Parlando 1959/2,
18-26. old.
A lapról olvasás tehetsége, kialakítása és alapvető technikája
De tehetség-e a lapról-olvasás? Talán ez a
kétely a cím olvasójának legelső benyomása. Hiszen ez egyike a zene -
illetőleg alkalmazott zenetanítás /hangszeroktatás/ talán legtöbbet
vitatott, „legrejtélyesebb” problémáinak. Mindenekelőtt tisztáznunk kell
egy fogalmi tévedést. A tehetség szó
jelentése ugyanis a mindennapi szóhasználatban gyakorta eltorzul, nem fedi
annak tudományos értelmezését. Tehetség az általános nézet szerint
veleszületett adottság, vagy adottságok olyan szerencsés szintézisét jelenti,
amelyek előrejelzik az ember számára bizonyos tevékenységek sikeres
elvégzésének lehetőségét.
Ezzel szemben a tudomány éles határvonalat
húz veleszületett és un. „nevelt” fejlődéseredményezte sajátságok között.
Ilyen értelemben választja el az adottság
- ha úgy tetszik - rátermettség fogalmát a képesség
fogalmától, vagy a tehetségtől.
Leginkább a képességekről
(hasonlóképpen a készségekről) terjedt el az a téves nézet, hogy velünk
születnek. Valójában „a képességek is - cselekvéseink sikeres végrehajtásának
alapjai - csak úgy, mint minden lelki sajátság a fejlődés eredményei.” E
fejlődésnek kiindulópontjai mindenesetre anatómiai vagy fiziológiai
adottságok, csak ezek velünk születettek (öröklöttek).
Az alkotómunka a legkülönbözőbb,
jóllehet összetartozó cselekvések különböző sorozatát foglalja magában. Az
alkotómunka alapja éppen ezért a képességek
bizonyos halmozódása. Ezt nevezzük tehetségnek.
De alkotómunka-e a lapról-olvasás? A jó
lapról-olvasó célkitűzéseiben nem nélkülözheti a művészi igényt, s ha
ennek eleget tesz, úgy magáénak vallhatja Bárdos Lajos intését: „Az a fontos,
hogy lélegzésre bírva a tetszhalott kottaképet, életre keltsük a dallamot”. Ez
pedig alkotás a szó legnemesebb értelmében. A lapról-éneklés, a lapról-játszás
tehát igenis tehetség, amelynek alapja kétségkívül a rátermettség (zenei,
manuális, intellektuális, stb. adottságok), de kifejlődésének döntő
mozzanata a tudatos gyakorlás-tanulás. „A megfelelő tudás megszerezése
nélkül és a kézségek elsajátítása nélkül semmiféle
képesség nem bontakozhat ki.” Világítsuk meg röviden a fenti újabb
pszichológiai terminus technikusnak is - a készségnek - lényegét. Amikor
beletanultunk valamibe, elsajátítottuk egy művelet technikáját, ez azt
jelenti, hogy a művelet bennünk kellő mértékben automatikussá vált -
ekkor mondhatjuk - megszereztünk egy készséget.
Világos, hogy elméleti, illetve hangszeres
zenetanulmányok során is egyik központi, alapvető feladat éppen az
automatikus beidegzésű műveletek-készségek elsajátítása.
Egy órán igen tanulságos eset történt: két
kislány meglepő biztonsággal és kellemes muzikalitással „blattolt” egy
négy kézre átírt Haydn szimfóniát. A sikeres kísérlet után „hiszen ez nem is
oly nehéz” felkiáltással újra eljátszották a művet. Szánalmas botladozást
produkáltak. Miért? - mert az első olvasás feszült figyelme fellazult,
egyszeriben szétesett az a testi, lelki, szellemi összeszedettség, amely az
első olvasás sikerének titka volt. Nyilvánvaló, hogy ebben az esetben nem
a kitűzött cél megvalósításához elengedhetetlen készségek és képességek
hiányoztak, hiszen az előző, jó eljátszás kellően bizonyította
ezek birtoklását. A figyelem, helyesebben a figyelem koncentrációja hiányzott,
mint alapvető lehetősége annak, hogy a lapról-olvasás sokrétű és
szimultán igényű részfeladatai megvalósulhassanak.
