Parlando 1963/4, 18.-19. p.
FÚVOS PROBLÉMÁK
A „Parlando” februári számában a
„Fúvóselőképző” címen megjelent vitaindító cikkhez kívánok, mint
rézfúvós hozzászólni.
A cikk által felvetett problémát lényegbevágóan fontosnak
tartom. Hogy a kérdésnek a megoldása milyen lesz, az nemcsak az alsó fokú,
hanem a közép- és felsőfokú fúvós oktatásra is hatással lesz.
Fúvóselőképző és az erre épülő hároméves
zeneiskolai fúvóstanfolyam is kell. Ha ez a kérdés jól oldódik meg, akkor a
zeneiskolát végzett fúvós növendékek szolfézsból is, de hangszerűkön is
felvehetik a versenyt zongorista és vonós társaikkal, - megszűnik
az ún. „csak fúvós” megkülönböztetés, amely még ma is fennáll nemcsak iskolákon
belül, hanem a köztudatban is. Ez a megkülönböztetés egyik lényeges oka annak,
hogy a fúvós hangszerek iránt kisebb az érdeklődés, mint a zongora és
hegedű iránt. Természetesen más okai is vannak, amelyekre itt most nem
akarok kitérni.
Az említett cikkben arról van szó, hogy a hétéves
zeneiskolai tanfolyamból a II., III. és IV. év furulya-szak legyen, mint minden
fúvós hangszernek, előképzője. Hogy miért furulya és miért ne fúvós
hangszer legyen e tanfolyam hangszere, annak a cikk
indokolásul egészségügyi okot jelöl meg. Közelebbről azonban nem
határozza meg, hogy az egészségi okot hogyan kell értelmezni. Azt hiszem, arra
gondolt a szerző, hogy a hangszeren való fúvás károsan befolyásolja a 8-10
éves korú gyermekek egészséges fejlődését.
Véleményem szerint a furulya is fúvós hangszer, amely
hasonlóképpen igénybe veszi a gyermek légzőszerveit, mint ha egyéb fúvós
hangszeren játszana. 8-9 éves korú, egészségesen fejlett gyermek kezébe
nyugodtan adhatunk rézfúvós hangszert előzetes kötelező orvosi
vizsgálat után. Mivel a három rézfúvós hangszer közül a trombitát és kürtöt az
ilyen korú gyermekek már alkalmazhatják a tanulásnál, harsonát viszont még nem,
ezért harsona helyett a megfelelő fejlettség eléréséig euphoniumot,
vagy gépes harsonát javasolok. A
hódmezővásárhelyi zeneiskolában már több év óta folynak ilyen kísérletek
és ezek nagyon biztatóak.
A furulyán tanuló növendékek érdeklődése
természetszerűleg elsősorban a fafúvós hangszerek felé irányul, így a
rézfúvós tanárok a növendék utánpótlásban hátrányos helyzetbe kerülnek. Ez is
indokolná a külön fafúvós és külön
rézfúvós előképzőt.
A hétéves zeneiskolai tanfolyam - elgondolásom
szerint - rézfúvó szempontból a
következő lehetne:
Életkor év |
Osztály |
Tanítási fok |
Hangszer |
7-8 |
I. |
Előképző |
trombita, kürt,euphonium, (vagy csak ütő) |
8-9 |
II. |
Hangszeres
előkészítő |
trombita, kürt,euphonium |
9-10 |
III. |
Hangszeres
előkészítő |
trombita, kürt,euphonium |
10-11 |
IV. |
Hangszeres
előkészítő |
trombita, kürt,euphonium |
11-12 |
V. |
Zeneiskola |
trombita, kürt,euphonium |
12-13 |
VI. |
Zeneiskola |
trombita, kürt,harsona |
13-14 |
VII. |
Zeneiskola |
trombita, kürt,harsona |
A II. évben fúvós hangszerek helyett esetleg csak
ütőhangszert, a III. és IV. évben azonban már rézfúvó hangszert
tanítanánk. Az előkészítő tanfolyam anyagát a hangszeres
alapismeretek mellett az előzőleg szolfézsban tanult - tehát a
növendékek által már ismert - dallamokból
kell összeválogatni és úgy kell hangszerre alkalmazni, hogy az a hangszeren
legkönnyebben megszólaltatható fekvésbe essen. A II-III. osztályban
a hangterjedelem az egy oktávot ne haladja meg. Dinamikai követelményt még nem
támaszthatunk, irányadó szempont, hogy a gyermek erőlködés nélkül
szólaltassa meg hangszerét. Gyakorlási idő napi
10-15 perc.
A IV. osztályban a hangterjedelem bővülhet kb. másfél
oktávig. A tananyag zömét még mindig a tanult szolfézsanyagból kell
összeválogatni (többszólamú is lehet) kiegészítve könnyű, lassú tempójú - elsősorban
hangképzést és hangindítást szolgáló - rövid technikai
gyakorlatokkal. Tanítás heti két alkalommal, egyénileg, vagy hangszerenként
csoportosan.
Ezen módszer által biztosítva látnám, hogy a kitűzött
célt - hogy a „csak fúvós”
jelleget - kiküszöböljük, továbbá -,
hogy a fúvós hangszeren tanulók a zongorán és hegedűn tanulókkal együtt,
egy időben kezdhetnek meg zenei tanulmányaikat, azonos szolfézst
tanulnának és hangszerükön sem kerülnének hátrányos helyzetbe.
Pattogató Ernő