Parlando 1963/11, 9.-11. p.
Országos dalos-találkozó Szombathelyen
Ünnepi zászlódíszbe öltözött a város, hogy fogadja az
Országos Dalos-találkozóra idesereglett 60 énekkar közel 4000 dalosát.
Ünnepelt a város és emlékezet. Ünnepelte a magyar kóruskultúra
eredményeit és méltó emléket állított a 25 év előtti szombathelyi munkás
dalos-találkozónak.
A megye és a város vezetőinek, tömegszervezeteinek
gondos előkészítő munkája fémjelezte ezt a találkozót. Nemcsak
kórusaink adtak itt találkozót egymásnak, hogy felmérjék, hol tartunk most és
hogyan menjünk tovább, hanem találkoztak a különböző kórusok régi
veteránjai, a 25 év előtti dalos-ünnep résztvevői és felidézték a
múlt emlékeit. S miként akkor, most is „csodálatos látvány volt, amint az est
homályában megindult a fáklyás, éneklő menet”, és a város közönségének
sorfala között felsorakozott az ünnepi hangversenyhez. Felcsendültek közös
kórusaink ajkán a magyar és nemzetközi munkásmozgalom legszebb alkotásai.
„Zúgjon dalunk, miként a fergeteg…” hangzott fel az első közös kórus a Kultúr- és Sportpalota színpadán. Mindannyian úgy éreztük,
hogy ez a most elkészült, gyönyörű épület szimbóluma is egyben a
megvalósult 1938-as vágyaknak, reményeknek.
A vasi kórusok bemutatóját különös lelkesedéssel fogadta a
közönség, hiszen a produkción keresztül lehetett lemérni, mennyit
fejlődött a megyei dalos-kultúra.
A megnyitó hangverseny után, utcákon és tereken
Szombathelytől Kőszegig még sokáig lehetett hallani a pihenni
térő kórusok énekét.
A találkozó másnapján, négy helyen zajlott le az énekkarok
szakmai bemutatója. Bizottságok értékelték az elhangzott produkciókat, és
megállapították, hogy kórusmozgalmunk mind színvonalban, mind a kórusélet terén
jelentős eredményeket ért el. A bemutató egyben számadás volt, számadás
egymás felé, a dalos-kultúra és a társadalom felé.
Mint az egyik bemutató értékelő bizottságának elnöke,
feleletet kerestem az alábbi kérdésekre:
- kik énekelnek,
- mit énekelnek és
- hogyan énekelnek?
Igen örvendetes volt látni, hogy kórusainkban mind több
fiatal vesz részt.
Több falusi, járási kórusban énekes családot láttunk,
hallottunk, ahol unoka és nagyapa, férj és feleség együtt énekelt. De még több
fiatalt szeretnénk kórusainkban látni, hiszen csak ők tudják a hagyományos
dalos-kultúrát továbbvinni és új színt, új hangot, új tartalmat adni
mozgalmunknak, új életünknek.
Kórusaink műsora igen változatos volt. Majd minden
énekkar műsorában régi mesterek művei is szerepeltek. Ez természetes
igény is, hiszen a közös éneklés nyelvét, az együtthangzás, megformálás
kórusmunkáját ezeken a műveken tanulhatják meg igazán kórusaink.
Magyar szerzők művei sem hiányoztak egyetlen kórus
műsoráról sem. Ez is természetes igény, hiszen a magyar zenei anyanyelv
megismerése és ápolása, a magyar zenekultúra fejlesztése minden kórusnak
elsődleges igénye és kötelessége.
A kórusok előadása és a kórushangzás terén szép
eredményeket tapasztaltunk. Az intonáció, a tiszta éneklés, mely évekkel
ezelőtt legfőbb gondunk volt, itt alig került szóba. Ereztük, hogy
kórusvezetőink különös gonddal és folyamatos pedagógiai módszerrel
igyekeznek e téren alapozó munkát végezni. Hiszen e nélkül kórushangzásról,
megformálásról, kifejezésről, a tartalom és forma egységéről nem is
beszélhetünk. A szép és tiszta hang kialakítása igen nehéz és folyamatos munkát
igényel, azonban nem mondhatjuk el, hogy problémánk ezen a téren nincs.
