Parlando 1963/5-6,
40.-42. p.
A VI. Országos Kamarazene Fesztivál
tapasztalatai
Az áprilisban
Nyíregyházán megrendezett VI. Országos Kamarazene Fesztivál szakmai programjának
befejezéseként került sor a hallottak értékelésére.
A Fesztivál
egyébként is szépszámú pozitívuma között e helyütt említhetjük meg azt az
örvendetes tényt, hogy a rendezőség elegendő időt biztosított az
értékelésre s a korábbi gyakorlattól eltérően hozzászólásokra is sor
kerülhetett.
A Fesztivál
zsűrijének összefoglalóját Sándor Frigyes, a Bizottság elnöke tárta a
megjelent zenetanár kollégák elé és megállapította: a nyíregyházi Fesztivál új,
értékes vonásokkal gazdagította a széleskörű kamaramuzsikálás immár
hagyományossá váló seregszemléinek belső tartalmát.
Miben
nyilvánultak meg ezek az új vonások? Elsősorban a program jellegében. A különböző stílusú művek
számszerű aránya a korábbiakhoz viszonyítva jelentősen megváltozott.
Míg az elmúlt Fesztiválokon a preklasszikus zene döntően meghatározta a
műsorok jellegét, ma az előadott műveknek körülbelül egyharmad
része volt preklasszikus, egyharmad része bécsi klasszikus és romantikus, és
egyharmad része magyar (szép számmal új szerzemények). Külön örömet jelenthet
számunkra, hogy a bécsi klasszikus mesterek művei megnyugtató módon
kerültek előadásra. Ugyanakkor megállapítható, hogy a romantika háttérbe
szorult. Ennek oka nyilvánvalóan a formai, technikai, érzelmi elemeknek a
romantikára jellemző aránytalansága: ami technikailag jól megoldható
zeneiskolai fokon, az általában érzelmi szinten nem megfelelő. S ez
fordítva is igaz.
Fejlődést
jelent a fúvós kamarazenélés
előretörése, ami elsősorban abban tükröződik, hogy a műsor
mintegy 25%-a került ki fúvós számokból. Ezen belül érdekesség, hogy a fúvós
számok egyharmad része vonós, illetve zongora kombinációval szólalt meg.
Örvendetes, hogy
a fúvósok között igen sok a fiatal gyermek. Részben ez ösztönöz elnézésre az
intonációs problémákat illetően, hiszen zeneiskolai fúvós viszonylatban
alig egy-két éves hangszertanulás van egy-egy produkció mögött. Bizonyos, hogy
e tekintetben óriási fejlődést fog eredményezni a jelenleg tartalmi
kimunkálás alatt álló zeneoktatási reform, mely a fúvós-képzés idejét
egalizálja majd a többi tanszakéval.
A Fesztiválnak
talán legjelentősebb újdonsága az ifjúsági
zenekarok megjelenése volt. Ha visszagondolunk a körülbelül 15 év
előtti állapotokra, s az útra, melyet azóta megtettünk, nem szólhatunk
meghatottság és jóleső elégedettség nélkül a zeneiskolai zenekarok mai
produkcióiról. Elmondhatjuk: zeneiskolai zenekaraink megvalósították az eredeti
célkitűzést, mely a társas zenélést zeneiskolai szinten kívánta
biztosítani. Az első lépéseket jelentő Bartók: Gyermekeknek négy
Weiner átiratától az itt elhangzott legfrissebb termés, Mező Imre
darabjának előadásáig sok szép, jó muzsikával gazdagodott ez az irodalom.
Eredeti művek, átiratok egész sora bizonyítja: zeneszerzőink szívesen
foglalkoznak e témával. Ezzel együtt az az érzésünk, nem lehet eleget írni az
ifjúsági zenekarok részére.
Külön öröm az a
tény, hogy aránylag kis létszámú iskolák „nagy” zenekarral működnek. A
produkciók várakozáson felüliek! Ha figyelembe vesszük a fejlődés ütemét,
beláthatatlan perspektíva tárul elénk. E perspektívában vizsgálva a
rendelkezésre álló anyagot ismételten zeneszerzőink felé kell fordulnunk,
kérve, hogy az eddigieknél fokozottabb mértékben járuljanak hozzá - a maguk módján - az ifjúsági
zenekari muzsikálás fejlődéséhez.
