Parlando 1963/2, 11.-12. p.
Húr-átmenetek*
A gordonka húrjai egy kúp felületének alkotóit képezik,
amelynek vezérgörbéje a láb (stég) hajlati íve. A húrra helyezett vonó nem más,
az érintkezési pontban, mint az illető húrhoz húzott érintő, s ennek
a kúpfelületnek az alkotó mentén képzelt érintősíkja a vonóssík.
A vonósíkot a jobb kéz-csukló belső felső
pontjának, a mutatóujj és a rúd érintkezési pontjának egy síkba való hozása
adja.
Összesen hét vonósík van, a négy húr síkja és a négy húr
közötti három húrközi sík.
Mivel a gordonka egy húrján képzett hangok hangterjedelme
szükségessé teszi mind a négy húr használatát, a gordonkás játék közben állandó
húrváltást, vagyis állandó vonósík váltást alkalmaz.
Az egyik húrról a másikra való átmenet, a húr-átmenet nem
más tehát, mint vonósík váltás. Ez kétféleképp történhet: folyamatosan és
lépcsőzetesen.
A folyamatos húr-átmenetet úgy oldjuk meg, hogy a vonót és
az egész kart fokozatosan közelítjük ahhoz a húrhoz, amelyiket el akarunk érni.
Ha pl. D-húron játszom és lefelé vonás közben el akarom érni a G-húrt, akkor az
egész kar közelít a testhez, tehát addukciós mozgást végez. A vonó pedig
egyenletes süllyedéssel éri el a kívánt G-húr vonósíkját. A folyamatos
húrváltásnál az egész kar szerepet játszik. Ez a folyamat igen gyorsan megy
végbe, mivel két szomszédos húr húrsíkjai, illetve vonósíkjai között kevés
különbség van.
A húr-átmenet másik módja a lépcsőzetes. Ennek két
formája van: az egyszerű, s az előkészített.
Egyszerű lépcsőzetes húr átmenetek, ha lefelé
vonás mellett magasabb húrról alacsonyabb húrra megyünk, vagy ha felfelé vonás
mellett alacsonyabb húrról magasabb húrra megyünk.
A lépcsőzetes egyszerű húr-átmenet kivitelezése a
következőképpen történik: ha magasabb húrról alacsonyabbra megyünk,
D-húrról G-húrra lefelé vonás mellett, D-húron indítom a vonót kápánál: a jobb
kéz csuklóállása magas, az ujjak ― a rugalmasság határán belül ―
nyújtottak. A vonót lefelé húzom a húron, az ujjak közben fokozatosan
összehúzódnak, a csukló alacsonyállású lesz. Amikor a vonó csúcsig ki van
húzva, a kéz helyzete tehát alacsony csuklóállású, az ujjak összehúzottak.
Ebből a helyzetből legtermészetesebben a mélyebben fekvő G-húrra
mehetünk át azáltal, hogy a csuklónkat leeresztjük, vagyis magas csuklóállásba
hozzuk, s a jobb kéz ujjait is kinyújtjuk. Ezáltal a vonó össztengelyének
hajlása ugyanaz lesz, mint az előző magasabb húron volt.
Ha mélyebben fekvő húrról, G-ről akarok magasabban
fekvő húrra, D-re jutni, felfelé vonás mellett ez a következőképpen
történik: mikor a vonó elérkezik a kápához, a csukló fokozatosan eléri a
magas-állást s az ujjak a nyújtott helyzetet. Ebből a helyzetből a
legtermészetesebb húr-átmenet a magasabb D-húr felé történik oly módon, hogy a
jobb kéz ujjait összehúzzuk és a csuklót alacsony állásba hozzuk. Így újra azt
a vonó és húr közti viszonyt kapjuk mint az előbbi mélyebb húron.
Abban az esetben viszont, mikor lefelé vonás esetén
alacsonyabb húrról magasabb húrra kell átmenni, a lépcsőzetes húr-átmenet
előkészített módját alkalmazzuk.
Ha felfelé vonásnál magasabb húrról alacsonyabb húrra
történik a húr-átmenet, akkor a vonó süllyesztése céljából a vonócsúcsnál
alkalmazott alacsony csuklóállást megtartjuk az egész felfelé vonás közben a
kápáig, s az ujjak kinyújtásával és a csukló magas-állásba hozásával érem el az
alacsonyabb vonósíkot és húrt.
Ezt a tudatosan kifejlesztett húrváltás-rendszert s magát a
műveletet rezerválásnak nevezzük. (Az elnevezés Beckertőr származik.)
Mikor kerüljön sor a
húr-átmenetek tanítására?
Amikor a növendék gordonkatartása és vonófogása
megengedhetővé teszi a vonó húrra helyezését, akkor a vonóhúzást egy húron
kezdjük tanítani. Gondosan ügyeljünk a vonóhúzásnál az ujjak és a csukló
mozgásának helyességére. A jó vonóhúzás, a csukló és az ujjak helyes mozgása a
jó húr-átmenet alapja.