Ha fenti példánkban a figyelem
dekoncentráltsága volt a jó lapról-olvasás meghiúsítója egy másik eset azt
fogja bizonyítani, hogy a megfeszített figyelem sem vezet eredményre, ha nem tudja
pontosan kitűzni célját.
A lapról-olvasási versenyen történt: egyik
növendék a számára kijelölt lassú darabot hibátlanul és feltűnő,
imponáló muzikalitással, gyerektől ritkán hallott szép tónussal hegedülte.
Második feladata egy gyorsabb tempójú (gavotte)
részlet eljátszása volt. Az történt váratlanul, hogy a hangigény és a szép
hegedülés elsőrendű célkitűzése háttérbe szorította, gátolta az
elsődleges feladat megoldását, a fokozott nehézségű kottakép
leolvasását, illetve feszes ütemű tiszta intonálását. Hangtisztaság,
helyes ritmus, gyors alkalmazkodás mind áldozatául esett az egyetlen - jelen
esetben csak másodlagosan létjogosult - célkitűzésnek: a szép játéknak.
Két különböző eset, de
mindkettőben közös, hogy nem a képességek vagy készségek hiánya akadályozta
meg a kitűzött feladat megvalósítását, hanem a figyelem hibái, - nem jött
létre a pszichikai egyensúly, a pszichikai
feltételek harmóniája.
Ne adjunk teret a dilettantizmusnak! Ha „a
prima vista” játszatunk is,
soha se kotta, - de mindig zeneolvasás követelményével lépjünk fel, ugyanakkor
ne engedjük „érzelmekkel” betömni a szöveghibák réseit.
Mit tehet a tanár annak érdekében, hogy tanítványából ügyes lapról-olvasót
neveljen? Mindenekelőtt tisztáznia kell önmagában munkájának célját. Mert
a tanítvány növendékfa, mely a tanári munka talajából, annak céltudatából,
rendszeréből, szuggesztiójából táplálkozik. Sovány talajon beteg fa
nő, ne várjuk hát, hogy virágba borul!.
Megkérdeztem több kiváló kollegától, mit
tart a lapról-olvasás lényegének, titkának. Az egyik válasz így hangzott: tudni
kell „úszni”. Aztán egy másik: - de ezzel sem jártam jobban - a lapról-játszás
tulajdonképpen „csalás”.
Ezeknek a hegedű- illetve
zongoratanár kartársaknak véleményei részlegesen kétségtelenül helytállóak és igen
praktikusak. Mert mit jelentenek voltaképpen?
- Ha valamilyen váratlan nehézségű
zenei szöveg, vagy elkövetett hibád zavarba hoz, ne veszítsd el fejed és állj
meg tehetetlenül, hanem igyekezz helyes ütemben maradni, így figyelmed
megfeszítésével /magadban kövesd a zene menetét/ könnyen jutsz át majd a
zökkenőn.
- Ha legyűrhetetlen nehézségű
állás kerül utadba, „játszál valami hasonlót”, -
vagyis: legyen meg a lélekjelenléted és képességed, hogy a játék-folyamatból
való kizökkenés nélkül, a harmonikus váz, a zenei értelem megtartásával
feladatodat átalakítsd, leegyszerűsítsd.
Mint láthatjuk a „csalás” igen komoly
hangszeres és még inkább elméleti képzettséget - tegyük hozzá rutint is -
igényel, és mint „segítőtárs a bajban” létjogosult. Mégis, mivel lényege a
feladat improvizált megkerülése, tanítása nem jelenti a lapról-olvasás
képességének fejlesztését.
Minden igyekezetük a kótakép
- erőinkhez mérten - hű megszólaltatását szolgálja!
Soha sem megalkuvásra, de mindig
erőik növelésére ösztönözzük, ne a nehézségek kijátszásának, de
leküzdésének módjaira tanítsuk növendékeinket!
