Parlando 1963/12, 6. - 7. p.
Hernádi Lajos előadása a hivatástudatról
A
Zenepedagógus Szakosztály központi előadássorozatának keretében november 13-án
Hernádi Lajos Kossuth díjas zongoraművész,
a Zeneművészeti Főiskola tanára tartott előadást a TIT Kossuth
Klubjában.
Hernádi
Lajos vitaindítónak szánt előadásában elsősorban a fiatal zeneművészek
hivatástudatával foglalkozott. „Ne szépítsük a dolgot - hangoztatta -, akadnak fiatalok, akiknél baj van a
hivatástudattal. Van néhány, tipikusnak mondható, többekre jellemző
válfaja a csökkent, vagy éppen hiányzó hivatástudatnak.”
Vannak,
akiket a zenei pályából elsősorban az anyagi juttatás érdekel és a
muzsikát csak ugródeszkának tekintik. Az érvényesüléshez, a jó keresethez. - Vannak azután
olyanok is, akik hajlamosak a kétkedésre, csüggedésre, és ha tanulmányaik
befejezése után nem kapnak azonnal filharmóniai ösztöndíjat, netalán tanítaniuk
kell, ráadásul vidéken! -, csalódottság
vesz rajtuk erőt, és értelmetlennek látják életüket.
De
vajon az ilyen emberek érezhetnek-e valamilyen boldog meghatottságot Bach,
Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, vagy más mester egyetlen dallamától, vagy
akárcsak egyetlen csodálatos harmónia, egy alterált akkord, vagy késleltetés
hatása alatt? - vetette
fel az előadó. A csüggedők és elégedetlenek csak „nem”-mel válaszolhatnak erre a kérdésre. - A zenének
elsősorban élményt kell
jelentenie, az érvényesülés, a dicsőség, vagy éppen a karrier csak
következménye lehet ennek az élménynek. Akiben igazán él a hivatástudat, annak
a zene jelenti az élet legfőbb értelmét, gyönyörűséget, akár csak
néhány embernek muzsikál baráti körben, akár kis
gyerekeket tanít, hogy őket is fogékonnyá tegye a zene szépsége iránt.
Az
előadó ezután a zene embernevelő szerepét hangsúlyozta - idézve dr.
Kovács Sándor közel 50 éve megjelent írásának egyik alapgondolatát: a tanulás
minden mozzanatát ki kell használni arra, hogy ne csak a zenészt, az embert is fejlesszük magunkban, mert
a különb ember, különb művész is.
A
mintegy 150 főnyi, vidéki és fővárosi zenepedagógusokból álló
hallgatóság élénken reagált Hernádi Lajos vitaindító gondolataira.
Lesznai Lajos
hangoztatta, hogy a tehetség csak a szorgalommal együtt igazi tehetség és a
fiatal művészeknek nem szabad meghátrálniuk a küzdelem elől, mert az
serkent acél eléréséhez.
Vikár Sándor
(Nyíregyháza) a fiatal zenepedagógusok hivatástudatának fejlesztését igényelte
hozzászólásában. Javasolta, hogy a szaktanárképzőben és a főiskolán jobban
érvényesüljön a pedagógiában a hivatástudatra való nevelés.
Arányi György a tehetségük
révén érvényesülők és a jó összeköttetéssel bírók érvényesülését
hasonlította össze, kiemelve, hogy gyakran hátrányban vannak azok, akik - „csak”
tehetségükre támaszkodhatnak. Ezt a hátrányt azonban emberi magatartásukkal,
munkájukkal, kitartásukkal le lehet küzdeni.
Kotányi Nelly (Vác) a zenetanári hivatástudat fontosságát
hangsúlyozta. Az alsó fokú zenepedagógus elsősorban emberi hivatástudatot ébresszen növendékeiben - mondotta.
Tamási Józsefné
(Fővárosi Zeneiskola Szervezet) arról beszélt, hogy sajnos vannak általános
iskolai pedagógusok, akik lenézik a zenetanulást és növendékeiket lebeszélik
arról, mondván, hogy „minek tanulsz, úgysem leszel művész!”.
Dr. Berkes Kálmán
(Székesfehérvár) a felszabadulás előtti helyzetet hasonlította össze a
maival. „Akkor nem várta kész státus a zenetanárokat - hangoztatta -, úgy kellett maguknak a növendékeket szerezni és
akár egy évig is dolgozhattak azért, hogy egyetlen koncert rendezéseinek
költségeit előteremtsék.”
Váczi Károlyné
(Fővárosi Zeneiskola Szervezet) hozzászólásában hangoztatta, hogy a zenére
nevelés nemcsak az egyén, hanem a társadalom javát is szolgálja. Számolni kell
azzal a körülménnyel azonban, hogy a hivatástudat
és a képesség nincs mindig
megfelelő összefüggésben és arányban egymással, de hivatástudat nélkül a
képesség sem bontakozhat ki eredményesen.
Husek Rezső
(Szekszárd) a szocialista társadalom segítőkészségéről beszélt és - kapcsolódva
Vikár Sándorhoz - a hivatástudatra való
nevelés fokozását igényelte szakiskoláinktól és a főiskolától.
Váradi Józsefné
(Fővárosi Zeneiskola Szervezet) a vidéki zenepedagógusok érdekében
hangoztatta, hogy több szereplési alkalmat kellene teremteni részükre.
Bozsér Zoltán
(Fővárosi Zeneiskola) vitázva az előző felszólalással, azt fejtegette,
hogy a fővárosban sem koncertezik mindenki, sőt vidéken ma már
viszonylag több fellépési lehetőség van, hiszen kevesebb a koncertképes
zenepedagógusok száma, viszont a zene iránti érdeklődés növekedik.
Séder Ilona (Fővárosi
Zeneiskola) hangoztatta, hogy a pedagógus legyen büszke hivatására, és ne
másodrendűnek tartsa azt a koncertezés mögött. Majd a népművelés, az ismeretterjesztés
fontosságát hangsúlyozta zeneiskolai és az iskolán kívüli pedagógiai munkában.
Váczi Károly, a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet helyettes igazgatója szóvá tette, hogy
némelyik fiatalt csak a fizetés, minél előnyösebb beosztás, a rendkívüli
szabadságok lehetősége stb. érdekli, amikor pedagógiai pályára lép, de „elfelejt”
kérdezősködni a pedagógiai munka tartalmáról, ami a hivatástudat hiányával
magyarázható.
A
hozzászólások után Hernádi Lajos
összefoglalásként hangoztatta, hogy valamennyi felszólalás az életet tükrözte, - bár különböző
szempontból. A hivatástudat fejlesztése rendkívül fontos; természetesen, nem,
mint különálló tantárgy tanítható, hanem a pedagógiai munkában úgy kell
érvényesülnie, hogy az belenevelődjék a gyermekbe és magától értetődő
legyen egész életük során.
A
jól sikerült ankét hatása alatt többen javasolták, hogy a szakszervezeti
bizottságok rendezzenek a hivatástudatról több baráti beszélgetést,
szűkebb körű ankétot a jövőben.
***
Hernádi Lajos előadásáról és a
hozzászólásokról magnetofon felvételt készítettünk. A Szakosztály titkársága
kívánatosnak tartja, hogy az ankét anyagával minél többen ismerkedjenek meg,
ezért a magnetofon tekercset lehallgatás, illetve átjátszás céljából szívesen
kölcsönadja.