Parlando 1963/12, 11.-13. p.
A zongoratanítás első évének legfontosabb
feladatai
Methodikai képesítő dolgozat
Októberi számunkban hegedű-methodikai
képesítő dolgozatot közöltünk. Most a budapesti Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskola zongora-szakos tanárjelöltjének, Oberle Annának képesítő dolgozatát közöljük.
*
A zenét tanulni kívánó gyermekkel első feladatunk, hogy
még a hangszertanulás megkezdése előtt elkezdjük zenei képességeinek
kifejlesztését. Nem a kottaolvasás, a zenei jelek, a billentyűsor megtanítása
az első feladatunk, hanem az, hogy a gyerek a dallam és a ritmus alapvető
elemeit saját zenei megnyilvánulásaiban tudja kifejezésre juttatni. Ezt a
feladatot a modern zeneoktatásban az előképző végzi el, ahol dallal,
zenével kapcsolatos mozgásokkal készítjük elő a gyereket a hangszertanulásra.
Cél az, hogy a gyerekben zenei élmények alakuljanak ki, érezze a zenében az
egyenletességet, értékfelezést, tempót, magas és mély hangok közti különbséget,
az indítás és érkezés helyét stb. A mai zenei szemlélet
alapja a dal, s a hangszertanulást is a dallamból kiindulva vezeti le.
Alapvető követelmény tehát, hogy a hallási elemet maximális mértékben kihasználjuk,
ennek legbiztosabb eszköze a sok éneklés és transzponálás. A sok éneklés nagyon
fontos a muzikalitás, tiszta intonálás és a zenei kifejezés szempontjából.
Mindig az énekhang legyen az „eszmény”!
Az előképzőt végzett, hangszerhez kerülő
gyereknél mindig az előképző anyagából kell kiindulnunk. A hangszeres
tanárnak tehát tisztában kell lennie az előképző anyagával, ha arra
akar építeni; nem beszélve arról, hogy sok esetben a növendék párhuzamosan
végzi az előképzőt a hangszertanulás első évével és ilyenkor a
hangszeres tanár feladata az első zenei élmények
adása is.
A zongorázni tanuló kezdő első kottája: Czövek:
Zongoraiskola 1. Az 1. oldalon játékdalokat találunk. Ezeket elénekeltetjük
először szöveggel, majd szolmizálva. A ritmust eltapsoltatjuk. Azután az
énekhez mérőt tapsoltatunk. Érzékeltetjük az ütemsúlyokat. Különböző
feladatokat is adhatunk: írja le a gyerek a ritmust emlékezetből,
ritmusjelek alá a szolmizációs jeleket. Ezzel egyidőben megkezdjük a mechanika előkészítését
is: a gyerek állva vezényel dalokat jobb és bal kézzel (illetve karral), majd
egyszerre mindkettővel. A gyakorlat lényege, hogy a gyerek a karját „egybe
érezze”, a mozgás vállból történjék, a kar ne törjön sehol. Ugyanakkor a
vállból történő szabad karlengetést is gyakoroltatjuk. Vízszintes mozgást
is végeztetünk, amelyet pl. a vasaló mozgására való utalással tehetünk szemléletessé
a gyermek számára.
Az ujjmozgás és a kar kooperációjának alapjait is ekkor kell
megvetnünk. A kezdő először az ujjait billentgeti a levegőben
egymás után. Ezután erőteljes nyitó-csukó mozdulatokat végeztetünk, majd a
„kis-körökkel” az ujjvég-érzet kialakítását kezdjük meg. A kar egyik gyakorlatnál
se legyen alátámasztott. Ezután a fedélgyakorlatok következnek. Először az
ujjakat koppintgatjuk a fedélen úgy, hogy az ujjhegyen álljon fel. A kis
dalokat 3, majd 2 ujjal a fedélen kezdjük tanítani. Először csak
koppantásonként gyakoroltatjuk. egyik ujj billent, a másik készül.
2. old. Kodály olvasógyakorlatok: először
elénekeltetjük, majd adott hangokból kikerestetjük, de megkívánjuk. hogy a
kottába nézzen, tehát már ne csak a hallására támaszkodjon, mint az
előző gyakorlatoknál.
Ezekkel a gyakorlatokkal párhuzamosan történik a
billentyűzet megismertetése, az abszolút hangnevek és azon kotta
megtanítása. A 4. oldalon levő Kodály olvasógyakorlatokat a kottaolvasás
gyakorlására használjuk. A 7. oldalon a legato játék
előkészítésére találunk gyakorlatokat, ezeket különféleképpen
variálhatjuk. Először fedélen, majd fehér billentyűkön végeztetjük.
Itt is a hangpárokból indulunk ki, azután térünk rá több ujj összekapcsolására.
