Parlando 1963/10. 12.-16. p.
Mozgásművészet a ritmustanítás
szolgálatában
A ritmika tanítás célja
Az 1952-ben bevezetett zenei reform rendszeresítette a zenei
intézményekben az előképző és szolfézs tanítását, s az eddigi száraz „zeneelmélet”
tanítása helyett valóságos „énekes-társas-zeneórák”
keletkeztek. A növendékek igen sok kitűnő zenei élményt
gyűjtenek ezeken az órákon, s a kiváló tehetségeknek meg is felel a
hangszeres tanítás mellett a szolfézstanításunk mai módszere. Azonban most
készülő zenetanítási reformunk célkitűzése nem az igen kis
százalékban kiugró tehetség zenei fejlesztését, hanem a széles tömegek
képzésének könnyítését szolgálja.
Igen gyakran tapasztalhatjuk, főleg a közepes
tehetségek hangszeres tanítása közben, hogy a legegyszerűbb ritmus
előtt is megtorpannak. Mi ennek az oka? A ritmusképleteket ismerik, de nem
élik át, tehát nem megy át a mozgás egész lényükbe, egész izomzatukba. Az
előképzőben még adódik rá alkalom, de a második osztálytól kezdve
minden mozgáslehetőség megszűnik. A zene gyakorlása igen sok
hangszernél ülő foglalkozás. A szolfézs órán, az összes kötelező
tárgyak óráin a növendék ül, s hallgat, vagy énekel. A ritmika tanítás célja az
előképzőben elkezdett mozgás folytatása, a magasabb osztályokban is.
Mozgáson keresztül az ülésben megmerevedett gyermeki testet meglazítja, a
gátlások alól feloldja, helyes testtartást, szép fellépést, bátor, pontos
mozgáskészséget biztosít. Mindezeken keresztül és túl: a gyermek vérébe,
izomzatába viszi a különböző ritmikai elemeket.
Fontos, hogy a ritmikatanítás szoros kapcsolatban legyen a
növendék osztályának zenei anyagával. A begyakorlások
az illető osztályban előírt tantervből vett zenei anyagra
történjenek!
A ritmikus gimnasztika-mozgásművészet igen sok baráti
állam zenetanításába bevezetett és rögzített tantárgy. Megindítója és egyben a
módszer kialakítója: Jacques Dalcroze volt. Svájcban,
l865-ben született francia zeneszerző és zongoratanár. Működése három
városban zajlott le: Genf, Párizs és Hellerauban. Dalcroze tárgya olyan magas fokot ért el, hogy a színpadi
művészet határát súrolta. Mindemellett hangoztatta, hogy célja a zene
lüktetésének, lényegének megéreztetése, megértetése. Apró munkadalokat
komponált mozdulatokkal az élet folyamataiban levő ritmus megéreztetésére.
Szentpál Olga Dalcrozenál végezte az akkor 2 éves tanárképzőt Hellerauban. Ma Genfben működik a Dalcroze
intézet, s tanárképzőjük 3 éves. Heti 23 órában a következő tárgyakat
tanítják: ritmika, ritmus gyakorlati tanítás, szolfézs, szolfézs gyakorlati tanítás,
improvizáció, összhangzattan, testtechnika, plasztika, ritmuselmélet,
kóruséneklés és zongora.
A Jacques Dalcroze intézet Genfben
jövő nyártól kezdve nagy ünnepséget tervez, születésének 100 éves
jubileuma alkalmából. Minden nyáron 10 napos tanfolyamot tartanak a volt
növendékek továbbképzésére és külön a módszer iránt érdeklődők
számára.
Az eddigi magyar eredményeket Ortutay Zsuzsa - volt Szentpál növendék - elbeszélése
szerint foglalom össze.
Jacques Dalcroze a század elején Budapesten járt és ismertette pedagógiai módszerét.
Ugyanekkor Szentpál Olga Kováts Sándor növendéke volt
a Zeneakadémia zongora tanszakán. Dalcroze rendszerén
fellelkesülve Hellerauba követte őt, ahol azután
elvégezte a tanárképzőt. Később ezt az intézetet Beer tanárnő
vette át és Ausztriába vitte, ahol sokáig virágzott. Szentpál
Olga elragadtatással emlékezik vissza a Reinhardt
rendezésében bemutatott helleraui ünnepélyekről,
pl. Claudel „Annonce Faite ŕ Marie” c. misztérium színpadra viteléről, mely
egyik csúcspontja volt az ott virágzó művészetnek.
