Parlando 1963/3, 7.-10. p.
Korszerű zongoraiskola tervezete
A zongorapedagógia célkitűzései, követelményei részben
a helyi tapasztalatok nyomán, részben a szovjet zongoratanítás kísérleteinek és
eredményeinek megismerése következtében az utóbbi években bizonyos fokig
tisztázódtak, rendeződtek, s kezdenek kirajzolódni egy országosan egységes
zongoratanítási módszernek a körvonalai. Ez a körülmény lehetővé teszi, de
meg is követeli egy módszeresen felépített, korszerű magyar zongoraiskola
szerkesztését.
A kezdő tanítástól a kiművelési fokig terjedő
alapos módszertan megírása is egyre inkább sürgető igénye a
zongoratanároknak, s nyilvánvaló, hogy ezt egy mégoly kimerítő
alapossággal megírt iskola sem pótolhatja. Ha azonban a zongoraiskola
összhangban áll a kialakult módszerbeli követelményekkel, s kielégíti a haladó
pedagógusok igényeit, akkor mégis lényegesen megkönnyíti a tanárok munkáját.
Úgy vélem, le kell fektetni azokat az alapelveket, amelyeken
a zongoraiskolának épülnie kell.
I.
A kiindulásnál fel kell mérni az adott
lehetőségeket, vagyis tisztáznunk kell, hogy mit várhatunk a
gyermektől, mi az a minimum, amivel a tanítás megkezdésénél építhetünk
a.
mechanikailag
b.
hallásban
c.
ismeretben.
II.
Tisztáznunk kell, hogy zeneileg - hallásilag - mit akarunk
elérni.
III.
Tisztáznunk kell, hogy mechanikailag ezt milyen
fokig tudjuk elősegíteni.
I.
A régi zongorapedagógia nem számolt a gyermek
temperamentumával, lelki igényeivel, s azt hívén, hogy a lassú játék könnyebb a
gyorsnál, minél lassúbb tempójú játékkal akarta „megkönnyíteni” a kezdést.
Ezzel lebecsülte, illetve félreismerte a gyermek felfogóképességét, nem vette
számításba igényeit, sutba dobta esetleges előbbi zenei élményeit, s
valami teljesen új, a zenéhez alig közelítő vizuális-motorikus kapcsolat
beidegzésére törekedett. A modern zongorapedagógia azonban világszerte
szakított azzal a régi gyakorlattal, amely szerint a gyermek ujjbillegetéssel,
majd egész kottákból álló uniszono gyakorlatokkal
kezdje a tanulást.
A hangszeres kezdés előtt előképzőt kíván,
ennek feladata zenei élményeket nyújtani a gyermeknek, amelyekre azután a
hangszeres tanítás ráépülhet. A játék- és gyermekdalok, melyeket az
előképző használ, s amellyel a mai zongoratanítás kezdődik,
éneklési tempóban játszandók, tehát a gyermek zenei felfogóképességének
megfelelnek. Ily módon a mai pedagógia a 1egfontosabbat: a gyermeki lendületet
s a zene iránti igényt nem fékezi le, hanem felhasználja. A további
zenetanulásban szinte visszahozhatatlan ez a lendület, ha helytelen tanítás
egyszer útját állja.
Mire
építhetünk:
a. mechanikailag?
Mielőtt a gyermek zongorázni kezd, karját, kezét,
ujjait sokfajta mozgásra használta már. Ezek azonban a zongorázásnál kívánt
mozgásoktól alapvetően eltérőek voltak. A kezét a gyermek eddig
általában úgy használta, hogy a tenyerek egymás felé néztek. Az alkar rotációja,
amellyel a billentyűzetnek megfelelő helyzetbe hozzuk a kart, a
rezet, a gyermek által igen ritkán használt, nem természetesen beidegzett
mozgás. Ez az első és a kezdésnél a legnagyobb nehézség a zongorázásnál.
