Parlando 1963/2, 7.-8. p.
A fúvós előképzőről
A Parlando folyó évi januári száma cikket közölt „Az alsó
fokú oktatás reformjáról” címmel. Igen örvendetes tény a reformtézisek között a
fúvós előképzőre tett javaslat, melyet feltehetőleg minden
fúvós-tanár csak helyesléssel fogadhat.
Hazánk zenei élete az utóbbi évtizedben a fúvós kultúra
fejlődésében is lényeges előrehaladást tett. Ez a tény
elsősorban érezhető azon, hogy fúvós szakemberek tekintetében nem
szorulunk többé importra: mind a zenekarokban, mind a pedagógiában egyre inkább
rendelkezünk megfelelő számú tehetséges fiatallal. De míg hivatásos
vonalon ilyen nagyarányú a fejlődés, az amatőr-vonal csak kullog,
teljesen lemaradt. A fúvós hangszerek nagy családot képeznek, mégis, ha
viszonyítjuk a zongorához, azt tapasztalhatjuk, hogy a zenét tanulók között a
zongoristák száma többszöröse a fúvósokénak. Ennek egyik ― talán
legfontosabb oka, hogy abban a korban, amikor a gyermek hangszert választ,
fúvós hangszerre egészségi okokból nem irányítható. Tehát vagy várnia kell,
vagy a lehetőségekből választ: zongorát, hegedűt, gordonkát. Ha
megnézzük, hogy kik kezdenek fúvós hangszert tanulni, azt tapasztaljuk, hogy
egy részük az előbb említett hangszerekkel nem tudott megbirkózni, s ezért
fúvós hangszerre „irányították”. Más
részüknek későn jutott eszébe a zenetanulás, mikor már koránál fogva nem
vették fel „más” hangszerre, s nem
kevés azoknak a száma, akik már naturalista módon tanultak, ezt
jazz-zenekarokban hasznosították, s most „kottaolvasást
tanulni” jöttek a zeneiskolába. Sajnos, igen csekély azoknak a száma, akik
a fúvós hangszer iránti szeretetből „kivárták”
azt az időt, amíg a fúvós hangszert elkezdhették, vagy kényszer nélkül „visszatértek” hozzá.
A fúvós és vonós hangszerek kollektív hangszerek, így a
tömegek zenei nevelése, a közösségi nevelés s a zenei műveltség
fejlesztése szempontjából igen fontosak. A zenei kollektívában (szolfézs,
kamarazene, zenekar stb.) azonban a fúvósok mindig hátrányt szenvednek amiatt a
jó néhány éves kiesés miatt, amennyivel későbben kezdték el a
zenetanulást. Ezt a kiesést lesz hivatva pótolni a fúvós előképző.
Tíz éve folyik a Főv. Zeneiskola Szervezetben
furulya-tanítás, amely igen jól látja el a fúvós előképzés feladatát is. A
szolfézs-előképző elvégzése után egyszerre kezd hangszert tanulni
fúvós, vonós, zongorista növendék és együtt járnak szolfézs osztályba is. Négy
évi furulya tanulás után kezdenek fuvolán, klarinéton tanulni, de a szolfézs
osztályt illetően továbbra is együtt haladnak a többi hangszeres
tanulóval. A furulya tanulással nagy zenei anyagra tesznek szert, s a magyar
népzenét jobban megismerik, mint bármely más hangszeren. Tekintve, hogy csoportosan
járnak órára, a többszólamú játék, a társas zenélés, a közös produkciók a
dominálók.
