Parlando, 1963/1, 3.-10. p.
Az alsó fokú zeneoktatás
reformjáról
1962. december 11-én
ült össze először a Tantervi Bizottság, hogy megkezdje az alsó fokú
zeneoktatás reformmunkálatait.
Ilku Pál,
művelődésügyi miniszter elvtárs felkérés·e és megbízása alapján a
Tantervi Bizottság elnöke Kadosa Pál,
főiskolai tanár, a Zenepedagógus Szakosztály elnöke lett. Aczél György elvtárs, a
művelődésügyi miniszter első helyettesének felkérése és
megbízása alapján a Tantervi Bizottság tagjai: Báthory Sándor a szegedi zeneművészeti szakiskola helyettes
igazgatója, a gordonka szaktárgyi bizottság vezetője; Forrai István a miskolci Erkel Ferenc zeneiskola igazgatója, a fafúvós
szaktárgyi bizottság vezetője; dr.
Friedrich Józsefné, a miskolci zeneművészeti szakiskola tanára, a
szolfézs szaktárgyi bizottság vezetője; Halász Ferenc, főiskolai
tanár; J. Irsai
Vera, a Fővárosi Zeneiskola Szervezet központi igazgatója; Keresztessy Hédy, a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet szakfelügyelője, az ének szaktárgyi
bizottság vezetője. Dr. Komjáthy
Aladárné, a Fővárosi Zeneiskola Szervezet szakfelügyelője, a
zongora szaktárgyi bizottság vezetője; Lenkei
Tiborné, a Fővárosi Zeneiskola Szervezet szakfelügyelője, a
hegedű szaktárgyi bizottság vezetője. Nagy Miklós, a győri Liszt Ferenc zeneiskola igazgatója; Pehl András főiskolai tanár, a rézfúvó
szaktárgyi bizottság vezetője; Sándor
Frigyes főiskolai tanár, a Zeneművészek Szövetsége elnökségének tagja.
Sárhelyi Jenő, a békéscsabai
Bartók Béla zeneiskola igazgatója, Sellei Gyula, a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet tanára, a gordon szaktárgyi bizottság
vezetője, Szőnyi Erzsébet
főiskolai tanár, Váczi Károly, a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet központi igazgatóhelyettese.
A
Tantervi Bizottság munkájában részt vesz még az Országos Pedagógiai Intézet
részéről Péter József, a
Fővárosi Tanács Oktatási Osztálya részéről Koltai Vilmosné, valamint a Zeneműkiadó Vállalat részéről
Kontra István.
A
Szaktárgyi Bizottságok tagjai Rónai György elvtárs, a Művészetoktatási
Osztály vezetőjének felkérése és megbízása alapján:
SZOLFÉZS:
Dobszai László, Bp., Forrai Katalin, Bp., dr.
József Andrásné, Bp., Kulcsár Zoltán, Debrecen, Péter Miklós, Bp., Salamon Ilona,
Bp., Sipos Éva, Bp., Soproni József, Bp., dr. Soltész Elekné, Bp., Sipos
Károly, Kecskemét, P. Szabó Helga, Bp., Rácz Alajos, Nagykanizsa, Szervánszky Jenőné, Bp., Tibold Iván, Pápa.
ZONGORA:
Ágh Magda, Miskolc, Husek
Rezső, Szekszárd, Hernádi Lajos, Bp., Inselt
Katalin, Bp., J. Irsai Vera, Bp., Klatt
Aurél, Nagykanizsa, Máté Miklósné, Bp., Nagy Zoltán, Győr, Váczi Károly,
Bp., Zempléni Kornél, Bp.
HEGEDŰ: Almási Katalin,
Bp., Halász Ferenc, Bp., Horváth József, Sopron, Horváth Károlyné, Bp., Isépy Lászlóné, Bp., Ivánkovics
Ferenc, Nagykanizsa, Káté István, Veszprém, Lányi Margit, Bp., Till Ottó, Bp.,
Vincze Károly, Bp.
