Parlando 1963/12, 2. -5. p.
A Weiner Leó emlékére rendezett
kamarazene-verseny után
A
magyar kamarazene-kultúra világhírneve hatalmas nemzetközi mezőnyt vonzott
a Budapesti Zenei Hetek alkalmával rendezett kamarazene-versenyre. Az
egyidejűleg rendezett Casals-gordonkaversennyel együtt ez volt a VI. nagy,
nemzetközi verseny abban a díszes sorban, amelyet 1948-ban a Bartók
emlékverseny nyitott meg. 1948-ban és 1959-ben, a Haydn-verseny alkalmával,
csak vonósnégyesek mérkőztek egymással. Az idei versenyen a vonósnégyesek
mellett szonáta-párok (hegedű-zongora) is részt vehettek. A jelentkezés
mértéke felülmúlt minden várakozást. 12 vonósnégyes és 21 szonáta-pár jelentette
be a részvételét. A szokásos lemondások után végül is 9 vonósnégyest és 17
szonáta-párt hallhattunk a Zeneakadémia pódiumán. Kamarazene-versenyen
szokatlanul nagy szám ez, amely ékesen bizonyítja, hogy közel félévszázad
nagyszerű magyar együtteseinek világhíre, Waldbauer
Imre és Weiner Leó kamarazene-tanításának súlya és jelentősége ma is
élő és ható tényezők a muzsika világpiacán. A verseny anyaga mindkét
versenyzési ágban szokatlanul nehéz követelményeket támasztott. A kötelező
klasszikus művek mellett egy-egy Weiner- és Bartók-mű és egy új
magyar kompozíció előadása volt a követelmény, (A vonósnégyesek 12 mai
magyar szerző művei közül válogathattak. Miután hegedű-zongora
szonátákból nem álltak rendelkezésre megfelelő művek, a
Művelődésügyi Minisztérium állami megrendelés formájában felkérte
Kadosa Pált és Lajtha Lászlót egy-egy szonáta írására.) A két klasszikus és
három magyar mű kötelező előadása
mellett tehát csak egy mű volt teljesen szabadon választható. Ennyire
kötött anyag azt jelenti, hogy a versenyzők alig válogathattak
repertoárjuk régen bevált és kipróbált számaiból. A külföldi együttesek számára
külön nehézséget jelentett a magyar művek hang- vétele is.
Felmerülhet
a kérdés és többszörösen szóba is került: nem volt az anyag túl nehéz? Helyes
volt 3 magyar mű előadását kívánnunk? Nem tolódott el a verseny
jellege inkább egy magyar zenei fesztivál irányába? Nézetem szerint - nem. Szerte a
világon mind több helyen és mind gyakrabban rendeznek zenei versenyeket. A
versenyek lassanként összefüggő világhálózatot képeznek, valamiféle
nemzetközi művészképzőt. Ilyen világhálózatban természetes és helyes,
ha a versenyrendező nemzetek és városok kialakítják a maguk hagyományainak
és sajátosságainak megfelelő jellegzetes arculatot. Az 1948-as
Bartók-verseny óta szokássá vált, hogy versenyeinken nagy súllyal szólal meg a
magyar zenei alkotóművészet. Ezúttal is ez történt. A verseny
előkészítő bizottsága azonban még teljesebbé kívánta tenni zenei
alkotóművészetünk és a verseny kapcsolatát. Weiner-verseny lévén,
kötelezővé tette egy-egy Weiner-mű előadását és tovább lépett a
legutóbbi évtizedek magyar zenéjéhez is. Így szólalt meg a verseny minden fordulójában
egy magyar mű, Bartók, Weiner és egy mai magyar szerző tollából. Az
aggodalmakra, úgy hiszem, rácáfolt maga a verseny. A jelentkezők nagy
száma azt bizonyítja, hogy a három magyar mű nem riasztotta el a
jelentkezőket. Ami pedig az előadási problémákat illeti, a továbbiakból
kitűnik, hogy a klasszikus művek előadása sok esetben nagyobb
gondot okozott a résztvevőknek, mint a modern művek interpretációja.
