Parlando 1963/11, 6.-8. p.
A polifon hallás fejlesztéséről
A XII. században kialakuló Ars Antiqua
polifóniájától a XVI. század végéig - a monódia megszületéséig -,
az európai zenetörténet csaknem kizárólag polifon szemléletben fogant
műveket tart számon. A barokk zeneszerzők majdnem mindig, a bécsi
klasszikusok tekintélyes százalékban polifon módszerekkel komponálnak. Egyedül
a romantikára nem jellemző a polifon szerkesztésmód. A modern zene még
eléggé feltáratlan terület, a zenetudomány számára túl közel van még. Jelen
ismereteink és hangversenyeink mind azt mutatják, hogy a modern zene egyik
fő erőssége a polifon építkezésmód. E rövid statisztikából
kitűnhet már, hogy a polifónia szinte minden korban általánosan ismert és
kedvelt zeneszerzésmód volt. Következésképpen a zenetanítás egyik fontos
feladata: a polifon művek felfogásához szükséges készségeket kialakítani. - A továbbiakban
ezt a készség-komplexumot polifon hallásnak nevezem.
A polifon komponálásmód azt jelenti, hogy melodikailag és ritmikailag önálló életet élő egységek - szólamok - időben egyszerre
hangzanak fel, és ezáltal valamilyen viszonyba kerülnek egymással. Önálló szólamok
léte súlyos veszélyt rejt: szétesik a kompozíció, ha a különálló egységek külön
életet akarnak élni. Ezt a szétesést kell meggátolnia valami összetartó
erőnek, mely mintegy közös nevezőre hozza az ellentétes szólamokat.
Ilyen összetartó erő a funkció. Ezt a fogalmat itt tágabban kell értenünk,
mint az általában szokásos. A harmóniai tonika és domináns fogalmát a XVI. század
végéig nem ismerték, sőt nem is érezték. A funkciót e korai polifon
stílusokban más összetartó erő jelenti, így elsősorban melodikai és tonalitásból fakadó tényezők. Melodikai tényezőn elsősorban dallamirányulási
tendenciákat értek (cantus firmus,
dallamgravitáció, szövegből fakadó dallamirányítás stb.). A tonalitásból fakadó funkciók
közül a legfontosabb az egyes modusoknak, illetve hangnemeknek egyfajta
vonzereje „tonikája”, „dominánsa”, vagy más, centrális funkciójú hangja, vagy
hangcsoportja köré. Más ilyen funkció a modusok körülírásának, rögzítésének szokása,
illetve kényszere, ami egyúttal az azokból kimozdulni kívánó tendenciát (modulációt)
is jelenti. Mindezt részletesebben kifejteni e helyen nem lehet. A polifóniáról
gondolkodva fel kellett tételeznünk ennyit: van
a németalföldi és reneszánsz stílusban is valamiféle funkció. Ez a funkció az
egyes szólamokat egységbe szervezi. E feltétel híján ugyanis esetlegesnek,
véletlennek, zenei konstrukció szempontjából indokolatlannak kellene tartanunk
Josquin, Lassus, Palestrina és rengeteg más kiváló(!) zeneszerző összes művét. Ez szükségképpen
jelentené azt, hogy formátlanok is, hiszen a formaképzés fő eleme: a
rendezés hiányoznék. További logikus következtetés lenne: művészi
szempontból értéktelen alkotásnak tartani ezeket a műveket. Ezt azonban a
művek már azzal is megcáfolták, hogy több száz éven keresztül is
fennmaradtak.
A polifon-művek felfogása azt jelenti, hogy egyszerre
felhangzó két-, három- négy-, vagy még több szólamot azok együttes hatásában
érzékelni, elsősorban tehát meghallani kell. Ehhez látszólag valamilyen „juliuszcézári” érzéket - több folyamat
egy időben történő tudatos felfogását - kellene
kifejleszteni. Julius Caesar állítólag egyszerre hét levelet tudott diktálni. Egy
hétszólamú motetta vagy ricercar felfogásához tehát
ugyanolyan mértékű extenzív figyelemre volna szükségünk, amilyennel ő
rendelkezett. Ez átlagképességű gyerekeknél nem elérhető
célkitűzés.
Mi azonban hasonlíthatatlanul kedvezőbb helyzetben
vagyunk. Nincsen szükségünk rendkívüli képességekre. Julius Caesarnak hét,
egymástól teljesen független, önálló folyamatot kellett egy időben irányítania
irigyelt teljesítményéhez. Nekünk viszont már csak a funkció által egybehangolt,
szerves egésszé összegyúrt szólamokat kell követnünk, nem pedig egymástól
független zenei történéseket.
Hogyan fejleszthetjük ki tanítványainkban a polifon hallást?
Funkciós hallás fejlesztésével a szolfézstanár már a zeneiskola
IV. osztályában kezd foglalkozni. Ennek eredménye a VI. osztály elvégzése után
rendszerint fejlett kétszólamú funkciós hallás. A hangszert tanító tanárok is
bőségesen foglalkoznak ilyen természetű kérdésekkel, hiszen az V.,
VI. és magasabb osztályok anyaga nem végezhető el helyesen a darabok funkciós
rendjének ismerete nélkül. Kamarazenét vagy zenekart irányító tanár még
kevésbé·nélkülözheti az ilyen irányú tanítást, gyakoroltatást. Így a gyerek
hatodikos korában már két, jobb esetben három oldalról kapott bő
élményeket a funkciós zene világából, és kialakult benne a funkciós zene megismerésének
készsége.