Fejlődést mutat az a tény, hogy az előadott 40 mű közül alig két
műnél történt esés (pedig délelőtt énekeltek), másrészt minden
kórusnál észrevehető volt, hogy egy-két szólammal különös gonddal
foglalkozott a karnagy, s ez elég volt ahhoz, hogy a kórusintonáció stabil
volt, egyensúlyt tudott teremteni. Persze a cél az, hogy minden szólam
tisztaságban, színben, együtthangzásban - és létszámban
is -
egységes legyen.
Mind több kórus szentel nagyobb figyelmet a plasztikus,
megformált érthető szövegmondásra. Ez a munka nemcsak azért lényeges, hogy
kifejezővé tegye a szöveget, hanem a vokálisok tudatos, megformált kiejtése,
a zenei hangzás, a szép éneklés, a tartalom zenei megközelítésében is nagy
szerepet játszik. Különösen exponált ez a kérdés a pianissimók alkalmazásánál,
amikor éppen az intenzívebb szövegkiejtéssel lehet az ilyen részleteket a
tartalomnak megfelelően zeneileg kifejezővé tenni. A jól megformált,
kiejtett szöveg a művek stabilitásához, tartásához ad megfelelő
alapot.
Fiatal falusi énekkart is hallottunk, akik ízes vasi kiejtéssel népi hangvétellel adtak elő népdalokat.
Problémát itt a madrigálok előadása okozott, mivel ez a kissé szorított,
acélosabb sajátos hangvétel nem tudott alkalmazkodni a madrigálok könnyed
előadásmódjához. Ezért ajánlatos, hogy az ilyen falusi kórusok
először a népdalok, magyar és más népek népdalfeldolgozásai széles hangulati
és zenei skáláján műveljék ki azt a hangzásvilágot, mely a régi mesterek
műveinek előadásához stílusban és hangzásban egyaránt szükséges.
A kórus képességéhez kell mindenkor mérnünk az előadási
darabokat, mert ha ezen a téren túlexponáljuk a műveket, azaz nehezebbre
vállalkozunk, mint amit a kórus elbír, akkor ennek gátló tényezői az
előadásban azonnal jelentkeznek. Egy kezdő kórus szépen
előadott, megformált népdalcsokra produkcióban felér egy fejlett kórus
magasabb színvonalú művének előadásával. Egy-két kórusnál az
előadott műsoruk alapján érezni lehetett, hogy igen helyes módszerrel
a próbákon halkan tanulnak, hogy nem engedik meg tanulás közben a forte éneklést. Baj csak akkor van, ha ez a nyomott, állandó
halk éneklés a művek előadásában alapvetően érvényesül és
végigvonul. Bizonytalanná és színtelenné teszi az előadást, és ha ehhez
még érthetetlen szöveg kerül alá, akkor sem hangzásban, sem megformálásban nem
juthat közel a tartalomhoz. Igenis engedjük énekelni a kórust akkor és ott,
ahol erre szükség van, hiszen a művek dinamikai színeinek alkalmazása - nem is beszélve
a művek csúcspontjainak kiemeléséről - ezt
kötelezővé teszi. Tanulság az, hogy a beszéd hangerejével tanuljunk és ne mondjunk le a dinamika széles skálájának
alkalmazásáról. (Tanulás közben sem.) A másik véglet az úgynevezett forte
hangzás erőltetése. E hangzás - ha így szokja
meg a kórus -, az egysíkú
előadáson kívül nagyon nehéz probléma elé állítja a kórust egy-egy piano
rész előadásánál, mert ilyenkor válik leginkább természetellenessé a hang.
Legtöbbször alacsonyabb és színtelenebb. (Nem is szólva egy decrescendo
zeneileg jó megoldásáról.)
