Parlando 1963/7, 4.-10.
p.
Az I. körzet javaslatainak bírálata
(Hozzászólás a zeneiskolai reform kérdéseihez)
Az alábbi cikkel kapcsolatban hangsúlyozottan
felhívjuk kedves olvasóink figyelmét a „Parlando” fórum jellegére. A
tanulmányban Kulcsár Zoltán, debreceni szolfézs-tanár kollégánk saját véleményét
tárja fel. Megállapításai nem „hivatalos” állásfoglalások összegezései.
Feltétlenül szükségesnek tartjuk, hogy minél többen bekapcsolódjanak az itt
felvetett problémák vitájába, hiszen csak így várható, hogy kikristályosodjék
az a legmegfelelőbb módszer, amelynek segítségével zeneoktatásunk
távlataiban is képesek leszünk jó muzsikusokat - kulturált embereket
nevelni.
A Fővárosi
Zeneiskola Szervezet I. körzete kb. négy évvel ezelőtt kezdeményezett a
jelenlegi tantervektől és módszerektől gyökeresen eltérő, új
elveken nyugvó módszertani kísérleteket. Ezek főként a szolfézstanítást
érintették. Azóta számos ankét, újságcikk, pedagógiai bemutató keretében
ismertették állásfoglalásukat a zenepedagógia elvi, módszertani, tantervi,
kérdéseiben. Részletesen kidolgozott tantervi javaslatukat beadták a
Zenepedagógus Szakosztályhoz, és a Művelődésügyi Minisztérium
Oktatási reform Bizottságához is.
Ezek a
javaslatok nagy veszélyt rejtenek magukban, nemcsak a jövő zeneoktatására,
de az egész szocialista szellemű nevelés szempontjából is.
Ezért
feltétlenül szükségesnek tartom ezen elképzelések bírálatát. Rá kel! világítani
ezen tervek alapvető hibáira, a tudományos pedagógiával ellentétes
elgondolásaira. Az alábbiakban ismertetem az I. körzet módszertani és tantervi
elgondolásainak lényegét, rámutatok ezek tarthatatlanságára, a mai szocialista
haladó zenepedagógiával összeegyeztethetetlen káros tartalmára.
*
1.
Az I. körzet a zeneoktatás főcéljának a
forma és tonalitás-érzék ösztönszerű fejlesztését tartja. Ezzel egyben azt
is tagadják, hogy a zenében konkrét történések, eszmék által keltett érzelmek
és hangulatok jutnak kifejezésre.
Ezzel szemben a
haladó zenepedagógia világszerte vallja, hogy a zeneoktatás legfőbb célja
a zene eszmei, érzelmi tartalmának megértésére, megéreztetésére való nevelés.
Csak reális tartalmú zenei élményeken keresztül érhetők el a zeneoktatás
nevelési céljai, a világ mélyebb megismertetése, a szocialista világnézet
érzelmi megalapozása.
A zeneoktatásnak
alapvető célkitűzése szeretetet és megbecsülést kelteni a magyar
zeneművészet iránt, beleértve ebbe a múlt századok összes magyar népzenei
és műzenei értékét és korunk értékes, zenei alkotásait is. A zene tartalma
mindig bizonyos vonatkozásban társadalmi eszméket hordoz. A formát sohasem
lehet külön választani a konkrét történelmi és társadalmi hátterű
tartalomtól. Az öncélú, formalista esztétikának semmi helye nem lehet a magyar
zeneoktatásban.
2.
Az I. körzet tagadja a tudatosítás fontosságát.
A jelenségek ösztönös megéreztetését tekintik csak feladatnak. Ezért vetik el a
szóbeli megfogalmazás, a zeneelméleti tudatosítás, a formai és harmóniai
elemzés világszerte, szinte egyértelműen kialakult tudományos pedagógiai módszereit.
Ezek az elvek a tudományos marxista pszichológiával, gyermeklélektannal, gyökeresen
ellentétesek.
A zeneoktatás
módszereiben nem az ösztönös érzékeltetésnek, hanem a gondolkodó észlelésnek
kell uralkodnia. Az utóbbi feltételezi a tudatos megfigyeltetést. Megfigyelni
viszont, csak lényegében megismert, tudatosított, szóbelileg is meghatározott
dolgokat lehet. Aki nem tudatosan készül fel a zene hallgatására, vagy
előadására, annak számára a zenei nyelv mindig idegen marad. Legfeljebb
annyit képes a zenéből érzékelni, mintha valaki egy idegen nyelvű
felolvasást hallgatna, vagy saját maga olvasna fel ezen az idegen nyelven,
közben viszont nem ismerné ennek a nyelvnek szavait, nyelvtanát, jelentését.
