Parlando 1963/12, 14.-17. p.
Egy Liszt tanítvány „Új zongoraoktatási módszer”-e
(Folytatás)
A II. év tananyaga
A
hangnemek ismertetése és gyakorlása; transzpozíció; az előforduló modulációk
elemzése és alkalmazása; figuráció; összetett dalforma. Czernyből 32-57-ig
és ezen kívül a tanítvány egyénisége szerint hasonló formában írt nemzeti és
klasszikus darabok. Fogalmazási gyakorlatul csak a dalformákat veszik, elemezni
azonban a kis rondót és szonatinákat is, melyeket a dalformákkal és egymással
hasonlítanak össze.
Ebben
az évben a következők fejlesztésére fekteti a fő súlyt:
1.
hangjegyolvasás és gyors gondolkozás fejlesztése,
2.
az akkordok értelmezése: alakzatok, felbontások,
fokok és fordítások, bővítések, díszítések és egyszerűsítések, más
beosztások és markírozások alkalmazása,
3.
modulációk rögtönzése,
4.
transzpozíciók,
5.
tökéletesíteni a frazeálás és ujjrend iránti
érzéket. (Több kiadványt tanulmányoznak át, majd a mű szerkezetének
sajátossága és esztétikai szabályok egybevetésével a tanulóval együtt
állapítják meg a legmegfelelőbbet.)
6.
Az írásbelinél a fő súly a figuráción van,
amely előkészíti a III. év szabadabb irányát és alapját adja a kontrapunkt
stílusnak.
Egy dolgozat
részlete a figurálásra.
A III. évfolyam tananyaga
A
hangnemek ismertetésének és gyakorlásának folytatása, főleg a moll
hangnemek. Variáció.
Ehhez
a fő gyakorlati anyag: Mozart Variációi mellett Bach Prelúdiumok és
Invenciók, valamint néhány nemzeti, és klasszikus darab. A darabok szerkezete
alapján vázlatokat készítenek, kiírják és kidolgozzák a generálbasszust,
megjelölik a harmonikus kivonaton a skálákat és fokokat, hogy a moduláció és
annak kivitele azonnal szembetűnjék.
A
skála- és akkord-gyakorlatok a daraboknak megfelelően bővülnek. A preludirozást
és rögtönzést folytatják; ujjgyakorlatok a szükséghez mérten.
Ettől
az évtől kezdve a művészi előadásra mindig nagyobb és nagyobb
gondot fordítanak.
Részlet
egy dolgozatból, mely Schumann: Volksliedchen című darabjára készült variáció.
A IV. évfolyamban
Az ún. nemzeti
stílussal foglalkoznak s a kor divatjának megfelelően ehhez a tananyag
Székely és Ábrányi magyar ábrándjai. Az alapgyakorlatok a szükséglethez mérten
a futamokkal bővülnek. Az elemzés itt elsősorban az ábrándok alapjául
szolgáló „népdal” kikeresése és annak megállapítása, hogy az milyen módon van
átírva. Majd megvizsgálják a kíséretet is (kettőzések, szétszórt,
összevont akkordok, szinkópa, figuráció stb.). Ezeket a kivont elemeket más
népdalokra alkalmazzák zongorán és írásban. Az írásbelinek háromféle módját
javasolja:
1. Egy-egy motívum
alkalmazása egy más dal minden ütemére.
2. Több motívum alkalmazása
ugyanazon ütemre.
3. A már tanult
vagy a tanítvány által alkotott motívum szabadon, ízlés szerint válogatva.
Tamássyné a
nemzeti zene fejlődését kívánta elősegíteni azáltal, hogy mint írja: „képessé
teszi a növendékeket arra, hogy nemzeti dalainkat ízléssel, hallás után
játszani és átírni is tudják; a tehetségesebbek pedig új dalokat is alkothatnak
és megkísérelhetik a klasszikus zene vívmányait nemzeti gondolatokra alkalmazni”.
A IV. évvel
tulajdonképpen a szerkesztési gyakorlatokkal összekötött tanítás
befejeződött, de a beható elemzések a módszerrel tovább is összefüggnek. A
kompozíciós gyakorlatok csak eszközök voltak arra, hogy saját dolgozataikon
keresztül tanulják meg mások műveit megfigyelni, megérteni és értékük
szerint méltányolni.
Az V. és VI. évben
A
zongorajáték technikai elemei önállósulnak. Tehát a skála és akkord tanulmányokat
már a daraboktól függetlenül, kész tanulmányokból választják ki a szükségletnek
megfelelően. (Czerny, Taussig, Mohr, Schmidt.) A zeneelmélet és
összhangzattan egymással összefüggő menetben képezik a tanulmányi anyagot.
Ezeket
az éveket a tanultak összefoglalására és a remekművek ľ forma és írók
szerinti ľ ismertetésére szánják.
A formáknál a magasabb rondóval, szonátával és fúgával foglalkoznak; a
remekműveket pedig Bachtól Lisztig a zeneszerzők vázlatos
élettörténetével és stílusbeli sajátosságaikkal együtt tanulmányozzák. Minden
új formánál néhány művet megtanulnak és többet összehasonlítás és
ismertetés céljából részint átolvasnak, részint a tanár előjátszása
alapján ismernek meg.
Írásbeli
feladatul különböző táblázatokat készítenek a skálákról, akkordokról,
műformákról, modulációkról.
Pl.
egy „Reicha”-féle táblázatminta, amelyet azután különböző alaphangra
transzponálnak.
A vázlatok
készítése továbbra is feladat és egy-egy dolgozatot is írnak valamely megtanult
darabról, amelynél az alapos elemzésen kívül, annak reájuk tett hatásáról és a
tanulásnál követett gyakorlati eljárásokról is beszámolnak. Egy ilyen tanulmánnyal
zárja könyvét, melyet egy öt éve tanuló növendéke Mozart a moll Rondójáról írt.
Az elemzés szempontjai
Végül hadd
soroljam fel a művek elemzéséhez megadott szempontokat.
1.
Függőleges
tagolás.
A darab felosztása
formailag: tétel, rész, szakasz, periódus, gondolat, motívum.
2.
Harmónia.
a. Az egyes akkordok
felismerése, egyszerűsítése, és jelzése. A generálbasszus szabályai szerint
az alaphangok kiírása.
b. Az akkordok
összekötése.
c. Az
előforduló modulációk jelzése.
Veszprémi Lili
(Folyatása következik)