikus elemet, annál nagyobb gonddal kell őrizni a dallamvezetés
átéltségét. El kell itt kerülnünk a könnyen fenyegető romantizáló
túlzásokat, de a melodikus vezetéssel még olyan művekben sem szabad
szakítani, mint a Szonáta, III. zongoraverseny, Kétzongorás szonáta stb. A
feladat nem ilyen kiélezett olyan művekben, melyekben a kompozíció amúgy
is biztosítja a dallam érvényesülését (Gyermekeknek, Akkordtanulmány a
Mikrokozmoszból, III. Zongoraverseny I. tétel stb.) Ezeknél éppen a dallam
aszketikusan, fegyelmezetten szigorú betartására, a metrika tartására, a
puritán megfogalmazásra kell törekednünk.
2.
Bartók meloszát
közelebbről vizsgálva azt találjuk, hogy dallamformálása a zenetörténeten
végigvonuló kétfajta eszmény közül /bachi és mozarti/ a bachihoz áll közelebb.
Ez a dallamtípus nem, vagy csak ritkán szimmetrizál,
feszültsége nem egyenletesen eloszló, hatása nem harmonikus. Sőt:
nyugtalan, belső lökések érik, érzelmi csomópontokkal bír, szereti a
folyondárszerűen továbbfűzött, rugalmas változékony formálást. A
Mikrokozmosz 62. darabja például a mozarti típushoz közelebb álló, első
két sor (periódus) után átcsap ebbe a bachi formálásba, és nem is szakit vele a
darab végéig. Ezért mindig vizsgálnunk kell Bartók formáinak, dal1amainak
feszültség sűrűsödéseit, érzékeny pontjait, áttöréseit, s
megfelelően éreztetnünk kell az előadásban. Vagyis a formálásunk
legtöbbször nem statikus, hanem dinamikus nem állapotot, hanem történést
rajzolunk.
3.
Ismét szembeszállva a közhiedelemmel
Bartók zenéjének rendkívüli finomságara akarjuk felhívni a figyelmet. Kevés
zeneszerzőre találnánk, akinél a felrakásnak, a harmónia alkatrészeinek, a
zenei szövésmódnak nagyobb érzékenysége lenne, mint nála. Ebből itt
különösen a polifóniát emeljük ki. A fent említett „csomópontok” fontos
alkatrésze lehet - különösen a 20-30-as évek műveiben - az imitáció, a
szólambelépés. Ezeket mindig úgy kell megformálnunk, hogy a többnyire súllyal,
sőt néha kis agogikával exponált szólambelépés
valóban izgalomba hozza a zenét. Fontos azonban; hogy ennek az izgalomnak a
mértékét mindig a hangulat, környezet, formai hely, a darab hosszúsága stb.
figyelembevételével határozzuk meg, nehogy túlzásokba ízléstelenedjünk.
4.
Éppen a folyondárszerű
dallamvezetés tagolása szempontjából nagy jelentősége van a harmóniai
(funkciós) és hangnemi (tonális) szerkezetnek. Sajnos még klasszikus
összhangzattani ismereteink sem állnak kielégítő fokon, a modern zene
összhangzattanához konyító zenészt keresni meg éppen Diogenészhez illő
feladat. Pedig néha az egész mű sarkpontja egy-egy ilyen változás. A
Mikrokozmosz II. 62. lényeges fordulópontjai például éppen a g alfarendszerből
az ehhez képest szubdomináns szerepet botöltő
fisz alfa - rendszerbe való átcsapás (13. ütem), majd gisz alfán keresztül
(domináns) visszafordulás az alaphangnembe (27-28. ütem fordulója).++
Fel akarom
hívni a figyelmet arra is, hogy Bartók sajátos gonddal és precizitással
dolgozta ki az előadási jeleket saját műveiben is. Ezeket mindig
külön is elemeznünk kell, mert sokat árulhatnak el a mű
szerkezetéről. Elég, ha itt a súly-hierarchiára utalok: arra a következetes
rangsorra, amely tenuto jeltől a > és a ^
jelen át a sf és sff-ig
mindig formát feltáróan jelentkezik a külső kottaképben /pl. Allegro
barbaro 5-17., vagy 34-41. ütem/.