GORDONKA: Korda Imréné, Bp., Papp László, Debrecen,
Schuster Etelka, Bp., Z. Sassy Iringó, Pécs.
GORDON: Szücs Pál, Nagybátony.
FAFÚVÓ: Bántai Vilmos,
Bp., Béres János, Bp., dr. Czirják Zoltán, Békéscsaba, Deák József, Szeged,
Ékes Péter, Szeged, Jantó Bertalan, Bp., Kovács
János, Székesfehérvár, Kranczl Engelbert, Bp., Szücs
József, Vészprém, Varga Elemér, Bp., Fodor László, Bp.
RÉZFÚVÓ: Borst Rudolf,
Bp., Kerekes Pál, Hódmezővásárhely, Konti Izidórius,
Miskolc, Kovács Béla, Győr, Pattogató Ernő, Szeged, Scheffer György, Székesfehérvár, Szódi
László, Bp., Varasdy Frigyes, Győr, Zilcz György, Bp.
ÉNEK: Agócsné Ungi Emmi, Pécs, Berei Lajosné,
Hódmezővásárhely, Farkas Ilona, Bp., Kerényi György, Bp., dr. Matusovszky Andrásné, Békéscsaba, Pekker
Zsuzsanna, Miskolc, Sziklai (Silbernagel) Erika,
Jászberény.
A
Tantervi Bizottság első ülését Rónai
György elvtárs, a Művészetoktatási osztály vezetője nyitotta meg,
majd Kadosa Pál elnök bevezető
szavai után Dobray István, a Művészetoktatási Osztály
főelőadója ismertette általánosságban a reform és a tantervkészítés
alapelveit és .fő feladatait.
„Legfőbb
feladatunk, hogy a Magyar Népköztársaság oktatási rendszeréről szóló 1961.
évi III. törvény, valamint a Szakszervezet Zenepedagógus Szakosztálya által
országos vita során kialakított reformtézisek alapján meghatározzuk az alsó
fokú zeneoktatás célját, feladatát, a képzés követelményeit. A szaktárgyi koncentráció
alapján
meg kell teremtenünk a zenei
képzés egységét,
valamint
meg kell határoznunk helyét az alsó fokú nevelés feladat rendszerében.
Megfelelő feltételeket kell teremteni, illetve a kapcsolatokat realizálni
az általános iskolával, hogy a zenetanulás ne valami iskolán kívüli képzés,
elfoglaltság legyen, hanem a sokoldalúan képzett, műveltebb ember
nevelésének egyik része.
Sajnos,
a mi pedagógiai problémáinkkal tudományosan sem a Pedagógiai Tudományos
Intézet, sem az Országos Pedagógiai Intézet nem foglalkozott, pedig ezen a
vonalon nagy segítséget kaphattunk volna zeneoktatásunk fejlődése, a
korszerű képzés és nevelés érdekében. Az utóbbi 10 évben sokat
fejlődött a zeneoktatás technológiája, sok egyéni kezdeményezés, jó dokumentumok,
kiadványok segítették a zeneoktatás vonalát, de az eredmények ellenére
fejlődésünk nem volt egyenletes, problémamentes, és még ma sem
rendelkezünk -
középfokon sem -
egységes célokkal és feladatokkal, egységes pedagógiai tervvel és
követelményekkel (beleértve a továbbképzés és felügyelet munkáját is). A reform
szükségessége, az oktatás korszerűsítése most központi feladattá vált. A
túlterhelés és maximalizmus kérdése elől mi sem térhetünk ki és ezt a
tényt nemcsak abban a vonatkozásban kell megtárgyalni, hogy mennyi időt
tölt egy gyermek az általános és zeneiskolában - bár ez sem közömbös -,
hanem az oktatás tartalmi vonatkozásában is.