Több vidéki zeneiskolában is folyik ilyen kísérlet, amely
mindenütt sikereket ér el, de a legjelentősebb területe a fúvós
előképzésnek jelenleg az ének-zene tagozatú általános iskolák
kincsesbányája. Ebben az iskolatípusban ugyanis négy éve kötelező
tárgyként tanítják a furulyát. Az I-II. osztályban minden növendék, a III-IV.
osztályban pedig azok tanulnak, akik más hangszerre nem mennek. (Kb. 40
százalék.) Ezek egy része a továbbiakban társas-zene órákon csak furulyával
vesz részt, más részük, kedvet kapva a fúvós hangszer tanulásra, fa-, vagy
rézfúvós hangszert választ. Nagy jelentőségű tehát a
Művelődésügyi Minisztérium reform-tervezetének idevonatkozó szakasza,
mert eszerint zeneiskolai vonalon is megoldódnék a megfelelő fúvós
elő képzés. (L. előző szám 10. o.)
Fúvós előképzésre végső soron bármely hangszer jó,
de egyik sem olyan tökéletes, mint a furulya. Igen jó tulajdonsága, hogy a
légzéstechnika alapjait minden fúvósra vonatkoztatva magában hordja,
egyszersmind az éneklés technikájával rokon, így a szolfézs és hangszer
kapcsolata a frazeálást illetően tökéletes. A hangszer tartása, az ujjak
mozgatása, sok fúvós hangszeren még az egyes hangok fogása is megegyező. A
szájtartás (ansatz) teljesen semleges, tehát „átállni” nem kell. Az
előképzés időszakát rugalmasan kell kezelni, lehet két év, de akár öt
is, a szükséghez képest. Az eddigi lefolyt kísérletek azt bizonyították, hogy a
tanításhoz legmegfelelőbb idő heti két alkalommal 1-1 óra 4-6-os
csoportokban.
Természetesen felvetődik a kérdés, „kik” tanítsanak a
fúvós előképzőkben,”mit” és „milyen” típusú hangszeren.
Az ének-zene tagozatú általános iskolákban az éneket tanító
tanárok tanítanak furulyát, de a zeneiskolákban legalkalmasabb, ha a fúvós
tanárok tanítják az előképzést is. Így a tanárnak az eddigi 2-3 év helyett
most hatéves kapcsolata lesz a tanulóval, végső soron pedig saját „száj
íze” szerinti hangszerre irányíthatja növendékét.
Nagyobb iskolákban esetleg könnyebben megoldható a fúvós
előképző külön tanárral, de mindkét fajta megoldás esetén feltétlenül szükséges a furulya
tökéletes ismerete, hangszertechnikai és módszertani vonatkozásaiban egyaránt.
A tananyag összeállítása a fúvós szakbizottságok közös feladata legyen. A
hangszer adottságaihoz mérten úgy kell összeállítani az anyagot, hogy az
furulyaszerű legyen és kapcsolódjék, előkészítője legyen a fúvós
hangszereknek.
I. osztály: A furulyázás
alapjainak lerakása. (Testtartás, kéztartás, ujjtartás és légzés.) Egyszólamú - főleg
népdalok -, kánonok, kétszólamú
művek.
II. osztály: Mint az 1. o.,
nehézségi fokot emelve, néhány gyakorlatot a fúvós iskolából bevenni a
tananyagba.
III. osztály: Többszólamú
művek, kamarazene mélyebb hangolású furulya bekapcsolásával.
(IV-V. osztály szükség szerint, ha a
növendék még egészségi okokból nem kezdheti a fúvós hangszert tanulni. Ezek
tananyaga az előbbiek nehézségi fokát emelve, a kamarazenét kiszélesítve a
fúvós (fuvola, klarinét, esetleg oboa, fagott) hangszerek bevonásával.)
Az előképzők I. és II. osztályának
legmegfelelőbb C” (szoprán) hangolású nyolc lyukas rendszerű,
oktáv-váltó kislyukkal ellátott, fémből készült furulya. Ezek a hangszerek
hazai gyártmányúak, fém-anyaguk pedig jobban ellenáll az idő és használat
viszontagságainak.
A
III. előképző hangszere a fenti leírású furulya F’ (alt) változata. A
kottaanyagot transzponálva (alt in F) írjuk.
Béres János