Parlando
1963/12, 18.-20. p.
A
SZÉKESFEHÉRVÁRI ZENEISKOLÁT
AHOL
10 ÉV UTÁN DERÜLT KI NÉGY TANÁR „ALKALMATLANSÁGA”
A Parlando olvasói
ismerik legutóbbi számunk egyik közleményéből azokat a nehézségeket, amelyek
közepette a tanítás folyik az átépítés alatt levő székesfehérvári
zeneiskolában. Zenepedagógusoktól és növendékektől egyaránt kétszeres
erőfeszítést igényel az építkezés, hiszen szívességből rendelkezésre
bocsátott - és
fel nem szerelt -
termekben, üzlethelyiségekben folyik jelenleg a tanítás, a város tíz, egymástól
távol levő pontján.
Mindezt szívesen
végzik a zeneiskola tanárai, mert tudják, hogy néhány hét múlva 18
korszerűen felszerelt, új tanteremben folytathatják munkájukat. Azt
azonban nem látják szívesen, hogy a tanítást egy kellemetlen, hetek óta húzódó
munkaügyi probléma nehezíti meg, ami - így véli velünk együtt mindenki - elkerülhető lett volna…
Elkerülhető lett
volna, ha a felettes hatóságok intézkedéseit több megértés és
értelemszerű, rugalmas elgondolás sugallja, mint a merev szabályokhoz való
megkötöttség.
Miről is van szó
tulajdonképpen? Arról, hogy a megyei Tanács alkalmatlanság(!) címén felmondott
tanév közben négy zenepedagógusnak, mégpedig olyanoknak, akik több mint egy
évtizede utazó-tanárként járnak le a fővárosból Fehérvárra, és ez idő
alatt nem csekély érdemeket szereztek a város zenei életének fejlesztésében. Az
október végén kikézbesített felmondó levelek hidegzuhanyként érték a tanárokat
annak ellenére, hogy már a múlt tanév végén szóba került a tanítási napok
szabályozása. Az igazgató megkísérelte az összes ésszerű indokok
felsorolásával megértőbb eljárásra bírni a megyei Tanács VB
művelődésügyi osztályát. Ám ott az ügyből „presztízs-kérdést” csináltak
és az igazgatót utasították, hogy vezesse be a négy napos tanrendi beosztást,
akár van erre lehetősége, akár nincs. (Nyilvánvaló, hogy aki az Operaház
tagja, hetenként legfeljebb kétszer utazhat tanítani vidékre. Ez a gyakorlat
évek óta, és mindaddig így is kell maradjon, amíg vidéken szükség van operaházi
zenészekre, mint utazó-zenetanárokra.)
A megyei Tanács
eljárása nyomán egyeztető bizottsági ügyek indultak meg. Az érintett négy
tanár kiesése pedig teljesen felborította az amúgy is nagy nehézségek árán
fenntartott tanítási rendet. Nem kétséges ugyanis, hogy a tanév megkezdése után
lehetetlen megfelelő helyettest találni, kiváltképp olyant, aki hetenként
négyszer vidéken tud tartózkodni. A négy utazó tanár közül egyébként egy
klarinét, egy trombita, egy gordonka és egy hegedű-brácsa szakos. Mindez
mutatja, hogy éppen a legnehezebben pótolható zenepedagógusoknak mondtak fel, - méghozzá alkalmatlanság címén!
Az iskola igazgatója
megkísérelte a lehetetlent, hogy biztosítsa a tanítás folyamatosságát. De annál
több eredményt nem ért el, mint hogy az elbocsátott négy tanár helyett
mindössze egyet talált, aki heti két napon (tehát éppúgy, mint elődje!)
átvette a gordonkás növendékek tanítását. A trombitásokat két operaházi zenész
vette át óradíjasként - elméletben, (az egyik harsonás, a másik
fagott szakos), a valóságban, amikor ott jártunk, éppen hazaküldték a
növendékeket. A klarinét-tanár pedig - az iskola iránti szolidaritásból - óraadó tanárként önmagát
helyettesíti. (Mint óraadó tanárt ugyanis nem kötelezhetik négyszeri leutazásra.)
Ha azt is
hozzátesszük, hogy a szülők és a növendékek küldöttségben keresték fel a
művelődésügyi osztályt, akkor látjuk csak világosan, mekkora
visszhangot keltettek a felmondások Fehérvárott!
Ismételjük: mindezt
el lehetett volna kerülni, és semmiképpen nem lett volna szabad a tanév
megkezdése után ilyen eljáráshoz folyamodni. Magunk sem értünk egyet a heti
óraszám két nap alatti teljesítésével. De jelenleg még nem nélkülözhetőek
az utazó-tanárok, kiváltképp olyan tanszakokon, ahol ma még pedagógushiánnyal
kell számoljunk. Az általánosítás helyett egyéni elbírálásra lett volna
szükség, és az egész ügyet a nyári szünidő alatt kellett volna
lebonyolítani. Az 50 éves jubileumához érkező székesfehérvári zeneiskola
ilyen körülmények között nem a legjobb előjelekkel készül a tavasszal
Székesfehérvárott megrendezendő VII. Országos Ifjúsági Kamarazene
Fesztiválra!
Kollár
Endre