Ahogy a torz
előadásoknál, úgy itt, is szeretnénk néhány kiugró példára hivatkozni.
Legyenek ezek - hogy még mindnyájunkhoz közelálló emlékeket idézzek - az
1958-as Bartók-fesztivál műsorából:
Richter II. zongoraverseny I. tétele többek közt
azért volt olyan meggyőző, mert a művet biztosan kézben tartva,
maradt energiája - szemben a sokszor hallott maszatos dübörgéssel - az
akkordtömeg szopránjából dallamot kialakítani. Szólt az akkord, volt ereje és masszivítása, de szárnyalt a melodika
is. Más és más szempontból ugyanilyen jellegű megfigyeléseket tehettünk a
többi tételekben is.
A Juillard–quartett
III. vonósnégyes-előadása talán a mostanában Budapesten hallott legjobb
Bartók-produkció volt. Az egész mű szinte szikrázott, robbant. A metrika
izgalmas, szigorú tartottságát állandóan bombázták a sforzátók,
szigorú ritmusok, jól hangsúlyozott szólambelépések, s ebből olyan
feszültség jött létre, ami szuggesztívebb volt minden „kifejező” és minden
barbár előadásnál.
Yehudi Menuhin koncertjeiből a szólószonáta
előadására szeretnénk itt hivatkozni. A lassú tétel minden
érzelgéstől mentesen is meggyőző hatást tudott tenni, mert a
bartóki melodikában és harmóniavilágban jártas ember
nyúlt a dallamhoz életre kelteni azt.
Bár nem
éreztük véglegesen megoldottnak a kétzongorás szonáta előadását, mégis azt
kell mondanunk: Bartókot hallottuk, és nem Bartók zenéjének ürügyén valami
mást. Erről az előadásról már cikkünk első részében irtunk.
IV.
Egy példa
Most kérjük az olvasót, keresse elő a Mikrokozmosz
II. füzetéből a 62. darabot, s üljön vele a zongorához állításainkat
ellenőrizni.
A fenti
általános megjegyzéseket most röviden, de világos és praxisunkban többször
előkerülő darabon szeretnénk illusztrálni. A Mikrokozmosz II.
füzetének 62. darabjáról van szó: Párhuzamos mozgás kis hatod hangközökben. Az
alábbi elemzés a darab végső előadási eszményét szeretné kibontani.
Hogy ebből mennyit lehet a növendékkel megvalósítani, azt annak tudása,
tehetsége és sok más mellékkörülmény dönti el.
Az alapötlet
rokon sok más Bartók-példából ismert alfa akkordtípus különféle megvalósult
formáival. Ennek az akkordnak dúr-moll keveredés különös feszültséget,
mondhatni vadságot ad:
(Távolabbi rokonait
most nem sorakoztatjuk ide.)
Az első
12 ütem szimmetrikusan periodizál: /6+6 ütem/. Mielőtt még egyáltalán
zongorához ülnénk, világosan el kell képzelnünk a zárlatok megoldását. Bartók tenutoit vegyük komolyan, legyen a két hangnak
jelentősége, súlya. Szinte tapadjon össze a két hang, s a kínálkozó staccatot kerüljük el.
A két zárlat
azonban nem egyforma: az elsőben feszültségnek kell érződnie
/domináns/ a második lezártabb /tonika/. Ezt a lezártságot érezteti Bartók a
12. ütem staccato jelével, és éppen ezért a staccato ellenére sem lehet a hang jelentéktelen.
Világos
elképzelésünk legyen a mű jellegéről, hangulatáról is, mielőtt
részletes kidolgozáshoz fogunk. A tempó izgatott, de nem gyors! Van valami
fenyegető, kérlelhetetlen jellege, s ennek élét venné a tempó gyorsítása.
Erre utal a risoluto, marcato,
vivaco non troppo is. A legato arra utasít, hogy mégse tegyük száraz kopogássá a
sok nyolcadot, hanem legyen színe, melege, expresszív
fojtottsága a dallamnak, a dallamvezetésnek.