Dr. Kovács Sándor Hogyan gyakoroljunk? c. kis tanácsadójából idéznék néhány olyan gondolatot, amely
pozitív vagy negatív értelemben kapcsolódik cikkünk problematikájához, könnyen
láthatókká téve azon pontokat, ahol valamely zenemű betanulásának, illetve
olvasásának gyakorlási módszerei feltételezik, vagy éppen taszítják egymást.
„Megfelelően a mozgásoknak és
hangoknak, melyeket a zongorista játékközben létrehoz, képzeletében a lelki
képeknek három sora pereg le:
1.
Látja
maga előtt a kottákat és billentyűzetet
2.
Hallja
előre a hangokat, melyeket játszani fog
3.
Érzi
előre a mozgásokat, melyeket végezni fog
A képzeteknek ez a három sora a zongorázás szellemi részéhez tartozik, a
mozgásoknak megvalósítása a testi
rész.”
„A megosztott figyelemmel való tanulás
kevésbé eredményes, mint az összpontosított figyelemmel való tanulás. Ámde, ha
zongorán tanulsz, egyidejűleg kell a kottába, kezedre, mozgásaidra, a hangokra
figyelned, míg, ha zongora nélkül tanulsz, előbb csak a szellemi részre
irányítod figyelmedet, annak is inkább egy mozzanatára /pl. csak a hallási
képekre/, azután a testi részre.”
„A technikai részeket is jobban
győzöd, ha szemeddel ellenőrzöd játékodat. Nagy előny tehát, ha
már az első eljátszásnál sem kell a kottába nézned.”...
És végül:
„Okulj ezekből a megfontolásokból és
a kísérletek eredményeiből, rendezkedjél be arra, hogy a tanulás szellemi
és testi részét elválaszd, csak, ha a szellemi részt elintézted, térj át a
testire.”
Világos, hogy a lapról-játszás esetében a
mozgások, a játék-folyamat szemmel ellenőrzése lehetetlen, hiszen a
kottaolvasásra kell figyelmünk nagy részét fordítanunk. Legfeljebb egy-egy
szokatlan pozícióra szorítkozhat az ilyen vizuális kontroll.
Az összpontosított
figyelmű tanulás eredményesebb, mint a megosztott
figyelmű, de „a prima vista”
játék alapvető feltétele a figyelem megosztása. Lehetetlen tehát a
szellemi- és testi rész különválasztása. Egyidejű, egyenértékű folyamatokként
zajlanak le a vizuális (a kottakép appercepció), akusztikus (a látott zene
megszólalása a belső hallásban) és motorikus (az ezekhez kapcsolódó,
beidegzett mozgások, a hangszer megszólalása) folyamatok. Sőt nem elég
olvasni a hangokat, azokat egységekké, zenei építőkövekké kell
összeállítani (a dallami egységekhez ritmikai egységek appercepciója társul),
az építőköveket a zenei intellektusnak stíluskeretbe kell foglalnia.
Különben zenélés helyett a hangszerjátszó egyszerű fizikai jelenség - pusztán
hangadás előidézője lesz. Végül mindezeket a szellemi
műveleteket a már megszerzett hangszeres készség segítségével hangzó
valósággá kell kivetíteni.
Ennek a feladatrendszernek megvalósítása a
figyelem kivételes céltudatosságát, tartósságát, rugalmasságát és átfogó
készségét kívánja meg.
Vegyük sorra, hogyan alakíthatjuk ki
ezeket az optimális feltételeket?
A figyelem céltudatának hibáját már
bebizonyítottuk a lapról-olvasási verseny egyik epizódjával. Valahányszor új
szöveget játszatunk, elengedhetetlen tehát a cél világos és pontos
megfogalmazása, vagy megfogalmaztatása a növendék által.
A művek méretei szerint a
megfeszített figyelem időtartama is változik. 2-3 perces kis
karakterdaraboktól átlag 25-30 perces ciklikus művek előadásáig
egyforma intenzitással kell a feladat megoldására összpontosítani minden
erőnket. Ezt az időtartamot itt-ott megszakíthatják pihenők.
