Parlando 1963/1, 17.-19. p.
A MOSONMAGYARÓVARI ZENEISKOLÁT
December 15-én, a győri „Liszt Ferenc” Állami
Zeneiskola tantestülete és a Zeneművészeti Szakiskolának a magyaróvári
zeneiskola szakfelügyeletével megbízott tanárai, szakmai továbbképzési nap
keretében Magyaróvárra utaztak.
Felhasználtuk az alkalmat, hogy minél többet megtudjunk a
magyaróvári „Mosonyi Mihály” Állami Zeneiskoláról és megismerkedjünk az iskola
belső életével, az ott folyó oktató-nevelő munkával.
Az igazgatói irodában Németh
Gusztáv igazgatóval beszélgettünk, aki az iskoláról a következőket
mondotta:
―
Mosonmagyaróvárott a zeneiskola a 30-as években
alakult, mint városi zeneiskola. 1952-ben lett állami zeneiskolává.
Elődeim az igazgatói székben Kisteleki
Géza, Enge János, dr. Szíli
Pálné és dr. Zsibóy Istvánné voltak, én magam 1956
szeptemberétől vagyok az iskola igazgatója: Bizony 1957-ig nagyon rossz
körülmények között tudtunk dolgozni az iskola mostoha elhelyezése miatt. Több
helyen tanítottunk, még üzlethelyiségben is. ’57-től kezdve vagyunk itt, a
Lenin körút 245. sz. alatti épületben, az első emeleten. Sajnos évek óta
nem tudunk létszámbelileg fejlődni, mivel nincs
helyünk, tantermeink maximálisan ki vannak használva. Két lakó is van iskolánk
épületében. Ígéretet kaptunk, hogy elhelyezik őket és most
már V. B. határozat is született erről. Reméljük, hogy így majd két
tanteremmel bővülhetünk. Jelenleg öt termünk van.
―
Mennyi az iskola növendéklétszáma?
―
A folyó tanévben 160 növendékünk van, tanszakonként a következő
megoszlásban: 15 előképzős, 75 zongorista, 33 hegedűs, 11
gordonkás, 17 fafúvós és 9 rézfúvós növendék.
―
A tanári kar hány főből áll?
―
Hét kinevezett és egy óradíj átalányos tanárunk van. Többségük fiatal. Nagyon
lelkes gárda, szeretik a zenét és hivatásukat. Két, esetleg három tanári
hangversenyt rendezünk minden évben. Szívesen megyünk hangversenyezni vidékre is.
Tavaly Horváthkimlén, Halásziban, Rajkán voltunk. Az
idén Horváthkimlére, Halásziba és Darnózselire
megyünk. Ezek a hangversenyek természetesen ismeretterjesztő
jellegűek is. Helyettesem, Fejérvári Benedek
tart ismertetést a hangversenyek műsoráról. Ezekbe a hangversenyekbe
rendszerint nagyobb, haladottabb növendékeink is belekapcsolódnak. Példa erre
rézfúvós együttesünk, amely nagyon szép sikereket aratott.
―
Egyébként is a kamaramuzsikálást igen fontosnak tartjuk. A kamarazenét
óraszámukon belül tanítják a kartársak. Jelenleg három kamara csoportunk
működik, ezekben legjobb növendékeink vesznek részt.
―
Természetesen rendszeresen rendezünk házi növendékhangversenyeket is.
Előadó termünk eléggé korlátozott befogadóképességű, ezért a
reprezentatív jellegű, külső hangversenyeket a Járási Kultúrházban
tartjuk, ahova 380-an férnek be.
―
Iskolánk korszerű stúdió berendezéssel rendelkezik. 1960-ban, a
Magyaróvári Zenei Hetek alkalmával Kodály Zoltán látogatott el hozzánk, a stúdió
neki is tetszett. Kitűnő minőségű felvételeket tudunk
készíteni. A berendezés Fejérvári kollégám
elgondolása alapján készült. Minden növendékhangverseny előtt felvételt
csinálunk, ezt a növendékek aztán visszahallgathatják. Nagyszerűen felfed
minden kis hibát. Nagyon fontos szerepet tölt be a kamarazene tanításánál is: a
növendékek, az együttes tagjai „kívülről” meghallgathatják, hogyan
illeszkednek bele az együttesbe. De a tanárok is állandóan használják
felkészülésükhöz.
―
Szép hanglemezkészletünk is van: 180 darab mikrolemez, melyeket főleg a
zeneirodalom órákon és a Zenekedvelő Gyerekek Klubja foglalkozásain
forgatunk. Zeneirodalom órát a VI-VII. osztályosoknak
tartunk heti egy órában. Itt jegyzem meg, hogy nálunk a VII. osztályban csak
egy szolfézs óra van hetenként.
―
Milyen időközökben van
Zenekedvelő Gyerekek Klubja?
―
Havonta egyszer, vasárnap délelőttönként. A foglalkozásokat Németh Gusztávné
és Ruday Éva kartársak felváltva tartják.
Általában a természettel, vagy irodalmi témakörrel kapcsolatosak az
előadások. Volt már „Ősz a zenében”, „Tavasz a zenében”; utoljára
éppen a Hunyadi László (opera) volt műsoron. A gyerekek nagyon szeretik
ezeket a zenés összejöveteleket, amelyek zenés fejtörővel vannak
összekötve. A résztvevőket két csoportra osztjuk és a csoportok pontozásos
alapon versenyeznek. A győztes csoport cukor-csokoládé jutalomban
részesül.
