Parlando 1963/3, 12.-19. p.
Szolfézs és hangszer kapcsolatáról ―
hangszeres tanárok számára
A szolfézs és a
hangszertanítás helyes kapcsolata ma az állami zenetanítás probléma körében
igen fontos helyen áll. A Fővárosi Zeneiskola Szervezet a körzetek
speciális feladatául tűzte ki, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozzanak. Az
1. és 5. sz. körzet a hangszeres tanárok számára közös, plenáris értekezletet
tartott, amelyen a két körzet szolfézs tanárainak pedagógiai elveit és erre
vonatkozó módszereit ismertették bemutató tanítás (III., V. szolfézs és I.
zeneirodalom ismereti osztály), valamint összefoglaló előadás keretében.
Az előadást a következőkben kivonatosan ismertetjük.
*
Sok szó esik mostanában a szolfézs és a hangszer
kapcsolatáról. Feszegetik egyik oldalról is, de különösen a másikról, a
hangszeres tanítás felől. A téma felvetése sokszor bíráló hanggal párosul,
többé-kevésbé jogosan. Van e bírálatokban sok igazság is, néha tájékozatlanság,
tárgysovinizmus, elavult szemlélet, profi szellem, sőt olykor még
rosszindulat is. Végső soron a két tárgy kapcsolata elvileg könnyen megoldható
kérdés. Mindkét tárgynak zenére kell
nevelni. Jó zenét kell tanítania jól. A zenetanulás célja nem a
hegedűtudás, meg nem is a kottaírás hallás után, hanem a zene
megszerettetése. Ha ezt végzi mindkét tárgy a legnagyobb buzgalommal, s
főleg a legnagyobb tanári hozzáértéssel, akkor máris kapcsolatba kerültek
egymással.
Ezt az egyszerű választ azonban nem mindenki érzi
elegendőnek, konkrétnak. Ha többet akarunk mondani e kapcsolatról, akkor
azt kell kívánnunk, hogy becsülje és
ismerje egymást a két tárgy. Becsülje: ne lásson kiszorítandó ellenséget a
másikban. Értse meg a hangszeres
tanár is, hogy nem a szolfézs rossz, hanem a rossz szolfézs rossz. Persze, hogy
vannak rossz szolfézs tanárok és rossz, unalmas szolfézsórák. De vannak rossz
zongoratanárok, rossz zongoraórák, továbbá rossz magyar órák, rossz orvosok,
rossz asztalosok.
És ne csak becsülje, hanem ismerje is. Nyugodtan mondhatjuk,
hogy a hangszeres tanárok egy része azért nem tudja hasznosítani a szolfézsban
tanultakat, mert nem is tudja, mit tanít a szolfézs. Elvárja tőle ezt azt, s amit valóban kapna tőle, azzal nem él. Néha
kincset enged ki a kezéből. Ismerje meg természetesen a szolfézstanár is,
hogy nagyjából mivel foglalkozik egy-egy hangszeres osztály, s ahol ez a
szolfézs logikájával megegyezik, alkalmazkodjon hozzá, de legyen e megismerés
és alkalmazkodás kölcsönös. ― Ezt a megismerést szeretnék
elősegíteni a Fővárosi Zeneiskola Szervezetben e tanévben
rendszeresített találkozók, bemutatók.
*
A SZOLFÉZSTANÍTÁS CÉLJA, hogy globálisan, általánosan
fejlessze a növendék zenei képességeit, hogy általános tájékozódást adjon a
zenében, hogy zenével foglalkozzék általában.
Mit jelent ez részleteiben?
I.
A szolfézs elsőrendű és legnagyobb feladata, hogy
fejlessze a növendék formaérzékét. A HANGSZERES TANÁR ÚGY ÉPITHETI KI A LEGJOBB KAPCSOLATAT A SZOLFÉZZSAL, HA A MŰVEK
MEGFORMÁLÁSA KÖZBEN TÁMASZKODIK RÁ.
Itt természetesen nem formatani kategóriák ismerete a
döntő. Attól még nem formál valaki jobban, hogy csupán tudja, mi az a
periódus. Tegyük hozzá, hogy az egyes tanárok szóhasználata úgyis eléggé
eltérő attól függően, hogy mikor, hol, kinél tanultak annak idején
formatant. Tehát nem a formatani szakkifejezések, terminusok betanítása a
lényeg, hanem magának a formaérzéknek a fejlesztése. Ez közös mindkét
zenetanításban, ezt tanítható, s a tanításban felhasználható.
