Parlando 1959/1, 4-8. old.
Hegedűpedagógiánk problémái
- Vitaindító cikk -
Vizsgákon, szakköreinken,
növendékhangversenyeink hegedűs produkcióinak értékelésénél gyakran
találkozunk a ”haladó hegedű-pedagógia” kifejezéssel. Megállapítások
hangzanak el arról, hogy az elmúlt évtizedben sokat fejlődött a
hegedűtanítás. Összehasonlítások történnek az 1-2 évtizeddel ezelőtti
és a mostani helyzet között, s ez az összehasonlítás a mostani javára dől
el. Úgy látjuk, hogy a hegedülni tanuló növendékek számában, a tanítás
anyagában és módszerében nagyfokú mennyiségi és minőségi fejlődés áll
fenn. Mégis, mintha ebben a kérdésben hegedűtanári karunk nem lenne
teljesen egységes. A szakköri és egyéb szakmai értekezletek hivatalos része
után, vagy egyéb magánbeszélgetések alkalmával egyik-másik kartárs nem osztja
az általános optimista véleményt, de legalább is a hegedűtanítás egyes
területein különböző jelenségekre hívja fel a figyelmet, amelyek őt
aggodalommal töltik el és a meglévő eredményeket, szerintük, kétségessé
teszik.
Ha hegedűpedagógiánk jelenlegi
helyzetével kapcsolatos kérdés-komplexumot meg akarjuk vizsgálni, úgy erre
kétségkívül legjobb módszer az, ha minél többen elmondják véleményüket, pozitív
és negatív észrevételeiket és meglátásaikat. Egy olyan vita, amely felszínre
hozza a rejtett ellenvéleményeket és az esetleg igen hasznos észrevételeket,
rendkívül ösztönző lehet egész hegedűpedagógiánk fejlődésére. A
használható egyéni megoldások közkinccsé válhatnak, és helytálló javaslatok
befolyásolhatják a tananyag és a metodika további fejlődését. Sikerülhet
ezen kívül a vita kapcsán olyan szabad és elfogulatlan légkört kialakítani,
amely egész hegedűtanári karunkra ösztönzően és meggondolkoztatóan
hat; és mindenki meggyőződhet arról, hogy a fejlődésre a
meglátások csak értékük és helyességük szerint hatnak, nem pedig aszerint, hogy
kitől származnak. Ennek a vitának lapunk hasábjain való megindítását
kívánja ez a cikk szolgálni.
Az itt következő fejtegetésekben a
magam gondolatait mondom el, amelyeknek nem a probléma kimerítés a céljuk,
hanem csak az, hogy a nagy kérdés-komplexumot hozzáférhetőbbé,
áttekinthetőbbé tegyék.
Kezdjük tehát az elején! A „haladó
hegedűpedagógia” kifejezés, mint művészeti életünk sok más, hasonló
elnevezése, általánosságánál fogva igen alkalmas arra, hogy széltében-hosszában
alkalmazzuk és a legkülönbözőbb tartalommal ruházzuk fel, elejét véve ez
által minden tisztánlátásnak és megértésnek. Ehhez ugyanis jól körülhatárolt,
egyértelmű, világos tartalmú és jelentésű fogalmak kellenek. Úgy
gondolom, minden pedagógia – így a mai magyar hegedűpedagógia is – aszerint nevezhető haladónak vagy nem haladónak, hogy
milyen választ ad a következő három kérdésre: kik, mit, hogyan tanulnak?
Ebből a hármas kérdéscsoportból talán
a második és az ehhez kapcsolódó harmadik az, amely a legtöbb vitára adhat
okot. Az első kérdés kizár minden vitát. Itt a haladás fogalma teljesen
egyértelmű. A zeneoktatás kiszélesedése következtében sokkal többen
tanulnak hegedülni, mint azelőtt. A peremvárosok Budapesthez való
csatolása, ennek kapcsán a Fővárosi Zeneiskola Szervezet hálózatának
nagyarányú kibővítése következtében sok olyan munkásgyerekhez is eljut a
zenekultúra, akik eddig ebből ki voltak zárva. Ez nagy feladatokat ró a
pedagógusokra, hiszen ezek a növendékek otthoni környezetükben nem kaphatnak
még annyi támogatást, segítséget, mint a kulturáltabb környezetben élő,
belterületi, vagy általában értelmiségi származású gyermekek. A kérdést
valamelyest ismerő előtt nem lehet vitás, hogy éppen a zenetanítás
terén milyen sok múlik a növendékek szülői házból magukkal hozott
kultúráján és a szülők segítő-támogató, nem utolsó sorban pedig ellenőrző
tevékenységén. A fejlődésnek azonban feltétlenül a zeneoktatás
kiszélesítése, demokratizálása az útja. Azok a pedagógusok, akik önként vagy
nem önként lemondanak a kulturált környezetben élő, belterületi
gyermekekkel elérhető, mutatósabb eredményekről, áldozatos munkájukkal
egy eljövendő generáció magasabb zenei műveltségét készítik elő.