―
Iskolánk hangszerrel ellátottsága általában jó. Kellőszámú, jó
minőségű fúvós hangszerrel rendelkezünk. Egyetlen fájdalmunk a
hangszer-fronton, hogy kevés a jó zongoránk. Összesen öt zongoránk van,
ebből egy hangversenyzongora az előadóteremben, egy angolmechanikás,
főtanszak tanításra alkalmas zongora, a többi rossz. Sajnos a
főtanszakosok egy részét is rossz zongorán kell tanítanunk. (Itt említem,
hogy később a szolfézs teremben járva, az ottani zongorát a normál
hangolásnál kis szekunddal alacsonyabbnak találtam. Ez az abszolút hallású
növendékek számára is kellemetlen, nem is szólva a nagy többségről, a relatív
hallásúakról, akiknél az abszolút hallás kifejlődését akadályozza. N. Z.)
―
Ezt a panaszunkat a Városi Tanács V. B. több ízben megtárgyalta és kéréssel
fordult a Megyei Tanácshoz, hogy új zongora beruházását engedélyezze. Eddig
azonban - ígéreten kívül - nem kaptunk
semmit. A városi tanáccsal egyébként nagyon szoros kapcsolatban vagyunk, a
tanács mindenben segítségünkre van.
―
Milyen a kapcsolat a közismereti iskolák
és a zeneiskola között?
―
Örömmel mondhatom, hogy a többi iskolákkal való kapcsolatunk jó. Az általános
iskolák segítik munkánkat. Úgy érzem, a kölcsönös jó viszony létrejöttét annak
köszönhetem, hogy az igazgató kollégákkal személyes jó baráti viszonyt sikerült
kialakítanom, és hogy mindig együttműködtem a Művelődésügyi
Osztállyal. Magyaróvárott zenei általános iskola is
van, jelenleg négy osztállyal. A zeneiskola belekapcsolódik a zenei általános
iskolások szolfézs oktatásába olyanformán, hogy heti 12 órában zeneiskolai
tanár, Ruday Éva éneket tanít náluk. Hangszeres
órákra pedig a zenei általánosak is ide járnak hozzánk, a zeneiskolába.
―
Bevált ez a megoldás?
―
Feltétlenül így tartom helyesnek a zenei általános és a zeneiskola kapcsolatát.
Különben az a véleményem, hogy ének-zene tagozatú általános iskolát ott kell
nyitni, ahol nincs zeneiskola.
―
Milyen a szolfézs és a hangszeres órák
kapcsolata?
―
Gyakran szólal meg hangszeres muzsika a szolfézsórákon. A növendékek az éppen
akkor tanult darabjaikat a szolfézstanár segítségével, az osztályuknak
megfelelő fokon formailag és harmóniailag elemzik. A szolfézs- és
hangszeres tanárok egyaránt tanmenet alapján dolgoznak. Szolfézsszakon a
tanmenetet egy évre, hangszeres szakokon pedig három hónapra dolgozzák ki a
kartársak. A tanmeneteket én ellenőrzöm.
―
Megtudhatnánk valamit a Szülői
Munkaközösség munkájáról?
―
Hogyne. A szülőkkel igyekszünk „összedolgozni”. Rendszeresen tájékoztatjuk
őket gyermekeik előmeneteléről. Évente négy összevont
szülői értekezletet tartunk, ezt kis bemutató hangversennyel kötjük össze,
ilyenkor adunk útmutatást a szülőknek gyermekeik otthoni gyakorlásához is.
Ezen kívül még tanszakonkénti szülői értekezleteket is szoktunk tartani,
itt azután részletesen foglalkozunk az illető szakon felmerülő
problémákkal. Szülői munkaközösségünkre biztosan számíthatunk, különösen a
hangversenyszervezésben a szülők nagyon aktívan kiveszik részüket. Pl.
Ebben az idényben a Filharmónia négy hangversenyből álló ifjúsági sorozatot
tart. Erre csak a zeneiskolai szülők 110 bérletet vásároltak meg.
―
Befejezésül még egy meg nem oldott problémáról szeretnék szólni.
Szakszervezetünk rendszeresen sajtóértekezletet tart, ahol tanáraink a napi
politika eseményeivel foglalkoznak, ezenkívül részt
vesznek az állami ideológiai oktatásban is. Sajnos, szakmai továbbképzésük
azonban nincs megoldva. :Én a megoldást a következőkben látom:
1.
Szorosabb kapcsolatot kell ki építenünk a
Zeneművészeti Szakiskolával, tanárainknak évente legalább két ízben hospitálniok kellene a szakiskolában, és meg kell a
lehetőséget teremteni ahhoz, hogy a zeneiskolai tanárok a szakiskolai
továbbképző osztályokban tovább képezhessék magukat.
2.
A pedagógiai gyakorlat elmélyítése,
kibővítése végett más zeneiskolákban gyakrabban kell hospitálnunk.
A magyaróvári továbbképzési nap óralátogatások, az ott
tapasztaltak megbeszélése, a vélemények kölcsönös kicserélése jegyében zajlott
le. Különösen kedves élményt jelentett vendéglátóink kis hangversenye, a Musikalisches Opfer egy
részletének bemutatása, mellyel az óvári kartársak bebizonyították, hogy a
tanítás és a hétköznapok fáradalmai mellett a legnagyobb mester, Bach
művészetében is el tudnak mélyülni.
Nagy Zoltán