Parlando 1963/4, 9.-12. p.
Korszerű zongoraiskola tervezete
(Folytatás)
Általános és sürgető kívánalom, hogy a kezdő
tanítás már az első évben térjen át a klasszikus funkciójú zenére. S ennek
az igénynek reális alapjai vannak, de meg van a veszélye is. Való igaz, hogy a
népdal-intonációjú darabok és gyakorlatok kizárólagos használata bizonyos
egyoldalúsághoz vezet főleg mechanikai vonatkozásban. Hamarabb ügyesedik a
gyermek, ha gördülőbb, simább, skálás, hármashangzatos darabokat játszik
már az első évben. Ezt a lehetőséget feltétlenül meg kell adnia az
iskolának, se nem is túl későn, hanem eléggé az
elején. Az ügyesítés, a változatos játékforma megalapozása
-
mint fentebb már kifejtettük - nem várathat
magára. Ez a megalapozás azonban játékos gyakorlatok formájában történjék, s
nem primitív darabokkal. Mégpedig egyrészt azért, mert amíg a gyermek hallásában
nem tette magáévá az 1. részben kifejtett intonációt, addig; nem szabad
„tetszetősebb”, de értéktelen tandalokkal gyengíteni azt a hatást, amit az
előbbi elősegít. Értékes klasszikus darabok ugyanis ezen a fokon még
nincsenek, csak zenetanárok által kreált tákolmányok. Játékos gyakorlatokat - nem darabokat - kell az
iskolának közölni, olyan formában, hogy a növendékek is aktívan
belekapcsolódjanak ezek rögtönzésébe. Az iskola 2. részében már sor kerülhet
könnyű darabokra is, de óvakodni kell attól, hogy a könnyebb fajsúlyú zene
(Türk, Kuhlau) - főleg az
otthoni környezet hatására - kiszorítsa a
gyermek érdeklődéséből az intenzívebb zenei elképzelést igénylő,
komplikáltabb hangzású mai zenét, amely továbbra is az iskola legfontosabb
anyaga marad.
III.
Tervezetünk elején utaltunk varra, hogy a gyermek magával
hozott mozgási készséget a lehetőség szerint minél jobban fel kell
használni, s az eddig be nem idegzett mozgások
begyakorlása közben nem szabad elfeledkezni arról, hogy vannak azok között a
mozgások között olyanok, amelyeket könnyen a zongorázás szolgálatába lehet
állítani. Ezek alkalmazásánál figyelembe kell vennünk, hogy minden, ami a
zongorázással kapcsolatos, s amit (nem túlságosan értelemszerű szóval)
„billentésnek” szoktunk nevezni, a gyermek számára szokatlan, idegen. Tehát az
ún. kényelmes helyzetek majdnem ugyanolyan nehezek
számára, mint a kényelmetlenek. Rendkívül fontos a pedagógiában a fokozatosság
elve, de ezen a ponton vigyázzunk alkalmazásával. Nem helyes fokozatosság
ugyanis, ha a kezdővel előbb a kényelmes helyzeteket
begyakoroltatjuk, mert utána a kényelmetlen helyzet rendkívül nehéz lesz. Ha
pl. eleinte kizárólag fehér billentyűn játszatunk, egy idő múlva a
fekete billentyűk kezelése - különösen a
szélső ujjakkal - nagyon nehéz lesz, ment
a gyermek megszokta az egyfajta helyzetet. Ezzel szemben, ha mindjárt eleinte
használjuk a szélső ujjakkal is a fekete billentyűket, a gyermek
könnyebben megtanulja, hogy beljebb kell elhelyezni a kezét ilyenkor, s nem
érez a két helyzet között olyan nagy különbséget, mintha már megszokta, hogy a
keze állandóan úgy helyezkedik el a billentyűzeten, hogy a szélső
ujjak a billentyű legszélét érintik. (Sőt rosszabb esetben le is
lógnak a billentyűzetről.)
Ugyancsak helytelen, ha a kezdésnél állandóan a középső
regisztert használjuk, mert a gyermek látóköre erre a szűk területre
korlátozódik, s később nehezére fog esni más regiszterben elhelyezkedni.
