Parlando, 1963/1, 14.-16. p.
Gordonka
tanárok országos értekezlete és továbbképzés
Az iskolareform nagy feladatokat ró a hangszeres tanárokra.
Az újonnan megadott keretet új tartalommal kell megtölteni.
Ahhoz, hogy az iskolareform szellemében tudjunk
továbbfejlődni, szükség van korszerű tananyagra és tantervre, jó
tankönyvre és megfelelő segédkönyvre is. Ha azt akarjuk, hogy ehhez a
tanárok megfelelő munkája járuljon, akkor nélkülözhetetlen szakonkénti
tanácskozásuk, továbbképzésük.
A fiatal tanárok, akik megfelelő tapasztalatok nélkül
kerülnek a zeneiskolához, a zenekari művészek, akik - bár tudásuk a
pedagógiához nem hiányzik - nem érnek rá a
tananyag felfrissítéséhez darabokat keresni, s a meglevő modern anyagot
nem meggyőződésből, hanem kényszerűségből tanítják,
igen nagy segítséget kaphatnak a szakmai értekezleteken, ahol tapasztalatcsere
formájában ismerkednének meg a modern tanítás és anyag szellemével. A jó
eredményekkel kísérletező, haladó zenetanárok pedig szintén nem
nélkülözhetik a pedagógus-közösség fórumát, ahol tapasztalataikat átadhatják,
eredményeiket megvitathatják Ezek a tanácskozások, viták azonban csak
szakonkénti keretben lehetnek eredményesek. Igen örvendetes tehát a
Művelődésügyi Minisztérium kezdeményezése, amely gordonka-tanszaki
tanácskozás, majd továbbképzés szervezését határozta el folyó év június utolsó
hetére, 23-30-ig mégpedig Karcag-Berekfürdőn.
Felvetődhetik a kérdés, hogy miért éppen a
gordonkatanárok értekezlete lesz az első, s miért éppen az említett
helyen? Hiszen országos viszonylatban a gordonka tanárok száma aránylag nem sok. Azonkívül, talán
vonzóbb lenne a kartársak számára egy budapesti kongresszus. Ám eddig a
gordonka tanárok, akik általában hegedűtanszaki értekezleteken vehettek
csak részt, nem kaptak mindig kielégítő teret és időt különleges
problémáikra, holott a gordonka-tanszak súlyban az
utóbbi időben igen sokat nyert, hiszen a kamarazene fesztiválok eredményei
megmutatták, hogy milyen fontos szerepe van a gordonkának az együttesekben. A
zenész-társadalom ennek megfelelő igényekkel méltán lép fel e tanszakkal
szemben. Indokolt és halaszthatatlan is tehát, hogy a gordonka-tanárok
megkapják a lehetőséget a fejlődéshez.
És miért nem Budapesten lesz az értekezlet? Utóbbi
időben - igen helyesen - az országos
zenepedagógus megnyilvánulások nem korlátozódnak a fővárosra. Igaz, hogy
Budapesten, a szakmai értekezleteken és tapasztalatcserén túl egyéb
művelődési lehetőség inkább kínálkozik, mint vidéken, ezzel
szemben azonban Karcag-Berekfürdő kellemes vidéke, természet adta
előnye feltehetően közvetlenebb és szorosabb kartársi kapcsolatok
kialakítására lesz alkalmas, mint a főváros nyugtalanabb légköre. A munka
mellett pedig a kartársaknak üdülésre is lesz alkalmuk, amit Berekfürdő
természeti adottságai biztosítanak.
A bemutató tanításon részt vevő tanulók ugyan nem a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet kitűnő és hatalmas anyagából
válogatott, kiválóan előkésztett tehetségek lesznek, hanem a nem zenei
pályára készülő kis karcagi csellisták. Ez - bár nem fogja
ámulatba ejteni a kartársakat, de kedvüket sem szegi (saját területüket
tekintve), és az ország gordonkás növendékeiről hívebb képet nyújt.
Az értekezlet azonban csak akkor lehet igazán eredményes, ha
jól előkészítjük. Az eddigi hasonló értekezletek hibája általában az volt,
hogy a felszólalók nem mindig az előadást támasztották alá
hozzászólásaikkal, hanem saját problémáikkal foglalkoztak. A szerteágazó
problémákra azután az előadó nem mindig tudott megfelelően válaszolni.
