Parlando
1963/10. 1.-3. p.
Neveljünk
tervszerűen!
A Művelődésügyi Minisztérium
,,Nevelési Terv”-ének ismertetése
Új kiadvánnyal
gazdagodott pedagógiai irodalmunk. Ezt a gazdagodást nem képletesen, hanem szó szerint
értik azok, akik a Művelődésügyi Minisztérium kiadásában megjelent
tervet elolvasták, tanulmányozták. „Az
általános iskolai tanulók tervszerű nevelésének programja” című
könyv címének maradéktalanul megtelelő tartalmával égetően szükséges,
nagyon várt és hézagpótló vezérfonala lesz minden neveléssel foglalkozó
egyénnek és közösségnek, tanárnak, tanítónak, szülőnek,
úttörővezetőnek, politechnikai oktatónak, de még az íróknak,
filmrendezőknek is, - vagyis mindazoknak, akiknek
közvetlenül, vagy közvetve részük van ifjúságunk formálásában.
A könyv
jelentőségét akkor mérhetjük le igazán, ha alaposan megismerkedünk vele.
Az itt közölt rövid ismertetés inkább csak az érdeklődés felkeltését
szolgálja és abból a lelkesedésből fakad, amelyet a könyv első
elolvasása váltott ki belőlem. Az első sorok kötelességszerű
elolvasása után egyre fokozódó érdeklődéssel és szinte lázas izgalommal
tanulmányoztam végig együltömben a könyvet, s azzal a csodálkozó kérdéssel
csuktam össze: Hogy tudtunk meglenni eddig nélküle?
A „Nevelési Program”
négy fő fejezetből áll.
Az első fejezet
a nevelés tervezésének jelentőségével foglalkozik. Felveti a kérdést: Miért van szükség nevelési program
kidolgozására?
Leszögezi: a
szocialista nevelő munka a kulturális forradalom központi feladata, mégsem
érvényesült nevelő munkánkban eddig elég tervszerűen és szervezetten
a szocialista célratörés és tudatosság. Nevelésünk nem kapcsolódott eléggé a
társadalmi élet gyakorlatához. Érdekesen és igen találóan mutat rá a
hiányosságok egyik okára: „… a
szocialista nevelés céljai csak a felnőtt, szocialista ember, illetve ifjú
személyiségének általános felvázolásában nyertek megfogalmazást, de hiányzott
azoknak a konkrét követelményeknek és feladatoknak a meghatározása, amelyek az
egyes korosztályokban végzett nevelő munka során megvalósíthatók, illetve
optimális hatásfokkal megoldhatók.”
Az ebből
következő feladat megoldásaként a könyv felvázolja a nevelés
különböző területein, korcsoportonként részletezve a legfontosabb
személyiségjegyeket, és osztályonként azokat a tevékenységi formákat, amelyek a
kívánt tulajdonságok kialakítása végett lehetségesek és szükségesek.
A hibák másik oka, hogy nevelői munkánk
nélkülözte a tanulók aktív tevékenységét, pedig az ember tulajdonságai
tevékenység közben nyilvánulnak meg és tevékenység közben alakíthatók. Ezért a
Terv rámutat a tevékenységek formáira és hangsúlyozza a tevékenység
megszervezésének fontosságát az iskolában és azon kívül (szülői ház,
gyakorlatok, mozgalom stb.)
A harmadik ok: nem valósult meg kellő
összhang a nevelés különböző tényezőinek (iskola, ezen belül a
tantestület tagjai, a család, a szervezetek, a napközi, a gyermek- és
diákotthonok, az üzemek, a sportkörök, a kulturális intézmények, társadalmi
szervek) nevelői munkája közt. A nevelési program az iskola feladatává
teszi a nevelés különböző tényezőinek koordinálását és ehhez olyan
konkrét segítséget nyújt, hogy ismeretében minden nevelésben érdekelt
tényező céltudatosan, fokozatosan, tervszerűen, összehangoltan
végezheti munkáját.
A második fejezet hat
pontban határozza meg a szocialista társadalom embereszményét.
Mindenekelőtt leszögezi, hogy az embereszmény a már felnőtt,
kialakult világnézetű és jellemű emberre vonatkozik, megközelítése
csak fokozatosan lehetséges. A négy oldalas leírás tulajdonképpen eddigi
ismereteinket tartalmazza a szocialista embereszményről, összefoglalva: „A szocialista társadalom polgára mindenoldalúan
és harmonikusan fejlett, edzett, elméletileg és gyakorlatilag képzett,
művelt, politechnikai szemlélettel rendelkező, a dialektikus
materialista világnézet és a szocialista erkölcs alapján gondolkodó és cselekvő,
munkaszerető, jó ízlésű és életvidám, tevékeny közösségi ember.”
Számunkra, zenetanárok számára különösen jelentős az utolsó pont, amely
kimondja, hogy a szocialista ember „…
felismeri, élvezi és helyesen értékeli a természetben, a tárgyi környezetben, a
munkában, az emberi életben és a művészetben megnyilvánuló szépséget…
Elítéli az ízléstelenséget… Törekszik
kibontakoztatni a benne rejlő művészi adottságokat.” Ezt a
fejezetet már csak azért is érdemes részletesen és elmélyülten elolvasni, hogy
önvizsgálatot tartsunk: vajon mi magunk hol tartunk a kitűzött cél
megközelítésében, a szocialista embereszmény felé tartó úton?