Ha mindjárt az elején, az egyujjas ejtéseknél úgy szoktatjuk, hogy a
billentyűzet egész területén próbálgassa ezeket, mind látókörben, mind
mozgásban megelőzzük a leszűkülést. Fel kell használnunk minden fajta mozgást, amire a gyermek képes, amennyiben a
zongorázást elősegíti, nehogy a módszeres tanulás folyamán bemerevedjék,
elbátortalanodjék a gyermek. Mindezt még abban a stádiumban kell
gyakoroltatnunk, amikor nem kottából játszik, mert a kottaolvasás még messze
nem tart ott, hogy a billentyűzet egészét áttekintse. A változatosság és a
bátran használt lendületes mozgások mellett elég hosszú ideig meg kell maradni
az egy pozícióban, vagyis úgy, hogy
az ujjak öt billentyűt tapintsanak. Több-kevesebb
-
de inkább több - idő szükséges
ahhoz, hogy a gyermek az ötujjas fogást, a legelső igen fontos „mércét”
igazán érezze. Tehát az ujjváltás, a kéznek szűkebb-tágabb helyzetbe
hozása, alá-fölétevés ezért nem kerülhet sorra
átlagos gyermek esetében az első félévben. Regiszter (fekvés-)
változtatás, különböző billentések (legato, staccato, portato, nagyobb laza
mozgások vállból, könyökből indítva, mind előbb sorra kerülhetnek,
mielőtt az ötujjas fogást elhagynók. Ha az ötujjas mérce nem
idegződött be jól, akkor a zongorázás a legtöbb esetben csak tétova
keresgélés lesz. Ugyanilyen következetesen és kérlelhetetlenül kell ügyelnünk
arra, hogy a gyermek vagy teljesen kottából, vagy teljesen anélkül
játsszék. Sokat játsszék kotta nélkül, míg nem ismeri a kottát, s azután is ha hallás után, vagy kottából megtanult egy darabot, az
ujjgyakorlatok pedig minden fokon kotta nélkül játszandók. Ilyenkor a
gyermeknek a kezét kell figyelnie. Ha azonban kottából játszik, akkor nem
szabad megengednünk. hogy a kezére nézzen. A bátortalan, bizonytalan
kapirgálásnak ugyanis ez az okozója. Ha a kottatanulás legkezdetén
hozzászoktatjuk, hogy szemével csak a
kottát kövesse, akkor idővel egész bizonyosan jó lapról játszó lesz. Ehhez
azonban szükség van a kéz biztos „mércéjére”.
Az alapmozgások közül a magyar gyermekdalokon már
megtanulhatja a helyes laza kar-játékot, később a magyar anyagban a legatot, staccatot, portatot, a
klasszikus anyagban pedig a pozícióváltásokat, mint föl- és alátevés,
szűkebb- tágabb helyzetek (pl. a hármashangzat felbontásoknál).
Mindezekre a játékformákra az iskolának bőséges
technikai és zenei anyagot kell közölnie játékos ujjgyakorlatok és a gyermeki
igényeknek megfelelő, zeneileg is kifogástalan darabok formájában.
*
A zongoraiskola az anyagot olyan sorrendben közli - elejétől
végig sorszámozva - ahogyan egy
elképzelt átlagos gyermek fejlődésének ez megfelel. A tanár azonban ne
felejtse el, hogy minden gyermek, különböző képességének megfelelően
(amit soha, egy percre sem szabad figyelmen kívül hagyni, amire azt írtam:
„szent kötelessége” a tanárnak), különbözőképpen fejlődik a
kottaolvasásban, hallásban, motorikusan; hogy vannak ugyan „típusok”, de ezek
egyedei közé sem lehet egyenlőségi jelet tenni. Örökérvényű, minden
növendékre helyes sorrendet megállapítani tehát lehetetlen. Igazi pedagógus
ilyen sorrendet nem is fogadtathat és nem is fogad el. Az iskola sorrendje
tehát csak fiktív. Inkább lehet figyelembe venni és követni a fejezeteik
rendjét, amelyek egy-egy fejlődési periódust zárnak majd le.
Van az iskolának azonban egy másik beosztása is, amit a
tanárnak észre kell vennie sorszámozás nélkül is. Az iskolának ugyanis 3
fő ágon kell párhuzamosan szolgálnia a tanítást:
1.
A hallásfejlesztést
olyan dallamokkal. darabokkal, olvasópéldákkal. melyek a hallási fantáziát
fejlesztik. Erre valók az elején a betűírással jegyzett, nagyrészt ismert
dallamok, később az ugyancsak ismert és kotta nélkül játszott dalok duda,
vagy egyéb primitív kísérete, a továbbiak folyamán pedig a tisztán kétszólamú
darabok, melyeket énekléssel is fel kell dolgozni.
