Parlando 1963/11, 20. - 21. p.
A GYŐRI „LISZT FERENC” ZENEISKOLÁT
Amikor a vidéki városok állami
zeneiskoláit látogatom, önkéntelenül is a 20 évvel ezelőtti állapot jut eszembe.
Néhány lelkes zenetanár mellett egy csomó kontár, dilettáns igyekezett a kisvárosok
és falvak dolgozóinak gyermekeit a polgári selejt zenére nevelni, - jó pénzért.
Végül az eredmény az volt, hogy a delikvens több éves „tanítás” után, a
nagymamának vagy rokonságának jó uzsonna közepette eljátszotta a szamárindulót,
esetleg egy rosszul sikerült, magyar nótának bélyegzett műdalt. Erre
kinyíltak az erszények és a gyermek kapott egy fényes pengőt.
Hány zenei tehetség kallódott el, illetve
hányat tereltek, így helytelen zenei vágányra. Micsoda lélekrombolás! Ez
érthető módon kihatott azután hangversenyéletünkre és az általános zenei
ízlésre is.
Ezzel szemben, ha ma egy vidéki város
zeneiskolájába lépünk, mindenütt zeneművészeti főiskolát vagy
szakiskolát végzett szaktanárokkal találkozunk, akik már nem a polgári giccs
muzsikáján nevelkedtek, hanem a Bartók és Kodály által mutatott úton járva, a
népzene gazdag dallamvilágán keresztül vezetik a dolgozók gyermekeit és a
felnőtt tanulni vágyókat az igazi zene berkeibe.
A győri „Liszt Ferenc” zeneiskolát
látogatván az a kép fogadott, ami országunkban sok helyen látható. Építkezés, bővítés,
mert oly nagy az érdeklődés, oly nagy a jelentkezők száma, hogy a tantermeket
szaporítani kell. Győrött 100 éves a zeneoktatás (1962-ben volt a centenárium);
az iskola épülete is elavult. A régi épület már csak kisegítésül szolgál, s az
iskola átköltözött a nagyobba, a Liszt Ferenc utcába. Itt szintén fúrnak-faragnak,
új termeket készítenek, korszerűbb ablakokkal és ajtókkal látják el a
helyiségeket. Persze ideálisabb lett volna, ha ezek a munkálatok a nyári szünidő
alatt elkészülnek, s az új tanévet már az átalakított iskolában, a
korszerű berendezéssel kezdik el. Az iskola igazgatója, Nagy Miklós
elmondja, hogy igen sok gondot okoz neki az építkezés, az iparosokkal való
foglalatoskodás, kivált most, hogy a tanítás már javában folyik. Győrött
különösen sok nehézséggel kellett az iskola agilis igazgatójának megküzdenie,
mert az állami irányító szerveket jó ideig erősen lekötötte a város
iparosításának korszerűsítése és nem igen maradt erejük a kulturális és
művészeti élet fejlesztésére. Most azonban már megfelelő jó kapcsolat
épült ki a zeneiskola és a tanácsi szervek között, s ennek eredményeképpen az állami
szervek hathatós támogatást nyújtanak az iskola nívóssá tételéhez és
korszerűsítéséhez. A Művelődési Osztály minden zeneiskolai
megmozduláson részt vesz. Az igazgató annak a reményének adott kifejezést, hogy
most már az általános iskolai rendtartás után remélhetőleg hamarosan
elkészül a zeneiskolák rendtartása is.
A zeneiskola jelenlegi növendéklétszáma
570, s ehhez bizony a 12 tanterem kevés. Ugyancsak kevés a jó zongora. Lássuk a
növendékek szakonkénti megoszlását: kb. 270 zongorista, 130 hegedűs, 24
gordonkás, 22 énekes és 11 furulyás növendék. Idén nyílt meg az ütőhangszer
tanszak, sajnos azonban hangszerük még nincs. Tavaly indult meg a klarinét tanszak,
amely immár 27 növendékkel rendelkezik, akik majdnem mind saját új, méghozzá
Böhm-rendszerű hangszereken tanulnak. Az iskola szintén beszerzett 3 db vadonatúj
Böhm-klarinétot. Sajnos azonban sem fuvola, sem oboa, sem fagott tanszak nincs,
a rézfúvósok pedig teljesen hiányoznak. Ez részben annak tulajdonítható, hogy a
helybeli szakiskolán kezdőket is tanítanak, ami tulajdonképpen nem
szakiskolai feladat. Sok gondot okoz az igazgatóságnak az újonnan megindult
kapuvári fiókiskola tanerőkkel, hangszerekkel és helyiségekkel való
ellátása stb. Mindenesetre itt is már nagy haladás mutatkozik. Nemcsak a zongora,
tangóharmonika és vonós hangszerek iránt van érdeklődés, hanem már 10 klarinétos
és 5 furulyás növendék is jelentkezett. Az iskolának a város külterületein
levő művelődési házakkal állandó a kapcsolata. A győri „Musica antiqua” együttesnek az
Országos Filharmónia adja a művészeti vezetőt, de többsége az ottani
tanári karból áll. A hangversenyeket általában a múzeumban tartják. A győri
zenebarátok egyesülete három tagozatból tevődik össze: 80 felnőtt és
60-60 gyermekből áll, akik klubokban és szakkörökben is tevékenykednek.
Programjuk a szórakoztatózenészek továbbképzését is felöleli.
A tanár kartársakkal való beszélgetés kapcsán
sok probléma merül fel. Általános, egészséges benyomás az, hogy a zenetanárok
állásukat igazán hivatásnak tekintik és a hivatalos óraszámuk mellett
intenzíven foglalkoznak a vidéki zenei élet, hangversenyélet felvirágoztatásán.
Joggal hiányolják, a kollégák a könnyű, de nívós zongoraanyagot,
úgyszintén a társas zenéléshez szükséges kottaanyagot. Ugyanez vonatkozik a
növendék zenekari kotta-anyagra is. Persze ilyen helyen, ahol szakiskola is
működik, kevés a továbbképzős növendék a zeneiskolában és túl kevés az
olyan zongorista, akit a kamarazenélésben használni tudnának. Nincs külön
kamarazene óraszám, a kollégáknak - mint jelenleg
még mindenütt -, saját óraszámaikon
belül kell a kamarazene csoportokat megszervezniük. (Évente rendezünk ifjúsági
kamarazene fesztivált, de a kamarazene, mint tantárgy a zeneiskolákban nem létezik.)
Kevés idő jut továbbá a módszertani vitákra és továbbképzésre, pedig meg
van rá az igény!
A győri zeneiskolán tett rövid
látogatásunk során sok probléma merült fel. Természetesen ez a rövid írás nem merítheti
ki a teljes problémakört, van·még nehézség, áthidalnivaló éppen elég. De nem
kétséges, hogy országszerte növekszik a zenetanulás iránti vágy és vidéki
zeneiskoláink - köztük elsők között
éppen a nagy múltú győri „Liszt Ferenc” zeneiskola is - tevékenyen kiveszik
részüket a zenekedvelő, hangverseny látogató tömegek neveléséből.
Dr. Berkes
Kálmán