A
verseny általános művészi színvonala messze elmaradt attól, amit vártunk
és reméltünk. Vonatkozik ez főleg a szonátások versenyére. A
gordonkaverseny nagyszerű színvonala mögött a kamarások produkciói halványabbnak
tűntek, nem egyszer lehangolóan hatottak. Mi lehet ennek az oka? Milyen
következtetéseket kellene levonnunk általában és magyar vonatkozásban a verseny
eredményéből? A magam részéről úgy hiszem, nem lenne helyes, ha
egyetlen verseny tapasztalatait túlbecsülnénk. Egy-egy verseny-mezőny
kialakulásánál sok esetleges tényező játszik közre. Az egyes
teljesítményeknél is adódhatnak váratlan jelenségek. Nem minden tehetséges és
egyébként jól felkészült művész idegzete alkalmas a versenyzésre.
Dehát kíséreljük meg a
versenyen hallottak - természetesen csak
vázlatos - elemzését. Néhány
kérdésre talán világosabb választ találunk. A versenyek sorrendjének
megfelelően foglalkozzunk előbb
a vonósnégyesek
versenyével.
Az
elődöntőben két kötelező mű szerepelt: Mozart B-dúr, K.
589. sz. vonósnégyese és Weiner fisz-moll kvartettje. A késői
Mozart-mű stílusát, tételeinek jellegét és hangszeres megoldásait
kétségtelenül a két magyar együttes, a Weiner-vonósnégyes és a Bartók-kvartett
közelítette meg leginkább. Hangvételükből és összjátékukból kicsendültek a
magyar vonósnégyes-játék nemes hagyományai. A Bolgár-vonósnégyes természetes
muzikalitásával, harmonikus kvartetthangzásával, a
szovjet Liszenko-kvartett rutinos biztonságával és - főleg a
Weiner-műben - virtuozitásával
tűnt fel. A többi együttesek messze elmaradtak, de közülük, a zsűri
mégis módot nyújtott a szovjet Filharmónia-együttesnek, a német
Palm-vonósnégyesnek és a bolgár Szófia-vonósnégyesnek a továbbjutásra.
A
középdöntőben került sor a választott új magyar művek
előadására. A külföldi együttesek, úgy tűnt, nehézség nélkül magukévá
tették a magyar művek mondanivalóját. Szabó, Ádám és Székely
vonósnégyeseit szelíd, átlagos előadásban hallhattuk. Ismét kiemelkedett a
Bolgár-vonósnégyes Mihály II. kvartettjének átélt és technikailag is precíz
interpretálásával. A Weiner-kvartett az általuk bemutatott Petrovics
vonósnégyest, a Bartók-kvartett pedig Lajtha VI., „5 etűd” című
vonósnégyeset játszotta ebben a fordulóban. Az utóbbi problematikus mű
kevésbé tükrözi a kiváló zeneszerző színes hangzásvilágát és a jó
előadás ellenére inkább rontotta az előadók esélyeit. A kötelező
Beethoven-mű - az Op. 59-es F-dúr
kvartett, egyike a vonósnégyes-irodalom egekbe nyúló csúcsainak - mondhatnánk, mindegyik
együttesen „kifogott”. A Weiner-kvartett tempói túl
gyorsak voltak. Előadásukat bizonyos türelmetlenség jellemezte, amely
akadályozta a darab szenvedélyes dallamvonalainak, ritmusának kibontakozását.
Vontatottnak találtuk viszont a Bartók-kvartett tempóit. A gyakran hangtalan pianisszimók, a túlzottan kihegyezett cezúrák sem váltak
javára az előadásnak. Kétségtelen - mindkét
együttes indiszponáltan játszott és szereplésük nem érte el az
elődöntőben nyújtott kiemelkedő színvonalat. A
Bolgár-vonósnégyes Beethoven előadásában leginkább a hőfokot, az
energiát nélkülöztük az első három tételben. Annál nagyobb meglepetést
okozott a IV. tétel - a híres Theme Russe -,
amely kitűnő tempójával, plasztikus ritmusaival a legjobb finálé
volt. A Liszenko- kvartett rutinos virtuozitásának
tartalmatlansága a Beethoven vonósnégyesben vált leginkább nyilvánvalóvá, a
mezőnyben szereplő másik három együttes továbbjutása pedig végleg
megdőlt ebben a fordulóban.