Munkájukat, és így sok peremvárosi zenetanfolyam színvonalát is egy több
évtizedes várható fejlődés távlatában lehet csak értékelni. A „mit”
kérdése azonban (amelyhez a „hogyan” - tehát a metodika -
természetszerűleg csatlakozik), már sokkal nagyobb véleménykülönbségek
lehetőségét veti fel. A haladás kérdése itt más vetületben jelenik meg.
Legdöntőbb kérdés, hogy jó zenét adjunk. Minden zenepedagógia akkor jó, és
csak akkor lehet haladó is, ha jó zenén nevel, ha a nagy mesterek zenéjének
aktív és passzív, hallgató és közreműködő megértésére neveli a
gyermeket. Külön kell hangsúlyoznunk a magyar zenére és a mai zenére való
nevelést. Az előbbivel kapcsolatban utalok Kodály Zoltánnak immár zenei
nevelésünk alapjává vált útmutatására: először zenei anyanyelvét tanulja
meg a gyermek. A modern zenére vonatkozóan idézek egy új német zenei
lexikonból: „Napjaink zongorapedagógiai irodalma megkísérelt közeledni a musica nova-hoz. Bartók Béla.
Mikrokozmoszában ez sikerült.” (Friedrich Herz- feld: Lexikon der Musik, Berlin,
1957.)
Persze, ezúttal ismét meg kell
állapítanunk, hogy zongorista kartársaink mennyivel előnyösebb helyzetben
vannak, mint mi, mert a legrégibbtől a legújabbig, eredeti kézből,
tehát a nagy mesterek tollából származó, a gyermekek technikai fokának
megfelelő pedagógiai irodalommal rendelkeznek. Ilyenformán náluk egy
hangszeriskola kevésbé nélkülözhetetlen, mint hegedűszakon. Nálunk azonban
az első években szükség van zenei és hangszeres nevelés céljából egységes
metodikai elgondolásból született és összefüggően felépített iskolára,
amely az előbb említett feladatok megoldását célozza, tehát a jó zenére;
ezen belül nem utolsó sorban korunk és hazánk zenéjére nevel, és a zenei
megvalósításhoz szükséges mechanikai-technikai feltételek lehetőségét
megteremti.
Magasabb osztályok számára rendelkezésre
áll az un. klasszikus etűdanyag (Keyser, Dont, Feigerl, Mazas stb.), amely, ha
nem is kimagasló zenei érték, de általában egészséges muzikalitás és jó hangszeres
tapasztalatok szülötte, és már számíthatunk a növendékek zenei horizontjának
tágulására, ízlésének fejlődésére, amit jó zenei neveléssel
előkészítettünk. Ezért van jelentősége már II. osztálytól kezdve a
jól megválogatott daraboknak.
A „mit” és ezzel együtt a „hogyan” kérdése
is tehát elsősorban a hegedűiskola kérdése. És talán itt érkezünk el
a véleménykülönbségek legnyilvánvalóbb területére.
A Bloch-féle hegedűiskola; amely nem
sokkal a századforduló után keletkezett, ma elavultnak tekinthető,
elsősorban zenei nyelvezete miatt, amely az akkori időszak híg német
- francia utóromantikus stílusát tükrözi. Emiatt technikai szempontból sem
készíthet elő sem az új, sem a magyar zenére, hiszen Blochnak ezekről
akkor még nem lehetett fogalma. (Tudjuk, hogy az új zene megszületése és az
évezredes, ősi magyar zene felfedezése azóta
történt.) Mindazonáltal igen nagy hibát követnénk el, ha nem hangsúlyoznánk itt
és most is Bloch óriási érdemeit a magyar hegedűpedagógia megteremtésében
és kialakításában. Munkája nélkül újabb eredményeink elképzelhetetlenek
lennének. Nem róhatjuk föl hibájául ezt a természetes jelenséget, hogy az
elmúlt félévszázad fejlődése túlhaladta őt. Ennek ellenére vannak
pedagógusok, akik ezzel nem értenek egyet. Tudomásom szerint vannak
Szervezetünkön kívülálló tanárok, akik ma is Bloch-iskolából tanítanak, és
Szervezeten belüliek, akik szintén azt tennék, ha lehetne.
A megváltozott és megnövekedett feladatok
már régen szükségessé tették egy új hegedűiskola megjelenését. Több
sikertelen kísérlet után, 1948-ban megjelent a Sándor - Járdányi - Szervánszky: Hegedű ABC, az új hegedűiskola 1.
kötete, és ebben az évben, több mint egy évtized után a mű V.
befejező kötete is napvilágot látott. Végleges véleményt mondani róla még
nagyon korai lenne. Igaz, hogy az ABC tanításában már évtizedes
tapasztalatokkal rendelkezünk, a többi füzetek azonban csak fokozatosan,
később kapcsolódtak bele a tananyagba. Így például az olyan lényeges
fekvés-tanítás is csak pár éve történik a IV. a és b
füzetben lefektetett metodikai alapon. Szó sem lehet tehát még egy, a
Sándor-iskolán felnőtt hegedűs generációról.