Az
utóbbi időkben tudásszint-felmérő cikkek jelentek meg, melyek minden
vonatkozásban megállapították, hogy a tanulók aránytalanul kevesebbet tudnak,
mint amennyit az iskola erre fordít. A tudás nem az, amit a gyermek megtanul,
amit produkál, hanem amit az anyag alapján önállóan alkalmazni, megoldani tud.
A mindenkori mérce a gyermek értelmi és érzelmi képessége. Mivel ezen a fokon
tömegzenei nevelésről beszélünk, nem 4-5 tanuló képessége és képzése a
döntő ― bár ez az elv nem zárja ki, hogy bizonyos koron túl a
tehetségesebb, a szakmára készülő ifjakat ne készítsük fel a
megfelelő szinten.
A
túlterhelés másik oka bizonyos értelemben vett enciklopédizmus,
mely ismeretekben méri le az egész pedagógiai munkát. Ma is van ilyen törekvés,
minél több ismeretet adni a gyermeknek. Az enciklopédizmust
a mi vonalunkon is fel kell cserélni a leglényegesebb anyagrészek (fogalmak)
kiválasztásával.
Tisztázni
kell a zenei nevelés iránti társadalmi igény jellemzőit is, és vele azt,
hogy a hagyományos zeneoktatás anyaga és módszere mennyiben felel meg ennek.
A képzés tartalma, tárgya: maga
a zenélés.
Ehhez
kell olyan ismereteket, képességeket fejleszteni, melyek a zenei kifejezés
felfogását, a tartalom megközelítését lehetővé teszi. Ebben a korban, de
még magasabb fokon is csak a zenei élmény adhatja azt az alapot, mely kiinduló
pontja és talán eredménye egész képzési, nevelési munkánknak. Ebben a korban e
nélkül zeneoktatásunk is csak ismeretanyag-halmazzá, vagy jól-rosszul
kitisztított zenei elemek tömegét felsorakoztató produkcióvá válhat, mely alsó
fokon igen veszélyes következményekkel jár. (Lemorzsolódás, a zene
megszerettetése helyett attól való eltávolodás, a zenével való teljes szakítás.
Sajnos, ilyen lemorzsolódás nem egy helyen váltotta fel azt a növekvő
zenetanulási igényt, mely ma mindenütt jelentkezik.)
Ebben
az évben a reformmunka kapcsán felmérést végeztünk a zeneoktatás területén. Az
alábbi kérdéseket tettük fel intézményeinknek:
a) Korszerű-e a tananyag?
b) Túlterhelő-e és milyen
vonatkozásban?
c) Betölti-e a nevelésben rábízott
feladatát?
d) Módszerei mennyiben
befolyásolják a fenti célok megvalósítását?
Ezek
voltak a főbb kérdések, melyeket hasonlóképpen a többi reformbizottságok
is megtárgyaltak. Nálunk talán újszerűen hat a kérdés feltevése, mivel az
utóbbi időben zeneoktatásunk nem foglalkozott ilyen kérdésekkel. Most kell
vállalkoznunk arra, hogy lerakjuk azokat az elveket, melyeket zeneoktatásunk az
oktatás célkitűzésén túl a nevelés terén vállal, biztosítja a képzés
vonalán a követelményeket, meghatározza annak szintjeit.
A
tantervi követelmények kitűzése és a feladatok megjelölése mellett
bizonyos koordinációt kell végrehajtani egyrészt az általános iskolákban
végbement ének-zenei neveléssel, másrészt az ének-zene
tagozatú általános iskolák tantervévei kapcsolatban. Az általános iskolai
ének-zenei nevelés vonalán a korszerűsítés a módszer és anyag tekintetében
időszerű volt, mivel a dalok, a zeneművek lassan formai alanyává
váltak bizonyos ismeretanyagnak. A dal, a zenemű sokszor arra volt csak
jó, hogy abból bizonyos zenei elemeket kiemeltek, gyakoroltak, ezzel a ténnyel
megölték az élményt, magát a zenei alkotást és emellett ismeretanyagban sem
érték el a megfelelő készséget és célt. Hogy nálunk miként áll a helyzet,
erre most itt kell választ adnunk. Fel kell tennünk a kérdést, vajon az
ismeretanyag, a zenei élmény, a tudatos zenei nyelvezet, a megformálás,
technikai fok, a hangzásra irányított megfigyelés, a tudatosítás, a begyakorlás
stb. feladatai hogyan kapcsolódnak arányosan egymáshoz, s mindez a gyermek
értelmi, érzelmi képességéhez.
