Parlando 1962/4, 9.-11. p.
Az ének-oktatás céljáról és problémáiról
Ma, amikor az egyes zenei intézmények
tananyagának megújítása folyik - úgy érzem - nekünk énektanároknak is foglalkozni kellene a fennálló zenei, énektechnikai
és művészi problémákkal.
Az első és legsürgősebb feladat - szerintem - az országosan egységes énektanterv kialakítása, mely a Fővárosi
Zeneiskola Szervezetben már megtörtént. Ezért tartanám szükségesnek az itt elfogadott
tantervet közzétenni és megvitatni.
Magyarországon a művészi énektanításának komoly
múltja van, nemcsak a fővárosban, de vidéken is - hiszen Győr város 1840-ben alapított
zeneiskolát, ahol a hegedű és zongora tanítása mellett éneket is oktattak
azoknak, akik a város énekkarában énekeltek. - Ehhez hasonló intézmény több is volt országszerte - és ilyen előzményekre támaszkodva jutottunk
el oda, hogy ma képzett művésztanárok tanítják az ifjúságot, és a tanulni vágyó
dolgozókat a művészi énekre.
A vidéken tanító kartársakra több felelősség
és munka hárul, mert a mai kultúrigények megkívánják, hogy az állami zeneiskola
olyan zenei központ legyen, amely ellátja a város, járás, de gyakran a megye
zenei igényeit is. Az igazgató mellett rendszerint az énektanára hárul a feladat, hogy kialakult művészi ízlésével,
elképzelésével és nem utolsótorban „mértéktartásával” segítse és irányítsa a - rendszerint - nem aktív muzsikus kultúrotthon igazgatót, és a művelődési felügyelőt.
Többéves vidéki szakfelügyeletem idején
tapasztaltam, hogy a vidéken tanító kartársak, akik távolság miatt kissé
elszigetelődnek (megoldhatatlan az egymás látogatása), sokszor fáradságos
munkával kísérletezik ki a tananyagot - amit egy megfelelő tanterv készen adna a
kezükbe. - A fővárosnál a folyó tanévben az alább
közölt tanterv szerint tanítunk. Nagyon fontosnak tartanám, ha a kartársak
megjegyzéseiket, egyéni tapasztalataikat, ötleteiket közölnék velünk - így a közeledés is elindulna a vidék és a
főváros között -, gyakorlatilag
pedig közös kinccsé válna az a sok kipróbált pedagógiai fogás, aminek ki-ki birtokában
van. Így az énekoktatást iskolaszerűvé - ez által elmélyültebbé - és a növendékek
számára fegyelmezettebbé alakíthatnánk.
Magán-ének tanterv a zeneiskolák I-IV. osztály és az I., II. továbbképző számára
A zeneiskolai ének-tanítás célja:
1. a helyes éneklés alapjának tudatos elsajátítása,
2. a népdal, a klasszikus és modern hazai és külföldi dalirodalom megismerése és elsajátítása.
Az énekoktatás e kettős célja magában foglalja:
a) az énekhang ápolását és a technikai készség fejlesztését,
b) a zenei érzék felébresztését és fejlesztését,
c) a klasszikus zene megszerettetését és értékelését,
d) a társas zenére való nevelést - a kamara ének tanítása által.
Az osztályokra beosztott tananyag azt a minimumot tünteti fel, amit minden növendéknek el kell végezni. Mivel évente átlag 30 tanítási héttel; azaz 60 foglalkozással kell számolni, a megadott anyagot átlagos képességű növendéknek is meg lehet tanítani. (A tehetséges növendék úgy is többet végez.) Ha az évközi növendékhangversenyekre és a vizsgára való készülést is figyelembe vesszük (ismétlés), akkor kb. 50 óránk marad ismeretközlésre és begyakorlásra.
I. osztály
Évi anyag:
15 népdal, ebből 5 idegen népdal, 4 könnyű műdal.
Vizsgaanyag:
4 magyar népdal (zongorakísérettel), 2 műdal.
II. osztály
Évi anyag:
10 magyar népdal, 5 idegen népdal,
4 preklasszikus vagy klasszikus műdal, 4 romantikus műdal,
5 solfeggio.
Vizsgaanyag:
4 népdal (kíséretes),
2 preklasszikus műdal, 3 romantikus műdal.
