Parlando 1963/3, 3.-6. p.
A zenei forma, mint kifejezőeszköz
A zenében a forma az az elem,
amely leginkább látszik objektívnek, racionálisnak; mintha tökéletesen
független lenne a szubjektív tényezőktől.
E látszat következménye, hogy azok a zenei szemléletek,
felfogások és teóriák, amelyek valamilyen módon tagadták (és tagadják) a zene
kifejező erejét, képességét, hogy objektív valóságot tükrözzön, a zenei
formába kapaszkodnak. A „tiszta” zenei forma vizsgálatába merülnek s így
akarnak menedéket találni attól a kényszerűségtől, hogy a zenei
alkotásokban a valóság egy darabját felfedezzék, vagy pedig a zenének a
hallgató egyéni hangulatától függő ösztönös-poétikus értelmezést adjanak.
Így azután a formalisztikus esztétikai
szemléletek azok, amelyek a - zene
kifejező képességének tagadásával, a tökéletesen objektívnek
tűnő zenei forma egyedüli tekintetbevételével igyekeznek a
zeneművészet öncélúságát hirdetni és bizonyítani. E célt elősegítette
az a tény, hogy a forma az az elem, amelyet az
elfogulatlanul és előképzettség nélkül hallgató közönség legkevésbé vesz
észre, ellentétben a zeneművek hangzat- és melódiavilágával. A zenei forma
az a terület, amelynél az új, az eddig nem létező legkevésbé zavarja a
hallgatót.
A formalisztikus zenei-esztétikai
elméleteknek megvan tehát az objektivitás, a tudományosság és tárgyilagosság
látszata.
A következőkben megkíséreljük néhány zenei példára
támaszkodva bebizonyítani, hogy a zenei alkotások képesek zenei-formai elemek
segítségével az objektív valóság valamely részét ábrázolni s ezzel a hallgató
érzelemvilágát gazdagítani és fejleszteni.
Amikor abból indulunk ki, hogy a művészetek általában,
s így a zene is a társadalmi tudat egyik formája, a valóság visszatükrözésének
egyik módja, ez semmiképpen sem jelenti, hogy vizsgálódásainknál lemondunk a
zenei formaelemzésről; hiszen ezzel lemondanánk a kézzelfogható és
tárgyilagos kutató munkáról. A mai ember általában igényli, hogy
megállapításainkat bebizonyítsuk, alátámasszuk. ― Ennél fogva nem
elégedhetik meg a zeneművek formai leírásával, hanem a zenei formából
következtetéseket akar levonni, s elvárja, hogy a kutatók utat mutassanak neki
ehhez.
A műalkotás értéktelen lenne akkor, ha pusztán a
valóság valamely részének utánzása lenne, s nem tartalmazna ennél többet. Ez a
több pedig nem más, mint az alkotó művész állásfoglalása, ítélete,
amellyel hasonló ítéletre igyekszik ösztönözni a hallgatót, s ezzel a valóság
oly oldalait megmutatni, amely eddigelé számára ismeretlen volt.
Az alkotóművész feladata tehát kettős: felfedezni
az élet ismeretlen, de lényeges vonásait és ezeket művészetének
eszközeivel meggyőző módon, művészileg értékesen megjeleníteni,
ábrázolni és kifejezni. A meggyőző jelleg igen fontos tulajdonsága a
magas értékű művészi ábrázolásnak. Ennek következménye, hogy a
közönség a műalkotásnál úgy érzi, mintha a való élet valamely jelenségével
állna szemben. A kettős feladatnak megfelel a műalkotás tartalmi és
formai megoldása: a zenén kívüli és a zenei elemek szerves és elszakíthatatlan
egysége.