Az előképzőtől először, és mindenek fölött azt kellene elvárnunk, hogy a
mérőlüktetésre megtanítsa a gyermeket. Ha semmi több segítséget nem ad az
előképző a hangszeres tanárnak, mint hogy a növendékek érzik a
mérőlüktetést, máris igazolta létét.
A II. osztályban megtanítható a dallamsoroknak, az
egyenlő formai egységeknek helyes megérzése. Ezzel kapcsolatban a sor
helyes indítása, érkezése. A II. osztályban a szolfézs és hangszer közötti
kapcsolat lényege, legfőbb területe ez: mindkét tárgynak az egységek
indítását és érkezését kell követelnie egyforma buzgalommal es
következetességgel. Meg kell különböztetnünk helyrehozható és szinte
helyrehozhatatlan hibákat. Az előbbieket igen sokszor el kell néznünk,
mert máskülönben túl sokkal kellene gyötörnünk a növendéket. Nos: az indítás és
érkezés elmulasztása, a formátlan játék eltűrése végzetes
következményű lenne: szinte helyrehozhatatlan hibákat eredményez.
A II. osztály anyagában még rövid, áttekinthető,
többnyire hasonló ritmikájú (izoritmikus)
egységekről van szó. (Pl. Erdő is van, makk is van, Megrakják a tüzet
stb.)
A III. osztály szolfézsanyagában teljesen azonos a
követelmény (egységek, dallamsorok megérzése), de valamivel komplikáltabb
anyagon, terjedelmesebb formai egységekkel. A hangszerrel való párhuzam, íme,
továbbra is nyilvánvaló.
A IV. szolfézsosztályban érkezik el az idő, hogy
egyszerű formájú, de nehezebb metrikájú (6/8-os stb.) továbbá felütéses
frazeálású zenei anyagban elmélyedjünk.
Az V. osztály ezt folytatja, s megtaníthatja az átlagnövendéket is arra, hogy
mitől lesz formás egy periódus. (Arányok, kadencia indítottsága stb.)
Tekintve, hogy minden klasszikus forma a periódusból nő ki ― annak
felnagyítása, kiterjeszkedése ―, azt mondhatjuk, hogy a periódus-érzék
komoly kifejlesztésével megkapják a növendékek a kulcsot mindenféle klasszikus műhöz. Nem tud a szolfézs elmélyedni a terjedelmes,
összetett, nagyobb művekben, mert akkor felületes lenne az alapokban. (Jól
mutatja ez a probléma a szolfézs egész személetmódját és munkamódszerét!) A
hangszeres tanárra vár a feladat, hogy az előadásra kerülő hosszabb
művekben is rávezesse a növendéket a periodizálás alkalmazására.
Ismételjük, hogy itt nem kifejezések ismeretén és alkalmazásán múlik a jó
kapcsolat, hanem magának a formaérzéknek, arányérzéknek fejlesztésén és
felhasználásán.
Az V. osztály után nyílik a szolfézsban alkalom arra, hogy
némileg foglalkozzék a komplikáltabb formákkal, Bach, a romantikusok, a modern
zene néhány formai különlegességével. Ha azonban az eddig tárgyalt formai
alapelemek jól beidegződtek, akkor saját tehetsége körén belül már nemigen
találkozik jelentős új problémával a növendék.
Többször is hangsúlyoztuk, hogy a szolfézs feladata az
egészen alapvető formai elemek (mondhatnánk: formai alapmozdulatok,
alaplépések) beidegzése. Nem szabad túl sokat markolnia, hanem a keveset kell
állandó gyakorlással meggyökereztetnie. Kitűnő formaérzéket nevelhet
anélkül, hogy a növendék tudományos kategóriákkal foglalkozna. De a hangszeres
tanárnak is értenie kell hozzá, hogyan használja fel, hogyan fejlessze át
hangszeres megvalósulássá ezt a formaérzéket.
Az eddigieket összefoglalva azt mondhatjuk, hogy a szolfézs
főfeladata a formálási alapkészségek kifejlesztése a növendékek
képességeinek határán belül. Minden egyéb másodrangú emellett. (Így pl. a jó
ritmushoz is elsősorban a ritmust magába ölelő formát kell érezni.)