Nem
lesz könnyű a megszokottság, a tradíció, a praxisban rögződött,
megmerevedett módszerek, eljárások, eszközök ellen harcolni, ha sikerre akarjuk
vinni a célkitűzésében és tartalmában új, a mi szocializmust építő
társadalmunk igényének, gyakorlatának megfelelő feladatot és szemléletet.
Őszintén fel kell tárnunk a hiányosságokat, és a tanterv kialakítása után
annak társadalmi bírálata és területi vitái után meg kell tenni a szükséges
intézkedéseket a követelményeknek megfelelő átdolgozások, új könyvek,
kiadványok írására, a szükséges szemléltetőeszközök beszerzésére.
TANTERVKÉSZÍTÉS
Nagy
Sándor Pedagógia c. könyvében kitér a tantervkészítés követelményeire, amelyet
mint alapot mi is elfogadhatunk. A tanterv szükségességéről az előbbiekben
elmondottak után nem kell külön szólnom. Le kell szögeznünk azt, hogy egységes
követelmények, meghatározott pedagógiai feladatok nélkül nincs egységes képzés
és nevelés. Azért van a mi területünkön még elég sok kísérletezés, mert az
ismeret, a jártasság és készségek összegezése nincs feldolgozva az oktatás
folyamatában. Hiába vannak jó kiadványaink, iskoláink, példatáraink, hiába
fejlődik az oktatás technológiája, ha nem köti össze ezt egy következetes
pedagógiai terv, egy követelményrendszer, mely meghatározza az iskolatípus
céljának megfelelő művelődési anyagot.
A leglényegesebb 2
alapvető kérdés;
a) a tananyag kiválasztása,
b) a tananyag elrendezése.
Az
első kérdés: a mit tanítsunk a
legizgalmasabb a mi területünkön is, bár sokan azt mondják; ezt nem lehet a mi
területünkön meghatározni. Nem darabszerű kiválasztásról van itt szó
elsősorban, hanem arról, hogy maga a zenemű nem haladhatja meg a
tanulók érzelmi életének befogadóképességét, maga a zene, a zenei élmény nem
válhat az ismeretanyag, vagy technikai követelmények száraz alanyává. A mit kérdés felveti annak
figyelembevételét, hogy a tanítási anyagot korszerű műveltségi
anyagból kell kiválogatni, mely magában foglalja a zenekultúra legújabb
eredményeit, de ugyanakkor szerves részét képezik mindazok a hagyományos
értékek, melyek évezredek fejlődése folyamán felhalmozódtak. A zenekultúra
anyaga mind mélység, mind terjedelem dolgában olyan fejlődést mutat, amely
kétszeresen fontossá teszi azt a kérdést, hogy a képzés, nevelés szempontjából
mit válogatunk ki belőle. Ha a szüntelenül gyarapodó zenei anyagból nem
vesszük fel az újat, az iskola elmarad az élettől. Ha felvesszük az új
eredményeket a nélkül, hogy csökkentenénk a meglevő anyagot, túlterhelés
áll elő.
A
zeneiskola célkitűzésének azt tekinthetjük, amit a zeneoktatási
reformtervezet, mint fő feladatot így határozott meg:
a) zenepedagógiánk egészét
állítsuk jobban a szocialista ember nevelésének szolgálatába,
b) a képzés módszereit, a
túlterhelés enyhítése mellett, alkalmazzuk jobban a gyakorlati élet követelményeihez.