Akik a verbalizmus alatt azt értik, hogy nem kell tudatosítani és szóbelileg is
meghatározni a zene ritmikai, dallami, harmóniai, formai alapelemeit, azok
alapvetően szemben állnak a dialektikus marxista ismeret-elmélettel.
3.
Az I. körzet javaslata a zenét csak mint formai
kategóriát tünteti fel. Véleményük szerint felesleges a művek megértéséhez
a zeneszerző életének, korának, társadalmának ismerete. Felesleges
megismerni azokat a konkrét, reális élményeket, amelyek hatására a
zeneszerző művét megírta.
A tény ezzel
szemben az, hogy a zene lényegét a tartalomban kell keresni. Ezt a tartalmat
nem ismerhetjük meg, ha a zenét létrehozó okok és körülmények, a művész és
társadalma közötti mély érzelmi kapcsolat nem ismeretes előttünk. A
zeneművek az objektív valóság tükröződései. Az a zenemű, és az a
zenei előadás, amelyből hiányzik ez a valóságtükrözés, hiányzik a
valóságos tartalom, az élő gondolat, az olyan, mint az ember lélek nélkül.
A zeneművek tartalmát érzelmek és hangulatok adják, de ezek az érzelmek
sohasem öncélú, öntudatlan ösztönös megnyilvánulások, hanem konkrét események,
eszmék által keltett pozitív célú érzelmek, hangulatok. Teljesen tudománytalan
nézet tehát elvetni a zenetörténeti, társadalmi összefüggések megismertetését a
zenetanításban. Helytelen tehát a tanulókat arra nevelni, hogy a zenében csak
ősi misztikus értékeket, a formák öncélúságát, a társadalmaktól, történelmi
realitástól független, megmagyarázhatatlan magasabb emberi humánum örök
értékeit keressék, és így ne vegyenek tudomást a lényegről, a zene
realista valóságtükrözéséről.
4.
Az I. körzet véleménye szerint a 7-9 éves gyermekek
még nem észlények. Főként ösztöneikkel, érzékszerveikkel tájékozódnak a
világban. Szerintük bármilyen szövegeket lehet énekeltetni a gyerekekkel,
úgysem értik meg a tartalmát. Ebből adódik az a javaslatuk is, hogy az I.
hangszeres év szöveges dalanyagát főként a felnőttek régi stílusú
népdalaiból kell meríteni. Ezek jó része a gyermekek értelem és
érzelemvilágától távol álló szerelmi dal.
Ezzel szembe
kell állítanunk Kodály véleményét: Kodály a „Kis emberek dalai” (1961.)
bevezetőjében az alábbiakat írja: Helytelen, ha a gyerekeket túlságosan
elgyerekesítjük, oktalan lényeknek tekintjük őket. Beszélni kell a
gyermekeknek sok mindenről, tágítani kell látóhatárukat, elő kell
segíteni társadalmi lénnyé fejlődésüket.
Kodálynak igaza
van, mert a mai gyermekek már rég túl vannak azon az érzelmi és értelmi
fejlettségi fokon, mint ahol a régi társadalmak paraszti osztályainak gyermekei
álltak. A múlt rendszer elnyomta a parasztságot, nem tette lehetővé a
műveltség, a kultúra megismerését számukra. Ez magyarázza meg azt a
primitív gondolkodási formát, amely a régi paraszti eredetű gyermekdal
szövegekből tükröződik.
A mai gyermek
ezekkel a szövegekkel már nem elégedhetik meg. Ő már énekelni akar sok
mindenről, természetről, vasútról, autóról, rakétákról, táborozásról,
és általában mindenről, amit a mai gazdag életünkben megismert, ami
felkeltette érdeklődését, ami lelkesíti, örömmel tölti el.
Teljesen
érthetetlen, konzervatív, a gyermekek lelkivilágával semmiféle kapcsolatban nem
álló törekvés, amely ki akarja rekeszteni a mai tárgyú gyermekdal irodalmat a
tanítási anyagból.
5.
Az I. körzet tantervi javaslata egyedüli
súlypontjaként a zeneiskolában tanítandó vokális anyagnak a régi magyar
paraszti népdalokat jelöli meg. A többi osztályok zenéjét, a munkásosztály,
bányavidékek, és a városi lakosság zenéjét idegen hatások eredményeképpen
keletkezett értéktelen anyagnak tekinti, amelyet nem kell belefoglalni a
tanítási anyagba. Ily módon ki akarják rekeszteni a tanításból, a forradalmi
dalokat, munkásdalokat, városi műdalokat, sőt az 1944 után
keletkezett mai gyermekdal irodalmat is.
