Parlando 1959/1, 2-4. old.
A zenetanfolyami felvételi vizsgákról
„Egész
népművelési munkánk célja az legyen, hogy – az egyes rétegek sajátos
helyzetét figyelembe véve és a megfelelő módszereket alkalmazva – elérjük:
művelt, magas igényű, fejlett ízlésű emberek, valóban ’kiművelt emberfők sokasága’ legyen a mi népünk.”
(A Magyar Szocialista Munkáspárt művelődéspolitikájának irányelvei.)
A
Fővárosi Zeneiskola Szervezet tanárai a kulturális program irányelveinek
szellemében dolgoznak, szívvel, lélekkel törekszenek a program - egymástól el
nem választható - politikai és kulturális céljainak megvalósítására.
Sokat
tettünk már, de még korántsem eleget. A Zeneművészeti Szakiskolai
felvételi vizsgákon évről évre tapasztalom, hogy sehogyan sem, vagy
teljesen kontármódra „magánúton”, ismerős által előkészítve jöttek a
felvételi vizsgára jó hallású, rátermett, munkás származású
tanulók olyan általános iskolából is, ahol van fővárosi zenetanfolyam!
Hogyan történhetett meg, hogy a Fővárosi Zeneiskola Szervezet tanárai nem
kerültek kapcsolatba ezekkel a gyerekekkel, hogyan történhetett, hogy az
iskolai énektanár és a Fővárosi Zeneiskola Szervezet tanárainak közvetlen
közelében - mondhatnám a füle hallatára - elkallódhattak ezek a gyerekek?
A felvételre
jelentkező növendékek nagy számából, de éppen a szakiskolai felvételi
vizsgákon szerzett tapasztalatokból is arra lehet következtetni, hogy a
zenetanulás nevelő hatásáról, kulturális jelentőségéről s a
zenei pályavá1asztás lehetőségéről már nem kell a munkásszülőket
meggyőzni - tudnak róla. De nem ismerik zeneoktatásunk rendszerét, nem tudják,
hogy a zenei gimnáziumi felvételhez komoly zenei előképzettség kell, nem
tudják, hogy hol lehet azt megszerezni, és hogy a zenetanulás 11-12 éves korban
való kezdése legtöbbször már elkésett.
Ezen a
területen tehát bőven van a zenetanároknak tennivalója. Az általános
iskolával, ill. nevelőivel és a munkásszülőkkel való kapcsolat
elmélyítésével – jobb szervező munkával, a képességvizsgálat alaposabbá
tételével – jobb és jobban szervezett szakmai munkával – növelni kell a munkás-
és parasztszülők gyermekeinek arányszámát a zenetanfolyamokon.
A
Fővárosi Zeneisko1a Szervezet decentralizált volta, a közismereti
iskolában való elhelyezés következtében a zenetanfolyami tanárnak a növendékek
kiválasztásánál sokkal könnyebb dolga van, mintha önálló épületben
működő zeneiskolában dolgozna. Az általános iskolában
működő zenetanfolyami tanár sok száz gyerek között él. Oktatási
rendszerünknek nemcsak elveit ismeri, de a szeme láttára játszódik le az egész
oktató - nevelői folyamat, önként adódik, hogy munkája ennek szerves
részévé váljék.
Kérdés -
kihasználják-e a tanárok ezt az előnyös helyzetüket? Bizony szép számmal
akad még tanárunk, aki az általános iskolában való elhelyezésnek csak
nehézségeit /tanterem, fűtés stb., stb./ látja, de előnyeit nem. ,A
folyosó lármájában csak a „piano” bosszantó megzavarását hallják, s nem
kárpótolja őket a bosszúságért a forrás, a való élet közelsége. Ne
elégedjenek meg azzal, hogy a tanév elején meghirdetik a zenetanfolyami
felvétel lehetőségét és a 8 éves gyerekek emlékezőképességére,
„kulturális igényére” bízzák a felvételi vizsgán való megjelenést, a
jelentkezést. Az iskolai énektanártól, az alsó tagozatú nevelőktől
érdeklődjön a tanulók iránt. A második félévben látogasson be az I.
osztály énekórájára - / a szomszédos fiúiskolában is!/ s már szemelje ki a
következő tanév előképzőseit. Beszélgessenek az iskola
igazgatójával már a tanév kezdetén a zenei gimnáziumi, ill. szakiskolai
beiskolázásról, zeneoktatásunk felépítéséről. Ismertessék a
Zeneművészeti Szakiskolai felvétel követelményeit s ezzel kapcsolatban a
zenei gimnáziumi beiskolázás lehetőségét. /Ha ugyanerről beszélnének
minden VIII. osztályos növendékükkel is a tanév elején, akkor az évenként
megismétlődő néhány, az utolsó percben jelentkező, reménytelen
próbálkozás is elmaradna/. Gondoskodjanak róla, hogy ne csak növendékeik, hanem
általában az iskola tanulói ismerjék és szeressék - második otthona lesz akkor
az iskola, bizalommal kérik majd tanácsát minden zenével kapcsolatos ügyben, a
nehézségek pedig eltörpülnek.
A felvételi
vizsga megjavítása már szakmai feladat A
képességvizsgálat módszerei, halláspróbák stb., általában kia1alakultak, de nem
elég gonddal ügyelnek a tanárok arra, hogy a hangulat, a légkör megfelelő
legyen. Döntően befolyásolja a kisgyermeket a barátságos, nyugodt légkör.
Ha másfél órát várt a folyósón és érzi, hogy a bizottság siet (3 - 4 tagúnál ne
legyen nagyobb!), ha hol az egyik kérdez valamit, hol a másik - ne számítsanak
reális eredményre. Az otthoni, kulturáltabb környezet áltat szerzett biztosabb
fellépés, a zeneértő családból került gyermek aránylag több zenei
élményével szerzett ügyessége, vagy esetleg a szakszerű előkészítés a
felvételi vizsgára, a valóságnál jobb képességek látszatát keltheti. Ha a
képességvizsgálat felületes, előfordulhat, hogy az ezeknél jobb
képességű, de egyszerűbb, „zenétlen” környezetből kikerülő
gyermekek rovására történhetik a döntés.
Semmiképpen
sem kívánjuk az amúgy is kevés férőhelyet olyan növendékekkel betölteni,
akik nem rendelkeznek a hangszertanuláshoz szükséges képességekkel, azonban
alaposabb utánajárással, a felvételi vizsgák jó megszervezésével /több idő
jusson egy-egy jelentkező megvizsgálására/ érjük el, hogy a rátermett
munkás- és parasztszármazású gyermekek valóban a tanfolyamra kerüljenek, és ezzel
biztosítsuk egyenes útjukat a hangversenytermekig a zeneértő közönség
soraiba, esetleg zenetanári pályára, vagy éppen a pódiumig.
J. Irsai Vera központi igazgató