Az
utolsó fordulóban a kötelező Bartók művek jelentették a súlypontot.
Bartók II. vonósnégyesét jellegében más és más, de jó előadásban hallottuk
a Bartók- és a Bolgár-vonósnégyestől. A fiatal bolgár művészek
meglépő természetességgel formálták a művet, de számomra a magyar
együttes előadása karakteresebb és intenzívebb volt. A fordulóban
szereplő négy együttes közül egyedül a Weiner-vonósnégyes választotta
Bartók utolsó, VI. vonósnégyesét. Előadásuk még nem szabadult fel teljesen
a középdöntő indiszpozíciójának nyomása alól, de így is sokhelyütt,
első sorban az utolsó tételben élvezhettük a rájuk jellemző
elmélyült, lényegre törekvő előadást. - A zsűri
döntése közismert. Első díj kiadására azért nem kerülhetett sor, mert
egyik együttes sem tudott egyenletesen kiemelkedő teljesítményt nyújtani.
Vajon
tudunk-e művésznevelésünkre, vonós pedagógiánkra vonatkozóan tanulságokat
levonni a vonósnégyesek versenyéből ? A magam
részéről megerősödtem abban, hogy a vonósok számára - nem beszélve a
kifejezetten csak virtuóz célú technikáról - a bécsi klasszikus stílus zenei és technikai
megoldása a legnehezebb feladat és egyben próbaköve a valóban magasrendű
zenei és technikai képzettségnek. Ez a szemlélet, ha valóban általánossá
válna, lényeges változásokat hozhatna a vonósok technikai képzésében. A
klasszikus vonósnégyesek játéktechnikáját nem lehet kvartettezés nélkül megtanulni -, de elő lehet készíteni és elő is
kellene készíteni már az alsó fokú, és
főleg a középfokú tanításban. Nem új gondolat ez, de a gyakorlatban
még nem sok történt ilyen irányban.
Szívből
örültünk a tehetséges Bolgár-vonósnégyes felfedezésének, de magyar
vonatkozásban sincs mit szégyelnünk. Két fiatal
vonósnégyesünk, ha nem is a legszerencsésebben szerepeltek, művészi
hozzáállásuk szellemével és eddigi eredményeikkel jelentős értéket
jelentenek. Két ilyen együttes, az előttük járó, ma már világhírű Tátrai-vonósnégyessel
együtt méltóképpen képviseli a magyar vonósnégyes-kultúrát.
A szonátaverseny
elődöntője sorozata volt a
kellemetlen meglepetéseknek, amelyek valósággal zavarba hozták a zsűri
tagjait. A kamarazenei egyensúly olyan természetes követelményeit, amelyeket
főiskolai, vagy akár szakiskolai szinten megkívánunk, az együttesek
többségénél nélkülöznünk kellett. Nem szólva a gyengébb, vagy művészileg
érdektelen párokról, a kiemelkedőbb együtteseknél sem beszélhetünk mindig „együttes”-ről. Felfigyeltünk néhány tehetséges,
kitűnő hegedűsre és zongoristára, de ezek inkább külön-külön, nem mint szonáta-pár tettek benyomást.
Bach
h-moll szonátája igen nehéz mű. Mégis meglépő volt, hogy akár tartalmilag,
akár a bachi hangzásvilág, vagy a polifónia világos rajza szempontjából milyen
kevés meggyőző részletet hallottunk. A csodálatos, passió-hangulatú
első tétel megoldásával majd mindenki adós maradt. A viszonylag könnyebb
Allegro-tételek természetes frissességét is legtöbbször elfödte a szólamvezetés
elnagyoltsága, az érzéketlen zongorahangzás és a hegedűsök tagolatlanul
imbolygó detaché-menetei. Úgy látszik, világszerte
tisztázatlan, hogy milyen fajta vonásmódok volnának alkalmasak olyan háromszólamú,
polifonikus tételek plasztikus megszólaltatására, amelyekben a két másik szólamot
zongora játsza. Bonyolult kérdés ez, amelynek
taglalására egy ilyen beszámoló semmiképpen sem alkalmas Egyet azonban
állíthatunk és Szigeti Józsefnek is ez a véleménye: egy-fajta vonásmóddal ez megoldhatatlan. Többféle detaché, pregnáns martelék és emelt
vonások kombinációiból adódhat a megoldás.
