Parlando 1963/2, 9.-10. p.
A tantervi reform kérdései
A reformtervezet célkitűzése szerint a zenei képzés
módszereit is jobban a gyakorlati élet követelményeihez ken alkalmaznunk. A
gyakorlati életben a zeneiskolákból kikerülő növendékek (eltekintve az
elenyésző kisebbségben levő leendő szakmuzsikusoktól)
legtöbbnyire zenehallgató közönséggé, családi, baráti körben kamarazenélő
amatőrökké lesznek. Fő feladatunk itt, hogy ne rossz értelemben vett,
felületes dilettánsokat engedjünk ki kezünk alól, hanem fejlett ízlésű,
kulturált amatőröket. (Tisztázni kellene, mi is a különbség dilettáns és
amatőr között.)
Az amatőr-képzés tehát fontos, felelősségteljes
munka. Dobray István, a Művészetoktatási Osztály főelőadója
december 11-én a Tantervi Bizottság ülésén tartott előadásában leszögezi,
hogy „A tudás nem az, amit a gyermek megtanul, amit produkál, hanem amit az
anyag alapján önállóan alkalmazni, megoldani tud. ― A leglényegesebb
követelmény tehát az, hogy kialakítsuk ifjúságunkban azokat a képességeket,
melyekkel önállóan is tudnak ismereteket szerezni és szerzett ismereteiket
alkalmazni is tudják. Biztosítani kell annak feltételeit, hogy önállóan gondolkodni
tudó, teljesítményképes tudással rendelkező, önálló, aktív zenehallgató,
önmagukat tovább képezni képes fiatalokat neveljünk.” Hangszeroktatásunknak ez
legyen alapvető irányvonala! A reform első munkája az új tanterv
elkészítése. Milyen legyen tehát az a tananyag, amely fenti követelményeknek
megfelel? Mindenekelőtt jó zene és sok zene. Meg kell találnunk a helyes
arányt a technikai és zenei képzés között, jobban mondva az összefüggést kell
megtalálnunk. Olyan technikát kell tanítanunk, ami eszköz a jó zenéléshez, nem
pedig elszigetelt technikázás.
Mit jelent mindez a hegedűtanítás gyakorlatában?
Hegedű tananyagunk az V. osztálytól kezdve aránytalanul sok etűdöt
kíván, ami természetesen az előadási darabok tanulásának rovására
teljesíthető csak. Pl. VII. osztályban:
Dont op. 38. II. és. III. füzet:.... 20 etűd
Feigerl etűdök I. es II. füzet...... 24 etűd }
összesen 51 etűd.
Dancla 15 etűdből legalább........ 7 etűd
A vizsgalapok tanúsága szerint emellett már csak évi 3-5
darab tanulására marad idő. Elképesztő számarány ez még a zenei
pályára készülők esetében is! A leendő amatőrök nagy része el is
veszíti a kedvét, mire erre a fokra ér. A lemorzsolódás V. osztályban
kezdődik nagyobb mértékben és ennek fő oka a túlzásba vitt
etűdözés a zene rovására. Ezt bizonyítja az is, hogy zongorában, ahol kb.
6:1 az arány a darabok javára, jóval kisebb a lemorzsolódás. Távol áll
tőlem, hogy a hegedűtanításban mellőzni kívánjam a technikai
képzést. Természetesen, nem lehet jó zenét ízlésesen játszani rossz technikával.
Mérlegeljük azonban, hogy olyan technikát tanítnunk-e, ami összhangban van a
darabok által megkívánt követelményekkel és növendékeink látják-e,
tapasztalják-e ezt a kapcsolatot. Az új tantervben a B tagozatban meg kell
állapítani a technikai és zenei anyag helyes egyensúlyát.
Skálára, fekvésváltási és ujjgyakorlatokra feltétlenül
szükség van. Ez a gyakorlási időnek kb. 1/10 részét foglalja el.
Etűdök 30-50 százalékban szerepeljenek, a hegedűtanulás többi részét
zenei anyag töltse ki!
B tagozat ú növendéknek ne adjunk Seitz, Rieding stb ún.
„Schüler Konzert” stílusú darabot! A zenei pályára készülő növendékek a
virtuóz technika előkészítésében esetleg hasznot húzhatnak ezekből a
darabokból, de a leendő amatőrök ne játsszanak ilyet! Itt ugyanis
megvan annak a veszélye, hogy ízlésüket rossz irányba befolyásolja, és ezt már
nem tudjuk ellensúlyozni, mert közben kikerülnek a befolyásunk alól. Adjunk
tehát jó, a legjobb zenét, ezt szerettessük meg velük, ne a csillogó, de belül
értéktelen tan-darabokat! Helyette a reform során gondoskodni kell majd értékes
darabgyűjteményekről.
***
Milyen legyen a darab-anyag elrendezése?
A „Parlando” decemberi számában Szőke Andorné
kartársnő a tananyag stílus szerinti rendezéséről írt cikket. Mivel
az 1. körzet szolfézstanítása stílusonként építi fel anyagát, magam is
kísérleteztem a hegedűtanításban ennek az elvnek az alkalmazásával.
Első félévben egy V/B osztályos gyereknek a
Sándor-iskola a, b füzetének szemelvényei és rövidített Kayser-gyakorlatok
mellett (a tanult anyag egészének kb. 40 százaléka), 15 egyforma stílusú
preklasszikus táncot tanítottam. Egy másik - szintén V.
osztályos növendék - kb. 60 százalék
előírt tananyag mellett hat Mozart-darabot tanult. A második félévben az
első növendékkel áttérek Mozartra, a másodikkal könnyű
Bach-darabokra. A kísérletből a következő tapasztalatokat
szűrtem le:
1.
A tanév elején erősen csökkent tanulási
kedvét mindkét tanuló visszanyerte. Ezt a sok szép, könnyen játszható darab
hatásán kívül azzal magyarázom, hogy a szeptemberben rájuk szakadt sok nehézség
(fekvéstanulás, hosszú Kayser-etűdök) mérséklődött, mikor ezek a
nehézségek a tananyag kisebb százalékára redukálódtak.
2.
Ma már lapról jól olvassák a hasonló stílusú
darabokat, azonnal formálva. s megtalálják a hozzá való vonásokat, játékmódot.
Ezen az alapon tehát bizonyos alaptudást, készséget szereztek, melynek
birtokában bizonyos stílusú zenében kiismerik magukat, tájékozódni tudnak
önállóan is.
A 15 darab tanulása természetesen nem történt aprólékos
kidolgozással. Az első darabot csiszoltuk legrészletesebben. A
következőknél utaltam az elsőben tanultakra. Mielőtt az új
darabok tanulásához hozzáfogunk, előbb eljátsszuk a növendékkel lapról,
zongorakísérettel. (Később is igyekszem minél többet kísérni, hogy a
növendék a maga teljességében - funkcióival
együtt - ismerje meg, amit
játszik.) Ezen első alkalommal megbeszéljük a mű formai, hangnemi,
technikai stb. problémáit. A harmadik hasonló jellegű darabnál már
meglehetősen önállóan tud tájékozódni.
Természetesen ez a kísérlet még kezdeti stádiumban van,
hiszen sem előzményét, sem folytatását még nem próbáltam ki. Az eddigi
kedvező tapasztalatok azonban arra késztetnek, hogy folytassam és
közzétegyem. Örülnék, ha más hegedűtanárok is kipróbálnák, és
tapasztalataikkal segítenék ezt a kezdeményezést.
Horváth Károlyné