Parlando 1959/1, 14-16. old.
Néhány szó az általános iskola és
a zenetanfolyam kapcsolatáról
Társbérlőnek lenni nem mindig jó,
sőt! Hát még, ha egy egész zenetanfolyam a társbérlő, bizony
bőven van ok az összetűzésre. S ahogy a jó társbérletben, úgy itt is
csak akkor kerülhetők el a nagyobb viharok, ha mindkét fél alkalmazkodik.
A két fél: az általános iskola és a zenetanfolyam.
Könnyebb a helyzet ott, ahol külön
zeneterem van, s a zenélés okozta zaj, de még inkább a tanfolyam teremigényei
nem zavarják az iskola rendjét. De ahol ilyen nincs, ott tanár legyen a talpán,
aki nem ütközik folyton hol az énekkarral, a szakkörökkel, a különórákkal, vagy
a váltakozó tanítással. Ilyenkor aztán a tanár, növendék szedheti a cókmókját
és költözhet, - ha van hová. Ez az az alkalom, mikor
szinte sűrítetten összpontosulnak a társbérlet „áldásai” mindkét félnek
eszébe jutnak összes vélt és valódi sérelmei. A levegő villamossággal
teli. Ez abból adódik, hogy a szegény zenészeknek immár nem tudom hányadszor
nincs hova lehajtani árva... kottaállványukat s az
igazgató esetleg a klórszagú, fülledt szertárt, a konyha előterét, a
padlásfeljárót, vagy az iskola más „alkalmas” zugát tudja csak felajánlani. A
tanár szeme szikrákat szór, az igazgató tehetetlenül tárja szét tenyerét – s ez
az a pillanat, mikor menthetetlenül kitör a vihar, – vagy nem tör ki. S
ettől a pillanattól, illetve ennek eseményeitől függ a zenetanfolyam
sorsa az illető iskolában.
Kedves Kartársam, tiszteld igazgatód
idegeit, hogy hosszú élete legyen a zenetanfolyamnak az iskolában - és számolj
gyorsan húsz darab 4/4-es ütemet – ne alla breve! – mielőtt az igazgatónak elmondanád dióhéjban a
zenetanfolyam „hivatását” s benne a te mártíromságodat. Kérlek, hagyd békén a
szakkörök, énekkarok és egyebek kitalálójának felmenőit is! Ellenben vedd
nyakadba az épületet, pincétől padlásig s meglátod, hogy a megszokott
VIII/b-n kívül is „van számodra hely”.
Ülj be például a szertárba. Attól tartasz,
hogy növendéked egy erőteljes martelé-vel kiböki
a kitömött mackó balszemét, vagy egy határozott könyökmozdulattal örök
nyugalomra küldi a földi giliszta tetemét, spirituszával, üvegburájával együtt?
Ne légy olyan ideges! Ne félj, a sarokban kucorgó fehér egerek nem tudnak
kiszabadulni a ketrecből - szaguk annál inkább! - s cincogásuk nem sokkal
hangosabb, mint a „Hazatérő, vidám földműves”. A tengeri sünök pedig,
akár a lila orgona, csak illatoznak, de nem szólnak. Hogy utálod Bach-játék
közben a levelibékák ugrándozását nézni? Ne légy olyan érzékeny! Van kolléga,
akinek ezeket boncolnia kell. Gondolj rá részvéttel és mindjárt látni fogod,
mennyivel jobb neked.
Az is csak „háklisság” hogy nem tudsz
zongora nélkül zongorát tanítani. Mire való az asztal s a megrajzolt
billentyűzet? Hogy nem szól? Annál jobb, legalább
nem sértik füledet a hamis hangok. Ajánlom, hogy kabátodat dobd a fal mellett
álldogáló, vigyorgó csontvázra, így nem fogja éjszaka nyugalmadat megzavarni.
Óvakodj attól, hogy az igazgatót ide
terepszemlére hívd - úgyis tudja, mit láthat. A fontos az, hogy hidd el neki,
veled érez és az első adandó alkalommal változtatni fog sanyarú
helyzeteden. Mert két eset van: vagy segít, akkor nem reménykedtél hiába és
„jaj, de jó, hogy nem veszekedtem vele” - vagy nem segíthet, akkor kár volt a
kiborulásért, úgysem használt, legfeljebb görbén néz rád, még akkor is, ha a
tandíjszedéstől megkíméled. Tűrj tehát, de légy szemfüles. Keresd
magad a megoldás lehetőségeit, órarendek tanulmányozásával, a tanárok és a
gyerekek kikérdezésével: hol, mikor, melyik terem kapható és állj javaslatokkal
az igazgató elé. Ne fázz attól, hogy órarendedet módosítsd, a szerda-szombat is
parallel nap.