III. osztály
Évi anyag:
5 magyar népdal, 4 idegen népdal,
5 preklasszikus vagy klasszikus műdal, vagy ária, 5 romantikus műdal,
3 dal-duett,
4 solfeggio.
Vizsgaanyag:
2 magyar népdal,
2 preklasszikus műdal vagy ária, 2 romantikus műdal,
1 dal-duett.
IV. osztály
Évi anyag:
3 népballada,
3 preklasszikus dal vagy ária,
3 romantikus vagy késő romantikus dal,
5 újabb kori szerző dala (ebből legalább 2 mai magyar szerző),
3 könnyű operaária.
Vizsgaanyag:
1 népballada,
1 preklasszikus ária, 1 romantikus dal,
2 újabb kori szerző dala,
2 mai magyar szerző dala, 1 operaária.
I. továbbképző osztály
Évi anyag:
2 oratórium ária,
2 klasszikus opera ária, 2 későbbi opera ária,
3-3 preklasszikus, romantikus, modern dal, 2 Liszt-dal,
4 mai magyar szerző dala.
Vizsgaanyag:
1 oratóriumária,
1 opera ária,
1-1 Liszt-dal,
1 Liszt-dal,
1 mai magyar szerző dala.
II. továbbképző osztály
Évi anyag:
A teljes dalirodalomból választva, legalább 20 dal, duett, esetleg tercett és 5 operaária.
Vizsgaanyag:
1 népballada,
5 különböző stílusú dal,
2 duett (dal vagy opera),
2 mai magyar szerző dala,
1 operaária.
Az évi anyagban feltüntetett mennyiség nem azt jelenti, hogy mind kívülről, kidogozott előadással tanulandó meg - főleg az irodalom megismerése a cél.
A magyar népdalok közül minden osztályban egy kíséret nélkül is éneklendő. Általában tanulmányaink során a népdal és mai szerzők dalainak tanulása vezérfonalként vonuljon végig.
Technikai kívánalmak
I. osztály
A helyes légzés beállítására szolgáló gyakorlatok (testtartás). Gyakorlatok magán- és mássalhangzókkal. Rezonancia-fejlesztő gyakorlatok. Népdalok skálaszerű felhasználása.
II. osztály
Az előző évben tanultak elmélyítése, tudatosítása. Rövid szövegrészek recitálása, dalrészletek skálaszerű felhasználásával az artikuláció javítása.
III. osztály.
Az előző évben tanultak továbbfejlesztése. A dinamika (crescendo-descrescendo) tudatosítása. Egyre hosszabb gyakorlatok és frázísok gyakorlása.
IV. osztály
Az énekhanggal való bánásmód tudatossá tétele a művészi ének elérése érdekében.
I., II. továbbképző
Az eddig tanultak továbbfejlesztése, tudatosítása, önálló használata. Ékítések (trilla, előke, koloratúr készség) fejlesztése.
Kottaanyag
Bartók-Kodály: 20 magyar népdal
Ádám: Virágim
Járdányi: Repülj páva
Bárdos: Érik a szőlő
Bartók: 8 magyar népdal
Farkas: Zöld a kökény
Hajdú: Öt népi táncdal
Kern-Molnár: Daloskert
Kodály: Magyar népzene I-X. kötete
Idegen népek dalai: „Száll a dal”
”Zeng az ének”
Népek dalai
Deutsche volkslieder c. kötet.
Sztoin bulgár népdalgyűjtés
Unterrichts Lieder (alt, basszus)
Ádám: A dal mesterei I-VI.-ik kötetei
Parisotti: Arie Anrtiche, Cäcilia-Album, Alte Meister des Balcanto, Preklasszikus áriák és·dalok (lengyel és orosz: kiadás)
Mozart-, Gluck-, Haydn-, Beethoven-dalok
Schubert, Schumann, Brahms, Grieg, Wolf, Löwe, Csajkovszkij, Musszorgszkij, Glinka, Mendelssohn, Cornélius, Debussy, Faore dalkötetei
Mendelsohn, Schumann, Brahms, Cornélius, Rubinstein, Händel duett-kötetei
Forrai: Duettek két női hangra
Mozart operáinak zongorakivonatai, és az operairodalom zongorakivonatai
Keresztessy Hédi