Szentpál Olgának
előkelő magánintézetét nemcsak hazai, hanem számos külföldi tehetség
is látogatta. Igen sok szegény növendéket segített ahhoz, hogy mint táncos,
koreográfus, vagy zenetanár rendkívüli zenei és mozgásművészetben kiválóan
képzett egyén működhessék. Pl. Ortutayné Kemény
Zsuzsa, Bercik Sári, Lőrinc György, Barkóczy
Sándor, Merényi Zsuzsa és még sokan mások, akik külföldi egyetemeken tanítanak,
s akik a Dalcroze módszert új utakkal bővítették.
Iskolájában tanította mindazokat a tárgyakat, melyeket ma a genfi intézet
tanít, így irodalom, képzőművészet és művészettörténeti
ismeretekkel is gyarapodtak.
Szentpál Olga művészetét a
színművészeti főiskolásoknak, majd mai napig is a Zeneművészeti
Főiskola énekes növendékeinek adja át. Négy magyar növendék közül, akikkel
Hellerauban együtt tanultak. Ma már csak Szentpál Olga é1. Pedagógiai működése mellett
szeretettel emlékszik vissza nagy táncművészeti sikereire, többek közt pl.
egy bécsi szereplésre, amikor Bartók: „Siratók” c. művét foglalta táncba.
Mindamellett, hogy művészete a tánc felé fordult, a ritmikát, mint vezérfonalat
mindig megtartotta. Sőt leánya, Szentpál Mária
is átvette és továbbviszi munkája során.
Ez év elején Budapesten két
csoportban megindult újból a ritmika tanítás a Bartók Szakiskola termében és
rendezésében. Ennek a munkának május 28-án mutatták be eredményeit. Szentpál Olga 14-16 éves növendékekkel, Szentpál
Mária a 10 éves növendékekkel vezetett egy-egy csoportot.
A ritmikát nem lehet pusztán könyv szerint, módszertan
segítségével tanítani. Ezt megértve fogtam hozzá a miskolci kísérlethez,
havonta egyszer több órán át konzultálva, Szentpál Olga
tanárnő óratervei szerint vezetek Miskolcon két csoportot. A
résztvevők zeneiskolánkban előképzőbe, az általános iskolában
első osztályba járnak. Egyikbe a tehetségesebbeket, másikba a gyengébb
növendékeket osztottam be. Munkámat a második félév elején kezdtem és hetenként
egy-egy órát foglalkoztam a növendékekkel. A május közepén, szülők számára
tartott bemutató igen meglepő eredményt mutatott. A gyengébb
képességű, eleven gyermekek is pontosan, fegyelmezetten, koncentráltan
működtek. A szülőknek és nekem is nagy örömet okozott az eredmény és
mindnyájunkat ennek a munkának további folytatására ösztönöz.
Lengyel tapasztalatok
Észak-Lengyelország öt zenei intézményének tapasztalatai
szerint a ritmikatanítást igen hasznosnak tartom. Bydgoszcz
városban ismertem meg az egyik lengyel ritmika-tankönyv írónőjét: Maria Wasiakovát, ki a sopoti
főiskolán és a bydgoszczí zenei líceumban
tanított ritmikát. Tanítványai munkájából leszűrhettem, hogy igen
kitűnő pedagógus. Eredményei, melyek a pódiumon látszottak az egyes
zongorista, hegedűs és ütő tanszakos hallgatók előadásaiból,
óriásinak mondhatók. Maria Wasiakovával ma is tartjuk
a baráti kapcsolatot. Miskolc Városi Tanács Művelődési Osztálya
számára egy módszertan jegyzetet készít, mellyel majd gazdagíthatjuk
ismereteinket a ritmika tanításban.
A ritmika tanítás
kialakítandó módszerei
A Szovjetunió, Genf, a népi demokratikus államok jelenleg
gyakorlatban levő módszereit tanulmányozzuk, ismerjük meg, saját
célkitűzéseink számára alakítsuk ki a magyar ritmikatanítást. Most a
szolfézsreform idején van a leg-jobb alkalom mindezek megvalósítására.
Tudjuk, hogy egy új tárgy bevezetésére elsősorban
szakképzett oktatókra van szükség, Miskolcon nyáron
tanfolyam indul, ahol Szentpál Olga irányításával a
tárgy iránt érdeklődők a jövő félévi tanításra felkészülhetnek.
A téli szünetben ez a képzés tovább folytatódik.
A továbbiakban ajánlatos lenne a nyári genfi tanfolyamra,
valamint a Szovjetunióba és Lengyelországba küldeni fiatal muzsikusokat a 3
éves ritmika tanárképző elvégzésére.
Erdélyi Lászlóné