2.
A lapróljátszást eleinte olvasó példákkal, később
könnyű, de ismeretlen dallamokkal, darabokkal, melyek nem alaposabb
feldolgozásra, hanem átjátszásra, vagy egyszer feladott leckére valók. Itt a vizuálitás kiművelése céljából olyan egy-pozíciójú
darabokról lehet csak szó, melyek teljesen kottából, a billentyűre-nézés
nélkül játszhatók.
3.
A technikafejlesztést
ügyesítő gyakorlatokkal és dallamokkal, melyek eleinte egy ujjal
játszandók, s később is az ugrástechnikát, a teljes billentyűzet
birtokbavételét segítik elő; ide sorolhatók a továbbiak folyamán az
„etűdök” elnevezés alá tartozó gyakorlatok, melyeknek ugyancsak
elsőrendű feladata a mozgékonyság fejlesztése.
*
Mindezekhez az iskolának bőséges
anyagot kell szolgáltatnia, hogy a problémákat a gyermek ne egy-egy darab vég
nélküli ismétlésével oldja meg, hanem fokozatosan, minél több változatban. S
ami miatt ez igen fontos: az iskolát nem
a tehetséges gyermekre méretezzük, hanem a gyenge átlagos képességűre.
Természetesen az anyag időben való elvégzése nemcsak a
növendék adottságaitól, hanem a tanítási módtól is függ, mégis úgy gondolom,
hogy a fent vázolt anyag elvégzése egy évfolyamnál többet igényel, s bizony még
két évre is elegendő, hiszen az alapok lerakásáról van szó, amelyben nem
tanácsos rohamlépésekkel haladni. (Tehetséges gyermekeknél persze más a helyzet.)
De nem is tudom a zenei alapok megadását egy évfolyam keretében elképzelni. Ez
a perspektívát túlságosan leszűkíti. (A legtöbb külföldi zongoraiskola,
még egy kötetben is, legalább két évre méretezett.)
Hiszen a jelenlegi Zongora Ábécét sem tudta az átlagos
gyermek maradéktalanul (sem számszerűen, sem minőségileg) elvégezni,
pedig az nem képviselt ilyen széles alapokat. Az anyagban mindenesetre
megjelöljük, hogy mi az a minimum, amit egy évfolyam alatt egy átlagos
gyermeknek el kell sajátítania, akkor is, ha előképzőt nem végzett.
A technikai és zenei anyagon kívül a szükséges elméleti
tudnivalók is helyet kapnak az iskolában. Bár ezt a szolfézs I. és II.
osztályában is tanulják, igen hasznos, ha a zongoratanár is számon kéri a
gyermektől. Azon kívül pedig, sajnos, nem minden gyermek végzett
előképzőt, aki zongorázni kezd, és nem mindenütt kapja meg a
szolfézstől sem azt a segítséget, amit a szolfézs tanterv szerencsés
körülmények között biztosít.
Végül hadd fektessem le a zenetanítás kezdetének talán legfontosabb
elvét: sem zeneileg, sem mechanikailag nem az év végi, vagy akár az alsó fokon
elérhető teljesítmény a mérce, hanem a cél az, hogy mind a
hallásfejlesztés - zenei megalapozottság - mind a
mechanikai beállítás és gyakorlat az egyéni maximumig törésmentesen
fejleszthető legyen. Vagyis: a kezdő pedagógiának megfelelően
fejlődjék, tanulása folyamán ne legyenek zsákutcák, hogy
kifejlődésének a leg- magasabb fokig csak egyéni (érzelmi, értelmi, fiziológiai,
egyszóval: emberi) hiányosságai, s nem a szűklátókörű tanítás szabjon
határt.
Anélkül, hogy a mai zongorapedagógia célul tűzné ki,
hogy minél több zenét tanulóból zenei szakembert neveljen -
ellenkezőleg, az általános zenekultúra érdekében minél kevesebb, de
tökéletes művészre, s minél több muzikális zenekedvelőre van szükség - arra kell
törekednie, hogy mindenki kedvvel, szívesen, „görcsmentesen” zongorázzék.
„Higgyék el nekem, zongorázni könnyű” - írta Neuhaus, s nemcsak a leg- tehetségesebbekre gondolt.
Zongorázni könnyű - mindenkinek a
maga fokán -, ha nem
tesszük nehézzé. S ez a kezdő tanítás alapproblémája.
Czövek Erna