Ennek ellenére az iskola egy-két
alapvető módszerbeli újítása és anyagválogatása bőven adhat
megbeszélésre és vitára okot. Itt van például a fogásmódok rendszere, amit
sokan merész újításnak vélnek, holott külföldön több évtizedes múltra tekinthet
vissza. Idézek Bloch metodikájából: „Egyes újabb hegedűiskolákban (pl. Zanger, Hochmann iskola
átdolgozása) mindjárt a tanítás kezdetén a fogások rendszerével találkozunk. Ez
abban áll, hogy a balkéz négy ujja egy bizonyos előre megállapított módon,
mind a négy húron egyformán, egy fogásmódot alkot, mely fogásmód hangjai közt
eleinte egy félhang, később azonban két félhang is szerepel.” Alább Bloch így
folytatja: „E módszerben az a lényeges hiba, hogy már az első és második
fogásmódnál, melyek az iskola legelső gyakorlatait képezik, három
kereszttel és egy B-vel van dolgunk. Ha tekintetbe vesszük, hogy a tanítás
kezdetén mennyi fontos dologra kell a növendéknek figyelnie, könnyen látható,
hogy a fogások ezen bonyolult rendszere még
felnőttebb növendéknek is megnehezíti a tanulást.” (Bloch József: A
hegedűjáték és tanítási módszere, Rozsnyai Károly kiadása, Bp. 1906!).
Persze Bloch nem gondolhatott itt arra a módszerre, amely a nehézségeket
csaknem teljesen megszünteti: a relatív szolmizációra.
A relatív szolmizáció és annak a
hegedűtanításban való tudatos használata ezt a problémát oly mértékben
leegyszerűsíti /ha nem is oldja meg teljesen, mert tudjuk, hogy az abszolút
rendszer tanítása milyen fontos/, hogy ez komoly nehézséget nem jelenthet
többé. Lehet, hogy ha Bloch idejében relatív szolmizáció
ilyen általános és bevált zenei nevelési elv lett volna, ő is a fogásmódok
rendszere szerint építette volna fel iskoláját.
Felmerül továbbá például a népzenei anyag
nagy szerepe is, amely persze az anyanyelv hangszeren való megtanulásának
fontos eszköze és rengeteg érdekes vonás-problémát vet fel, de bizonyos
vélemények szerint a túl sok népdal útját állja más „etűd-szerű”,
elsősorban balkéz-technikát fejlesztő anyag elhelyezésének. Vitára
adhat okot a fekvéstanítás módja, a második fekvés igen bő tárgyalása,
egyes nehézségek adagolásának sorrendje, az egész tananyag osztályokba való
beosztása, egy-egy füzet elvégzésének lehetősége egy tanév keretén belül.
Tisztázatlan kérdés továbbá az iskola mellett használandó egyéb tananyag
szerepe, mennyisége és minősége. Elég-e az iskolában szereplő
kettősfogás anyag? Nem kell-e egyéb ujjgyakorlat a balkéz-technika
fejlesztésére? /Itt megjegyzendő, hogy készülnek ujjgyakorlatok a
Sándor-iskola füzeteivel párhuzamos anyaggal./ Hogyan
kapcsolódjék mindehhez a skálázás? stb., stb.
Csatlakozik ehhez még egy sereg más
probléma, amely már csak a „hogyan” kérdésével foglalkozik, amelyeket ma nem
kívánok bővebben tárgyalni. Ezeknek fő forrása egy modern, egységes
metodika hiánya. Ide tartoznak mechanizmusbeli, elhelyezkedési problémák, a
kezdők tanításának módszere, vibrátó és még sok
más kérdés. Igaz ugyan, hogy ezekről a kérdésekről sokat hallunk, a
szakkörök állandó hibája azonban hogy a más véleményen lévő kartársak
általában nem nyilatkoznak meg, és így a termékeny vita rendszerint elmarad.
Mindezek a kérdések felmerülnek, ha a
haladó hegedűpedagógia kerül szóba. S még más természetű, nem
szorosan hegedűmetodikai, hanem inkább általános zenepedagógiai kérdések;
így a szolfézs-tanítás évtizedének hatása a hangszer pedagógiára, amelyről
szintén megoszlanak a nézetek: a szolfézs- és hangszertanítás összehangolásának
problémája. A társas zenélés fokozatos fejlődése, - gondoljunk például a
tíz növendékzenekarra. A tanfolyamok szerepe az általános iskolákban, az iskola
és a zenetanfolyam kölcsönhatása, a koncertlátogatásra és rádióhal1gatásra való
nevelés, a növendékek hangversenyen való szerepeltetése...
Ez a cikk sem teljes, sem kimerítő
nem óhajt lenni. Indítást, kezdő lendületet szeretne adni. új
hegedűpedagógiánknak egyik lényeges alapvonása, hogy több és elmélyültebb
szellemi munkát igényel a pedagógus részéről. A gyakorlatok sorrendszerű,
mechanikus feladása és kihallgatása már nem felel meg a differenciált
követelményeknek. Az elmélyedő szellemi munka bizonyára megtermi majd a
gyümölcsét. Szeretnők, ha ennek a cikknek nyomán meginduló vita ehhez
hozzájárulna.
Till
Ottó