Parlando 1963/, 17. p.
A GYÖNGYÖSI ZENEISKOLÁT
Őszintén bevallom: eddig vajmi keveset hallottam a
gyöngyösi zeneiskoláról. Ha Egerben volt valamilyen zenepedagógiai tanácskozás,
vagy szakszervezeti taggyűlés, Gyöngyösről is volt ott egy tanár, aki
a zeneiskolát képviselte. Hogy mi történt később, mi jutott el Gyöngyösre
a megye székhelyén tartott tanácskozás, taggyűlés anyagából - bizony
alig-alig tudtuk Budapesten, a Szakosztály központjában és a Szakszervezet
Elnökségében…
Ilyen gondolatok közepette vitt utam egyenesen Gyöngyösre,
hogy alaposabban megismerkedjem a zeneiskola életével, munkájával,
problémájával…
Már az ismerkedés első perceiben meglátszott, hogy a
gyöngyösi zeneiskolában eseményszámba megy, ha valaki felkeresi őket
Pestről. Itt nem adják egymásnak a kilincset a fővárosi kiküldöttek - sem a
Minisztérium, sem a szakszervezet, sem a Szakosztály részéről. Hiba lenne
ez? -
Azt hiszem igen - bár nem könnyű
feladat olyan szakosztályi és mozgalmi munkát ellátni a központban, hogy
kellő mértékben jusson idő és energia a személyes kapcsolatok
kiépítésére, elmélyítésére is.
Gyöngyösi látogatásom azonban arról győzött meg, hogy a
személyes megbeszélések hasznával semmiféle írásos anyag, sokszorosított
körlevél, sőt még a sajtó ereje sem vetekszik. A zeneiskola tanárai nagy
érdeklődést mutattak a Szakosztály munkája iránt, most azonban arról lesz
szó, mit tudtam meg én baráti beszélgetésünk során a zeneiskoláról.
Gyöngyösön 1958 óta működik állami zeneiskola,
előtte zenepedagógus munkacsoport volt, mintegy 200 növendékkel, 5
pedagógussal, akik hegedű, zongora és szolfézs szakon tanítottak. Jelenleg
12 tanára van az iskolának, közülük nyolc „státusban”, négy pedig óraadó. A
növendékek létszáma nem sokkal több, mint a munkacsoport idejében: 270 körül
jár. De ha a növendék-létszám keveset is fejlődött, erős a
fejlődés a zenepedagógia hatósugarában: a hegedű és zongoraszak
mellett ma már működik a gordonka, brácsa, bőgő, oboa, fuvola,
klarinét, fagott, kürt, trombita és harsona-tanszak! Egyik-másik ugyan csak
jelképesen (brácsa-szakon mindössze 1 növendék tanul, hangszere sincs még az
iskolának), de ha a növendékek számarányát megvizsgáljuk, feltétlenül helyes
irányú fejlődést állapíthatunk meg.
Íme néhány számadat:
a
zongora-tanszak növendék-létszáma 102,
a
hegedűtanszaké 83,
a
fafúvósok létszáma 21 (köztük 12 klarinétos)
a
rézfúvó-tanszak létszáma pedig 13.
A gordonka-szakon jelenleg 20 növendék tanul, a tavalyi 8-al
szemben. Aki ismeri a vidék zenei életének nehézségeit - pl. a zongora-tanszak
kivételével még mindig meglevő pedagógushiányt, és a zenekari élet
fejlődését gátló fa- és rézfúvós problémákat ―, ezekből a
számadatokból logikusan következtethet arra, hogy a gyöngyösi zeneiskolában tudatosan dolgoznak a helyi zenei élet
fejlesztésén, mindenekelőtt a kamarazenélés és a zenekari muzsikálás
ápolásán, az ún. ritka hangszerek művelésén, nem utolsó sorban azonban az
általános értelemben vett zenekedvelő közönség ízlésének formálásán is.
Ezt ugyan már nem a száraz számadatok mondják el, hanem Záborszky József, a
zeneiskola igazgatója, aki új ember még Gyöngyösön, de meglátásai,
perspektivikus célkitűzései tapasztalt pedagógusra és lelkes
népművelőre vallanak.
Az új igazgató és az elképzeléseit támogató tanári kar - véleményem
szerint - ott látta meg helyesen
a pedagógiai munka alapját, hogy a muzsikálás öröméről, szépségeiről
győzte meg a növendékeket, szülőket, hivatalos szerveket egyaránt.