De van számos más is. Például a gyermeket eddig nem gátolta semmiféle
ténykedésében, ha ujjízületei behorpadtak, ha csuklója, könyöke nem „tartotta”
a kezét stb. Ezek a gyermek számára új és nem „természetes” követelmények. A
pedagógusnak ebben tehát nem szabad türelmetlennek lennie, s meg kell találnia
annak az útját, hogy lassanként, fokozatosan érje el a kívánt beállítást, mert
az új gyors beidegzésének erőszakos követelése szintén egyike azoknak a
fékeknek, melyek a gyermek kezdeti lendületét megtörik. Vannak azonban
„természetes” új mozgásformák is, ezek megkövetelésében már szigorúbbak
lehetünk. Ilyen, például, az egyujjas ejtésnél a kar helyes funkciója.
Két-három ujj összekapcsolásánál az ujjvég megéreztetése. Általában az ujjak
enyhe emelése, az „átlépés” egyik ujjról a másikra; megkövetelhető az
ötujjas fogásnál (pentachord) azonnal, hogy az ujjak
érezzék az öt billentyűt, s ne csúszkáljon a kéz jobbra-balra, ne
csukódjék össze vagy terpeszkedjék széjjel stb. Ezek olyan követelmények,
melyek az eddig használt természetes mozgásfunkciókkal nem állnak ellentétben.
Bátran megállapíthatjuk, hogy az átlag-gyermek sokkal
ügyesebb, leleményesebb annál, amit a kezdő tanítás még ma is megkíván
tőle. Csakhogy az előbbiből kifolyóan másként ügyes, mint ahogyan ezt általában megkívánjuk, mert a
mozgás funkciói más oldalról beidegzettek. Hogy ezt az ügyességet melyik
gyermeknél milyen mértékben és tempóban lehet a zongorázásra felhasználni,
annak kipróbálása a tanárnak igen nagy türelmet igénylő, „szent
kötelessége”. Ha technikai normák
szerint akarjuk a gyermeket zongorázásra bírni, akkor egyéni ügyessége,
leleménye sosem derül ki, kárba vész.
Mire építhetünk:
b. hallásban?
Mit várhatunk a gyermektől zeneileg, amikor a
zongoratanítást elkezdjük? Nem lehet elégszer és kellő nyomatékkal
hangsúlyozni, hogy mennyire fontos ebből a szempontból az
előképző. Még akkor is, ha az előképző minimális anyagot
végez el, még akkor is, ha a gyermekek úgyszólván semmit sem „tanultak” az
előképzőben. Feltétlenül megismerkedtek azonban egy csomó
gyermekdallal, amit együttesen énekeltek, bizonyára jártak, mozogtak
ritmikusan, s egy kicsit ismerkedtek a szolmizációval
még a leggyengébb előképzőben is. Mert ez a döntő! Az
előképzőben némi zenei
élményre tesz szert a gyermek, némi
fogalma lesz arról, hogy van a zenében bizonyos rend, van egyenletesség, s
vannak rövidebb-hosszabb, magasabb-mélyebb hangok. S ezt csoportmunkában,
közösségben szokja meg. Ennyi elég ahhoz, hogy az előképzőt
nélkülözhetetlennek ismerjük el. Mert a hangsúly azon van, hogy mindez
csoportban történik, észrevétlenül, kényszer nélkül, tehát minden körülmények
között biztosítva van a spontaneitás. Egyéni tanításban, a hangszer mellett ezt
a hatást elérni szinte lehetetlen.
Feltehető tehát, hogy a zongorázni kezdő
gyermeknek ismerősek a gyermekdalok, érzi ezek lüktetését, magas és mély,
hosszú és rövid között különbséget tud tenni (ha nem is pontosan). Nagyon
fontos még, hogy valamennyire hallja a hangokat szolmizálva, legalábbis a
szó-mi viszonylatot meghallja, felismerje. Ami ezután következik, már a zongoraiskola
anyagához tartozik, tehát az elmélet elemeit, a kottaolvasást a zongora mellett
is megtanulhatja károsodás nélkül. (Amit ismeretben az előképzőben
elsajátít, az a zongoratanárnak megkönnyíti a helyzetét, de a gyermek
szempontjából egyáltalán nem döntő jelentőségű, a
zongoratanulással párhuzamosan könnyen pótolhatja.)