Mielőtt rátérnénk az egyes műalkotások elemzésére,
előre kell bocsátanunk: melyik az a forma-mozgalom, amelyet
vizsgálódásainknál alapul veszünk. A zenében a forma-fogalomnak kettős
jelentése van. Zenei formának nevezik a hagyományos szerkezeteket, a szokásos,
zenetörténeti fejlődés során kialakult struktúrákat, amelyek látszólag
nem, vagy csak igen kevéssé változnak az idők folyamán s a zenei alkotómunka
alapjának tűnnek. De zenei formának nevezik a tulajdonképpeni alkotómunkát
a zenemű létrehozásában, a komponista munkájának azt a részét, amely a
zenei elemek, kifejezőeszközök szerves összeolvasztásában, elrendezésében,
szerkesztésében - tehát a szó szoros
értelmében vett komponálásban - nyilvánul meg.
A zenei forma-fogalomnak ez a kettős értelme sok zavart
és kétértelműséget okozott s gyakran helytelen utakra vezetett. Ennek
elkerülésére az általunk említett második értelmezésből indulunk ki akkor,
amikor zenei formáról beszélünk. A hagyományosan kialakult szokásos
struktúrákat talán helyesebb lenne műfajnak
jelölni.
Most pedig forduljunk a gyakorlat felé és vizsgáljuk meg
néhány példán, hogy a zenei elemek szerkesztése, sorrendje, szerves egységbe
tömörítése hogyan szolgálja a mondanivaló kifejezését.
Vegyük elsőnek azt a zenei struktúrát, amely
évszázadokon át szolgált, úgyszólván változatlanul, számos zenemű
alapjául: a zenés misét. A mise szövege
csaknem hat évszázadon át érintetlenül maradt, s a komponisták ez
időszakban ezt az egységes szöveget zenésítették meg. Itt felhasználhatjuk
azt az előnyt is, hogy tökéletesen azonos szövegről lévén szó, ez - igen tág körben
-
megadja a mondanivaló széles kereteit. Mint azonban látni fogjuk, a
mondanivalók minden egyes esetben alapvetően eltérnek egymástól. Bennünket
ez esetben mindenekelőtt az érdekel, hogy a különböző mondanivaló
milyen zenei eszközökkel nyer kifejezést.
Első példánk Palestrina
„Missa papae Marcelli”
című miséjének Sanctus-tétele:
Ez a részlet a
gazdaságos szólamvezetés iskolapéldája, a tökéletesen harmonikus és melodikus
egyensúly mintája. A szenvedélynek, a legkisebb indulatnak nyoma sincsen ebben
a műben. Amikor az egyik szólam egy-egy részt befejez, ugyanakkor egy vagy
több más szólamban a zenei folyam még nem fejeződött be vagy más újabb
kezdődött el. A harcos katolicizmus - az
ellenreformáció vagy katolikus reakció - idején a római
egyház őszinte híve számára az a bibliai jelenet, az a látomás, amely
megmutatja, hogyan jelennek meg a próféta előtt az angyalok és isten
dicsőségét hirdetik, természetes dolog, amely kezdettől fogva adott
és magától értetődik: ez semmiféle egyéni és személyes élményt nem
jelenthetett számára, mert hiszen olyan tény, amelyen változtatni senki sem
tud.
Egészen más világot találunk Johann Sebastian Bach h-moll
miséjének Sanctus-tételében, amely csaknem 200 évvel
később keletkezett, mint Palestrina miséje. Itt ugyanaz a jelenet megrázó
és egyszeri élmény, amely felkavarja az ember egész belső világát:
A hatszólamú
kórus telt akkordjait a teljes zenekar nagy erővel támasztja alá s ezzel
fényességet és pompát ábrázol. Az, ami Palestrina műveiben nem volt meg - a nagy
kontrasztok, az erő és a fényesség csillogó ábrázolása, itt teljes
mértékben megvan. Bach itt a ragyogás és az előkelő hatalom zenei
kifejezését a világi életből nyert benyomásokból nyert zenei eszközökkel
állítja a hallgató elé. Bach ezt a misét a szászországi uralkodó hercegnek
küldte el azzal a kéréssel, hogy érte az udvari komponista címet elnyerje. A Sanctus-tétellel kapcsolatban és annak ideológiai
tartalmának tisztázása céljából meg kell jegyezni, hogy ezt a tételt külön a
csehországi Sporck gróf (1662-1738) élete vége felé
megkapta.* Ez a művészetkedvelő főúr katolikus volt; de nem
tette magáévá a katolikus egyház merev dogmáit. Saját nyomdájában állított
elő vallásos traktátumokat, s ezeket
terjesztette. Ezek a vallásos nyomtatványok sehogyan sem illettek a katolikus
egyház keretei közé. Ezzel csupán jellemezni kívántuk Sporck
gróf liberalizmusát.
