Parlando 1963/4, 15.-18. p.
Hegedűtanításunk kérdéseihez
A felszabadulás után kiadott Sándor: Hegedűiskola nagy
fejlődést jelentett a korábbi, sok száraz etűdanyagot tartalmazó
iskolákhoz képest. Lehetővé tette, hogy jó, bőséges és magyar zenei
anyagon sajátítsák el a növendékek a hangszeres készséget. Mivel az iskola
használatához nincs útmutató, s magyar nyelvű modern metodika, amely a
technikai problémák módszeresen felépített tanítását tárgyalná, még nem jelent
meg, az oktatás irányvonalát mindenütt maga a zeneiskola szabja meg. Ebből
sok esetben a tananyag aránytalan, rossz felhasználása származik,
Előfordul, hogy egyik típusból minden gyakorlatot megtanul a növendék, a
másikból semmit.
Ennek következtében:
a) nem alakul ki a
gyakorlatoktól független önálló hangszeres készség;
b) a tanárok egy gyakorlaton
minden fellelhető problémát meg akarnak tanítani, holott arra alkalmasabb
anyagot is találhatnának, a növendékeket egyszerre sokféle feladattal halmozzák
el, melyet egyszerre nem tudnak megoldani;
c) az óra menete
szerteágazó, az egyes mozzanatok nem egységes célt szolgálnak.
Az elvi tisztázatlanságnak tulajdonítható az is, hogy a
Sándor: Hegedűiskola megváltoztatási javaslatai sokszor ellentétes
tendenciájúak. Végül is nem lehet olyan hangszeres iskolát összeállítani, amely
minden tanár és minden növendék adottságaihoz alkalmazkodik, mennyiségi és
minőségi téren egyaránt. A Hegedűiskolában tulajdonképpen minden
technikai elem megtanítására bőséges anyag van, s hogy mégsem
kielégítő az eredmény annak az az oka, hogy magát az
iskola megtanítását tekintjük pedagógiai célnak. Holott a cél a hegedüléshez szükséges készségek
elsajátítása. Noha igaz, hogy a Hegedűiskola zenei anyagának
elsajátításán keresztül vezet az út a készségekhez, a „mit és mennyit” kérdésre
csak a távolabbi cél szemmel tartása adhatja meg a választ.
A készségek kialakításának megfelelő célkitűzése
megoldja:
a) az anyag helyes
arányban való felhasználását;
b) jobb
időbeosztást tesz lehetővé;
c) a tanítás
menetének határozott irányvonalat ad;
d) az egyszerre
jelentkező technikai problémákat szétválasztja, ezzel enyhíti a növendékek
megterhelését;
e) a technika
tudatos különválasztásával és általánosításával lehetővé teszi, hogy a
növendék könnyen alkalmazza a megtanult készséget hasonló problematikájú idegen
gyakorlaton is.
Ennek érdekében a Győri Liszt Ferenc Zeneiskola tanári
kara az elmúlt tanévben rendezett tanszaki megbeszéléseken megvitatta a
következő kérdéseket:
Milyen készségeket kell az egyes osztályokban megtanítani?
Mit követeljünk a növendékektől?
Milyen módszertani egységekre bontsuk az anyagot?
Milyen gyakorlatokat használjunk fel a készségek
megtanításához?
A
vita eredményeképpen az alábbiakat fogadtuk el:
A második osztály anyaga: a helyes
játéktér és izomérzés kialakítása. Ismerkedés az alapvető
ritmusértékekkel, hangokkal, fogásokkal, vonóbeosztással stb.
Sándor
Frigyes: Hegedű ABC előkészítése:
1.
Lazítás, hegedűtartás, éneklés szolmizálva.
2.
Vonótartás, törzshangsor.
3.
Hegedű- és vonótartás együtt.
Fogástáblázat. Abszolút nevek.
4.
Billentő gyakorlatok, pengetés.
5.
Vonóvezetés egy húron kis vonóval.
6.
Vonóvezetés egészvonóval fél értékben.
(Vonóhossz, sebesség, nyomás viszonya.)
7.
Kötött hangok. Legato.
A
II. osztályban tanítandó készségek. (Sándor: Hegedű ABC metodikai
felosztása.)
1.
Fél kották egész vonóval, első, második ujj
egy húron (1-6. gyakorlat).
2.
Legato (7-11.)
3.
Negyed kották egész vonóval (13-l6-ig.)
4.
Szünetek. Lefelé, felfelé vonás (l9-20.)
5.
Húrváltás (21.)
6.
Pentaton skála (22.)
7.
Pontozott fél kotta (26.)
8.
Duplahangok (29.)
9.
Nyolcadpár kötve (38.)
10. Gyakorlási
anyag: Darabok: (23, 39, 99.)
Népdalok: (48, 49.)
Korálok: (55.)
11. Nyolcadok külön vonóval
(58.)
12. Pontozott negyed
kotta (63.)
13. Második fogásmód (68.)
14. Kvint
fogás
(70.)