Záborszky igazgató elmondja, hogy a fúvósok szakosítása
azért is járhatott eredménnyel, mert a zeneiskola a Városi Tanácstól 20 ezer
forintot kapott hangszervásárlásra és a község fejlesztési alapból újabb 30
ezer forintot helyeztek kilátásba részükre. Persze a fejlődés nemcsak
hangszereken, hanem embereken is múlik! A fúvós-tanszakokon a budapesti Bartók
Szakiskola szaktanárképzős növendékei tanítanak ― egyébként is a
gyöngyösi zeneiskola túlnyomó részben fiatal gárdával indult az idei tanévnek. Bakos Erzsébet (gordonka), Nemes Nagy Marianne (zongora), Klein Éva és Payer Ferenc (hegedű) alkotják a fiatal pedagógus korosztályt,
de ha a fiatalság fogalma alatt nemcsak az életkort, hanem a fáradhatatlan
energiát is értjük, akkor Keleti
Miklósnét is feltétlenül ebbe a kategóriába kell sorolnunk. Keletiné
Karácsondról jár be Gyöngyösre, otthon munkacsoportot is vezet. Karácsondon
nagy a zenetanulási kedv: a termelőszövetkezeti tagok gyermekei zenét
tanulnak, a szülők közül pedig sokan látogatják a gyöngyösi Collegium
Musicum előadásait.
A Collegium Musicumról
külön is érdemes szólni, mert jó példáját mutatja annak,
hogy a zeneiskola mennyire képes ösztönözni a város zenei életét. A Collegium
Musicum a Városi Művelődési Ház keretében működik. Vezetője
Bakos Erzsébet, a zeneiskola gordonka
tanára. Ő állította össze a kéthetenkénti zenetörténeti előadások
tematikáját, a zenei illusztrációkban pedig az iskola majd minden pedagógusa
közreműködik. Az első előadáson 90-en voltak, a másodikon már 120-an,
jelenleg pedig 300 körül mozog a hallgatóság létszáma. A Collegium Musicumon
elsősorban az ifjúság vesz részt (havi 1,- forint tagdíjat fizetnek és
klub-igazolványt kapnak), de nem tartozik a ritkaságok közé az a karácsondi
földműves sem, aki gyermekét minden előadásra elkíséri, sőt maga
is szeretne zenét tanulni. Miután ez az ő korában már alig-alig oldható
meg, így azzal vigasztalja magát, hogy „milyen jó a mai gyerekeknek”!
A zeneiskola növendékeiből két „tücsök-zenekar” alakult, létszámuk 16-20 között mozog. Az ifjúsági zenekarokat
Záborszky igazgató vezeti, éppúgy, mint az
új városi szimfonikus zenekart is, amelyben a kamarazene-társaság tagjai, a
magasabb évfolyamú zeneiskolai növendékek és a fúvóstanárok játszanak. A
zenekar a felszabadulás ünnepén mutatkozik be a nyilvánosság előtt Mozart
kis g-moll szimfóniájával és Beethoven Kórusfantáziájával (Antal István
közreműködésével).
Ha már a város zenei életéről szó esik, megemlítést
kíván, hogy az Országos Filharmónia 6 hangversenyből álló sorozatára 150
bérlet kelt el. (Ennyi a zeneiskolai előadóterem befogadóképessége.) A
legnagyobb sikere a Tátrai-vonósnégyesnek, Szabó Csillának, Káté Lászlónak és
Mező Lászlónak volt, ami arra vall, hogy a kamaramuzsika nagyon
népszerű Gyöngyösön, még az operaest népszerűségét is felülmúlja.
Ennyi dicséret után azt gondolhatná az ember, hogy ideális
állapotok vannak a gyöngyösi zeneiskolában. Persze távolról sem áll így a
helyzet! Itt is kísért a tanterem-hiány
és az áthallás, ugyanakkor, amikor az
épületben a vendéglátó-ipari vállalat és az ügyvédi munkaközösség irodái jó
néhány helyiséget foglalnak el. Ígéretet ugyan kapott már a zeneiskola az egyéb
célokra igénybevett helyiségek felszabadítására, ami nemcsak a tanteremhiányt
oldja meg, hanem 300 személyes
hangversenyteremhez is juttatja a várost.
A pedagógusok joggal panaszkodnak a kotta-ellátás
elégtelensége miatt. A könyvkereskedésben kevés a választék és nincs
megfelelő szakember, aki a kottarendeléseket az igényeknek
megfelelően összeállítaná. A zeneiskola utazó tanárai végzik a
kottabeszerzést, sőt a kisebb hangszerjavításokat is elintézik Budapesten.
Végezetül szóljunk néhány szót a kollektíváról. Tavaly még
személyi ellentétek gátolták az iskola munkáját, az idei tanév azonban már
kedvezőbb előjelek között indult. Ez nemcsak személyi változások
következménye, hanem annak a felismerésnek is, hogy a zeneiskolának a
növendékek, a szülők és a város felé egyaránt egységes
célkitűzésekkel dolgozó intézmény arculatát kell mutatnia, ami
elsősorban a belső munka összehangolásával és a jó kollektíva
megteremtésével oldható meg. Ha vannak is még a tavalyi disszonaciának
utórezgései, már lényegesen gyengébbek, és remélhetőleg nem tudják
megzavarni az iskola jó irányú munkáját.
Ilyen bizakodó gondolatok között vettem búcsút a gyöngyösi
zeneiskolától, amely - az idei tanév
fejlődését tekintve - valóban
megérdemli mind a helyi szervek, mind a Szakosztály fokozottabb támogatását.
Kollár Endre