A harmadik fejezet
külön tárgyalja a két korcsoport (1-4. oszt és 5-8. oszt. tanulók) nevelési
programját.
Tudományosan,
mindenre kiterjedő alapos tájékozottsággal és a pedagógiai gyakorlat
óriási tapasztalatában kialakított helyes módszerrel először a korcsoport
általános jellemzését adja. Ez a jellemzés kiterjed a testi fejlettségi
szintre, a világnézeti-politikai és erkölcsi fejlettségi szintre. Ez a fejezet
a legkonkrétebb valóságból indul ki, leírja a gyermek testi adottságait,
táblázatot ad még a testsúlyról és testmagasságról is, de ugyanilyen
alapossággal élő és valóságos példákkal illusztrálja a gyermek értelmi,
érzelmi, akarati tevékenységében végbemenő folyamatokat. (Pl. ,,A 3. és a
4. osztályosok… le tudják írni az osztályban csíráztatott bab fejlődésének
különböző szakaszait.” Vagy: „Nem ritka az az 1-4. osztályos tanuló, aki a
divatos táncdalok egyikét-másikát énekelgeti, az iskolában tanult dalok
helyett.”) Beszél a tanulók hazafias érzelmeiről, a munkához való
viszonyukról, közösségi kapcsolataikról és mindenütt bátran szembenéz a
valósággal, nem szépít, nem kendőz el semmit. Célja, hogy a nevelő
tudomására hozza: mivel számoljon,
honnan induljon el a nevelés útján.
Ezután tér rá a
fejezet a nevelési követelményekre, vagyis arra, hogy egy-egy korosztálynak mit
kell tudnia és tennie, milyen fejlettségi szintre kell eljutnia testileg,
világnézeti és politikai téren, mit kíván tőle a szocialista hazaszeretet
és a nemzetköziség eszméje, milyen legyen a viszonya a munkához és a
közösséghez, mit követelhetünk a szocialista humanizmus és az esztétikai
fejlettségi szint terén? Itt is konkrét példák segítik a munkát. A követelmények
olyanok, hogy azokat minden épérzékű gyermek és ifjú teljesíteni tudja. (Pl:
„az 5-8. osztályos tanuló tudjon úszni… legyen képes könnyű fizikai munka
végzésére 4 órán keresztül… Ismerje a szótárak használatát… Kedvelje az éneket
és zenét… legyen képes az értékes és selejtes zene megkülönböztetésére.
Kapcsolódjék bele lakóhelye zenei életébe”.)
A fenti nevelési
követelmények elérésére a tanulók aktív tevékenységén át visz az út. Ezért a
fejezet befejező része az egyes korosztályoknak megfelelő tevékenységi
formákat ajánl, amelyeken keresztül leghatékonyabban érvényesül nevelői
munkánk. Az ajánlottak mellett rámutat és tiltja a káros tevékenységeket.
Példaként kiragadnék
néhányat a zenei kulturáltság fejlesztésére szolgáló ajánlott tevékenységi
formák közül, amelyek - s ezt ne felejtsük, és nagy
előrehaladásnak tekintsük - minden általános iskolai
tanulóra (nemcsak a zenét tanulókra) vonatkoznak:
I. osztály 33. pont: Ismerje fel a
Himnusz és az Internacionálé dallamát és álljon fel, ha hallja őket!
II. osztály 21. pont: Ha lehetősége
nyílik rá és kedve van hozzá, kezdje meg, megfelelő irányítás mellett
hangszeres zenei tanulmányait!
III. osztály 35. pont: Rádióból,
hanglemezről hallgasson meg néhány ismert népdalt és tömegdalt,
művészi feldolgozásban!
IV. osztály 33. pont: Kapcsolódjék be a
Himnusz és az Internacionálé éneklésébe!
IV. osztály 36. pont: Hallgassa végig
figyelemmel az iskola kórusának hangversenyét! Számoljon be arról, miért tetszett
az előadás?
V. osztály 33. pont: Ha lehetőség
nyílik rá, vegyen részt társas zenélésben!
VI. osztály 25. pont: Vegyen részt
gyermekek részére rendezett hangversenyeken!
VII. osztály 24. pont: Vállaljon
szereplést iskolai és egyéb ünnepélyeken!
VII. osztály 25. pont: Olvasson zenei
témájú ifjúsági szépirodalmi műveket!
VIII. osztály 20. pont: Lássa meg a
táncdalok helyét és szerepét a művelt ember zenei kultúrájában!
VIII. osztály 23. pont: Jegyezze meg a
figyelmét megragadó, értékesebb zeneművek szerzőinek, előadóinak
nevét és munkásságuk főbb jellemzőit!
A fentieket csak
találomra ragadtam ki az ajánlott tevékenységek zenei tárházából, de ezek
láttán is képet alkothatunk arról a széles távlatról, amelyet a Nevelési Terv
elénk rajzolt.
A könyvet záró 4.
fejezet a nevelési program felhasználásának főbb elveit tartalmazza, végül
megjelöli a nevelők feladatait.
Összefoglalva: minden
pedagógusnak - saját érdekében - melegen ajánljuk a Nevelési Terv alapos
ismeretét.
Dr.
Soltész Elekné