Parlando 1963/11, 1.-3. p.
Mit várunk a zenei nevelési tervtől?
A kérdés ilyen felvetése mindenekelőtt azt tételezi
fel, hogy szükségesnek tartjuk a zenei nevelési tervet.
Meggyőződésem, hogy aki elolvasta az általános iskoláskorú
gyermekekre vonatkozó nevelési tervet - vagy akár csak
azt a rövid, de alapos ismertetést dr. Soltész Elekné kollégánk tollából,
amelyet a „Parlando” legutóbbi száma közölt - nem is
gondolkodhat másként.
A szocializmus építésére ugyanis minden területen a
tudatosság jellemző. A tudatosság a mi fogalmaink szerint nem az értelmi
funkciónak egy momentuma csupán, hanem folyamat. Ennek kezdete a jelenségek
konstatálása, amit a törvényszerűségek felismerése követ, és a konklúziók
levonása tetőz be. Nem beszélhetünk tudatosságról ott, ahol e folyamat
bármely láncszeme hiányzik. Ez alól a nevelés - a mi esetünkben
a zenei nevelés - sem lehet kivétel.
Ha a felvetett kérdésre e gondolatok figyelembevételével
adunk feleletet, akkor válaszunk nagyon egyszerű és magától értetődő.
Azt várjuk a zenei nevelési tervtől, hogy munkánkat tegye tudatossá annak
egész folyamatán.
Zenepedagógiai tudományos irodalmunk meglehetősen
szegény. Ilyen irányú kutatómunkát csak szórványosan, elszigetelten végeznek
egyes kartársaink. Azt is egyéb elfoglaltságuk mellett teszik. Ezek a jószándékú kezdeményezések sehol sem összegeződnek,
nem válnak egységes rendszerre és így ez ideig nem is nőhettek tudománnyá.
Hogy ez legnagyobb sajnálatunkra mennyire így van, azt mi sem bizonyítja
jobban, mint hogy az Országos Pedagógiai Intézetnél mindmáig nincs a
zeneoktatásnak tudományos munkatársa. Nemhogy egy csoport nem foglalkozik a
hangszeroktatás problémáival, hanem egyetlen személy sem. Pedig egyre terebélyesedő
zeneoktatásunknak már méretei is megkövetelnék, hogy ezzel a problémával tudományos
szinten foglalkozzunk.
A zenei nevelést terv e kutatómunka eredményeire kell, hogy
épüljön. Mindenekelőtt a zene nevelő hatásával
kellene foglalkoznunk. Az nem elegendő, hogy lelkes muzsikusok esküdjenek
a zene értelemfejlesztő, a gyermek érzelemvilágát gazdagító, jellemformáló
erejére. Tények sokasága és az összefüggések támadhatatlan bizonyítása nélkül
ezt tőlünk csak szakmai elfogultságnak veszik, vagy pedig jóindulatúan
megmosolyogják lelkesedésünket. Pedig a mellettünk szóló érvek egyre
sokasodnak. Mindig többet és többet hallunk arról, hogy az ének-zenetagozatú
általános iskolákban jobb a tanulmányi átlag, mint a többiben. „Ott válogatott
gyermekek tanulnak” - mondhatná valaki. Nos,
vizsgáljuk meg! Nekünk van bátorságunk ahhoz, hogy szembenézzünk a tényekkel. Ha
a válasz netalán nem minket igazolna, azt is hajlandóak vagyunk tudomásul venni.
A zene nevelő, emberformáló
hatásának tudományos vizsgálatát azért is elsőrangú feladatnak tartom,
mert a zenetanítás fontosságát, a nevelés egész folyamatában való szerepét ez
dönti el. A zenetanítás méreteinek megállapítása és annak az elhatározásnak az
erőssége, amely ennek fenntartásához az anyagi eszközöket biztosítja, csak
e vizsgálódások eredményének függvénye.
Azt, hogy a zene hatékony nevelőtényező, azt hiszem,
senki sem tagadja. De hogyan és milyen mértékben, azt még nem látjuk olyan
világosan - ilyen irányú tudományos
kutatómunka híján - mint a közismereti
tárgyak bármelyikénél. Nem gondolnám, hogy a zeneoktatást úgy fogjuk föl, mint
amit valami patikamérlegen kell adagolnunk bizonyos nevelői cél elérése
érdekében, de azt sem tartom helyesnek, hogy ebben a kérdésben
sötétben botorkáljunk. E vizsgálódásoknak lenne feladata az is, hogy a zeneoktatásnak
az egész nevelésen belüli helyét meghatározzuk. Nem szabad azzal beérnünk, hogy
a zeneoktatás keretén belül a növendéknek csupán egy részképességével
foglalkozunk. Mindig az egész embert kell látni. A magunk zenepedagógiai
beavatkozásával mindig az egész embert formáljuk. A zenei nevelési terv éppen
ezért csak az általános nevelési tervre épülhet.