Alkalmazd a közmondást: jótett helyébe jót
várj! Ajánld fel a tanfolyam szolgálatait az iskolának. Adj műsorszámokat
az ünnepélyekre, jó előre jelentkezvén a rendezőnél. Vállalj
szereplést, kisérést magad is (hangszeren és kiránduláson egyaránt!). Hogy ez
munkatöbblettel jár? Hidd el, nem jár annyi többlettel, mint amennyi hasznát
majd te látod abban, hogy a tanfolyamot, a te munkádat megbecsülik a tanárok,
megszeretik a szülők. Így aztán nem azért lesz meleg a zeneteremben, mert
a fűtőt némi fizetés kiegészítéssel doppingolod, hanem mert az
igazgatónak, a szülői munkaközösségnek /akikből meg lehet alakítani a
Zenetanfolyam Baráti Körét/ gondja lesz a tanfolyamra és a zenetanárok
munkakörülményeire.
Mindent kövess el, hogy azt, hogy te
létezel, ne csak a bajokból, panaszokból,
de eredményeidből tudják!
Mi, zenetanárok úgy tudjuk, hogy az iskola köteles nekünk megfelelő hajlékot biztosítani -
ha már tanfolyamot kért. Ez így is van. De nem lehetünk idegen test az iskola
testében, nemcsak kapnunk, adnunk is kell. Nem elég sok kartárs mondhatja el,
hogy az iskola életének, rendezvényeinek, ünnepélyeinek haszna van az ő
munkájából. Mi tudjuk, hogy az a haszon közvetve és közvetlenül is
megnyilvánul. Közvetve abban, hogy a zenét tanulók statisztikailag kimutathatóan
jobban tanulnak, mint a többiek. Közvetve abban, hogy ha az ünnepélyre zeneszám
kell, hát a mi növendékeinket állítja ki az énektanár, vagy a rendező.
Igaz, hogy a zenetanfolyam, a zenetanár ilyenkor is inkognitóban marad,
legtöbbször nem is tudja, hogy növendéke szerepel, de ha igen; köszönetet nem
igen kap érte, elfelejtik, hogy a világon van. Sőt! Akadnak olyan
vélemények is, hogy a zenetanulással járó elfoglaltság csak teher a
növendékeknek. A sikeres szereplés bebizonyíthatja, hogy a gyerekek nem töltik
el hiába a zenére fordított időt. Osztályfőnökök, tanárok másképp
néznek egy - egy gyerekre, aki talán számtanban, tornában gyengébb, de
előző nap szépen zongorázott, hegedült: a gyerek értéke feltétlenül
emelkedik szemükben s ez nem közömbös sem a gyerek, sem a tanfolyam, sem az
iskola szempontjából.
Váljék a tanfolyam az iskola szerves
részévé. A tanfolyamfelelős vegyen részt a szülői és nevelési
értekezleteken. Ismerje meg a növendékeket egyéb oldalukról is, zenei
tudásukról, viszont számoljon be ő az osztályfőnököknek. Az
értekezleteken bepillanthat az iskola problémáiba és áttekintést nyer a
kollegák munkájáról, az iskola életéről. Tudod-e kedves Kartársam, hogy a
közeli kultúrház zenei bérletet hirdet, amelynek előadásait tanításodban
jól felhasználhatod? Tudod-e, hogy tanítványaidat valamelyik zenei filmhez
viszi el az iskola, s erre jó lenne előkészíteni őket? Tudod-e, hogy
a földrajz, vagy fizikatanár milyen szívesen hallgat zenét? Hogy az
irodalomtanár szeretettel gyönyörködne muzsikáló gyermekekben? Ugye, nem tudod.
Pedig csak egy közös órára, vagy kis házi hangversenyre kellene elhívnod
őket, akik nem is tudják, hogy ilyen van. Az orosz-szakos tanár
kitűnően énekel lapról, a számtantanárnő valaha a legjobb
szolfézsos volt a zenetanfolyamon, a rajztanár minden nevezetesebb
hangversenyen ott van, az igazgató Bartók rajongó...
ez mind a tanári szobában töltött negyed- vagy félórák alatt derül ki annak,
aki puhatolódzik. Az énektanárral állj kottacserélési barátságban, vedd át a
szolfézsórán a karénekesekkel a nehezebb szólamrészeket - s ezentúl
ő lesz leghálásabb előképzős-propagátorod.
Év végén látogasd vele végig az I. és II. osztályokat, jegyezd fel, kiket ajánl
zenetanfolyamra.
Ezerféle szálat találhatsz - kezdve attól,
hogy segíted a tandíjbegyűjtést, egészen addig, hogy a hivatalsegédnek
eljátszod kedvenc magyar nótáját - amelyekkel eleven, állandó kapcsolatot
építhetsz a tanfolyam és az iskola között.
Ha így dolgozunk, hamarabb lesz tanterem,
fűtés, jó hangszer, mint gondolnánk, mert hiszen ki ne sietne egy kedves,
hasznavehető, készséges, szimpatikus, rendes, pontos, megbízható stb.,
stb. zenetanár segítségére.
Ez a néhány sor csak ötletek felvetése és
tapasztalatok közlése. Kérjük kartársainkat, egészítsék ki saját
tapasztalataikkal, gondolataikkal az itt elmondottakat, hogy az általános
iskolával való kapcsolatainkat tovább javíthassuk.
Dr.
Soltész Elekné