Ezen a fokon el lehet érni, hogy a gyerek elvonatkoztasson a
funkciót megszólaltató szólamok számától, és magát a funkció létét érzékelje,
illetve abba belehalljon egy hangot - dallamrészt - vagy egy
hangközt. Ennek a készségnek további fejlesztésével elérhetjük, hogy egy
funkciósorba hangok sorát - dallamot - vagy
hangközök sorát - két dallamot - halljon meg
tanítványunk. Ez már háromszólamú harmonikus polifónia felfogását jelenti: két
szólam plusz funkciót kifejező és hordozó basszus. Kevés összhangzattani
jellegű gyakorlattal, sok énekléssel, elemzéssel el lehet érni, hogy ez a
hallás négyszólamúvá bővüljön. Ennél többre a gyakorlatban nincs is
szükség. Aki négy szólamot hall, az képes lesz meghallani ötöt, hatot, vagy a „juliuszcézári” bűvös hetet is. A szólamok számának növelése
nem feltétlenül jelenti a feladat megnagyobbodását. A polifon hallás kialakulása
ugyanis ezen a fokon már nem mennyiségi, de minőségi kérdés. Ha egy
bizonyos minőséget - a szólamok közötti
összefüggések megértését - sikerült
elérni, a mennyiség növelhető lesz egy távoli és elérni nem is szükséges
határig.
Az elmondottak minden bizonnyal érvényesek a harmonikus
polifónia (pontosabban hangzana: harmonikus funkcióval bíró polifónia), tehát a
barokk, bécsi klasszikus és romantikus zene idevonatkozó területére. - De érvényes-e
mindez a lineáris polifónia területén ? Sokan állítják,
hogy az ilyen műveknél engedhetetlenül szükséges a szólamokat külön-külön
meghallgatni, hiszen nincsen harmonikus funkció. Cikkem elején azonban már
említettem, hogy fel kell tételezni ezekben a stílusokban is valamiféle
funkciót. Legalábbis: fel kell tételezni egy koordináló, rendszerező és
összetartó erőt, melyet jó lenne funkciónak nevezni, mert azonos
természetű a harmonikus funkcióval. Ha a harmonikus polifónia hallgatása
közben a fül már megszokta, hogy viszonyítson, keresse a szólamok közötti összefüggést,
melyet a harmóniai funkció jelentett számára, úgy itt is meg fogja találni a
más jellegű, de azonos természetű összefüggéseket. Nem szükséges
tehát kínos pontossággal hallásunkban szétválasztani az egyes szólamokat.
Sőt, ez veszélyes lehet a mű teljes megértése szempontjából, mivel így
megfosztanók magunkat és neveltjeinket attól a többlettől, melyet az
együtthangzás és összehangoltság élménye nyújt.
Természetesen meg kell szoktatni néhány stiláris
jellegzetességet. Ilyen például az a sajátos tonalitás, melyet
megkülönböztetésül modalitásnak is szokás mondani - ilyen az atonalitás is. Meg kell szoktatni, hogy a funkció itt nem
köti gúzsba a dallamot, ellenkezőleg, a dallamok találkozása hoz létre
különböző - a klasszikus zenétől
alapvetően eltérő -, harmonikus
funkcióval nem rendelkező hangzatokat. (Ezért érzi a klasszikus zenén
edzett fül esetlegesnek, vagy vadul disszonánsnak, fülsértőnek ezeket a hangzatokat.
(Mindez azonban a stílustanítás velejárója, tehát a tanításban külön munkát nem
jelent.
Ha a modern polifóniát lineáris polifóniának tekintjük - erre sajátos
tonalitás viszonyait, szabad disszonanciakezelése, szigorú szólamvezetése, a
harmóniai funkció hiánya, és még számos tényező feljogosít - úgy az imént
nemcsak Obrechtről és Vittoriáról,
de Bartókról, Honeggerről és Sztravinszkijról is beszéltünk.
Összegezve az elmondottakat:
1.
A polifon hallás kifejlesztése minden tanulónál
rendkívül fontos, mert ilyen készség nélkül nem érthető meg a zeneirodalom
tekintélyes hányada.
2.
Polifon hallás a funkciós hallásból
fejleszthető, úgy tűnik, különösebb erőfeszítés nélkül.
3.
Polifon hallás fejlesztésével már a VI. zeneiskolai
osztály elvégzése után lehet foglalkozni, stílusok szerint. A stílusok ideális
sorrendje ebből a szempontból tekintve így alakulhatna: a) barokk zene (harmonikus polifónia), b) reneszánsz és németalföldi mesterek
zenéje, c) modern zene. A klasszikus
és romantikus polifóniával foglalkozhatna -
előkészítésül is - az I. zeneirodalmi
osztály.
4.
A fentebb ismertetett módszer alapja lehetne mindenfajta
polifónia tanításának Ehhez természetesen ki kellene dolgozni a polifónia
tanításának részletes módszertanát. E cikk írója nem érzi hivatottnak magát
arra, hogy az eddigi gyakorlat eredményeit ennél tágabb keretek között általánosítsa.
Máriássy István