Végül mire építhetünk:
c.
ismeretben?
Mit várhatunk a gyermektől értelmileg? Nagyon keveset.
A 7-9 éves normális gyermek még nem ész-lény, s inkább ösztöneivel, érzékszerveivel
tájékozódik az életben, mint gondolkodásával. A továbbiakban se várjunk sokat a
gyermektől, leghelyesebb, ha ebbeli igényeinket a minimumra redukáljuk.
Minél kevesebbet magyarázunk, s minél inkább muzsikálásra ösztönözzük a
gyermeket, annál jobb. Természetesen a kezdet kezdetétől a zeneileg
korrekt előadásra törekszünk, vagyis a ritmus és hangmagasság pontos
betartására, értelmesen frazeált (tagolt) játékra, de mindezt nem magyarázattal
kell elérnünk, ,hanem magával a zenével. semmit sem ér
ugyanis, ha pl. a gyermek az eszével be tudja az ütemet osztani, de ugyanakkor
ritmustalanul játssza.
II.
Az első osztálynak a zenei anyagát azzal az igénnyel
kell felépíteni, hogy távlatot nyisson a zene legfontosabb területei felé. S
bár ez a követelmény merésznek tűnik, mégsem megoldhatatlan.
a.
gyermekdalokból, népdalokból kell továbbra is
kiindulnunk, de ebből nem a dúr-moll tonalitást tartva szem előtt,
b.
a népdalok kétszólamú feldolgozását a polifónia
előkészítésére jobban ki kell használnunk,
c.
a gyakorlatban elő kell készítenünk hallási
és mechanikai vonatkozásban a klasszikus funkciójú zenét. (Nem összhangzattani
alapon, nem teoretikusan, csak hallásban és kézügyességben.)
a.
Az a körülmény, hogy a magyar gyermeknek a saját
népzenéjéből kell kiindulnia, nagy hátrány, de előnnyel is jár.
Könnyű a németeknek módszeres zongoraiskolát írni, mikor saját gyermek- és
népdalaikból kiindulva egyenes vonalban haladhatnak a bécsi klasszikusok felé,
ami tudvalevőleg a legtisztább, legkönnyebben követhető, a felhangokra
legvilágosabban épülő funkciós zene. Mi sem kerülhetjük meg a gyermek első
zenei élményeit, ami ma már - hála Kodálynak
és harcostársainak, s a mai énektanításnak - magyar gyermek-
és népdal. Innen azonban nem vezet egyenes út a bécsi klasszikusokhoz. - Ez a hátrány.
Ezzel szemben előnyünk az, hogy a magyar népdal
beidegzésével könnyebben kapunk egyenes utat Bartókhoz és általában a mai
zenéhez, mint bármely más nép gyermeke. Azon kívül: a magyar népdal jobb
módszerekre neveli a hallást. Nem engedi a skálaszerű lépegetés pórázán
mozogni, hanem rákényszeríti a helyes hallási módszerre: a gerinchangok szerinti
tájékozódásra.