E
célnak szabályozó jelentősége van a tananyag kiválasztásának folyamatában.
A cél tömören összefoglalja a szocialista oktatáspolitika elvi követelményeit,
a társadalom igényeit az iskolával szemben. A célban az fejeződik ki, amit
az oktató-nevelő munka tevékenységének befejezésekor el akarunk érni. A
feladatok viszont meghatározzák a célhoz vezető utat és meghatározzák a
szinteket, amelyeken egy-egy adott életkorban mozogni lehet és szükséges. A
célt és feladatot helyes dialektikusan értelmeznünk. Ha tehát a célban
elsősorban a társadalom igénye tükröződik, a feladatokban a gyermek
lehetőségeiből, sajátosságaiból, egy-egy adott életkorban
elérhető optimális teljesítményszintjéből, érdeklődéséből,
egyszóval fejlődő személyiségének egy-egy életkorban megnyilvánuló
sajátosságaiból kell kiindulni és itt azt
határozzuk meg, ami a szükségesből lehetséges. Zeneoktatásunk az
utóbbi években tömegzenei oktatássá terebélyesedett, de ennek a célnak a
tartalmi munkában való feladatait nem határoztuk meg. A leglényegesebb
követelmény tehát az, hogy kialakítsuk ifjúságunkban azokat a képességeket,
melyekkel önállóan is tudnak ismereteket szerezni és szerzett ismereteiket
alkalmazni is tudják. Biztosítani kell annak feltételeit, hogy önállóan
gondolkodni tudó, teljesítményképes tudással rendelkező,
érdeklődő, önálló, aktív zenehallgató, önmagukat tovább képezni képes
fiatalokat neveljünk.
Az
országos reformtervezetet az egyes szaktárgyak céljának és feladatának
meghatározása után fel kell bontani, meghatározni a tantárgyakat, azok
óraszámát és egymáshoz való viszonyát. Bebizonyosodott, hogy hallásfejlesztés
nélkül ma már zeneoktatásunk elképzelhetetlen. A hallásfejlesztés tartalmi
munkájának szétbontása az egységes zenei képzés szempontjából minden szaktárgy
vonalán lényeges feladat. Csak ez biztosíthatja az alapvető készségek
elsajátítását. Csak akkor reális a követelmény, ha biztos alapismeretekre
támaszkodik. A színvonalat a jövőben nem egyszerűen ismeretek
mennyiségén és részletességi fokán kívánjuk mérni - és nemcsak produkciókban -,
hanem azon, hogy a tanulók minél nagyobb számban biztosan sajátítsák el az
alapvető ismeretek terén a legfontosabb készségeket, mind az önálló
ismeretszerzés, mind a konkrét munka területén.
A
társas muzsikálás, a kamarazene, az együttmuzsikálás az egységes zenei
képzésnek lényeges része lett, ennek társadalmi igényeiről nem is
beszélek. Ezen a területen minden szaktárgy vonalán meg kell határozni az
anyagot és módszert. Megszívlelendők Faludi
Szilárd „Időszerű tantervelméleti kérdések” c. tanulmányának
alábbi szavai: „Meg kell szüntetni a
tantervek készítésében azt a gyakorlatot, amely szerint az egyes tantárgyak
anyaga külön-külön, egymástól függetlenül, közös szempontok figyelembe nem
vétele mellett szerveződik, amely szerint minden tantárgy csak saját
törvényeinek engedelmeskedik és nem az iskola előtt álló közös céloknak és
feladatoknak. Amely szerint minden tantárgyat több szál és intimebb szálak
fűznek az illető tárgy mögött álló szaktudomány vagy művészet
szakembereihez, mint egy alsó fokú általános műveltség kialakításának
valóságos igényéhez. Meg kell tehát szüntetni a tantervkészítésben azt a
gyakorlatot, amelynél minden tárgy a maximumot akarja nyújtani, mégpedig
külön-külön egymásról tudomást sem véve, s amelyeknél a különböző szakmai
követelményrendszerek mechanikus összegeződése, vagyis szakműveltségek
szaktudományos érdekképviseletek adott erőviszonyok szerinti integrálódása
adja ki az általános „műveltséget”, illetve az iskolai tananyagot. Így jön ugyanis létre mindenkor az atomisztikus szakszempontok
felöl determinált és közös nevelési célokra fittyet hányó szétforgácsolódás,
amelynek viszonyai között anyag uralkodik, és nem az, amire nevelni akarunk.
