Parlando 1963/2, 2.-6. p.
Az improvizáció, mint a forma és harmóniaérzék
fejlesztésének eszköze a szolfézstanításban
(Folytatás)
Dallamok rögtönzése
Eddigi gyakorlatunk alapján a dallamok rögtönzése tulajdonképpen
csak a periódusok - kérdés-felelet - tanulásakor
került szóba. Valójában azonban már a legegyszerűbb kézjeles gyakorlatok
is összeköthetők rögtönzésekkel; már ilyenkor is tekintettel kell lennünk
azokra a követelményekre (forma, építkezés stb.), melyeket már a bevezetésben
elmondottunk. Nagyon fontos, hogy erre maga a tanár is súlyt helyezzen, mert a
növendékek a természetes utánzás során a gondos példákból sok ösztönös
muzikalitást vehetnek át észrevétlenül, míg ellenkező esetben sok formai
hiányosságot idegezhetnek be. Új dallamhang elsajátításakor, vagy egy-egy
melódia-fordulat begyakorlása idején bő alkalom nyílik az improvizációra.
A „Csömödéri” k. dal, a benne levő s-r
fordulat és a végző ütem egy negyed két nyolcad ritmusa már sok gondot
okozott annak, aki tanította. Néhány dallam és ritmusfordulat a rögtönzés
beindítására:
Népdalaink szerkezete, mind a teraszos, mind a kupolás,
alkalmat ad arra, hogy egy indító dallamsor megadása után a növendékek maguk
folytassák, vagy akár be is fejezzék a dallamot. Később a harmadik sor
B-vé alakulása, vagy még ezt megelőzően ugyanennek a sornak variálása
színezhet, díszíthet. Az adott példák alapján maga a növendék is már
rögtönözhet kezdő dallamokat. E gyakorlatok már sok helyen szerepelnek a
tanítás menetében. Elhanyagoltuk azonban a pár éve igen jól bevált zenei „köszönést”,
mely egy-egy óra indítására, zárására oly szép keretet adott. Néhány példa azok
részére, akik már nem emlékeznek rá, vagy annak idején még nem tanítottak:
Jó napot kívánok! A viszontlátásra!
Ugyanez igen egyszerű dór fordulatokkal:
vagy mixolíd
változatban:
esetleg szöveg nélkül,
pl. a színezett hangsorok tanításánál:
Ha a tanár „köszön előre”, akkor bármit improvizálhat,
a növendékek egy kvinttel lejjebb felelnek rá. Milyen érdekfeszítővé
teheti már az óra első perceit is!
Aránylag kevés gondot fordítunk a szekvenciák képzésére,
vagy az indítás rögtönzésére. Pedig a klasszikus zenében erre rengeteg példa
van, a szekvenciák helyes kezelése egyidejűleg a jó funkcióérzék
kifejlesztésére is vezethet. Különösen jól igazolja ezt a tényt a szekvencia
rögtönzött befejezése, ami - tapasztalatom
szerint - mindig egy kicsit
megriasztja a növendéket. Formaérzékéről tesz tanúságot, hogy mikor hagyja
abba, és harmóniai érzékét mutatja az utolsó improvizált dallamfordulat. Néhány
gyakorlati példa egy szekvencia indításához:
„Énekelj
egy szekvenciát h-mollban!
stb., stb.
Dallam és ritmus együttes érzékelésére ebben az esetben jó
példa lehet: adott ritmushoz ― pl., amelyet az előző órán
leírtak, esetleg diktandó volt ―, dallamhangok rögtönzése. Ilyen feladat
írásbeli rögtönzése is nagyon instruktív, főként mert kombinálásra,
építkezésre is nyugodtabb előkészületeket ad. E gyakorlatra példa:
Otthon
hozzáírnak: m, r, d, s, r, m, r, d, r, s, 1, t, d, r, ril, f, 1, s, m, d, r, d.
Elképzelt
funkcionális váz: T D S
D T
Dallamot rögtönözhet hangszeren valaki, miközben a többiek
egy leírt ritmusgyakorlatot kopognak. Ennek magasabb foka az lehetne, hogy pl.
negyed, nyolcad-os egységű, változó ütemű ritmusgyakorlathoz valaki
dallamhangokat rögtönöz zongorán, pl. egyszerűen csak ismétlődő
5/8-os vagy 7/8-os ütemben, azonos hangokkal, vagy variálva: d ri m fi 1 fi m ri d ta, l
d ri m fi stb. Ha pedig még hozzákapcsol a bal kézben egy 1-m kvintet orgonapontként, akkor messze
sokkal színesebb lesz az osztály ritmusgyakorlata, mintha csak egyhangúan
kopognák az adott gyakorlatot.
Többszólamúság
rögtönzése
Itt most már nem polifon ritmusgyakorlatokról akarunk szólni
-
hiszen azokat már érintettük a ritmusról szóló fejezetben -, hanem a
dallami többszólamúságról. Orgonapont, dudaszólam a legegyszerűbb fajtái.
Az egyszólamú kézjelek analógiájára két kézzel, két szólamban is mutathatunk
dallamokat. Egyszerű kétszólamú improvizációk ugyan szerepelnek a
tananyagban, mégis kevesen élnek vele, mert a magyar népdaloknak csak kis
hányada alkalmas ilyenféle gyakorlásra. Annál több alkalom nyílhat idegen népek
dalainak erre való felhasználására, gondoljunk csak a horvát „Hej Ilona” k.
népdalra, melynek változata Haydn egyik szimfóniájában is szerepel. A
növendékek által rögtönzésszerűen megalkotott többszólamú előadás
ilyen is lehetne:
Világosan kitűnik, hogy a klasszikus funkcióérzet
fejlesztésére az ilyen gyakorlat mennyire alkalmas. Az orosz népdalok népi
többszólamúsága mintájára, és azok éneklésének gyakorlatában sok rögtönzési
lehetőség van második, vagy később harmadik szólamra. De megtehetjük
azt is, hogy ismert igen egyszerű kis kánon mintájára kánont
rögtönöztetünk növendékeinkkel! Nagy lesz az öröm az osztályban, ha egy ilyen
improvizációt mindjárt ki is próbálunk együttes elénekléssel 2-3-4 szólamban.