Az értekezlet tehát témakörökre oszlik majd, amelyek címeit alább közöljük, s
kérjük a Kartársakat, hogy ezekből válasszanak egyet, vagy többet. Erre
vonatkozó előadását a hozzászólni kívánó kartárs írja le, s ebből egy
példányt küldjön meg a körzeti szakfelügyelőnek, egy példányt pedig a
karcagi zeneiskola igazgatójának. A közölt témákon kívül saját témával is
jelentkezhetik bárki, csak az a fontos, hogy azt idejében megkapjuk, mert
tudnunk kell jóval a konferencia megkezdése előtt a kartársak
érdeklődésének irányát és fokát. Ezen kívül az is fontos, hogy a Kartársak
jó előre nézzenek utána saját témájuknak s gyűjtsenek hozzá addig is
tapasztalatokat.
A szakfelügyelő Kartársakat ezúton is kérjük, hogy a
körzetükbe tartozó tanárokat biztassák és segítsék a témaválasztásban. A
témagyűjtés és felkészülés munkájára a „Parlando”
hasábjait is vegyük segítségül.
Az április 15-ig beérkezett hozzászólásokat a karcagi
zeneiskola sokszorosítja és minden részvételre jelentkező kartársnak
megküldi.
Az előadásokat, tanulmányokat azután rendszerezzük, a
vitavezetőknek átadjuk ― akik maguk a
legfontosabb témákról Berekfürdőn előadást tartanak ― értékelés
és plenáris megvitatás céljából.
Egységes gordonka-oktatást akarunk! Ez nem azt jelenti, hogy
most már minden részletkérdésbe bele kell szólnunk, hanem az elvekben kell
azonos alapra jutnunk. Célunk: korszerű tananyagon nevelődött,
álló-képes és biztos mechanikával rendelkező, zeneileg művelt
muzsikusok és műkedvelők képzése.
Az értekezlet időtartama alatt hangszer-kiállítást
rendezünk, ugyanitt a zeneiskolai fokon tanítható régi és új gordonka irodalmat
és pedagógiai műveket betekintésre összegyűjtjük. A képzéshez
szükséges kotta-anyag nagy részét a Zeneműterjesztő Vállalat
Berekfürdőn árusítja. Hanglemezen és magnetofon szalagon
bemutatót tartunk apró gordonka darabokból nagy mesterek előadásában. Az
értekezletnek szovjet zenepedagógus előadója is lesz, aki általunk
megadott problémákról kívánja előadását megtartani.
A kidolgozásra váró téma-körök vázlatosan a következők:
1.
Hogyan üljünk a gordonka mellett?
2.
A vonó fogása.
3.
Alapvonások.
4.
A húr-átmenet kérdése.
5.
A bal kéz feltevése.
6.
Az intonálás kérdései. (Funkció szerint.)
7.
Hangképzés.
8.
A fekvésváltás tanításának háromféle módja.
9.
A vibráto.
10. A hüvelykujj
fekvése.
11. Hogyan
skálázzunk?
12. Milyen etűd
anyagot tanítsunk?
13. Az előadási
darabok formai elemzése.
Nevelési kérdésekről:
1.
A tehetségkutatás néhány kérdése. (Kik a jó
gordonkás alanyok?)
2.
Neveljünk osztályközösségben!
3.
„Sztár”- vagy elit-nevelés?
4.
Rendszeretetre, kötelességtudásra, pontosságra
és fegyelmezettségre nevelés módja a hangszeres órán belül.
5.
A lemorzsolódás oka.
A felsorolt témakörök címéhez nem kell ragaszkodni, s az itt
fel nem sorolt problémákkal is lehet foglalkozni. Minden hozzászólást örömmel
fogadunk, ami hozzásegít az egységes és jobb gordonka-tanításhoz.
Hogy a hazai gordonka oktatás mai állapotáról képet kapjunk,
hangversenyt is fogunk rendezni szakiskolai és főiskolai hallgatók
közreműködésével.
Fogjunk tehát hozzá az Országos Gordonka-tanári Értekezlet
és Továbbképzés jó előkészítéséhez!
Ebben az évben a tanítási anyagot gyűjtjük össze,
rendszerezzük és évekre osztjuk, megismerkedünk az országban folyó munkával és
betekintést kapunk a Szovjetunió pedagógiájának eredményeibe. A következő
évben a kartársak már tanítványaikkal érkeznek a továbbképzésre és a zenei
pályára készülő tehetséges növendékek között versenyt is rendezünk. A
harmadik évben a kartársak is hoznak magukkal hangszert, és így az egységesen
elfogadott tanítási mód kulcs-problémáit a továbbképzésen, hangszeren is
elsajátíthatják.
Papp László