Parlando 1962/5,
Zenepedagógiánk útja
Magyarországon a zenetanítás a múlt század mán mind anyagában, mind módszereiben német mintára épült s terjedt. De míg a határokon túl akadtak reform törekvések, addig minálunk hosszú évtizedekig szinte semmi egyéni kezdeményezés sem zavarta a germán gyakorlatot.
A betokosodott módszerek és tanok elviselhetetlenül nehezedtek rá zenetanításunkra. Ezért hatott olyan elemi erővel és hozott lázba minden haladó muzsikust, egyfelől Kovács Sándor és Varró Margit tanítása és írásai, másfelől a Jöde-mozgalom hazai apostolainak: Kodály Zoltánnak és Ádám Jenőnek tevékenysége.
A felszabadulást követő újabb és szélesebb területet megmozgató forradalmi lendületnek pedig - kedvezőbb társadalmi viszonyok között - már meg volt az ereje is ahhoz, hogy a két fajta zenei irányzat egyesítéséből olyan hangszeres pedagógiai elveket kovácsoljon, amelyeknek ellenállhatatlan igazsága el tudta söpörni az elavult módszereket.
Ennek következtében a zongorapedagógia az elmúlt másfél évtized alatt többet fejlődött, mint a magyarországi múltjának valamennyi évtizedében együttvéve.
Az átállás azonban inkább lelkes és lendületes volt, mintsem kellően megalapozott. Ez nem is lehetett másként. További évekre volt szükség ahhoz, hogy a forradalom rendezze sorait, a túlságosan szabad szárnyalást felváltsa egy bizonyos tervszerűség, számszerűség. S így már a zenetanárság alulról jövő forradalma, miután elvileg meghódította a „tömegeket”, s utána behatolt a felsőbb szervekbe is, végül maga is hivatalossá vált.
A dolgok rendje, hogy ez bizonyos merevedéssel jár. De az meg rendszerünk sajátossága, hogy maga javítja önmagát, s nemcsak a rosszat, elavultat gyomlálgatja, hanem a bevált jót is állandóan figyelemmel kíséri, jól tudva, hogy a mozgásban nincs megállás: ami nem megy előre, az hamarosan hátrafelé csúszik.
Szüksége volt a zenepedagógiai forradalomnak erre a 10-15 esztendőre, hogy elképzeléseiből fogható módszerek és számolható tananyagok alakuljanak ki. De úgy gondolom, annak is eljött az ideje, hogy a 10-15 év alatt kialakult helyzet fölött szemlét tartsunk: mi az, ami helyesen rögzült, s mi az, ami esetleg megmerevedett; mi az, ami bevált, s mi az, amivel túllőttünk a célon; s nem található-e esetleg olyasmi, ami a kelleténél hamarabb megállt, s máris elavult.
Hozzuk először is emlékezetünk felszínére azt,
amit
az új zenepedagógia adott.
A fentieket természetesen nem mindenütt és nem mindenki valósította meg, e célok megközelítése vált követelménnyé.
(S egy rendszert nem is annyira a gyakorlat kifogástalan megvalósítása, mint inkább célkitűzései jellemzik. Mert a jövő tekintetében nem az a döntő, hogy hol tartunk, hanem, hogy merre haladunk.)
S ezután nézzük meg, hogy az egyes pontokba foglalt elvek
hogyan
valósultak meg.
1. A zenei anyanyelv bevezetése megtörtént. A hevenyészve, de mégiscsak idejében megjelent Zongora Ábécé annak idején megtette kötelességét. Ám többszöri átdolgozása és bővítése ellenére sem vált példamutató zongoraiskolává, s még mindig elmarad a követelmények mögött.