Ameddig nem rendeljük alá az egyes tantárgyakat, sajátosságaik és
szaktudományhoz fűződő kapcsolataik megőrzése, de a nevelési
folyamat törvényszerűségeivel való megegyeztetése mellett a nevelés
céljainak, addig a nevelés céljai ― mint mind ez
ideig ― csak utólag kerülhetnek oda a tanterv elejére, miután az egyes
tantárgyak a „maguk részét” már kihasították és az egészhez kell egy közös
„bevezetés”-t írni.”
A TANANYAG ELRENDEZÉSE
A
tananyagot lineárisan és koncentrikusan kell elrendezni. Lineárisan, mivel a
tanulók új és új ismeretekhez jutnak, koncentrikusan, mivel bizonyos
anyagrészek ismétlődnek, egymásra épülnek újabb és újabb szinten.
A koncentráció
igen lényeges az anyag elrendezésében. Ezt azért is figyelembe kell vennünk,
mert ma még az összhang nincs meg, főképpen a szolfézs és a
hangszeroktatás területén. Ennek megteremtése lesz leglényegesebb feladatunk.
De emellett fel kell vetni egy-egy tárgy, egy-egy tanszak belső
koncentrációs kérdését is, sőt egy-egy tanítási óra koncentrikus
összefüggő felépítését is.
A TANTERV SZERKEZETE
1.
Meg kell határozni az
iskolatípus számára a kitűzött nevelési célt.
2.
A cél felbontása, a részletes
feladatok megjelölése. (Elvi segítséget kell adni a nevelőknek, hogy a
feladatok fokozatos megoldása útján, hogyan tudják a célt megközelíteni.)
3.
Részletes óraterv, tantárgy,
óraszám, idő (osztályonkénti felbontásban).
4.
Tulajdonképpeni tanterv. Ki
kell fejteni egyes tanszakok tanításának feladatait, az osztályonkénti anyagot
és követelményszinteket. (Az anyagot általában nagyobb egységekre, témákra jó
felbontani, hogy az egységeken belül ki tudjuk emelni, mely anyag feldolgozását
tartjuk szükségesnek.)
5.
Egyes tanszakokkal
(tantárgyakkal) kapcsolatos általános és részletes utasítás. (Itt azokat az
irányelveket kell megszövegezni, amelyeknek alkalmazása az ismeretanyag
feldolgozása során oktatási és nevelési szempontból kívánatos.)
6.
A meglevő hangszeres
iskolák átdolgozásának tervei (új iskolák, kézikönyvek, kiadványok, metodikai
könyvek stb.) kiadásának szükségessége, a tantervi feladatokat segítő
szemléltető eszközök megjelölése.
Összefoglalva:
Alap. Egyoldalú képzés helyett
sokoldalú képzés, műveltebb ember kiművelése, politechnikai oktatás
mellett esztétikai nevelés, szakképzés mellett általános műveltség.
Tartalmában
Tömegzenei oktatás(itt kap helyet a szakirányú képzés is: a) és b)
tanterv), minél több gyermek bekapcsolása, zenei műveltség tartalma és
formái: éneklés, aktív muzsikálás, zenehallgatás.
Módszerében
Kiindulás az élmény, a
zenélés megszerettetése, közepesek, gyengébbek fokozott segítése, tehetségek
kiemelése, elmélet és gyakorlat egysége minden szaktárgyon belül.