Tudvalevő, hogy a gyermekdalok, mondókák „tonalitása”,
„szerkezete”, - amennyiben annak lehet
nevezni - nem speciálisan magyar,
illetve keleti, hanem meglehetősen internacionális. Ezek énekelgetéséből
még nem alakul ki, hogy merre tovább. Nem így a népdalok. Ha a Virág Erzsi, A part alatt, a Csömödéri stb. nem ősi, hanem nyugati
hatásra dúrosodott dallamok uralkodnak el a tanításban, akkor nem válik
természetessé, hanem egzotikus hatású marad legszebb dalaink hangvétele, azoké,
melyek a XX. sz.-i magyar műzenére döntően hatottak. Ha tehát azt
akarjuk, hogy növendékeink hallása megnyíljon hazai értékeink előtt, akkor
elrontott, eldúrosított népdalainkkal nem szabad elősegíteni a dúr-moll
tonalitásnak ilyetén időelőtti, torz formában való kifejlődését
(nem a tonalitás lesz torz, hanem az, ahogyan ennek következtében a növendékek
a népdalhoz, s a modem magyar zenéhez nyúlnak!), hanem játszassuk túlnyomórészt
változatosabb hangvételű népdalainkat. A II. szolfézs osztály
megfelelő anyagához kell kapcsolni az iskola darabjait, amelyben
főként ősi, kvintváltó dallamaink szerepelnek (lásd: szolfézs
reform-javaslat). Az 5 ujjas, u. n. pentachord
gyakorlatokat sem szabad a do-ré-mi-fá-szó és lá,-ti,-dó-ré-mi fogásokra
leszűkítenünk, hanem egyidejűleg kell ti-vel, tá-val vegyítenünk. Ne hallja a
gyermek a dó-re-mi-fi-szó-t
hamisnak, hiszen a fi egyenrangú társa a magyar népdalban, és nem módosított
formája a fá-nak.
(Ez a megállapítás régóta közhelynek számít, a zenetanárok egy része mégsem
vesz róla tudomást.) Ugyanígy a mi-ré-dó-tá,-lá, legalább olyan fontos zenei tény, mint a
szokásosabb mi-ré-dó-ti,-lá,. Népdalaink nagy részében a mi sem egyértelmű, tehát a gyermekkel is meg kell értetni a mi-má finom
változatait. Általában ez a stílus megköveteli az állandó és finom „fülelést” - ami szintén a
helyes Bartók-játék előfeltétele. - Ne higgyük,
hogy erre csak tehetséges gyermek kapható, ellenkezőleg, éppen ettől
fog a gyengébb képességűnek a hallása fejlődni. Meg aztán a jó
szolfézstanítás ebben segíti legjobban a zongoratanárt.
A népdalfeldolgozások - főleg az
iskola első részébe - ezt az irányt
képviselik.
b.
A másik perspektíva a népdalfeldolgozásokon
keresztül a polifon (kétszólamú) zene felé vezet. A Zongora Ábécé eddigi
anyagában is bőven szerepeltek népdalok a kétszólamú feldolgozásban.
Sajnos, ezeknek pedagógiai kiaknázása a legritkább esetben történt meg, mert az
iskola nem mutatott rá a két szólam követésének mikéntjére és hasznára. A
tanárok általában „nehéznek” és „dallamtalannak” érezték őket, s ennek
következtében a növendékek sem szerették. Való igaz, hogy akadtak közöttük
olyanok, amelyek eléggé távol állnak a gyermek felfogóképességétől, de
nagy részük kellően előkészítve, csoportosítva és fokozatosan, újabb
darabokkal kiegészítve megmutathatja az utat a kétszólamúság felfogásaihoz, s
lerakhatja a későbbi Bach-művek - prelúdiumok,
invenciók - hallásalapjait.
c.
Kétségtelen, hogy a gyermek számára annál
könnyebben felfogható a zene, minél primitívebb. A „primitív” jelzőt nem
kell okvetlenül lekicsinylően használni. Primitív az, ami nem komplikált,
s természetes, hogy a gyermek, akinek zenei élményei alig vannak, jobban örül
az egyszerű, primitív megnyilvánulásoknak.
Bizonyos értelemben a bécsi klasszikus mesterek zenéje
közelebb áll az egyszerűhöz, mint Bach, vagy Bartók zenéje. Ez még nem is
okoz bajt a pedagógiában, mert jó zene, hanem az, hogy az epigonok zenéje
primitív is, meg rossz is, ez az, ami a tanításban igen könnyen eluralkodik. A
gyermekek rajonganak Mozartért, de ezzel egyidejűleg beveszik Gurlittot is. S ha csak a gyermekek tennék ezt, nem volna
olyan nagy baj, hiszen otthon a Kis kezekből is játszanak minden ártalom
nélkül, de a tanárok egy részének a füle is szívesebben hajlik az epigonok
felé, mint mondjuk a Mikrokozmoszra.
(Folyt. köv.)
Czövek Erna