A zenei
anyanyelv további használata sem mondható tökéletesnek. Bartók Gyermekeknek
sorozatát ugyan előírás szerint tananyagba vették pedagógusaink, de ez inkább a
könnyebb daraboknál jár sikerrel, mert a zeneileg nehezebbjét - főleg a 4. füzetet
- gyakran túl korán adják, s a gyermek-növendékek legtöbbször nem annyira érzik,
mint inkább érzelgik ezt a zenét. Az a valóban
2. Az előképző kötelező I. osztállyá vált. De mi lett az annak idején elképzelt játékos csoportmunkából? A mai előképzőben a gyermekek padokban és táblánál sok mindent megtanulnak abból a célból, hogy a hangszeres tanárnak majd könnyebb legyen a dolga. Holott az előképző eredetileg nem I. szolfézs osztálynak indult, hanem játékos-gyermekdalos-táncos élmény-gyűjtésnek, amely arra való, hogy a zenét a gyermekben élővé, kedvessé tegye. Ami a padokban történik, az már inkább a szolfézs dolga, mikor már nagyobbak és értelmesebbek a gyermekek.
3. A zongoratanulás megkezdésének anyaga lehetővé teszi, hogy a növendék hallásával kövesse azt, amit játszik. Bár nem eléggé következetesen. Mindenesetre elkerülhető, hogy mechanikus billegetésből induljunk ki. Az ismert, vagy könnyen megismerhető és lejátszható gyermek- és népdalok egyszerű kísérettel vagy ellenponttal nem haladják meg az átlag-gyermek felfogóképességét. De már az Ábécében is, és később még inkább, jobban kellene rendezni az anyagot abból a szempontból, hogy fokozatosan haladjon nemcsak a lejátszási nehézség, hanem a zenei felfoghatóság szempontjából is. Hosszabb ideig kellene egy-egy fajta zenénél időzni, hogy azt a típust jobban megismerje a gyermek, s csak azután kellene áttérni más fajtára. Nem szükséges ehhez a követelményhez olyan következetesen ragaszkodni, mint a szolfézsban, ahol egy-egy osztály zömében egy-egy stílussal foglalkozik (a legújabb törekvések legalábbis erre mutatnak). De némiképpen mégis eszerint kellene rendezni az anyagot, ha azt kívánjuk - joggal - hogy a növendék ne csak lejátssza, majd esetleg betanulja a darabokat, hanem zeneileg követni is tudja.
Az sem helyes, hogy a III. osztálytól kezdve már a zongoratanítás hallásfejlesztésben is mindent a szolfézstól vár. Az Ábécé legelső példáinak énekeltetése és transzponálása után a legritkább esetben folytatódik ez a zenei gyakorlat a továbbiakban. Pedig volna bőségesen olyan tennivaló, amit a szolfézs nem vállalhat át, a zongora mellett ezzel szemben szinte magától adódik, s a későbbi tanulás folyamán nagyon is kifizetődik. Például: a tanult darab témájának leénekeltetése, kétszólamú darabok mindkét szólamának énekeltetése a másik szólam zongorázásával, a funkciók basszusának kiénekeltetése, modulációk megkeresése szolmizációval stb., stb. Ezzel szemben sokszor csak motorikus úton tanulják meg a növendékek a darabjaikat még kotta nélkül is, s fogalmuk sincs arról, hogy mit játszanak.
(Egyáltalában nem arra gondolok, hogy a kezdeti audatív tanítás hibájába essünk, és a gyermeket összhangzattani és formatani ismeretekkel terheljük a kezdet kezdetétől. Ez már csak azért sem lehetséges, mert akkor nem kezdhetnénk a magyar népdallal, hanem újból a Köhler-etűdökből kellene kiindulnunk. De nincs is ilyen elméleti tudásra szükség az értelmes zenéléshez.