Általában mérlegelve a
produkciókat, jelentős fejlődés állapítható meg. A zsűri azonban
úgy találta, hogy a fejlődésnek vannak olyan oldalai, melyek jelenleg
negatívumként hatnak. Így pl. a dinamikai
árnyalatok végleteinek egészen a torzulásig történő kiélezése. Ez
elsősorban a pianókra, illetve pianisszimókra vonatkozik. Nyilvánvaló,
hogy a többnyire gyenge hangszerek, s az ezen a fokon még nem elegendő
technikai szint miatt a kifejezési lehetőségek nagyon leszűkülnek,
sőt, helyenként megszűnnek. Így történhetett meg, hogy a jó szándék
és nagy igyekezet az említett technikai felvételek között sok esetben
ellenkező hatást eredményezett. A dinamikai szélsőségek eltúlzott
használata a legjobb produkcióknál is belemagyarázottnak tűnt, s gyakran
stílus-torzuláshoz vezetett.
Természetes
stílus keretek között megfelelő alapkarakter. Ennyiben foglalhatnók össze
mindazt, ami a dinamikai árnyalatok használatánál is alapul szolgálhat.
Hasonló megállapításokat
tehetünk a tempók, tekintetében is.
Itt a lassú tempójú darabok mértékét éreztük eltúlzottnak. Különösen érvényes
ez a modern művekre. Szólni kell még a tempóingadozásokról, melyek
többször kifejezési eszközként jelentkeztek, természetesen stílus és mű
rovására.
A továbbiakban
tehát fokozottabb figyelmet kell fordítani arra, hogy a kifejezés hullámzásai a
tempó-egység keretén belül menjenek végbe.
Külön kell
szólni a continuó játékról. A
continuó szólam a preklasszikus zene váza, gerince. Most ehhez képest általában
túl finomnak, helyenként alig hallhatónak tűnt. Azzal a kéréssel fordulunk
Kartársainkhoz, hogy a trió-szonátákat, ha csak egy mód van rá, játszassák
gordonkával. Erre egyébként egyre inkább mód lesz, hiszen a gordonkás növendékek
száma örvendetesen szaporodik! A basszusok vonós hangszeren történő
megszólaltatása, a hangzásegység könnyebb biztosításával közelebb vihet e
művek tartalmának feltárásához.
A műsoron
elhangzott magyar művekkel
kapcsolatban az alábbi gondolatok vetődtek fel.
Legelőször
is meg kell állapítani, hogy a Bartók duók, a magyar kamaramuzsika egészen
kivételes gyöngyszemei, melyek népdal anyaguknál fogva közel állnak a gyermekek
érzelemvilágához, még mindig nem kapták meg méltó helyüket a hegedűsképzés
egészében. Pedig a zenei tartalom, a technikai követelmények szerencsés aránya
a legnagyobb mértékben alkalmassá teszik e műveket arra, hogy
különböző csoportosításokban is kis hegedűseink számára az
együttmuzsikálás iskolájává válhassanak. E tekintetben - bizonyság a
Fesztivál programja - nem léptünk előre!
(Mindössze egy vidéki és egy fővárosi pár előadásában hallottunk
néhányat.)
Mező Imre új zenekari műve
sikeres alkotás. Helyenként talán a kevés hangnemi változás miatt kissé
egyhangúnak tűnt.
Szőnyi Erzsébet ifjúsági triója már
korábbi előadások folyamán is tetszést aratott. A legfontosabb tanulság,
amit az itt hallottakból leszűrhetünk az, hogy a darab ritmikai nehézségei
technikai nehézségeket szülnek. Minden esetre nagyon érdekes volt a művet
két előadásban hallani.
Hajdú Mihály „Ritmusjáték” című
tétele jól egészítette ki a korábbi „Dialógus”.
Szelényi István négy hegedűre írt
kompozíciója jó hangulatú muzsikálásra késztet. Az az érzésünk, hogy zenekari
megoldása (így is hallottuk már) hatásosabb.
Borlói Rudolf, Vántus István és Ujj Viktor
Géza művei elsősorban kísérletező törekvéseikért igényelnek
figyelmet. A mostani előadás alapján úgy éreztük, hogy a technikai-zenei
nehézségek, a művek konstrukciója nem tette lehetővé e művek
tartalmi vonatkozásainak kibontakoztatását.
Végezetül, de
nem utolsó sorban szólunk a nyíregyházi Fesztiválnak arról a különleges társadalmi jellegéről, melyet a Zeneiskola, a városi és megyei
Tanács illetékes szerveinek körültekintő és áldozatkész munkáján
túlmenően a környező üzemekben, termelőszövetkezetekben megrendezett
hangversenyek hatása jelentett.
Az értékes, jó
zenét megszerettetni minél szélesebb körben. Ehhez adtak segítséget e
tájkoncertek. S ha a műsorok összeállítását, lebonyolítását, arányait
illetően akadtak javító szándékú észrevételek, ezek mind azt célozták,
hogy a következő fesztiválnak e fontos társadalmi jellege tartalmilag is
egyre inkább elmélyüljön
Sz. L.