Parlando
1963/10, 14.-16. p.
A hegedűtartás, a bal kar és kéz
elhelyezése
Az alábbiakban Jávor Mártának - aki el Budapesti Bartók Béla Zeneművészeti
Szakiskola tanárképzőjén az 1962-63-as tanévben nyert diplomát - hegedű methodikai
képesítő dolgozatát közöljük. A jövőben - követve a hasonló szakfolyóiratok gyakorlatát - a legkiválóbb szakdolgozatok közül egyet-egyet
közreadunk.
*
Mielőtt
a növendék kezébe adjuk a hangszert, meg kell tanítani arra, hogyan álljon,
hogyan fogjon meg valamit úgy, hogy ne szorítson. Az egész testnek
természetesnek, rugalmasnak kell lenni.
A
testtartás a lábak elhelyezésén
alapul. Kis terpeszben, mindkét talpon egyformán kell állni. A test ne szemben
legyen a kottaállvánnyal, hanem körülbelül 45°-os szöggel forduljon el. Ha a
kottaállvány egy szabályos nyolcszög egyik szára, akkor a jobboldali szomszéd
szárral szemben álljon a növendék. (Először fel is állíthatok két
kottaállványt.)
A
bal láb merőleges a kottaállványra, s annak bal szélénél helyezkedik el,
hogy a hegedű ne takarja a kottát.
Ha
a lábak elhelyezése megfelelő, könnyebb kialakítani a helyes testtartást,
amely egyenes, derékból tartott legyen, de nem feszes, felhúzott vállakkal,
mint ahogy legtöbb esetben történni szokott az „állj egyenesen!”, vagy „húzd ki
magad!” felszólítások után. Fontos a természetes
tartottság, a cselekvésre kész állapot, hogy amikor a növendék kezébe adjuk a
hangszert, vonót, úgy tudjon „fogni”, hogy az erőszolgáltatás minél
kevesebb legyen.
Megfelelő
előkészítés után következhet csak a hegedű
elhelyezése. A kulcs-csontra és vállra helyezett hegedűt felülről
az áll támasztja, s a tartást a bal kar segíti. (Alsó támasz: váll, kulcs-csont;
felső támasz: áll; segéd támasz: bal kar = „fészek” - Rados Dezső.)
Vigyázni kell, hogy az áll támasztása miatt a fej ne legyen merev, ne
dőljön oldalra. Legtermészetesebb mozgása a fejnek az ejtés, ezt kell
kihasználni, s ráejteni a hegedűre. A hegedűt a testhez viszonyítva,
a merőlegesnél kicsit nagyobb szögben tartjuk. Az arc a csiga irányába
nézzen. A hegedű iránya fontos a
jobb oldal szempontjából, mivel a két oldal munkája mindig összefügg egymással.
Ha a vonót kápától csúcs felé húzzuk, a karnak természetes esése van. A jobb
kar természetes, kicsit a testhez közeledő kinyújtása az a mérce, melyhez
a hegedűt irányítani kell, hogy a vonó útja végig párhuzamos legyen a
lábbal. Vigyázni kell arra, hogy a hegedű irányának változtatásakor ne a
hegedűt helyezzük a vállon más helyre, hanem a hegedű forgatása a
feltámasztási pont (alsó támasz) körül történjék. Tehát a feltámasztási pont ne
változzék.
A
hangszer iránya mellett fontos a magassága
és dőlési szöge is. A hegedű vízszintes legyen, helyesebben a
húrok legyenek vízszintesek. (Ekkor a csiga kicsit emelkedni fog.) Dőlési
szöge a függőleges és vízszintes között, de a vízszinteshez közelebb
legyen. Ha nagyon ferde, az É-húrról könnyen lecsúszhatnak az ujjak, ha pedig
vízszintes, nehezen érjük el a mélyebb húrokat.