E fenti sorok azonban már azt kívánják, hogy a tanár maga is
nagyon otthonosan mozogjon ezen a területen. Hallását és zenei felkészültségét
egészségesen frissen tartja, és állandó figyelemre készteti az, ha óráról órára
saját magának is alkalmat ad zenei képességeinek ilyen vizsgáztatására. Egyben
önkénytelenül megóvja magát a szárazság és terméketlenség periódusától,
önmagának újra és újra elérendő feladatokat ad, a zenei rögtönzés
termékeny pillanatai pedig a szolfézs órákat állandó friss vérkeringéssel
töltik meg.
A világos harmóniai vázat mutató dallamokat rögtönzés
szerűen egy kísérő, esetleg értékekből álló második szólammal is
színezhetjük. Ezt a műveletet azonban eleinte előzze meg a funkciók
együttes „kihallása”, csak azután adjunk alkalmat a rögtönzésre. Később az
előbbit el is hagyhatjuk ― hisz e téren idővel feltétlen
biztonságot kell növendékeinknek szerezni ―, sőt megkísérhetjük két,
egyidejűleg mozgó kísérő szólam hozzáadását is. Nagyon fontos
azonban, hogy a tanár jó előre válogassa ki az ily módon feldolgozható
anyagot, próbálja ki maga is a lehetőségeket. Ne adódjanak elő az
órán olyan problémák, melyek során a kívánt feladatot nem lehet elég
muzikálisan feldolgozni, vagy az egyáltalán nem is alkalmas arra a
műveletre.
A szekvenciák
improvizálását tovább is bővíthetjük oly módon, hogy a rögtönzött fejhez
nyugodt harmóniai alátámasztást szolgáló 2., vagy akár 3. szólamot
improvizáltatunk, pl. így:
Harmónia rögtönzés
Szervesen kapcsolódik az előző, többszólamú
anyaghoz. Annyiban különbözik tőle, hogy megkívánja a zongorán való
közreműködést. Funkcionális népzenei és műzenei dallamok harmóniai
vázát a növendék fejben elképzeli, majd zongorán az osztály énekét kísérve
eljátssza. A legegyszerűbb népdaloktól kezdve („Ugyan édes komámasszony”,
„Volt nekem egy kis szarkám” stb.) a szolfézs példatárak itt alkalmazható dallampéldáiig
bőven találunk lehetőséget erre az improvizációra. Szekvenciális
gyakorlatokat is kísérhetünk akkordokkal. Szinesíti ritmusgyakorlatainkat, ha
valaki az osztály kopogása vagy tapsolása közben az ütemsúlyokra egy-egy
akkordot üt le zongorán. Eleinte akár osztinátóként ugyanazt az 1-2 akkordot
használhatja, később a ritmusgyakorlat ütemszámát előre megfigyelve
olyan akkordsorozatot rögtönöz, melynek felépítése megfelel a bevezetőben
elmondott követelményeknek (forma, építkezés, kadencia stb.). Aki így tud szép
akkordsort végigjátszani, az bizonyára nagy biztonsággal és meggyőző
erővel adja elő a nagy mesterek műveit is.
Minden hallás és ritmusgyakorlatnál legyen lehetőség
arra, hogy a növendék maga is hasonlót rögtönözzön. Az írásbeli improvizációt
pedig fejlesszük tovább: adjunk hasonló jellegű házi feladatokat, adjunk
minél több alkalmat arra, hogy kombinatív készségük fejlődjék, tegyük a
rögtönzési műveletet minél spontánabbá és természetesebbé. Egész másképp
kezd egy-egy zenemű megtanulásához az olyan növendék, aki maga is egy
kicsit részese volt zenei alkotó momentumoknak, még ha mákszemnyi formában is.
Végül pedig hadd jegyezzem meg, hogy mennyire fontos az
improvizáció gyakorlása a tanárképzőben. A gyermekek is csak akkor fognak
jól rögtönözni, ha azt tanáruk kitűnően tudja és érzi. Éppen ezért,
végigmenve a lépcsőfok mindegyikén, minden szolfézst tanító tanárnak el
kell legalább oda jutnia, ahová növendékeit vezeti. Metodika órák szerves része
a rögtönzés gyakorlása, nélküle a tanítás legbelsőbb elemeit meg sem
tudjuk igazán világítani. A jól sikerült rögtönzéseket foglaljuk írásba, ezek
képezik majd a jövendő tanár gyakorlatában a kiindulási mintapéldákat.
Hasznosak és nélkülözhetetlenek, mint a tanítási segédkönyvek. A tanár
fantáziáját állandóan ébren tartják, az órákat pedig színessé teszik. Csak
akkor okoz az óra a növendékeknek örömet, ha a tanárnak magának is öröm a
tanítás. S ilyen örömteli, gazdag, vidám, pezsgő zeneiséggel telt órák
felelnek meg csak igazán annak az igénynek, amit magunkkal szemben támasztunk:
a ránk bízott növendékeknek zenei élményt
nyújtani.
Szőnyi Erzsébet