4. A szolfézs a hangszertanulást kiegészítő kötelező tárggyá lett. Sajnos azonban, közben elszakadt a gyakorlattól. A tananyagban és a tanítások zömében valójában sohasem szolgálta a gyakorlati zenélést. Nem az a baj, hogy nem követi pontosan a hangszeres anyagot (hiszen ez nem is oldható meg, hacsak a régi Zenetan formájában nem, amelynek eredménytelensége annyira nyilvánvalóvá lett, hogy ma már csak egyes maszek ócskás-piacokon található), hanem az, hogy nem az életre nevel, vagyis nem segíti a jobb előadást. Pl. nem az a baj, hogy a III. osztályban még mindig zömében népdalokkal foglalkozik, holott zongorán már kis táncokat játszanak a gyermekek, sőt imitt-amott bartóki harmóniákat. Hiszen ha a népdalt formálják, ezzel általában formálni tanulnak; ha zenei sajátosságokat keresnek és hallanak is meg, akkor erre általában kinyílik a fülük. De ha csak gépiesen szolmizálnak s zenei átélés nélkül éneklik egyik dalt a másik után, aztán a többi osztályokban is ez megy tovább egyre folyékonyabb szolmizálással, míg eljutnak az elméleti megfogalmazásokig, esetleg az összhangzattanig, akkor a szolfézs, amely eredetileg hangszer nélküli elképzelés fejlesztésére indult, célját tévesztette.
5. A mechanizmus valóban megszabadult a régi fajta merev böködéstől - legalább célkitűzéseiben. Ezzel szemben annak következtében, hogy a gyermek kényelmesen beül a székbe, lapockáit összezárja és eléggé nyújtott karral, könnyedén érinti a billentyűt: nem érzi magát egynek a zongorával, sok esetben passzív és szenvtelen a játéka. Sokan úgy tanítanak, hogy a gyermekek nem merik megfogni a billentyűt, ujjvég-érzetük a túlságosan finom, néha finomkodó tónus kívánalma mellett nem fejlődik eléggé, s ez a játékmód kihat a temperamentumra, a lendületre is, ami a nagyobbik baj. Ennek következtében fizikailag ugyan nem merevek, de tónusban kissé 1efogottak.
6. Az előadásbeli követelményeknél ütköznek ki legjobban a hiányosságok, jobban mondva: a tisztázatlanság itt bosszulja meg magát legjobban. Ha a gyermek átlagon felül muzikális, akkor látszólag nincs semmi baj, de hát a legtöbbje nem az, s a követelmények szerint minden gyermeknek muzsikálnia kell. Ebből pedig nem engedhetünk, mert mit ér a zenetanulás zene nélkül? Kérdés, hogy miben is nyilvánul meg a zenei átélés?
A mai zenepedagógiai irodalom hiányossága, hogy a zene lényegének tisztázásával még adósa a tanárnak. Legalábbis az idevágó eredményekről a gyakorlati pedagógusnak nem áll módjában tudomást szereznie. Azt mindenki elfogadja, hogy a zene - s minden művészet - tartalma az emberi érzelem. Igen ám, de ezt minden művészet csak a maga sajátos nyelvén tudja kifejezni. Zenéről „beszé1ni” csak zenével lehet. A zenébe átvitt emberi érzelmeket szavakkal kifejezni csak költő képes - de akkor már a társművészet remekéről van szó. Szánalmas igyekezet és legtöbbször ízléstelen is a zenében megnyilvánuló és ható érzelmeket a magunk szavaira lefordítani. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a zenetanár egyáltalában nem közelítheti meg a zenét úgy, hogy érzelmekről beszél, de ez nem lehet az előadás, a zenei értelmezés tanításának egyedüli pedagógiai módszere. Úgy gondolom, hogy érzelmeket tanítani nem nagyon lehet. Annál inkább lehet és kell megéreztetni és lehetőség szerint megértetni a növendékkel azt a kompozíciós játékot, amellyel a szerző végeredményben érzelmeit fejezi ki. Mért érezzük Bachot fenségesnek? Schumannt szenvedélyesnek? Scarlattit játékosnak? Chopint femininnek? Haydnt egészségesnek? Beethovent