15. Staccato (73.)
16. 6/8-os
ütembeosztás (72.)
17. Hangsúlyozás
(103.)
18. Előadókészség
fejlesztése (110, 125.)
19. I-II. fogásmód összekötése (112- 128.) Szemben levő
hang és szemben levő hangköz fogalma.
Harmadik osztály anyaga:
Sándor Frigyes:
Hegedűiskola második füzetének előkészítése.
1.
Hegedűtartás, vonótartás, abszolút nevek
Ismétlése.
A
III. osztályban tanítandó készségek. (Sándor: Hegedűiskola második
füzetének metodikai felosztása.)
1.
Skálák (1, 17.)
2.
Különböző hosszúságú vonók (5.)
3.
Népdalok (11, 13, 14, 16.)
4.
Hangsúly (20.)
5.
Húrváltás (22.)
6.
Filirozott vonó (21.)
7.
Négyes tizenhatod csoport kötve (23.)
8.
Kötött nyolcadpár staccatóval (25.)
9.
Crescendo, decrescendo
(27.)
10. Pontozott
nyolcad, tizenhatod (29, 30.)
11. Második fogásmód
a G húron. (Mély második ujj: b.)
12. Ujjgyakorlatok.
13. Harmadik fogásmód (39, 41.)
14. Tompa ritmus és
pontozott negyed váltakozása (50.)
15. Triola és nyolcadok váltakozás.
16. Második és
harmadik fogásmód összekötése. (Gyakorlásra anyag darabok.)
17. Cantabile (67.)
18. Detache.
19. Húrt elhagyó
(felemelt) vonás.
20. Tizenhatodok
külön.
21. Triola külön.
22. Nyolcad, két tizenhatod.
23. Negyedik fogásmód.
24. Első
és negyedik fogásmód összekötése.
25. Pontozott
nyolcad, tizenhatod gyors tempóban.
26. Siciliano ritmus.
27. Meghosszabbított
vonó (108.)
28. Ujjgyakorlatok.
29. Előgyakorlatok
trillához.
Negyedik osztály anyaga.
Sándor Frigyes:
Hegedűiskola harmadik füzetének előkészítése. Hegedűtartás,
vonótartás, vonóvezetés és vonóváltás, abszolút nevek, skálák ismétlése.
Megjegyzés: A harmadik
füzetben már nincs fogásmód, az anyag nagy tömbökben helyezkedik el. Ajánlatos
az egyes fejezeteket párhuzamosan végezni.
A
IV. osztály: (Sándor: Hegedűiskola harmadik füzetének metodikai
felosztása.)
1.
Detaché. (Egyenlő
hosszúságú, külön vonós hangok.) (1, 6, 8, 58, 72, 102, 103.)
2.
Legato. (Egy vonóra
vett kötött hangok) (7, 71.)
3.
Szinkópa lánc (11-14-ig, 78.)
4.
Pontozott ritmus (16-19.)
5.
Filirozott vonó (16-19.)
6.
Tizenhatodos triolák (30,
31.)
7.
Előke (32, 33, 36.)
8.
Utóka (37, 38.)
9.
Trilla (39, 40, 41.)
10. Kettős
fogások (44-49-ig, 52, 53, 79-92-ig.
11. Parányzó (54-57-ig.)
12. Vonóbeosztás
(62, 104.)
13. Triola és
tizenhatod (67.)
14. Cantabile (71.)
15. Akkordok (93.)
16. Pontozott nyolcadpár és triola váltakozása (94.)
17. Portato (98.)
18. Asszimetrikus periódusok
(99.)
19. Húrváltás (101.)
20. Népdalok.
21. Darabok (26, 27,
28, 29, 50, 51, 62, 65, 76, 94, 98, 99.)
22. Skálák. (Minden
órán.)
Megjegyzés: Az anyagban előforduló
martellé vonást skálán ajánlatos megtanítani, illetve
gyakorolni.
Ötödik osztály anyaga.
Sándor Frigyes:
Hegedűiskola IV/b és IV/a füzet metodikai felosztása (második és harmadik
fekvés.)
A negyedik osztályban
tanult technikai készségek alkalmazása a második és harmadik fekvésben nehezebb
anyagon. A füzet felépítése arra törekszik, hogy minél változatosabb technikai
problémákat vessen fel.
Az V. osztály
(Sándor Frigyes: Hegedűiskola IV/b. füzetének metodikai felosztása.)
1.
Elhelyezkedés a harmadik fekvésben.
2.
Ujjrend összefüggés az első fekvéssel
összehasonlítva.
3.
Az üres húr után harmadik fekvés, harmadik ujj
alkalmazása (3).
4.
Ugyanez martellével
(5.)
5.
Skála a harmadik fekvésben, dobott vonás
előkészítése (7.) Emelgetett vonó (8.)
6.
Gyakorlási anyag. Népdalok (9, 10, 11, 13). Giusto népdalok hegyes ritmusainak vonóbeosztása.
7.