Minthogy minden húron más a vonósík, a vonóhúzást a
különböző vonósíkok megéreztetésére minden húron gyakoroltatjuk. A két húr
közti vonósík megéreztetését és rögzítését két szomszédos húr egyszerre való
megszólaltatásával gyakoroltatjuk. Csak ezután kerül sor két vonósík
összekötésére, vagyis a húr-átmenet tanítására.
A húr-átmenet tanítása üres húron történik, hogy a balkéz
használata ne jelentsen külön problémát a növendéknek.
A tanítást az egyszerű húr-átmenetekkel kezdjük. A tanár
bemutatja, szemléletes túlzással, hogy a növendék figyelmét ne kerülje el egyetlen
lényeges mozzanat sem.
Érzékeltetni kell a különböző vonósíkokat, és
elmagyarázni, hogy a húr-átmenet ezek összekötésére szolgál.
A növendék a legegyszerűbb húr-átmenettel kezdje,
D-húrról G-húrra. Mikor lefelé vonása elérkezik a vonócsúcshoz, a csukló alacsony
állású, az ujjak összehúzottak. Megállítjuk a növendéket, szünetet tartunk,
most a növendék kinyújtja a jobb kéz ujjait, mintegy leengedi a vonót s a vonó
szőre máris az alacsonyabb G-húrt érinti, a vonó elérte a G-húr
vonósíkját. Fölfelé vonás következik. Kápánál (magas-állású csukló, nyújtott
ujjak) ismét megállítjuk a növendéket és az ujjak összehúzásával megemeljük a
vonót, vagyis a G-húr vonósíkját összekötjük a D-húr vonósíkjával.
Kezdetben a tanár fogja a növendék kezét és segít. A hangok
megszólaltatása ekkor még nem történik a zeneileg beosztott ütemek szerint,
hogy a meghatározatlan ideig tartó szünetben a növendék húrváltásából
előállott hibát javítani tudjuk. (Ilyen gyakori hiba a jobb kéznek
eldeformálódása, meggörcsösödése az ujjak összehúzása közben. Vagy, ha a vonó
elveszti a húrral való merőleges helyzetét és a lábbal való
párhuzamosságát.)
Ezután kerül sor a meghatározott idő alatt történő
húrváltásra, majd a szünet nélküli húr-átmenetre.
Ezután két szomszédos húrnak egy vonóval való összekötését
tanítjuk. Itt a húrátmenet kezdetben a vonó közepén történjék és csak két
hangot kössön össze. Vigyázzunk, hogy a csukló és a húrváltás ne okozzon törést
az egyenletes hangzásban.
Az egyszerű húr-átmenetek begyakorlása után kerül sor
az előkészített húr átmenetek tanítására és gyakorlására. Vigyázni kell,
hogy a növendéknél ne okozzon zavart a vonóhúzásnál már megszokott csukló és
ujjfunkcióval ellentétes mozgás.
Ezután kerülhet sor az egy vonóra történő többszöri
húrváltásra.
Az eddig tárgyalt húr-átmenetek két szomszédos húr
összekötését célozzák. Ha 3-4 húrt akarunk összekötni, akkor a folyamatos és
lépcsőzetes húr átmenetet együttesen, összekapcsolva alkalmazzuk.
A húr-átmenet tanítását a D- és G-húron kezdjük, mivel ennek
a két húrnak a vonósíkja a legtermészetesebb. De ügyeljünk arra, hogy
valamennyi húr-átmenetes gyakorlatot ellenkező, mindkét vonással ᴨ és ᴠ kezdve is minden húron gyakoroltassuk.
Ha végiggondoljuk a húr-átmenetek minden mozzanatát, magától
értetődik, hogy ezeket a mozdulatokat ilyen formán - mivel ezek
csupán segédmozdulatok - csak gyakorlásnál
használjuk. A gyakorlatban a többi mozdulatokkal kombinálva fordulnak elő.
A húr-átmenet ennek ellenére igen lényeges mozzanata a gordonkázásnak. A
pedagógusnak következetes követeléssel kell fellépni a növendékkel szemben,
mert a húr-átmenetek funkciója csak akkor teljes értékű, ha azok
ösztönszerűvé válnak a játékosnál. S ezt az ösztönös mozdulatot a
gordonkázás kezdetétől kell a játékosban kialakítani. A jó és helyesen
alkalmazott húr átmenetek nagymértékben elősegítik a játékos jobb kéz
technikáját.
A lépcsőzetes húr-átmeneteknél a csukló mozgása, az
ujjak összehúzása és nyújtása biztosítják a jobb kéz állandó lazaságát,
megakadályozzák a vonó görcsös szorítását, ami nagymértékben gátolja a
felszabadult és helyes vonókezelést.
Buzás Gabriella
* Fenti
tanulmányt a Karcag-Berekfürdőn sorra kerülő gordonkatanári
értekezlet előkészítő vita-anyagaként közöljük.