Egyoldalú
osztályszemléletet tükröz a fenti elv. Azt a téves beállítást tartalmazza, hogy
igazi művészi értékeket csak a régi parasztság tudott létrehozni. A többi
társadalmi osztályok úgy a múltban, mint a jelenben képtelenek művészi
alkotásokat létrehozni. Másrészt úgy állítják be a teljes XVI. századtól a XX.
századig, napjainkig terjedő magyar műzenét, mint olyan idegen
szellemű értéktelen zeneirodalmat, amely nem érdemes arra, hogy
zeneiskolai tanításunk súlyponti anyagává váljon.
6.
Az I. körzet azt vallja, hogy magyarnak csak a
pentaton hangkészletű, ereszkedő, vagy kupolás szerkezetű
népdalokat tarthatjuk. Minden más olyan magyar nép vagy műzene, amelyben a
dúr és moll funkciórend hatása felismerhető már nem igazán magyar.
Véleményük szerint a magyar paraszti gyermekdalok is nyugati hatásra
dúrosodott, elrontott torz formának tekintendők. Ezért ezeket is háttérbe
kell szorítani a zeneiskolai tanításban. Még a dúr és moll pentachordokat is fi, ta és ma hangokkal kell keverni, nehogy kialakuljon a gyermekekben a dúr
és moll tonális érzék.
A fentiek
tudománytalan, nacionalista tételek. A tény az, hogy a pentatónia nem
kizárólagosan magyar, sőt még csak nem is kizárólagosan keleti. Valamikor
az egész emberiség élt a zenének ezzel a primitívebb fejlődési fokával. Ez
a hangkészlet nem kapcsolódik egy fajhoz, vagy egy nemzethez. Azonos történelmi
és társadalmi tényezők alakították ki a pentatóniát, minden nép egyik meghatározott
fejlődési periódusában. A pentatóniában régen a magyarság egész Európával
osztozott. A nyugat gyorsan iparosodott, és így gyorsabban elfelejtette a
primitívebb formát. A magyarság viszont tovább is megmaradt a feudális
társadalmi viszonyok között, és így tovább őrizte a régi fejletlenebb
hangkészleteket, dallamszerkezeteket.
A dúr és moll
ugyanannyira nemzetközi forma, mint a pentatónia. Lehet egy zenemű nemzeti
szempontból értékes dúr és moll harmónia funkciókkal, és ugyanígy lehet idegen
szellemű pentaton hangkészlettel, ereszkedő szerkezettel is. A
zenemű értékét, nemzeti jellegét nem a forma, hanem a sajátos realista
tartalom, a benne megnyilvánuló eszmeiség, érzelemvilág adja. Aki a külső
formákban látja, keresi csak a nemzetit, az szemben áll a szocialista
realizmussal, és egyben szemben áll nemzeti és nemzetközi érdekeinkkel is. Aki
azt akarja elhitetni, hogy igazán magyar csak a régi, egyszerű, primitív,
ősi fejlődési fokot mutató, ezzel szemben a fejlettebb és magasabb rendű
formákat idegennek tünteti fel, az távol áll a tudományos igazságtól és vét a
magyarság valódi érdekei ellen.
7.
Az I. körzet tantervi javaslata nem tartja
szükségesnek a baráti népek nép és műzenéjének megismertetését. Javaslataikban
csak a funkciós zene előkészítéseként szerepel néhány nyugati (olasz,
angol, német) népzenei szemelvény a tercelő és szextelő formák
szemléltetésére.
Ezzel szemben
nagyjelentőségű, hogy a növendékek rendszeresen énekeljék a baráti
népek legszebb gyermek és úttörő dalait. Meg kell ismertetni a növendékeket
a szomszédos népek kiváló zeneszerzőivel, legkiemelkedőbb zenei
alkotásaival is. A baráti népek dalain keresztül közelebb jutnak a gyermekek
ezen népek gyermekeinek, ifjúságának gondolat- és érzelemvilágához.
Megismerkednek ezek életével, törekvéseivel. Meglátják és megérzik, hogy az
azonos társadalmi feltételek között épülő szocialista világrészek témái
közösek, és ez az összetartó erő a zenében is megnyilvánul. Kialakul a
zeneoktatáson keresztül is a szocialista tábor országaiban élő fiatalok
érzelmi egységfrontja.
A gyermekekben
azt a világnézetet kell kialakítani, hogy az igazi hazafiság, és a
nemzetköziség egymással nem ellentétes fogalmak.
8.
Az I. körzet tervei ki akarják rekeszteni az I.-VII.