A
hegedűtartás tanításánál már kezdetben fontos a segédtámasz jó kialakítása. A bal kar a hegedű nyakával a
hüvelykujjnál és a mutató ujj tövénél érintkezik. Vigyázni kell, hogy az
érintkezésből ne legyen oldal irányú szorítás. A mutató ujj érintkezésével
kapcsolatban újabban felvetődött egy olyan gondolat, hogy már a
kezdőket úgy tanítsuk, hogy ne érintkezzék a mutató ujj a nyakkal. Így a
fekvésváltás és vibrátó tanítása előtt nem kell
feloldani ezt a támaszt, mert ki sem alakítottuk. A segédtámaszt a távlati
feladatoknak megfelelően alakítottak ki, rögtön az elején. Ez nemcsak
elmélet, már néhányan sikerrel ki is próbálták. Nem tudom, hogy be lehetne-e
vezetni minden gyereknél. A gyakorlatban meg fogom én is próbálni, s aztán
döntök, hogy melyik módszerrel tanítsak.
Az
ujjak egymás mögött helyezkednek el a
húrok fölött, a hüvelykujj szemben a többivel, körülbelül az első és
második ujj között. A hüvelykujj helyének két fő típusa van: alsó hüvelykujj tartásnál hátrébb kerül és alulról támaszt, közép
hüvelykujjtartásnál kb. az első és második ujj között van, alulról és
oldalról is támaszt. A hüvelykujj tartás befolyásolja a többi ujj helyzetét. Az
alsó hüvelykujj tartásnál az ujjak laposabbak, a
magasabb hangok felé irányulnak (kisebb kezűeknek ez jobb). A középhüvelykujj
tartásnál gömbölyűbb és felállítottabb a többi ujj. A két tartást nem
lehet mereven szétválasztani. A hüvelykujjnak állandóan helyezkedni kell, s
ugyanaz az egyén bizonyos helyzetekben átmegy egyik hüvelykujjtartásból a
másikba. Kezdőknél természetesen átlagos középhüvelykujj tartást alakítunk
ki. Későbbi évek folyamán alakul ki a gyerek kézalkatától függően,
hogy melyiket használja nagy általánosságban.
A
csuklót nem szabad sem betörni, sem
hátra feszíteni. Úgy helyezkedjék el, hogy a kézfej az alkar természetes
folytatása legyen.
Hogy
az ujjak a húrok felett egymás mögött helyezkedjenek el, az alkart rotálni kell és a könyököt be kell hozni
a hegedű alá. Ez ne legyen azonban olyan nagymérvű, hogy már tovább
ne tudjuk vinni abban az irányban (középhelyzet). A kar helyzete sem állandó,
már az első évben is kell tudni helyezkedni különböző húroknál. A
kézhelyzetet az első órákon a tengelyfogás (hüvelyk és második ujj)
figyelembevételével alakítjuk. Végleges kialakítására csak akkor kerülhet sor,
ha már a negyedik ujjat is letette a növendék. Ezért ezt ne halasszuk nagyon
sokáig.
A
hegedű elhelyezését órán sokszor kell ismételni. A tanítás kezdetén nem annyira a tudatos elemre, hanem inkább az érzékelésre
(tapintásra) kell építeni. A hegedűt, vonót sokszor kell a növendék kezébe
adni, hogy megérezze, minek hol van a „helye”, s érzékelje az érintkezési
felületeket.
A
hegedülés tanításánál sokszor lehet hallani a laza, lazítás szót, melynek értelme
nem egyezik azzal a természetes, cselekvésre kész állapottal, melyre a hegedülésnél
szükség van. Laza bal kézzel pl. nem tudunk megtelelően lefogni egy húrt.
Mindig kell lenni bizonyos izomerőnek, tartásnak az elengedés mellett. A
cél az, hogy az erőszolgáltatás minimális legyen. Tehát - hogy az
előbbi példánál maradjunk - a húr
lefogásához meg kell találnunk azt a legkisebb erőmennyiséget, amellyel
már tisztán megszólal a hang.
Az
elengedés és tartás helyes viszonyát szem előtt tartva - a hegedülés
minden területén - a mechanizmus rugalmas,
könnyen alkalmazkodó, természetes lesz.
Jávor Márta