Parlando 1963/5-6, 43.-44. p.
Pedagógiai művek bemutató hangversenye
A Magyar Zeneművészek Szövetsége május 26-án rendezte
meg új magyar pedagógiai művekből összeállított bemutató hangversenyt
a Fővárosi Zeneiskola Szervezet, a budapesti Bartók Béla Szakiskola és a
Zeneművészeti Főiskola növendékeinek közreműködésével.
A bemutató iránt várakozáson felüli érdeklődés mutatkozott;
örvendetes, hogy vidéki zeneiskolák és szakiskolák pedagógusai is jelen voltak,
-
sőt rendkívüli várakozással néztek az új művek bemutatása elé. A
hangverseny jobbára szakiskolás növendékek fokán álló művekből állt,
de a zeneiskolák is kaptak pedagógiai műveket, mégpedig Lóránd István hegedűre és zongorára írt művét (Egyszerű dal
és körtánc), továbbá Decsényi
János Lassú tánc-át és Rondo-ját, valamint hegedűre és vonószenekarra
komponált három tételes Concertinóját.
A zeneiskolások számára bemutatott művek nehézségi foka
nem haladja meg a reálisan támasztható igényeket, ugyanakkor - mind Loránd,
mind Decsényi kompozíciója - alapjaiban a
magyar népzenei hangvételre épül, melodikus és nagyszerűen illeszkedik a
zeneiskolai tananyaghoz. Így minden adottsággal rendelkezik, hogy vonzó legyen
a növendékek számára. Decsényi Concertinója különösen
jól használható az ifjúsági zenekarok számára. A hegedű vezérszóláma sem
haladja meg az alsó fok VII. osztályában elérhető követelményt (a
bemutatón ugyan szakiskolai növendék játszotta), mert tempóiban nem túl gyors,
szépen kijátszható, futamai, záró részeinek logikus építkezése a hangszer
adottságait kiválóan érvényesíti, egyben az előadó technikai készséget is
feltétlenül fejleszti. A zenekari anyag sokszínű: az első tétel dús
hangzása, a középső líraisága és a záró rész változékony hangulata, hatásos, frappáns mozgalmassága - nyilván a
zenészek számára is szórakozássá teszi a mű megtanulását. Aminthogy nem
téveszti el hatását a hallgatóságra sem. Előadásáért elismerés illeti
Németh Magdát és az óbudai József Attila művelődési ház ifjú
zenekarát. A vezénylő Till Ottó tanárral egyetemben.
A szakiskolai növendékek számára komponált művek között
igen változatos anyagot hallottunk. Hajdu
Mihály zongora szonatinája rendkívül igényes alkotás (csak terjedelme miatt
illeti meg a kicsinyítő név), mégis úgy találjuk, hogy felsőbb
osztályos szakiskolák számára megoldható feladatnak fog bizonyulni. A bartóki
hangzatvilágot idéző mű különösen az első tétel dinamizmusával
és a középső rész természet-zenére emlékeztető hangulatával hat
előnyösen szakemberre, közönségre egyaránt. Papp Lajos három rondója figyelemre méltó zongorakompozíció,
kiváltképp sokszínű és alapos elmélyülést igényel a középső. Ribári Antal gordonkára és zongorára írt 3
tételes szvitje is kedvelt előadási darabbá válhat, zongora szólamát
éreztük kissé nehezebbnek a szakiskolai foknál. (Dános Lili játszotta
kitűnően, a gordonka szólamban Mező Márta szép tónusa keltett
figyelmet.) Tardos Béla fuvolára és
zongorára komponált, prelúdiuma és rondója a legfontosabb pedagógiai
szempontokat tudatosan és jól egyesíti. A szerző jól használja ki a fuvola
technikai adottságait és a mély fekvésű, borongós hangulatú prelúdium után
nagyszerű kontrasztként indítja a friss ritmikájú rondót, amely nemcsak
tetszetős, de igényes muzsika is egyszersmind. Kárász Ilona szakiskolai
növendék kitűnően helyt állt a fuvolaszólam tolmácsolásában, míg a
jobbára ritmikai követelményeket támasztó zongoraszólam Hepke
Péter szakiskolai tanár előadásában hatott hitelesen.)
Két főiskolai növendék - Rolla János és Lakatos Katalin adta elő Kadosa Pál hegedű-zongora
szonatináját. Kadosa műve rendkívül elmélyült, tartalmas alkotás. Az
első tétel megindító, szenvedélyes lírája, majd kitörése éppúgy lenyűgöző
hatással van hallgatóira, mint a harmadik tétel szélesen induló, váltakozó
ritmikájú, sokszínű melódiavilága, míg a kettő között átvezető
hídként szerepel az ugrós, gyors ritmikájú középső rész. Kadosa
művénél, majd a következő bemutatónál - Sárai Tibor Quartettójánál
-
éreztük különösen szembetűnőnek, hogy szakiskolai növendékeink ma már
milyen magas nehézségi fokon álló műveket tudnak megfelelő szinten
megoldani! (Annak ellenére állítjuk azt; hogy mindkét művet főiskolai
növendékek szólaltatták meg a bemutatón -,
de meggyőződésünk, hogy kellő előkészítéssel - felsőbb
osztályos szakiskolai hallgatók is megállják mindkettőben a helyüket.)
Sárai Quartettója (fuvola,
hegedű, brácsa, gordonkára) a maga nemében érdekes alkotás. Előnye,
hogy frappirozott hangulatával. ötletes ritmikai
megoldásaival, váratlan fordulataival feszülten, ébren tartja a növendék
figyelmét, így megtanulása mindvégig izgalmas pedagógiai feladat. A mű
első tételében főként a hangszerek önálló, majd együttes
hanghatásainak megteremtése tetszett, a második tétel bensőséges hangulata
után a meglepetés erejével hatott a derűs, lendületes záró tétel - persze nem
hangulata, hanem inkább nyelvezete, ritmusvilága miatt. A magyar népzenei
hangvétel mellett a legmodernebb tánczenei- és jazzhatásokkal is találkoztunk;
mind jól megfért a tétel keretében.
A hangverseny befejező száma Járdányi Pál hegedű- és gordonka karra írt hat tételes szvitje
volt. Minden részében hatásos, kellemes muzsika, hangulatában, hangzásában
változatos, igazi sikerszám! Az ugrós tánc élénk dinamikai változásai, az
Elégia dús hangzása, a Botladozó Valcer eredeti ritmusvilága, a Pizzicato meglepő kifejezés-gazdagsága, a Pastorale hangulatossága és a Dobbantós tánc fergeteges
indítása, könnyed középrésze és frappáns fokozása a befejezésig egyaránt
előnyösen hatott, méltán biztosította a hosszas, őszinte
tetszésnyilvánítást. A mű előadásával remekelt a Bartók Szakiskola
vonószenekara. Sándor Frigyes karnagy érezhetően lelkes, dinamikus és
magas muzsikáló kedvre fokozó dirigálása következtében.
A bemutató hangverseny anyagának kiválasztásáért elismerés
illeti a Magyar Zeneművészek Szövetségét, a művek betanításáért pedig
a fővárosi zeneoktatási intézmények illetékes pedagógusait. A bemutatott
művek jelentős mértékben járulnak hozzá pedagógiai irodalmunk
gazdagodásához (kivált a kamaramuzsikálásban!), ezért jelentőségük zenei
értékükön túl is rendkívüli. Kívánatos, hogy ennek a hangversenynek a
műsoranyaga minél több zeneiskolába és szakiskolába jusson el és minél
több helyen kerüljön bemutatásra - lehetőleg
már a következő tanévben!
Kollár Endre