Formájában
Egyéni
kiművelés, társas zenélés, kamarazene. Biztosítani a folyamatot 7-18 éves
korig, előkészítés az öntevékeny műveléshez, az aktív zenéléshez és
zenehallgatáshoz.
Anyagában
A zenei
anyanyelv megismerésének biztosítása. A hagyományos anyag súlypontjainak
meghatározása (múlt és jelen zenéjének aránya, egysége, a hallásfejlesztés
szintjeinek, ismeretanyagának meghatározása, ezen belül a szolfézs és
hangszertanítás koncentrációja, a tartalom elsődlegessége, a forma mint a tartalom kifejezője.
Feltételeiben
A
zeneoktatás, mint az alsó fokú nevelői munka része. Iskolatípusok közötti
szervezeti, nevelési, zenei koordinálás, az új tantervnek megfelelő kiadványok,
felszerelések biztosítása.
Dobray Istvánnak az elvi alapokat
kijelölő referátuma után Péter
Miklós ismertette a reformmunkálatok menetét és módszerét.
Az
egész reform irányító és koordináló szerve a Tantervi
Bizottság. Az egyes szaktárgyakra vonatkozó javaslatokat a Szaktárgyi
Bizottságok dolgozzák ki és terjesztik a Tantervi Bizottság elé. A Tantervi
Bizottság által összehangolt és jóváhagyott teljes, minden szaktárgyat
felölelő reformjavaslatot 1963 őszén a Zenepedagógus Szakosztály
vitatja meg és bocsátja országos vitára. Az országos vita eredményei alapján a
Szaktárgyi Bizottságok, majd a Tantervi Bizottság elkészíti a végleges
javaslatot, s azt a Művelődésügyi Minisztérium miniszterhelyettesi
kollégiuma elé terjeszti jóváhagyás és jogerőre emelés végett.
A
reformmunka alapja az Országos Zenepedagógus Szakosztály által kidolgozott
javaslat. (Megjelent a Parlando, 1961. novemberi,
III. évf., 11. számában.)
A munka
három szakaszra tagolható:
Az
első szakaszban minden szaktárgyi bizottság megkapja és feldolgozza a
minisztérium felmérő kérdéseire beérkezett válaszokat, valamint az egyéb
beérkezett -
egyéni -
javaslatokat, elképzeléseket, terveket.
A
második szakaszban történik az anyag kialakítása, a különböző nézetek,
szempontok, javaslatok megvitatása során.
A
harmadik szakaszban kell a javaslatot végleges formába önteni és a Tantervi
Bizottság elé terjeszteni.
A
reform most meginduló munkája kifejezetten csak az alsó fokú zeneoktatásra
terjed ki, vagyis csak a zeneiskolai osztályokat érinti. A továbbképző
osztályok a következő évben, a középfokú zeneoktatás reformmunkáiban
kerülnek sorra. Perspektívájukat azonban már a mostani munka során kell
felvázolni.
A
zeneiskolai osztályok számára háromféle tantervet kell kidolgozni, egyet az
átlag, tehát a tömegzenei nevelésben részt vevő ifjúság részére, egyet a
zenei pályára készülők részére s végül egyet a dolgozók tagozata számára.
(A-B-C tanterv.)
Az
ország zenepedagógusainak régi kívánsága teljesül azzal, hogy a kamarazenét - a Szakosztály javaslata alapján
- a
reform során végre hivatalosan a zeneiskola tárgyai közé iktatjuk. A
kamarazene-tárgy anyagával minden szaktárgyi bizottságnak foglalkoznia kell s a
maga részéről erre is javaslatot kell tegyen. A
tárgy fontosságára való tekintettel a javaslatok összegezését és így a
kamarazene tárgyra vonatkozó javaslat kidolgozását maga a Tantervi Bizottság
fogja végrehajtani.