A zenei nevelési terv feladatának tartom azt is, hogy adjon
segítséget abban, hogy a hangszerválasztásban
most még annyira érvényesülő esetlegességet a minimálisra csökkentsük.
Kétségtelen, hogy a legfontosabb az, hogy a gyermekek a zenét szeressék, de
fontos az is, hogy ehhez találják meg a nekik legmegfelelőbb hangszert.
Ennek viszont feltétele, hogy ismerjék a hangszereket. Ne csak éppen arra a
hangszerre gondoljanak, amely a környezetükben fellelhető, hanem fizikai
adottságaiknak és lelki beállítottságuknak megfelelően minden lehetséges hangszer számításba jöhessen. Az ilyen hangszerválasztási
lehetőségnél természetesen kultúrpolitikai meggondolásoknak is
érvényesülniük kell, hiszen nemcsak a zenét élethivatásként választó
gyermekeknél fontos az egyes hangszerek aránya (hogy tudniillik abból meg is
élhessenek), hanem az öntevékeny társas muzsikálásnál is.
De nemcsak a zene nevelő
hatásával kell tudatosan bánnunk, nem elegendő, hogy fontosságának
megfelelően biztosítjuk a zenetanulás lehetőségét, hanem tudatosan
kell eljárnunk a zenetanítás egész folyamatában is. Ezt is csak a zenei
nevelési terv biztosíthatja.
Rengeteg tapasztalattal, részleteredménnyel rendelkezünk
máris ezen a téren.
Csak össze kell ezeket gyűjtenünk és egy egységes
nevelői koncepcióvá, nevelési tervvé kell azt ötvöznünk. Most készülő
zeneiskolai tantervjavaslataink sok olyan zenepedagógiai gondolatat vetnek fel,
amelyeknek már az eljövendő zenei nevelési tervben lenne a helyük.
Nem gondolnám, hogy mechanikusan kellene lemásolnunk a már
megjelent nevelési tervet. Követendő példának tartom azonban benne azt,
hogy mindig világosan leszögezi, hol tartunk egy bizonyos fejlettségi szinten
és hogy hová, milyen eszközökkel akarunk eljutni egy tanév folyamán. Az újabb
szint eléréséhez - a gyermek testi és szellemi
fejlettségének alapos mérlegelése után - szinte lépésről-lépésre
követhető utat jelöl meg. A nevelési tervet az egész koncepcióban, de a
legapróbb részletfeladatokban is a tudatosság jellemzi, és ezt imponáló
következetességgel viszi végig. A zenei nevelési tervben ezt feltétlenül meg
kell valósítani.
A zenei nevelés terén nem ragaszkodhatunk olyan szigorúan az
egyes fejlettségi szintek megállapításánál az életkorhoz, vagy éppen az
általános iskolai osztályokhoz, mint ahogy azt a nevelési terv természeténél
fogva teszi. A zenélési kedv, a zenei tehetség nem jelentkezik mindenkinél
azonos korban. Később is óriási különbségek mutatkoznak a zenei képességek
fejlődésének ritmusában. Ahhoz is tudományosan megalapozott ismeretekre
van szükségünk, hogy a zenei fejlettségi fokokat a gyermek egész
fejlődésével hozzuk párhuzamba. Eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy
itt nemcsak típusokban kell majd gondolkodnunk, hanem sok esetben
személyekben is. Másként a művészi fejlődés természetével kerülnénk
szembe.
Zeneoktatásunk eddig is világszerte elismert eredményeket
ért el. Különösen a nagy tömegek zenei nevelésének megoldását méltányolják
nálunk. Nagyon helytelen lenne, ha ezek az eredmények arra csábítanának minket,
hogy lassítsuk a további fejlődést, hiszen nálunk nagyobb országok mennyivel
hátrább vannak, mint mi. Nem látom be, miért ne törekedhetnénk még többre, még
jobb eredményekre. Hiszen az eddigi eredményekkel való gazdálkodás is erre
kötelez minket.
Fasang Árpád