A 8. oldalon könnyű fekvésű pentachordokat
találunk. A betűírásos gyakorlatokat adjuk fel ezekben a pentachordokban zongorázni. A billentyűzetet, az
abszolút hangmagasságot, és a relatív szolmizációt
kapcsoljuk össze ezekkel a gyakorlatokkal. A 9. és 10. oldalon népdalok
találhatók éneklésre és zongorázásra. Ezekből csak a könnyűeket
használjuk fel. Először zeneileg készítjük elő (ének, taps), azután
mechanikailag. Itt megkezdhetjük a kétkezes játék előkészítését: az egyik
kéz zongorázik, a másik mérőt üt hozzá, utána csere. A 11. oldalon található
dalocskák közül megfelelő előkészítés után kottából játszanak, de itt
is csak a könnyűeket. Ügyelni kell, hogy a repetíciónál
a kart könnyen vegye ki a gyerek.
13. old. Minták dudakíséretre. A megfelelő
előgyakorlatok után (amelyekkel a dudát is előkészítjük),
először egyenletes negyedekből álló dudakíséretet játszanak szünetek
nélkül. Ezeknél a kis daloknál már meg kell adni a karaktert is.
A kvintváltók közül a nehezebbeket lehet később
tanítani esetleges hibák kiküszöbölésére. A „Sima játék”-ok
közül a 2 és 3 jó. Dallamok ellenszólammal; 1, 2 - határozottan markánsan játszatjuk.
A 3-ban a jobb és bal kéz felváltva frazíroz. Itt a 4
taktust egy kötőív alatt játszatjuk könnyítésképpen.
7,
8 ľ
lágyabb karaktert adjanak,
9 ľ nagyon jól
elő kell készíteni fedélen,
10
ľ
később tanítjuk, markáns, jó karakterrel,
11
ľ
kánonszerű indítású, csak annak a gyereknek adjuk, aki tudatosan meg tudja
csinálni az imitációt,
13
ľ
karos összefoglalás fontos, inkább később tanítjuk. Hangsúlytalan indítás!
15-16
ľ
előkészítik a Mikrokozmosz I. pozíció-váltásos darabjait. Vigyázni kell a
hosszú hangok kitöltésére,
14
ľ
később tanítjuk,
17
ľ
szép hangra vigyázni kell,
18
ľ
lapról olvasásra használjuk,
19
ľ
az I. év végén tanítjuk. A folyamatosságra kell ügyelni. Tartott karral
játsszák,
21
ľ
Fontos darab. A dallam-kíséret viszonya jól érthető a gyerek számára, mert
itt egyszerű formában találkoznak vele,
22
ľ
markáns ritmizálással,
23
ľ
ne legyen gyors,
28
ľ
a gyerekek kedvence. Nem az első ujj, hanem 3-2-1. Fedélen jól elő
kell készíteni,
33
ľ
ujjrendváltással repetáltassunk, bal kézben: 4-3-2-1,
34
ľ
első év végén tanítjuk,
35
ľ
bal kéz folyamatos mozgását előkészítjük. A gyerek tanulja meg
kívülről csak bal kézzel. Az utóbbi két darabnál a gyerek először
találkozik a dallam-kíséret közti dinamikai különbséggel. Előkészítés:
először mindkét kéz halkan, a dallamot csak később emeljük ki,
38,
39 ľ
fekvésváltozás. Korán tanítjuk.
47
ľ
alá-, fölé-tevéssel külön kell foglalkozni,
48
ľ
lassan, markánsan,
55
ľ
a dallamformálás szép legyen,
57
ľI.
év végén, a II. év elején tanítjuk, a bal kéz kíséretet elő kell
készíteni, karosan. Az ABC többi darabját is ugyanilyen szempontok szerint
dolgozzuk fel.
Kezdőknél a munka fő része az órán van. Az új ABC
darabok tanításának fázisai:
·
A gyerek leolvassa.
·
Megkeresi a helyet a zongorán.
·
Lejátssza azt a pentachordot,
melyben a dal mozog.
·
Énekli szolmizálva, ritmuskopogással, vagy
mérővel - lehet lassan.
·
Tempóban olvassa le hangnévvel,
mérőütéssel.
·
Lejátssza fedélen: kézre nem nézhet.
·
Zongorázás:
a)
külön kézzel,
b)
nehéz részeket kiemelve.
Az ABC-vel párhuzamosan
taníthatjuk az első kis Kabalevszkij-darabokat,
amelyeknek problémái nagyjából azonosak az ABC-darabok
problémáival.
I. évben tanítjuk még Bartók: Mikrokozmosz 1. kötetéből
válogatott darabjait. Kis dallamívek összefoglalására legjobb gyakorlatok.
Ezekben Bartók a gyerekek értelmére is épít, gondolkoztatja őket. A zongoratanár
feladata, hogy szemléletes képekkel élményszerűvé és érdekessé tegye a
gyerek számára ezeket a kis dalokat és karakterüket megértesse. (Vidám, vagy
szomorú darab.)
Célunk, hogy a növendékekkel megszerettessük a zenét és kifejlesszük
azt a képességet, hogy felfogják és megértsék a természetben, a társadalmi
életben és művészetben megnyilvánuló szépet és azt realizálni is tudják
saját kis művészi tevékenységükkel.
Oberle Anna