titáninak? Ezek mind gyarló szavak, amelyek egyesek ízlésétől függően - jó, vagy rossz előadásban - igazak, vagy hamisak. Ezzel szemben a szerző egyénisége, a zene jellege és hatása nem misztikum!, hanem valóság, ami a kottában pontosan megtalálható s magyarázható. Mert mivel fejezi ki a szerző az „érzelmet”? Sajátos ritmikával, modulációs és egyéb kompozíciós technikával, közelebbről: ritmikai, melodikai és funkciós formálással. S ez az, amit a kottában pontosan követni tudunk, aminek megérzésére s később megértésére bizonyos fokig mindenkit tanítani lehet és kell, amitől a gyengébb növendék játéka is értelmes lesz, s ami a tehetségesebb növendék játékát is megmenti a „muzikális” érzelgéstől. Az a követelmény, hogy a növendékek muzikálisan, átéléssel játsszák a darabjaikat, a zene természetes formálódásának megéreztetése hiányában oda vezet, hogy a tanár a saját előadásmódját próbálja a növendékévei másoltatni, vagyis addig játssza, ill. énekli a darabot, vagy annak részleteit, amíg a növendék zenei meggyőződés nélkül is leutánozza. Könnyen utánzó típusú tehetséges növendéknél ez a módszer sikerrel járhat egy-egy produkció erejéig, sőt még az is elképzelhető, hogy hosszabb idő után fantáziájára is hatni fog a tanár elképzelése. A muzikális és utánzó-készséggel rendelkező növendék fejlődésében tehát ez a módszer a megtévesztésig megfelel. De azok a tehetséges gyermekek, akik hajlamosak arra, hogy saját - jó vagy rossz - elképzelésük szerint játsszanak, az ilyen tanítási módszer mellett csődöt mondanak. Ha saját elképzelésük ellenkezésbe kerül a tanár előadásával, akkor egész egyszerűen nem képesek utánozni, mert nem hallják a különbséget. A tanár játékában is azt hallják, amit maguk elképzeltek, s ha egy-egy alkalommal sikerült is az utánzás, a következő órán már megint az eredeti elképzelés érvényesül. Ilyenkor a tanár könnyen téved tanítványa megítélésében, mert a gyermek azt a látszatot kelti, hogy vagy nem hallja a zenét - tehát nem muzikális -, vagy nem fogadja el a tanár tekintélyét - tehát szemtelen. Holott nem a növendék tehetségében és igyekezetében van a hiba, hanem abban, hogy pusztán előjátszással a tanárnak nem sikerült az eredeti elképzelést megváltoztatni. Ha azonban az ilyen növendékkel megbeszéljük a darabot, megfigyeltetjük, hogy miért jobb a mi elképzelésünk az övénél (a kottában bebizonyítjuk, hogy a zeneszerző szándéka a mienkkel jobban egyezik, mint az övével), vagyis előbb elképzelésében helyesbítjük a hibát, akkor már meggyőződéssel fogja úgy játszani, ahogyan mi - helyesen - megéreztettük vele. Az ilyen típusú tehetséges növendék értékesebb a könnyen utánzónál, mert csak meggyőződéssel tud zenélni, s amit egyszer megérzett, azt többé nem játssza másként. Tehát nem a játékot, hanem az elképzelést kell javítani.
A kevésbé
muzikális növendéknél, aki ugyancsak nem tud utánozni, hasonló esettel állunk
szemben, mert neki is van elképzelése, de primitív, vagy ízléstelen. Ő is
önkéntelenül és nem rosszaságból nem enged ebből, s nem hallja a tanár játékában
a jobb megoldást, míg elképzelését nem sikerül helyesbítenünk. Az ő esetében
persze sokkal nehezebb, de az utánoztatással még kevésbé érünk el számottevő
eredményt. Hosszadalmas és keserves munkával érhető csak el, hogy a tanár
játékát egy-egy darabon belül megközelítse. De ezen keresztül zenei érzéke
úgyszólván semmit sem fejlődött. Ezt a tanítási módszert szokták „paukolásnak”
nevezni, amely rengeteg időt fogyaszt, s felőrli a tanár s a növendék idegeit.