De ez is csak akkor, ha a tagolás és a dinamikai árnyalás egy tőből,
az egész tétel szerves felépítésének biztos elképzeléséből fakad.
Weiner
fisz-moll szonátáját a külföldi együttesek általában félreértették. Túltengtek
a túlzott, rapszodikus rubátók és eltorzultak a
mű harmonikus, formai és hangzási arányai. (Érdekes, hogy a fisz-moll
vonósnégyes előadásában ilyen félreértéseket nem tapasztaltunk.)
Az
elődöntőben részt vett 17 szonáta-párból csak 9 együttes jutott
tovább a középdöntőbe. Ebben a fordulóban éppúgy, mint a vonósnégyes
versenyen a magyar művek meggyőzőbben szólaltak meg, mint a
kötelező Beethoven c-moll, vagy Kreutzer-szonáta.
Kadosa Pál értékes szonátájának három jó előadását hallhattuk, a Stilman-Kulesova, a Messiereur-Kozderkova
és a Sepsei-Hambalkó pároktól. A Lajtha-szonátát a Gelfat-Cserkaszov pár játszotta virtuózan.
A
döntőben Bartók II. szonátája volt a kötelező mű és ebben a
fordulóban játszhatták a versenyzők szabadon választott darabjukat. Ekkor
már csak öt pár vett részt a versenyen, két cseh és egy magyar együttes. A
külföldiek közül a Messiereur-Kozderkova pár került
közelebb az igen nehéz Bartók-műhöz, amelyet
kétségtelenül a Sepsei-Hambalkó pár játszott a
legjobban. Kár, hogy Schumann-szonátájuk - főleg a
két középső tételben - sok
egyenetlenséget mutatott. A többi, szabadon választott mű közül
kiemelkedett a Janaček-szonáta Messiereur-ék előadásában és a Stilman-Kulesova
együtttes Prokofjev-interpretációja.
A
verseny után úgy tűnik, hogy a szonátaverseny, mint elgondolás nem vált
be. A világhírű vonósok programjain mind nagyobb helyet foglalnak el a
szonáták, de ezek a művészek legtöbbször saját megszokott kísérőikkel játszanak. A legtehetségesebb
fiatal művészek inkább, mint szólisták készülnek a nemzetközi versenyekre
és csak néhányan társulnak alkalmilag, egy-egy kamarazene-versenyre. Ezek az
alkalmi társulások ritkán válnak be. Nem örülünk, hogy ezt egyelőre
tudomásul kell vennünk, mert a szonáta-irodalom csodálatosan gazdag. Weiner Leó
közel félévszázados kamarazene-tanításának gerincét éppen a szonáták képezték.
A Zeneművészeti Főiskolán ma is Weiner Leó szellemében tanítunk. Az
idő fogja megmutatni, hogy a kamarazenének ebben a gyönyörű
műfajában lesznek-e kiemelkedő eredményeink?
Egy
ország kultúrájának gazdagságát, mélységét egyébként nemcsak versenyeredmények
jelzik. Az utóbbi évek zenei nevelésének kiemelkedő eseményei az országos
ifjúsági kamarazene fesztiválok. Az új zeneoktatási reform a zenei tömegnevelés
és művésznevelés minden fokán alapvető jelentőséget tulajdonít a
társas zenének. Azt reméljük, hogy nagy hagyományainkhoz kapcsolódva ez a
célkitűzés is újabb mérföldkövet jelent majd a magyar kamarazenélés
fejlődésében.
Sándor Frigyes