Sporck gróf bizonyára
megértéssel és lelkesedéssel fog1adta Bach szerzeményét. Ez a szerzemény
― bármennyire is a sok évszázados hagyományos katolikus szöveget veszi
alapul ― velejéig protestáns jellegű alkotás: egyéni élményt,
szenvedélyt idéz, ami egy meggyőződéses katolikus hívőtől
távol áll. Bach a ragyogó pompa és fényes hatalom kifejezését abban az
időben fejezte ki miseművében, amikor Németország számos kis
hercegségre oszlott, amelyben az alattvalók kizsákmányolása, kiszipolyozása az
uralkodók részéről minden addigi fogalmat felülmúlt. A harmincéves háború
végtelen nyomorúsága, a harmincéves öldöklés, éhezés és nyomorgás még élénken
élt az emberek emlékezetében. Az uralkodók barbársága, erkölcstelensége
rányomta bélyegét az egész akkori Németországra. Bach művében megtaláljuk
azt az optimizmust, amelyet az ember vall, amikor hitéért,
meggyőződéséért mindenek ellenére a legnagyobb áldozatra is képes. Ez
az optimizmus az, amely a mai ember számára is élménnyé teszi Bach miséjét és
még számos más Bach-művet. Bach halhatatlan optimizmusa különös kifejezést
nyer a h-moll mise utolsó tételében. A „Dona nobis pacem” (Adj nekünk békét)
kezdetű kartétel
megírása idején valóban
időszerű volt. Bach úgy fejezi ki itt feltétlen bizalmát, hogy egy
eddig már a misében elhangzott, de más szövegű tételt hang szerint
megismétel az új békekönyörgés szövegével. A régebben elhangzott tétel szövege:
Gratias agimus (Hálát
adunk). Bach tehát itt egy hálaének hangjaival fejezi ki a béke utáni vágyat:
jó előre biztos abban, hogy könyörgése meghallgatásra talál; ezért fejezi
ki előre köszönetét.
Igen nagy különbséget találtunk Palestrina és Bach világa
között. De egészen más gondolat- és érzésvilággal találkozunk Beethoven Missa
solemnisében, különösen annak utolsó részében, amely
szintén a háború és béke kérdéséről szól. Maga Beethoven igen nagyra
értékelte ezt a nagy miséjét. 1822. április 6-án barátjának, Riesnek írt levelében a következőket jegyzi meg róla:
„Legnagyobb művem egy mise, amelyet nemrégen írtam.” Ugyanazon év június
5-én pedig Peters kottakiadónak ezeket írta: „A legnagyobb mű, amelyet eddig írtam egy nagy mise
kórusokkal, négy obligát énekszólammal és nagy zenekarral.” Beethoven sohasem
hallotta e művét teljes egészében: A Missa solemnis ősbemutatója 1824-ben Pétervárott,
Oroszországban volt.
A Beethoven-mise utolsó része (Dona
nobis pacem - Adj nekünk
békét) szervesen következik az Agnus dei tétel után. Tempómegjelölése: Allegretto vivace. Beethoven eredetileg a partitúrának ezt a részét „A belső és külső béke ábrázolása” címmel látta el,
amelyet később „Könyörgés belső és külső békéért” címre javított
ki.
Ha megvizsgáljuk, milyen sorrendben következnek ennek a
résznek egyes szakaszai egymásután, akkor nemcsak zenei, hanem egyben lélektani
következetességet kell megállapítanunk.*
(Folyt. köv.)
Lesznai Lajos
*Philip Spitta: J. S.
Bach 2. kiad. Leipzig 1916. II. köt. 523. old.
• Bővebbet erről a részről 1. Lesznai Lajos: Háború és béke Beethoven "Missa solemnis"-ében. Üj Zenei Szemle. 1952. 8.
szám.