Parlando 1959/2, 1-3. old.
Váczi Károly központi igazgató-helyettes Pedagógus-napi
köszöntőjéből
Az 1959. évi pedagógusnapon meleg
szeretettel köszöntjük a Fővárosi Zeneiskola Szervezet tanárait,
igazgatóit, szakfelügyelőit és valamennyi dolgozóját.
A jól végzett munka örömével ünnepelhetünk
ezen a részünkre immár hagyományossá váló napon, mert a Fővárosi
Zeneiskola Szervezet pedagógusai ez évben is teljesítették kötelességüket: a
zeneoktatás területén kiváló eredményeket értek el.
A szakiskolai és zenegimnáziumi felvételi
vizsgákon - ez mindenkor legkomolyabb erőpróbája a pedagógiai munkánknak -
növendékeink igen jól szerepeltek. Ennek megfelelően minden eddiginél
nagyobb számban nyertek felvételt a Zeneművészeti Szakiskola
különböző tanszakaira.
A körzetekben tapasztalható pezsgő
hangversenyélet, a számtalan növendékhangverseny színes és változatos
műsora ugyancsak komoly színvonal emelkedést mutat.
A jó eredményekről tanúskodnak a már
eddig megtartott év végi szolfézs és előképző vizsgák is.
Itt kell szólnunk a veszprémi és balatonfüredi
országos kamarazene-fesztiválról. A Fővárosi Zeneiskola Szervezet tanulói
8 kamarazene együttessel szerepeltek és előadásukkal osztatlan elismerést,
egyben kitüntető oklevelet és plakettet szereztek.
Az évközben rendezett lapról játszási
versenyek növendékeink hangszerjátszási és olvasási készségének fejlesztésére
voltak hivatottak.
Körzeti iskolánk kapcsolata a helyi párt-,
állami- és társadalmi szervekkel szintén örvendetes fejlődést mutat. A
kerületi Pártszervezetekkel, Tanácsokkal, Hazafias Népfront bizottságokkal,
MSZBT-vel és egyéb társadalmi szervekkel közösen rendezett hangversenyeink
száma ugrásszerűen megnőtt. A Rádió tanulóinkkal ez évben 13
hangversenyfelvételt készített. Ezeken 64 gyerekünk szólószámokkal szerepelt, a
gyakorlóiskola zenekara pedig önálló műsort adott.
Megindult intézményünk üzemi lapja, a
PARLANDO is, amely hivatva van az intézményi és zenepedagógiai hírek közlésén
kívül a kartársaknak állandó tájékoztatást nyújtani zenepolitikai és zenepedagógiai
kérdésekről.
Mindezek az eredmények tanáraink egyéni
teljesítményein túlmenően az egész kollektíva hivatásérzettől
áthatott, lelkiismeretes, jó munkáját bizonyítják és ezért köszönet illeti az
intézmény valamennyi dolgozóját.
Természetesen ennyi szépnek, jónak
felsorolása korántsem jelenti azt, hogy nálunk már nincsenek problémák és
minden - ahogyan mondani szokták – golyóscsapágyon szalad. Az önelégültségnek
még a látszatát is kerülni szeretnénk. Előttünk még komoly feladatok
állnak, amelyek elvégzése, megoldása a kartársak minden erejének kemény
összefogását teszi szükségessé.
Így például tovább kell haladnunk a munkafegyelem megszilárdításában. Meg
kell szűnniük a pontatlan órakezdéseknek, késéseknek, óraáthelyezéseknek.
El kell végre érnünk, hogy a növendék - kimaradásokat a kartársak minden
esetben azonnal jelentsék a körzeti igazgatóknak. Fel kell számolnunk az
írásos, általában az adminisztrációs munkákkal szemben megnyilatkozó
idegenkedést. A növendék nyilvántartások, személyi adatok lelkiismeretes,
pontos vezetése a szervezett tanítás jellegéből fakadó iskolai munka egyik
fontos tényezője.
Az
általános iskolákkal való kapcsolatunkat is tovább kell fejlesztenünk. Az általános
iskolákat nem szabad csak a zenetanfolyamoknak helyet adó gazdáknak tekinteni,
hanem elsősorban olyan intézményeknek, amelyek a 6-14 éves korú
gyermekeknek - tehát a mi növendékanyagunknak - közismereti oktatását,
erkölcsi-politikai nevelését biztosítják. Az általános iskolák munkáját ezért
mindenben támogatnunk kell és a kartársaknak fontos feladata, hogy
őszintén fáradozzanak a minél zavartalanabb kartársi együttműködés
megteremtésén. Ennek a jó kapcsolatnak a kialakítása nem utolsósorban a
zenetanár kartársak egyéni magatartásán múlik, annak felismerésén és megérzésén,
hogy a mi ügyünk és növendékeink ügye érdekében mikor és milyen módon kell
a1kalmazkodni az általános iskola körülményeihez, munkamenetéhez.
Igen fontos és időszerű
feladatunk a munkás-paraszt származású
tanulók arányszámának további növelése. A megvalósításhoz vezető út
kétfelé ágazik: egyfelől a felvételi vizsgákon az eddigieknél még
alaposabb, körültekintőbb megszervezése, a munkás-paraszt
származású jelentkezőkkel való alaposabb foglalkozás, másfelől
a már felvett növendékek lemorzsolódásának megakadályozása, a velük való
fokozottabb törődés, nehézségek leküzdésében minden segítség megadása.
Bízunk benne, hogy mélyreható munkával és összefogással ezen a területen is
sikereket fogunk elérni.
A most elmondottakból kitűnik, hogy
1959/60. tanév feladatai erőink további fokozását követelik meg. Munkánk
elvégzéséhez lelkesítően fog hatni az a tudat, hogy a jövő tanév a
fővárosi zeneoktatás jubileumi éve lesz. 50 évvel ezelőtt, 1910-ben
indult meg az akkor létesített fővárosi zenetanfolyamokon a zenetanítás. A
jubileumi év eseményekben gazdag részletes•programját a tanév elején tesszük
közzé.
Ezen az ünnepi napon nem feledkezhetünk
meg arról a bizalomról, szerető gondoskodásról és támogatásról, melyet
Pártunk és Kormányunk a pedagógus társadalomnak nyújt. A nevelői hivatás
elismerését, a pedagógusok munkájának megbecsülését mutatja az a legutóbbi
minisztertanácsi rendelet is, amely az alsó- és középfokú oktatási
intézményekben foglalkoztatott dolgozók munkabérének felemeléséről
intézkedett. Kormányzatunk meg van győződve arról, hogy pedagógusaink
az elkövetkezendő időben még fokozottabban veszik ki részüket az
oktató - nevelőmunka színvonalának emelése, ifjúságunk hazafiasságra való
nevelése, a szocialista építés érdekében végzendő munkából.
A Fővárosi Zeneiskola Szervezet
dolgozóinak a vizsgaidőszakban további jó munkát kívánunk és kérjük, hogy
a tanításban már eddig is elért jó eredményeik további fokozásával, a
tanulmányi színvonal emelésével járuljanak hozzá az intézmény
célkitűzéseinek megvalósításához.