II.
A szolfézs további feladatai, hogy érzéket fejlesszen a
növendékben a hangösszefüggések, funkcióik iránt.
Ez előképzőben talán nem
jelent többet, minthogy több-kevesebb biztonsággal rögzít néhány alaprelációt (szó-mi, dó-ré-mi).
Ez már elegendő alap az elinduláshoz. Inkább ezt jól, mint többet
bizonytalanul.
A II. osztályban
kialakítható az alaphang
megéreztetése. Jó előkészítés után az osztályban már akár önállóan is le
tudnak vezetni a növendékek egy rövid dallamot arra a hangra, amelyet
alaphangnak éreznek. Ezzel már tájékozódó pontot kaptak a tonalitásban: a többi
hang helyét is jobban megérzik, s azt is, hogy melyik hang hogyan kapcsolódik
az alaphanghoz. Ezt meg tudják érezni egyszerű zenei anyagban, különösen,
ha hosszabb ideig egy tonalitásban mozognak. (Pl. pentatóniában.) Nem kell
félni attól, hogy így egyoldalú lesz a képzés, vagy, hogy elmarad a hangszeres
anyag tonalitásától. Ha ugyanis egy
tonalitásban már jól érzi a gyermek az alaphangot, akkor a másik tonalitásban
is könnyű erre rávezetni. Ha viszont lépten-nyomon váltogatjuk a
tonalitást, akkor úgy járunk, mint az a gyermek, akit egyszerre tanítottak 2-3
nyelvre: ha nem volt nyelvzseni, akkor végül is egyiket sem tudja jól. - Ezt az
alaphangérzéket nagyon jól ki lehet használni a zongoratanítás,
hegedűtanítás stb közben.
III.
További feladata a szolfézsnek, hogy támogassa a biztos
kottaolvasást. Meg kell mondanunk, hogy bármennyire is ezt várja el a
hangszeres tanár elsősorban a szolfézstól, nem ez a szolfézs főfeladata. Elsősorban azért nem,
mert az életben az lesz a növendék alapvetőbb igénye, hogy jó forma- és
tonalitás-érzékkel hallgassa a hangversenyeken felhangzó zenét, s csak
másodsorban az, hogy Asz-dúr előjegyzését tudja. Fontos ez is, de nem a legfontosabb.
Másodsorban pedig azért nem főfeladata a szolfézsnak,
mert egyedül képtelen megoldani ezt a feladatot. A kottaolvasási rutint ugyanis eredményesebben lehet fejleszteni a
hangszer mellett, mint a szolfézsórán, ahol közben nem tudunk hangszeres
asszociációkra támaszkodni.
Különösen ki kell emelni, hogy HA A
HANGSZERES TANÁROK RÁKÉNYSZERITIK AZ ELŐKÉPZŐRE AZ ABSZOLÚT
KOTTAOLVASÁSSAL VALÓ TÚLZOTT FOGLALKOZAST (olyan fokon, amikor sem abszolút
halláshoz, sem hangszeres élményhez nem tudja kötni a gyermek az abszolút
hangneveket, tehát ezek üres verbális tudást jelentenek számára), AKKOR AZ
ELŐKÉPZŐ HATALMAS ENERGIÁVAL FOG ITT KIS EREDMÉNYT PRODUKÁLNI, S
KÖZBEN NEM FOGJA TELJESÍTENI FŐFELADATAIT. Lehet, hogy megkönnyíti a
hangszeres tanárok első félévét, de elkeseríti az aztán következő
tízet. Mert a formaérzék fejlesztésére fordított kezdeti energia sokkal
bőségesebben megtérül, mint a túlerőltetett, időelőtti
kottaolvasás. Bízzuk ezt rá az előképzős tanárra; ha egy jobb osztály
könnyen be tudja illeszteni még ezt is a programjába, tekintsük szerencsének.
De ne követeljük az
előképzőtől, melynek nem ez az eredeti feladata.
IV.
Végül feladata a szolfézsnak bizonyos ismereteket,
kifejezéseket megtanítani. Látnunk kell azonban itt is a nehézségeket.
Első sorban is sokszor más kifejezéseket használ az egyik tanár, mást a
másik. Továbbá: a szolfézs nem taníthat meg egy kifejezést, mielőtt a
gyermek nem sajátította el magát a
jelenséget.