Ugyanígy
meg kell határoznunk a zenekari munka helyét is a zeneiskolában. Minden
szaktárgyi bizottságnak foglalkoznia kell a hangszeres tárgyak és a szolfézs
tanterv összehangolásával is. A hangszeres szaktárgyi bizottságok javaslataikat
már az 1. és 2. szakasz közt kell, hogy megtegyék a szolfézs szaktárgyi
bizottság felé, mely a 2. és 3. szakasz között adja meg viszont javaslatát a
hangszeres szaktárgyi bizottságoknak. Ezzel kapcsolatban elképzelhető,
hogy a két bizottság közvetlenül is tárgyal a kérdésről, vagy legalábbis
bevonja munkájába a másik bizottság elnökét vagy egyes tagjait.
A
reform életbelépésének idejére már biztosítottnak látszik a heti kétszer 30
perces foglalkozási idő a főtárgyi órákon, valamennyi osztályban,
ezért a szaktárgyi bizottságok ennek figyelembevételével tehetik meg javaslataikat.
Az
előképző osztályt a jövőben önálló tanszakként kívánjuk kezelni.
Így minden tanszak első évfolyama I. zeneiskolai osztály lesz.
Nagyon
sok helyről merült fel az a kívánság, hogy a fúvós tanszak zeneiskolai
osztályainak számát ― az ének, ütőtanszakhoz hasonlóan ―
emeljük fel négy évre. Itt azonban probléma az, hogy - mint ismeretes - a fúvós hangszer tanulását közvetlenül az
előképző után egészségi okokból általában nem ajánlatos elkezdeni. Az
így keletkező „űr” áthidalására az a javaslat látszik
legmegfelelőbbnek, mely hároméves furulya, fúvós-előképzést kíván
meghonosítani. Eszerint a fúvós szak osztályrendje így alakulna:
1 év
előképző (az általános iskola II. o.-val
párhuzamosan), 3 év furulya (I., II., III. o. az általános iskola III., IV., V.
o.-val párhuzamosan), 3 év fúvóhangszer (I., II.,
II. zeneisk. o., az ált. isk. VI., VII., VIII. o.-val párhuzamosan.)
Ilyen
módon a gyerek kezdettől fúvóhangszeren játszana, s nem kellene
később más hangszerről „átagitálni” vagy „átkönyörögni”. Egy csapásra
megoldódna a fúvósok megfelelő szolfézs képzése is. Ilyen módon a
szakiskoláknak sem lenne „fúvós-szolfézs” problematikája.
A
Tantervi, ill. Szaktárgyi Bizottságok feladata lesz a megfelelő javaslat
megtétele a zenepedagógiai műveknek az elfogadott javaslat szellemében
történő átdolgozására, ill. megírására. Feltehetően javaslatot fognak
tenni a szaktárgyi bizottságok módszertani könyvek vagy módszertani
segédkönyvek megírására is. Ezen a téren tekintettel kell lennünk arra is, hogy
az állami zeneiskolák számára kidolgozott tanterv a nem állami zeneoktatás
területén is kötelező anyag. Ilyen szempontból különösen fontos, hogy a
megjelenő új zenepedagógiai kiadványokat megfelelő módszertani kiadványok
is kísérjék.
Tekintettel
arra, hogy -
elsősorban a nem állami oktatásban -
a harmonika és gitár oktatása meglehetősen nagy súllyal jelentkezik,
felmerül a kérdés, nem kellene e tárgyak részére is tantervet és tananyagot
kidolgozni, különös tekintettel e terület eddig rendezetlen voltára. Amennyiben
a Tantervi Bizottság úgy látja jónak, e szakokra is összehívunk szaktárgyi
bizottságot, s ezek vezetőivel a Tantervi Bizottság is kiegészül.
Péter
Miklós beszámolója után Péter József
ismertette az általános iskolai ének-zene tantervet és a tantervkészítés
fő szempontjait.