Zenei, formai egységek végén érthetően fellazul a koncentráció. A figyelem
tartósságát legnagyobb mértékben a „közvetett érdeklődés” biztosítja. Ez
azt jelenti: mindig valami határozott, konkrét dologra irányul az
érdeklődés. Nem általában
figyelek, hanem megfigyelem például,
hogy egy hármashangzat felbontása következik, vagy egy domináns-tonika
akkordváltás, esetleg egy szekvencia sorozat, kromatikus moduláció-sor stb. Ha
ez a megfigyelés tudatosodik (vagy később éppen a kezdeti tudatosítás után
már automatikusan felismertté válik), akkor előbb-utóbb ezek
problémamentes automatikus játszásához vezet.
Ebben egy további feladat is rejlett: az,
hogy a figyelem nagyobb egységekre irányuljon. Ez egyszersmind feltétele a
figyelem rugalmasságának is: egyik tárgyról a másikra történő gyors
átvihetőségének. Sűrű szövésű, élénk tempójú tételek
játszásához a másodpercek törtrésze alatt kell a felbukkanó feladatokra
megfelelően reagálni. Ezért is olvastatunk nagyobb egységeket,
lehetőleg már előre, így
mintegy készenléti állapotot teremtve az elkövetkező zenei vagy technikai
problémák megoldásához.
A növendékek lapról-olvasási gyakorlatait
úgy válasszuk meg, hogy azok nehézségi foka ne vegye igénybe maximális
technikai felkészültségüket. Csak így érhetjük el, hogy tanítványunk egységeket
appercipál, nem „böngészi a kottát” és hogy a
manuális megvalósítás is folyamatban történik, nem „tapogatja a klaviatúrát”.
Ez pedig a sikeres gyakorlás alfája.
A „rutinos”, ily módon gazdag
stílus-ismerettel rendelkező lapról-játszót ritkán érik meglepetések,
gyakran szinte előre tudja azt, ami következni fog, hiszen minden
zenetörténeti korszaknak megvan a maga manierja.
Az olvasott anyag nagyságának arányában
nemcsak a stílusérzék fejlődik, de gazdag vizuális, akusztikus élményanyag
raktározódik el az emlékezetben, sőt a motorikus emlékek hosszú sora is.
Mondhatjuk, hogy a tanulmányozott stílus köréből nemcsak szellemi, de
manuális műveltségre is szert tehetünk.
A látott kottakép, a megszólaló hang és az
azt létrehozó mozgás asszociatív kapcsolatban vannak. Ezért az egyik érzéklete
felidézheti a másik emlékképét.
Ez történik például, ha egy „blattolt”
zeneműben ismert elemekre bukkanunk és azok vizuális akusztikus tudomásul
vétele felidézi a kottaképhez fűződő motorikus emlékképeket, ily
módon szinte automatikussá téve azok mechanikus megvalósítását. - Az a folyamat
a „kinesztétikus érzet”, amely a lapról-játszás
képességének egyik tápláló forrása.
Ha mindent, amit játszottál,
tudatosítottál, és elképzeltél, akkor „másrészt mindent, amit elképzelsz, el is
kell játszani tudnod. Erre csak egy módod van: ha az összes elképzelhető
technikai nehézségek főbb típusait - függetlenül a zenedaraboktól - az
automatizmusig gyakorlod... Ha valamely etűdöt
tanulsz, igyekezzél annyi hasznot húzni belőle technikád számára
általában, amennyit csak lehet. Azzal a céllal tanuld tehát, hogy általa
képessé válj minden hasonló természetű nehézség legyőzésére.” (Kovács
Sándor) A modern pedagógia bizonyos fokon elutasítja
az izolált technikai gyakorlatok létjogosultságát. A technikai elemek
dialektikus összekapcsolásának szükségességét vallja, mindezek tárgyalása
azonban túlfeszítené jelen cikk kereteit.