Mi jellemzi a szolfézstanítást? Miben tér el a
hangszertanítástól? Mi igazolja létét és különlétét? Melyek a jellegzetességei?
a.
Alaposan, elmélyülten foglalkozhatik
a kulcsponti problémákkal. A szolfézsra leginkább az egyes problémákban való
elmélyülése jellemző. A JÖVŐ A PURITÁN
SZOLFÉZSTANÍTÁSÉ. Kevés, de nagyon jól megválasztott problémával foglalkozni
sokáig alaposan, rengeteg (akár száznál is több) zenei emlékkép alapján, s
folyton zenélve. Éppen ezért nem is foglalkozhatik a
szolfézs túlságosan sokfélével. Aki mindig többet követel a szolfézstól, az
elsekélyesíti annak munkáját.
b.
Akusztikusan foglalkozik a tényekkel. Ez hátrány
is, előny is. Hátrány, mert sok minden nem kerülhet még sorra, amit már
hangszeren mechanikusan meg tud oldani a növendék. Zongorán például sok mindent
leüthet, amit még nem hall. Ezért a szolfézs bizonyos dolgokban kissé mögötte
jár szükségszerűen a hangszernek. Nem szabad mindig így föltenni a
kérdést: miben legyen azonos a szolfézs és hangszer? Úgy is fel kell tenni:
miben egyensúlyozzák egymást, miben legyenek egymás kiegészítői? Vannak
érzékek, amik egy adott fokon fejleszthetők, mások nem. Több
kétszólamúságot megszólaltat egy II. osztályos növendék zongorán, mint amennyit
akusztikusan elbír. Ennyiben hátrány tehát az akusztikus módszer, mert fékezi a
szolfézst. Viszont előny is: mindig zenei marad, ritkábban válik
mechanikussá. Ellensúlyozza tehát a hangszert: az alapokat erősíti.
c.
A szolfézs türelmes. Ráér. Addig foglalkozik egy
problémával, míg beérik az osztály átlagánál. Elmarad tehát néha a hangszer
mögött, de köziben szüntelenül „bővített újratermeléssel” erősíti a
fundamentumokat.
d.
Negyedik jellegzetessége, hogy csoportmunka.
Nagyobb lehetősége van tehát a megfigyeltetésre, kölcsönös
ellenőrzésre, csoportos feladatokra. Nem azért van másfél óránk, hogy
elvegyük a levegőt a hangszeres tanítás elől, hanem, mert az 15
gyermek közt oszlik el. Mivel pedig csoportos óra, alkalmas felkelteni a zene
közös örömét. A szolfézsórán inkább válhatik
társadalmi üggyé a zene, mint a hangszeres órán. Ez nem a hangszer ellen szól,
hanem megint egy példa a „kiegészítésre”. Zongoraórán „négyszemközt” van a
növendék Beethovennel. S ez nagyon is kell. A szolfézsórán viszont összeköti
őket Beethoven egymással, a többi emberrel. S erre is szükség van.
e.
A szolfézs alkotómunkát kíván. Nemcsak olvas a
növendék, hanem ír is. Nemcsak: énekel, hanem improvizál is. Erre kevesebb a
lehetőség a hangszeres órán, s még e kevés lehetőséget is kevesen
használják ki. Márpedig tudjuk, hogy mélyebben belénk gyökerezik valami, amit
magunk csináltunk, mint amit csak passzive
érzékelünk.
Most röviden a szolfézstanítás
eszközeiről és azok szerepéről. Az első csoport: a megszólaltatás különböző módjai,
mindenekelőtt az éneklés. Az éneklés egyik célja a kottaolvasás, de
főcélja nem ez, hanem hogy aktívan (saját hangszálaival) foglalkozzék
zenével a növendék, így halmozzon föl magába minél több zenei emléket. (Ha
többet nem tenne a szolfézs, mint hogy sok szép zenei anyagot énekeltet tucat
számra, máris igazolta magát.) Az éneklésben, azon keresztül tanul formálni,
zenét vezetni, kifejezni. További cél, hogy így elképzeltessünk vele bizonyos
akusztikus jelenségeket, hiszen amit nem hall előre, azt énekelni sem
tudja. Az éneklés lehet egyszólamú, vagy többszólamú (esetleg hangszerrel),
aszerint, hogy milyen problémákkal foglalkozik éppen a szolfézs. Igazi,
képességfejlesztő kétszólamú éneklésnek természetesen csak azt
nevezhetjük, amikor mindkét szólam pontosan hallja, s követi a másik szólamot.