Az
alapjelleg nyilvánvalóan megköveteli a metrika szigorúságát. Ez azonban nem
jelenti azt, hogy egy - egy indokolt hely kissé meg nem törheti az egyenletességet.
Ilyen például a 6. és a 12. ütem vége. A forma mindkét helyen megkívánja, hogy
kis agogiát kapjon a frazeálási szünet, s az új
frázis (egyben új formatag is) a 7. ütemben súllyal induljon. Agogiát csak fejlettebb növendéktől lehet megkívánni,
de a 6-7. és a 12-13. ütem szétvá1asztása mindenképpen fontos.
Csak
vázlatosan utalunk a periódus főbb pontjaira:
A 2. ütem
utolsó hangja: kilépés az alap „makámból”,
hajlékonyabb melodika.
3-4. ütem:
belső bővítés. (A formát „intakt állapotba” hozhatjuk a 3-4. és a
9-10. ütem kihagyásával.) A bővítés első hangján - mint minden
bővítésnél - kis meglepetés érezhető. Ez a kiemelt b száll le a 4.
ütemben a-ra, majd az 5. ütemben g-re.
11. ütem: a
dallam nem száll le g-re, mint az első félperiódusban,
s ezt az eltérést a felütés készíti elő. A 10. ütem két nyolcadának tehát
lendülni kell, élénkíteni a menetet.
Sokat
lehetne még írni a darab folytatásáról is, de helyszűke miatt csak néhány
megjegyzés:
13. ütem: a
2. nyolcadon érezhetően funkcióváltozás történt: súlyt és agogiát kíván. Megkívánja ezt a felső szólam belépése
is. E ritmusképletnek
nem mindig egyforma
fontosságú a jelentkezése. Súlyt mindenütt kap a később belépő
szólam, de agogikus nyújtást csak a formailag, vagy fukciósan fontos helyeken: 13., 29., 34. és 35. ütem. /Ez
utóbbiakban a harmóniaváltozás miatt; a 35.-ben már nem újdonság, tehát,
csökkenő mértékben./
A 13.
ütemtől a formálás - szemben az első periódussal - dinamikusabb: több
az aszimmetria, belső bővítés, stb. Belső bővítés
kezdődik pl. a 18. ütem 2. negyedétől, s ennek indu1ása mindig kissé
meglepetésszerű, érzelmi csomópont, új lendület kezdete.
A 21. ütem két
negyede /jobb kéz/ a periódus zárlataira menne vissza (s ahhoz hasonló
beállítást kíván,) de izgalomba hozza a zenét az alsó szólam polimetrikus belépése. Voltaképpen ez az igazi metrikus
helyzet:
A 17-26.
ütem egy funkciónak állandó ismételgetése, feszítése. A csúcspont, a megoldás,
a feszültség örömbe való áttörése a 26-27. ütem fordulója: visszatérünk az
alaphangnembe, a donináns tonikát kap, a regiszter
teltebb, s nem olyan ugráló, mint előbb.
A funkciós
és érzelmi történést talán megérezteti a 19-27. ütem ilyen átalakítása:
Ha
egy-kétszer ilyen túlzásban ragadjuk meg az érzelmi menetet, visszatérve a
rendes, egyszerűbben fogalmazott bartóki formához, létre fog jönni a
„gőzerő és kazánfal” korrelatív feszültsége (I.-III. fejezet.)
A
hátralevő ütemekről csak annyit, hogy a b-ket·jól exponálva olyan
tetőt nyerünk, melyet megdöbbentő intenzitással tör majd át a 36.
ütem c-je.
A befejezés
jó exponálására ügyeljünk: az élesebb felső regiszter után a 38-40. ütem
zömökebb, még marcatobb. Ebből az
elsúlyosodásból keletkezzen ritardando a 39. ütem 3.
nyolcadán. Túlozni nem szabad, csak amennyit a marcato
megkíván. A balkéz a 39. ütemben úgy indul, mint a 37. ütem ismétlése, aztán
meglepetésszerűen leáll.
V.
Hogyan?
De hogyan
vezethetjük a növendéket a helyes Bartók-interpretációhoz?
1.