Ha tehát az előbbi, a
fogalmi-szellemi részt tudatossá és a belső hallásban elképzeltté, a
gyakorlati megvalósítást, a testi részt automatikussá kell tennünk. Mert
lehetetlen két dolgot egy időben kielégítően csinálni, ha
mindkettőnél minden részletet meg kell fontolni. Legalább az egyiknek
komolyabb ellenérzés nélkül kell folynia. Így a figyelem főerejét a másik
tevékenységnél használhatjuk fel. (A zene olvasása.)
A játékfolyamat mechanizmusának
automatizálásával tehermentesítjük a
figyelmet, ugyanakkor nem veszítjük el azt a képességünket, hogy a
műveleteket, ha kell, gyorsan tudatosítsuk, és minden apró részletére
figyelni tudjunk. Erre kényszerülünk, valahányszor feladataink a szokottól
eltérnek.
Meg lehet-e jelölni ezek után a
lapról-o1vasás „technikáját”, zeneművekhez kötött, egyedi formában?
A válasz csak negatív lehet!
A zenei anyag olyan sokrétű és olyan
kimeríthetetlen gazdag változatú, a megví1ósitásban az egyéni képességeknek és fantáziának olyan tág teret nyit, hogy
meddő kísérlet lenne mindazon, problémák gyors felfogására, illetőleg
játszására szabályokat alkotni, amelyeket kínál. Csupán alapvető, bármely
hangszerjátékos számára közös és nélkülözhetetlen technikáját határozhatjuk
meg. Ez pedig lényegében a lapról-éneklés
technikáját jelenti: „a lapról-hallást”, amelynek lineáris és funkciós-hallás
irányában egyformán kifejlesztettnek kell lennie, a hangszer ehhez csak a
gyakorlati megvalósítást adja.
A lapról-olvasás technikájának alapjait
tehát a szolfézsórákon vessük meg. Nem véletlen, hogy éppen egyik jó hírű
szolfézstanár nyilatkozott így a lapról-éneklésről: „Helytelen az olyan
szolmizálás, amely külsőleges jelzésekből (előjegyzés és finális) indul ki. Énekelje el magában a dallamot a
növendék, és annak jellegéből állapítsa meg a helyes, a dallam lényegét
legjobban tükröző szolmizálást.”
Legmesszemenőbben igaza van a jó
lapról-olvasás alapvető feltételét illetően. A tudatos belső
hallás az irányítója a tiszta és zeneileg értelmes éneklésnek. A tévedés
mindössze ott van, hogy erre kell megtanítani a növendékeket, - elérendő
cél ez, nem kezdeti követelés. A kiindulás kívülről történik: először
kell szolmizálni, és ha ennek segítségével a hangzási emlékhez rögződtek a
dallam jellegére vonatkozó megtanult fogalmak, csak akkor - végső fokon -
„szólal” meg a dallam előzetes szolmizálás nélkül, akkor követelhetjük a
dallam jellegének felismerését közvetlenül a kottakép alapján.
Szolgáljon például az alábbi, szakiskolai
növendékek számára készült útmutató, amelyet a Szakiskola egyik tanára adott a
lapról - éneklés segítségéül.
I.
Áttekintés
1. Előjegyzések megfigyelése (kulcs,
ütem és tempómutató, módosító jelek)
2. Finális (terc vagy quart
megállapítása) A megállapított hangnem belső
éneklése - jelleg felidézése.
3. Hangkészlet (dó- ütem- és tempóváltozások,
alterációk, főleg nehezebb leugró hangközök
megfigyelése)
4. Forma: (frazeálás, cezúrák és
lélegzetvétel helye)
II.
Éneklés
1.
Globális
látás (több szólamban és vertikálisan is)
2.
Tiszta
intonálás (helyes testtartás és hangzóvétel)
3.
Figyelem
(új sornál, lapozás előtti és utáni ütemeknél különös összeszedettséggel)
4.