A zene megszólaltatása történhetik belsőleg is, csupán hallásban. Ez a
belső hallás fejlesztése. Ugyanazt a célt szolgálja, mint amit fönt
fölsoroltunk, csak kissé más oldalról.
A szolfézs
eszközeinek másik csoportja: a hallási elemzés. Hallási elemzésnek azt
nevezzük, mikor a zenének egy, vagy több tényezőjét felismeri hallásában a
növendék, tekintet nélkül arra, hogy tudatosítja-e, vagy sem. (Hangversenyen,
meg zongorázás közben is ezt csinálja, csak olyan gyorsan, hogy nem
tudatosíthatja.) Ilyen pl. dallamok, dallamhangok, harmonikus hangok,
törekvések stb. kiéneklése, emlékezetből való utána éneklése stb. Ezek
célja ellenőrizni, s az ellenőrzéssel fejleszteni a növendék
hallását. Ismételjük, hogy ilyenkor arra tanítjuk, hogy hogyan hallgassa a
zenét akár hangversenyen, akár saját hangszerjátéka közben. A jó zenehallgatás és
a hallási elemzés közt elvi különbség nincsen. A hallási elemzés különlegesen
nehéz fajtája a hallás utáni kottaírás, mert ilyenkor egyszerre kell
memorizálnia, hallási elemzést végeznie, s kottaírási-technikai feladatot
megoldania a növendéknek.
A szolfézs
eszközeinek harmadik csoportja: az önálló alkalmazás, újracsoportosítás. Nem
zeneszerzővé akarja nevelni a szolfézs a növendéket, de kellő
előkészítés után el tudja érni, hogy húsz hasonló zenei emlék után a
huszonegyedik esetben „magától” rátaláljon a helyes megoldásra. Ennek hasznáról
már szóltunk.
A szolfézs
eszközeinek negyedik csoportja a verbális kifejtés, meghatározás, ismeret.
Erről is több ízben megemlékeztünk.
Végül kétszer két kéréssel fordulunk a kartársakhoz.
Kettő a szolfézstanárnak szól, kettő a hangszeresnek.
Igyekezzék megismerni a szolfézstanár a hangszertanítás
problémáit, lehetőleg osztályonként. Próbáljon valami egészen gyakorlati
közelségbe kerülni annak feladataival. (Tanuljon zongorán kívül más hangszert
is, kövesse egy-egy kiszemelt gyermek hangszeres fejlődését, dolgozzon
együtt egy-egy kiszemelt hangszeres tanárral.)
Ahol tud, hivatkozzék a másik tárgyra, ha ez a hivatkozás
olyan eredménnyel jár, s olyan kevés időt igényel, hogy
kifizetődő. De a képességfejlesztésre fordítható drága időből
ne áldozzon túl sokat felületes
ál-kapcsolatok kiépítésére. Ez csak önáltatásra jó. Keressünk mély, igaz
kapcsolatokat. Győződjünk meg arról, hogy ez többet használ a
növendéknek, mint a látszatos, de henye analógiákkal töltött idő.
Végül két kérés a hangszeres tanár felé:
Próbálja ő is megismerni közelről a szolfézs
jellegét, hasznát. Vegye észre, hogy néha a rejtett erők a
leghasznosabbak. Ne azon a kapcsolaton sopánkodjék, ami nincs, hanem azt
használja, ami van. Néha nagyobb haszon származik abból, ami van, mint amit
elvárna, s amit hiányol.
A másik kérés: mindig a jó szolfézs hasznáról szólottunk
Gyermek még a szolfézs, szeressék, ápolják szegénykét, s ne akarják nyakát
törni. De ne csak szeressék: javítsák is. Igyekezzenek minél jobbá tenni. Forrongásban
van ám ma is a szolfézs. Az volna jó, ha a hangszeres tanárok „szavazataikkal”,
igényeikkel nem azt a frontot támogatnák ebben a harcban, amelyik kevesebb
zenét akar a szolfézsban - s bizony eddig
inkább ez történt -, álljanak elő olyan követelésekkel, olyan
igényekkel, ami több és jobb zenélést kíván a szolfézstól. Akkor tényleg nem
lesz „öncélú” a szolfézs. Ne is legyen.