Játszassunk Bachot sokat és jól. Aki érti Bachot, már nem
áll messze Bartóktól. A sok sti1uskülönbség e1lenére kevés. Ilyen
testvércsillagot találhatni a zenetörténetben. A dallamvezetés elvei, formálás,
érzelmi világ, feszültség és forma viszonya - mindenütt sok a hasonlóság.
2.
Bizonyos fokú - a tanítványhoz mért - elemzésre
feltétlenül szükség van. Ne hintalovakról, játékról, alvóbabáról, szürke
szamárról regéljünk neki zene címen, hanem a zene belső törvényeiről.
Ha ezt az ő nyelvén, az ő fokán tesszük, s azonnal zongoráztatjuk,
hegedültetjük, énekeltetjük, megérti ő ezt is.
3.
Az elemzés magában nem ér semmit. Minden elemzett tényt
azonnal képzeltessünk el vele némán, csak kottából, mielőtt zongorához
nyúl. Arra alkalmas daraboknál ez meg is előzheti a zongorán való betanulást.
Itt tehát a sorrend: elképzelem - leénekelem - elképzelem a mechanizmust -
zongorázom. Nehezebb daraboknál erre csak akkor kerülhet sor, ha a darabot már
le tudja játszani, és a részletesebb kidolgozáshoz kezdtünk hozzá. Ezeknél az
éneklés stádiuma gyakran kimarad.
1.
Vegyük rá a növendéket, hogy hallgasson modern muzsikát
(elsősorban Bartókot) hangversenyen, rádióban. Így tapasztalhatja meg
lassan a bartóki érzelemvilág lényegét.
2.
Nem hagyhatjuk a növendéket a vadonban egyedül
bolyongani. Beszéljünk meg vele egyes hallott műveket, de előadásukat
is. Így fejlődhet kritikai érzéke.
3.
Mindez természetesen megvalósíthatatlan önmagunk
fejlesztése nélkül. Hallgassunk, zenéljünk, elemezzünk, kamarázzunk, egyébként
menthetetlenül elmaradunk, megállunk a fejlődésben, sőt
visszasüllyedünk.
VI.
Kitekintés
A fentiek
elsősorban Bartók műveinek előadására vonatkoztak. De - mutatis
mutandis - körvonalazzák mindenféle zene előadásának modern formáit. A
modern előadás kultúra bizonyos izgalmat igényel, de a forma szigorú
fegyelmezettséget is. (Hallgassuk végig például néhányszor kottával kezünkben
Bach C-dúr szólószonátájának fugáját Yehudi Menuhin előadásában. - Most
jelent meg a magyar hanglemezpiacon, s hozzá megfizethető áron. -
Hegedűsöknek különösen tanulságos lehet, de minden zenész sokat tanulhat
belőle, bizonyos modorosságok ellenére is. Elkerüli a két veszélyt: nem
hideg és nem is érzelgős. A bachi zene belső szerkezete jutott itt
egy nagy művészen keresztül kifejezésre.)
A magunk
tehetségéhez mérten így kell zenélnünk. A gyerek fejlettségéhez mérten neki is
így kell zenélnie. S ehhez mérjünk minden interpretációt, amikor véleményt
alkotunk magunknak egy-egy hangversenyről.
Dobszay László
++ Elnevezések Lendvai Ernő könyve alapján (Bartók stílusa,
Zeneműkiadó, 1955.)
Alfa akkordnak nevezi Lendvai az olyan hármashangzatot (ill. ráépülő
négyes hangzatokat), melyekben az alaphanghoz viszonyított kis- és nagyterc
egyenlő joggal vesz részt. Így a példaakkordokban is. (L. bővebben
id. mű 18-20. old.)
A tonalitáshoz: a klasszikus összhangzattanból ismert funkciós
pillérhangokon kívül (dó, fa, szó) velük azonos funkciót képviselhet a
ráépülő kisterc sorozat bármely hangja. Tehát pl. g tonikát véve alapul SD
lehet c-n kívül az esz, fisz (gesz), a D lehet a d-n kívül az f, asz (gisz), h
is. Az elemzett műben a SD-t fisz, a D-t gisz
(asz) képviseli. (L. bővebben idézett mű 5-9. old.)