Kifejező
éneklés (dinamika, egyéb előadásjelek)
Belső hallás az irányítója a
hangszerjátéknak is, különösen az olyan hangszereken, ahol a hangmagasság nem
adott, a játékos képezi azt. A cél tehát a legideálisabb akusztikus-motorikus
hangszerjátszó típus kialakítása, szemben a hátrányosabb vizuális-motorikussal.
Bár fix hangmagasságú hangszereken nem teszi lehetetlenné a lapról-lejátszást
pusztán a kótakép mozgássá alakítása a belső
elképzelés megkerülésével, az így létrejött „rövidzárlat” a kótakép
és az ujjak mozgása között sohasem fog a zenei egységek felfogásához, és helyes
tolmácsolásukhoz vezetni, amely nélkül nincs jó lapról-olvasás.
Mert „semmit sem tudsz gyorsabban
eljátszani, mint amilyen gyorsan elképzelni tudod.” (Kovács)
Egyes hangok vizuális képének létrejötte
halványabb és lassúbb folyamat, míg az akusztikus
elképzelés gyorsaságát tetszés
szerint fokozhatjuk. A kezdeti tudatos fejlesztés után felfokozható olyan
gyorsaságura, ahol már tudatossá sem válik: a kotta olvasásával
egyidejűleg jönnek létre az akusztikus képzetek, és úgy tűnik, hogy a
vizuális képzet teremti meg megvalósításának mozgásait. A korábban
elsődleges akusztikus elemről csak olyankor veszünk tudomást, ha
hibát követünk el. Ilyenkor hallásunk azonnal jelzi a téves hangot, egyszersmind a helyes hangmagasságot is.
Ugyancsak a szolfézsórán kezdődik az
áttekintőképesség és a zenei - fogalmi műveltség kialakítása, amely
azonban zömében a hangszeres órákon folytatódik.
Osztozik az elméleti és gyakorlati
zenetanítás a figyelem megosztásának gyakoroltatásában is.
Végül tisztán a hangszeres oktatás és a
növendék önállóságára hárul a főbb technikai nehézségek automatizálása.
Ami pedig mindezek sikerét meghozza és
megszilárdítja, a növendék fokozott önállóságra
nevelése. (Egy kiragadott példán konkretizálva: a hangszertanításban néhol
ösztönösen beidegeztetünk, néhol tudatossá érlelünk mechanikus problémákat. Ez
függ az egyén értelmi-, technikai fejlettségétől. Azonban az olyan
feladatokat, mint pl. hegedűsöknél a helyes ujjrakás, a vonóvezetés ökonomizálása, szinte az első óráktól tudatosítanunk
kell. A legmagasabb fokra kell fejlesztenünk növendékeinkben a technikai és esztétikai ujjrendalkotás, vonásalkotás képességét. Ezzel a sikeres
lapról-olvasásnak is egyik nélkülözhetetlen feltételét teremtjük meg.)
Ha mindezeket a képességeket sikerül
növendékünkben kifejleszteni, akkor elmondhatjuk, hogy a lapról-o1vasás
alapvető technikájának birtokosává tettük. Ami ezen felül megoldásra váró
feladat: az olyan váratlan nehézségű és szokatlan zenei részlet
lejátszása, amelyeken,csak a „csalás” vagy az „úszás”
segít át, a pillanatnyi leleményességtől függenek, módszeresen nem
taníthatók. A tanárnak esetenként
kell valamilyen segítséget adnia, az átalakíthatóság módjait bemutatnia.
Ha tanár és növendék kitartóan munkálkodik
a jó lapról-olvasás célkitűzésének megvalósításán, úgy nem lesz többé
kivételes és irigyelt az, akinek „tehetsége van a prima
vista játékhoz”, mert kitartó és céltudatos munkával
mindenki megszerezheti ezt a tehetséget. De meg is kell szereznie, mert a
zenetanításnak nem különálló fejezete a lapról-játszás, az
előadóművészektől nem idegen privilégium, hanem a jó zenész átfogó fogalmának egyik
lényeges és alapvető része.
Dénes László