Felbontott sextola nyolcadokkal, staccato tizenhatodpár kötve (14.)
8.
Fekvésváltás első
ujjról első ujjra (15, 16.) Második ujjról második ujjra (17, 18.)
9.
Skála, hármashangzattal (20, 26.
10. Azonos irányú
vonóvezetés értelmi tagolással (21.)
11. Detaché (22.)
12. Gyakorlási anyag
(23-25-ig.)
13. Emelgetett vonás
(27, 30, 31, 32.)
14. Martellé a vonó
felső felében.
15. Kettősfogások
a harmadik fekvésben.
16. Rubato népdal
(37, 38.)
Megjegyzés: A „b” füzet
további részében második fekvés is előfordul, ezért itt elkezdjük a
második fekvés tanulását.
Sándor Frigyes:
Hegedűiskola IV/a füzet metodikai felosztása.
17. Elhelyezkedés a
második fekvésben, ujjrend összefüggés az első fekvéssel.
18. Fekvésváltás az
első ujjról az első ujjra (4.)
19. Mazurka ritmus
(7.)
20. Gyakorlási anyag
a második fekvésben.
Népdalok: 9-15-ig.
21. Darabok (18, 19,
27, 31, 41, 42, 64.)
22. Kettősfogások
(20, 32, 33.)
23. Üres húr után
első ujj (22, 23, 24.)
24. Staccatós tompa ritmus
(29.)
25. Negyedhang tizenhatodos átkötéssel (37, 51.)
26. Detaché (49, 58, 59,
60, 62, 65, 66, 67.)
27. Martellé (57,
68.)
28. Húrváltás
tagolás nélkül (61, 70.)
29. Fekvésváltás kötve (74-77-ig.) Közvetítő hangok.
Hatodik osztály anyaga.
Sándor Frigyes: V.
füzet.
Sándor: V. füzet metodikai felosztása.
1.
Elhelyezkedés a negyedik fekvésben.
Gyakorlási anyag: 1-7-ig.
2.
Legato a negyedik
fekvésben (11-28-ig.)
3.
Detaché (17, 30.)
4.
Darabok (18.)
5.
Kétszer pontozott nyolcad harmincketted (20.)
6.
Filirozott vonó (35.)
7.
Húrváltások a negyedik fekvésben (25. 26.)
8.
Skálák a negyedik fekvésben.
9.
Fekvésváltások kötve. (Közvetítő hang
36-39-ig.)
10. Második és
negyedik fekvés összekötése (45-47-ig.)
11. Cantabile parányzó és fekvésváltás (51.)
12. Ötödik fekvés.
13. Ujjrend
összefüggés az első fekvéssel.
14. Elhelyezkedés az
ötödik fekvésben. Gyakorlási anyag (53-55-ig.)
15. Detaché az ötödik
fekvésben (62, 63. 66.)
Ezeknek a metodikai egységeknek a sorrendjét az oktatás
folyamatában az egyszerűről az összetettre, ismertről az
ismeretlenre való haladás és a szolfézs tanmenetekkel való koordinálás
határozza meg.
A szolfézs a
hangszeres oktatás segítésére létesült
és attól mégis független önálló rendszer. Már az
első lépéseknél szembetűnő a különbség: A szolfézs népzenei indítékokból
kifolyólag a pentatóniából indul ki, a hegedűoktatás a hangszer
felépítéséből kifolyólag dúr pentachorddal kezd.
Hegedűt tanulni azonban csak úgy lehet, ha a belső hallásban már él a
megszólaltatandó zene. Ha a növendéknek nincs mihez
hasonlítani a létrehozott hangjelenséget, önállóan javítani sem tud, az otthoni
munkája teljesen eredménytelen.
A kezdők haladása azért olyan vontatott, mert a
hegedűtanár vagy maga tanítja meg a szolfézs ismereteiket és
gyakoroltatja, amíg azok a belső hallásig eljutnak, vagy kénytelen bevárni
a szolfézsórák haladását.
Az 1962-63. tanévre a Győri Zeneiskolában Nagy Miklós
igazgató kartárs vezetésével egységesítettük a szolfézs tanmeneteket, így
lehetővé vált a két egymástól független rendszer kompromisszumos
összehangolása. A cél az, hogy ne a hegedűórán kelljen a zenei
alapismereteket tanítani.
A hegedűtanárok azt várják a szolfézs
tanítástól, hogy a növendékek tiszta hangrelációkkal, jó
hangmagasságbeli összehasonlító készséggel, kezdőknél perntachordnyi
belső hallással, az egyenletes lüktetés különböző 2, 3, 4, 6, 8-as
csoportokban való hallásának készségével (mert, hiszen ez minden zenei lüktetés
alapja.) Alapvető hangnem érzékkel (csak annyival, hogy meg tudják
állapítani, hogy egy dallamsor befejező-e, vagy folytatást kíván) jöjjenek
hegedűórára.
Ezeknek a kérdéseknek a megoldása már a szolfézs tanmenet
elkészítőire vár.
Bánki Péter