Eredménye pedig csak látszat: arra jó, hogy hangversenyen, vizsgán, sőt
felvételin a hallgatóságot megtévessze. Inkább elégedjünk meg gyengébb produkcióval,
de az, amit a növendék produkált, a sajátja legyen, vagyis zenei fejlődésének
eredménye. Igen fontos pedagógiai igazság, hogy a nevelő csak azt tudja a növendékből kihozni, ami benne van -
annak lehetőleg a maximumát - ami azonban
nincs benne, azt nem lehet beletömni.
A következőkben két végzetes félreértést szeretnék megelőzni, amelynek veszélye a fentiek felületes olvasásából könnyen adódik.
a) Ha formálásról, formálódásról van szó, akkor még mindig sokan formatanra gondolnak. Holott a formatan már csak tudományos összegezése, statisztika-szerű regisztrálása azoknak a fogalmaknak, amik az eleven zenékből kivonatolhatók. Ezt a regisztrálást tanítani gyermekeknek teljesen felesleges, mert ettől nem fognak jobban zenélni. Éppen az volt az egyébként zseniális Varró Margitnak és követőinek a tévedése, hogy a zene megértéséhez feltétlen szükségesnek tartották az összhangzattani és formatani elemzést. A magántanításban heti két teljes óra állt rendelkezésükre, abba ez is belefért. A mai időbeosztás mellett nem is lenne rá mód, de teljesen felesleges is, mert a zene formálódásának megéreztetéséhez és megfigyeltetéséhez nincs szükség külön időre, a jó tanításnak egész folyamatában erről van szó.
b) Azzal, hogy nem az „érzelmeket tanítjuk”, világért sem akarjuk az érzelmeket kiküszöbölni a tanításból! Hiszen akkor céltalanná válnék az esztétikai nevelés. A zene emberi érzelmeket tolmácsol. A szerző érzelmeit fejezi ki a zenéjével. De ezek az érzelmek a legritkább esetben magyarázhatók szavakkal, s még akkor sem fedik a szavak a zenét, nem adják, nem adhatják vissza hangulatát. A helyes „érzelmi” tanítás menetét valahogy így képzelem el: a zenének, amit a növendék játszik, valamilyen hangulata van. Ezt a hangulatot a szerző például azzal fejezi ki, hogy rendkívül pregnáns ritmikát jelzett. A növendékekkel ezt a határozott, könyörtelen ritmikát kell megéreztetni és megvalósíttatni, akkor ezen keresztül megérzi a mű hangulatát. (Ismétlem, hogy érzelmi és vizuális utalásokat, főleg gyermekeknél, szinte lehetetlen elkerülni, különösen, ha ők maguk vetik fel. Ne essünk a másik végletbe: ezt is felhasználhatjuk, de módjával, s ne ez legyen alapvető eszközünk.) Vagy: egy másik hangulat abban fejeződik ki a kottában, hogy dúsak, halmozottak a harmóniák, gyakoriak a lefelé alterált vezetőhangok, s ez a zenei szövetet bonyolulttá teszi. Ezeket az alterált, kromatikus vezetéseket figyeltetjük meg a növendékkel, - persze nem a II.-III. osztályosokkal - s ha hallja és érzi, akkor a mű előadása megkapja a megfelelő hangulatot anélkül, hogy előre arra utaltunk volna, hogy „sejtelmesen, borongósan” kell játszani. Vagy: egyik legnehezebb feladat ún. szenvtelen növendékkel egy szenvedélyes hangulatú műnek a sodrását megvalósíttatni. Hiába hivatkozunk a szerző vélt érzelmeire, s próbáljuk ezt a növendékben felkelteni, nem sikerül. A növendék nem „rezonál”. De ha megnézzük, hogy pl. egy crescendot hogyan épít fel a szerző, ha bebizonyítjuk, hogy ezek a harmóniák és ritmusok óriási feszültséget hordanak magukban. Amely ugyancsak harmóniailag és ritmikailag addig fokozódik, míg el nem ér a zeneileg indokolt és megoldott csúcsponthoz, majd bebizonyítjuk, hogy a következőkben ezek a harmóniák oldódnak, tehát a feszültség megszűnik, akkor a növendék, ha csak egy kissé muzikális, meg tudja érezni, és ki is tudja fejezni játékában a feszültséget és oldódást. S ennek következtében érzelmileg is felfogja. Tehát mégis tanítunk érzelmeket, de nem az érzelmekkel magyarázzuk a zenét, hanem megfordítva, a zenével mondatjuk el az érzelmeket. (Persze ezt is lehet rosszul csinálni…)
S most harmadszor is sorra véve az egyes pontokat, a következőket javasolnám:
1. A Zongora Ábécét a tapasztalatoknak megfelelően mind zenei, mind technikai anyag tekintetében részben átcsoportosítani, részben bővíteni kell.