Élmény volt részünkre figyelni egyes énekkarok kiállását,
fegyelmezettségét, valamint azt, hogy a művek hangulata, mondanivalója ott
ült énekeseink arckifejezésében. Élmény volt nézni, ahogy derűsen és
mosolyogva énekelték tréfás népdalainkat és milyen komolyan vették és átélten
adták elő pl. az Ady versére írt műveket. Az előadott
művekkel való teljes azonosulás, az előadásbeli hangzásbeli, zenei
effektusok ízléses, és több kórusnál magas művészi fokon való alkalmazása,
a szövegi és zenei prozódia egyensúlya, nemkülönben a szép és tiszta éneklés
igénye hatotta át a legtöbb kórus előadását. És ahol még ezen a téren
nincs meg a feltétel ezek megteremtéséhez, ott is segítséget kapott minden
kórusvezető a következő legfontosabb feladat megoldására. Örvendetes,
hogy kórusaink vezetői mind igényesebbek saját magukkal. és kórusaikkal
szemben. Ez a tény megnyugtató kóruskultúránk további fejlődése
szempontjából. Meg kell azonban említenem, hogy karnagyaink vezénylési
technikája bár sokat fejlődött, de e téren még van hiányosság. Túl nagy
mozdulatokat, határozatlan indításokat alkalmaznak, ezért a belépések és
befejezések szólamokon és kóruson belül nem mindenütt volt egységes. Kevesebb,
de határozottabb mozdulatok - avizók -,
többet mondanak, jobban segítik a kórus együttes munkáját, nem is szólva a
vezénylés esztétikai vonatkozásairól.
Örömmel láttuk zenei intézményeink vezetőit, tanárait
kórusaink élén. A népművelés e széles tömegeket mozgató területén
bebizonyosodott, hogy feladatot tudnak vállalni. Szélesítsék továbbra is ezt a
munkát és főképpen több fiatalt kapcsoljanak be az aktív éneklés, zenélés
munkájába.
A karnagyi megbeszélésen elhangzott az az
igény, hogy a kórusvezetők és a kórustagok vegyenek részt egymás
produkcióin, mivel csak így tudják lemérni saját fejlődésüket és csak így
tanulhatnak egymástól. Az összkarok esetében jó lett
volna, ha a vezénylő karmester énekkaronként átvette volna a műveket.
A zenekari kíséretes számoknál több időt kellett volna hagyni, hogy ének-
és zenekar legalább egyszer átvegye a művet. (Jó lenne, ha az énekkari
karnagyok ilyen esetben a zenekarokat is dirigálnák, s a zenekarok több
időt szánnának a felkészülésre.)
A megye gondos előkészítő munkájáról már szóltam.
De újra ki kell emelnem azt a figyelmet és kedvességet, mellyel a kórusokat
megtisztelték. Az énekkarok produkciói után a tanács egyik kiküldötte
köszöntötte a tagságot, átadva részükre a helyi kerámiaüzem ízléses és
művészi „plakett”-jét. A karnagyok
megilletődve vették át a személyi ajándékokat.
A kiértékelő megbeszélések után a megyei és városi
tanács és pártbizottság vezetői fogadást adtak a kórusvezetők és
kóruselnökök részére.
A hivatalos dalos-találkozó ugyan vasárnap délután véget
ért, de zengett a dal tovább több községben, városban, mivel a kórusok egy
része a megye több helységében hangversenyt adott. A Budapesti Építők
Kórusa meglátogatta a 38-as dalos-találkozót rendező
szombathelyi MÉMOSZ-kórus tagjait, köszöntve a régi
dalosokat, akikről még 1938-ban írta a Népszava: „Megérdemlik a
munkásosztály testvéri szeretetét és tiszteletét.” Egyöntetű volt az a
vélemény: méltó emlékezés és színvonalas találkozó zajlott le Szombathelyen.
Felejthetetlen emlék lesz mindannyiunk számára.
Dobray István