A Bartók: Gyermekeknek-sorozat darabjait osztályok, vagy legalábbis fokozatok szerint a tananyagban rendezni.
A Mikrokozmoszt a zenetanárok között népszerűsíteni (lásd lentebb).
A hazai szerzők darabjainak olyan kiadását előkészíteni, amelyben pedagógiai szempontok szerint lennének csoportosítva az utóbbi 10-15 év folyamán írt darabok, esetleg újak hozzáadásával.
2. Az előképző anyagának revideálása, limitálása, Példatár kiadása!
3. A zongora-tananyag rendezése stílusok, technikai típusok szerint, az osztályoknak megfelelően.
4. A szolfézs-tanítás közelebb hozása a gyakorlati zenéléshez. Ez alatt nem tananyag-párhuzamot kívánunk a szolfézs- és zongoraórák között, hanem zenei-felfogásbeli azonosságot. A szolfézs valóban a zenei elképzelés fejlesztője legyen, s ezzel segítse a hangszeres játékot. Ugyanúgy hatoljon bele a zene lényegébe gyakorlatilag, az előadásba kivetítve, s nem szabályok és levezetések segítségével, ahogyan ezt a hangszeroktatásnak is meg kell tennie.
5. A mechanizmus beállítása terén tudtommal a mainál megfelelőbb módszer még nem alakult ki. Voltaképpen a tömegtanításban jól használhatók a mai módszerek, hiszen az átlagnövendéktől a jövőben sem várhatunk olyan teljesítményeket, amelyeket a jelenlegi tónus-igénnyel nem tudna megoldani. A gyenge képességű növendék esetében a dinamikailag igénytelenebb hang még mindig elviselhetőbb, mint az erőszakos, kemény tónus. A magvasabb hang és lendületesebb előadás követelménye inkább a jobb képességűeknél vetődik fel, s ebben az esetben megint elérkezünk az A és B kategória határozottabb különválasztásának szükségességéhez.
6. A zenetanárságot feltétlenül meg kell ismertetni a szocialista esztétika eddig kidolgozott eredményeivel, hogy a zene lényegért, a forma és tartalom egymásra hatásának törvényszerűségeit jobban megértsék.
Azon kívül nagyon sok, de kis létszámú szemináriumot kellene szervezni, amelyeken a zenetanárok saját zongorázásukon keresztül ismerkednének meg a különböző mesterek formálási technikájával, főleg pedig a Mikrokozmosszal. Tisztán magyarázat, passzív hallgatás vagy akár vita útján ugyanis nem tudjuk a stílust magunkévá tenni: a zenét mindenkinek magának kell újból és újból kipróbálnia a saját hangszerén. Ehhez pedig elsősorban fel kell számolni azt a teljesen helytelen felfogást, hogy tanítani lehet (bármilyen alacsony fokon is) anélkül, hogy a tanár maga is zenélne.
Czövek Erna