évek tanulmányaiból a XIX. és XX. század hazai és nemzetközi zeneirodalmát
csaknem teljes egészében. Tervük szerint a tanulmányok első négy évének
kizárólagos súlypontja a magyar paraszti népzene lenne. Emellett a negyedik
évben megismerkednének a növendékek néhány nyugati tercelő, szextelő
dallammal (főként olasz, angol és német népdalokkal, és néhány klasszikus
részlettel). Az V.-VI. években csaknem kizárólag a bécsi klasszikusok stílusát
tanítanák, és a VII. évben kerülne sorra a barokk zene, ebben főként Bach
zenéje.
Könnyű
meglátni, mennyire konzervatív és tudománytalan ez az elv. Egyrészt
kirekesztenék a tanításból a múlt század romantikus zeneirodalmát. A valóságos
tények viszont azt mutatják, hogy közelebb áll a XX. század emberéhez a
romantika, mint a 2-300 év előtti barokk és bécsi klasszikus stílus.
Egyáltalában nem áll, hogy a múlt század romantikus zenéje nem közelíthető
meg értelmileg és érzelmileg a 10-14 éves növendékek számára. Hiszen Schubert,
Schumann, Csajkovszkij, Mendelssohn (hogy csak a legjelentősebbeket
említsük) számos maradandó értékű művet írtak a gyermekek számára.
Ezen művek tartalmi, hangulati, érzelmi világa közel áll a mai
gyermekekhez is. Másrészről a XIX. század romantikájához tartozik az a
példátlan népszerűségű operairodalom is, amelyet Verdi, Rossini,
Donizetti, és még sok más múlt századi zeneköltő művei képviselnek.
Ezek a művek állandó műsorszámai ma is operaházainknak, naponta
hallhatók a rádiók, televíziók hullámain keresztül, terjednek egyre újabb
lemezfelvételeken a világ minden részében.
Tovább menve, a
romantikus zenei stílushoz tartozik a magyar zeneirodalom egyik legértékesebb
része a verbunkos zene. A fejlett nemzetközi harmónia és formavilág
ötvöződik itt egybe a sajátos magyar tartalommal. Ennek keretében
alakulnak ki a maradandó értékű magyar operák (Erkel), magas értékű
magyar kamara és szimfonikus zene, mindmáig nagy népszerűségű
dalirodalom. Mindezt kihagyni a zeneoktatásból teljesen indokolatlan álláspont.
Még nagyobb baj
azonban, hogy a VII. zeneiskola szolfézsanyagából akarják kizárni a saját
korunknak, a XX. századnak zenéjét. Ezt azzal indokolják, hogy ez a
zeneirodalom úgysem érthető meg egy hét évig zenét tanuló növendék
számára. Ebben is alapvetően téves nézetekkel állunk szemben. A fő
tévedés ott van, hogy a XX. század értékes zenéjének csak a túl bonyolult,
atonális, expresszionista szellemű műveket tartják. Ezek nagy része
valóban nem érthető meg, még hétéves zenetanulás után sem. Az igazság
azonban az, hogy korunk igazán értékes alkotásai nem ezek. A zeneművek
igazi értékét az adja, hogy mennyire szól a széles tömegekhez, mennyire találja
meg az utat a dolgozók millióinak gondolataihoz, érzelmeihez. Ezt Hruscsov az
1963. március 8-án tartott beszédében a következő módon fogalmazta meg: Mi
olyan zene mellett vagyunk, amelynek van melódiája, tartalma, amely hat az
emberi lélekre, erős érzelmeket keltő. Ellene vagyunk viszont
mindenféle kakofóniának. Mi a lelkesítő, hőstettekre és munkára
szólító zene mellett vagyunk, az olyan zeneszerzőket támogatjuk, akik a
szocialista realizmus álláspontját vallják, nem szakadnak el az élettől, a
nép harcától és a nép támogatja őket.
A Magyar
Szocialista Munkáspárt VIII. kongresszusa ugyanezen elvek mellett foglalt
állást. Megállapította, hogy a párt és népünk számára a művészi alkotás
eszmeisége, mondanivalója, a szocialista tartalom a legfontosabb. A művészi
alkotás töltse be nemes hivatását, segítse a szocialista ember nevelését.
Mindezek alapján
jogosan állapíthatjuk meg, hogy azok a zeneművek, amelyek elszakadtak a
mai élettől, a tömegek gondolkozásától, amelyek a tömegek számára
érthetetlenek, sem elméletileg, sem tartalmilag nem elemezhetők, nem igazi
értékei korunk zeneművészetének. A múlt századi nagy mesterek munkájának
igazi folytatását azokban a művekben kell látnunk, amelyek a mai kor
tipikus zenei intonációiból épülnek, amelyek a mai élet történéseiből, a
mai emberek érzés és gondolatvilágából merítik témájukat. Az ilyen művek
természetes együttérzést váltanak ki a hallgatók millióiból. A régi
nagymesterek is arra törekedtek, hogy hűen és közérthető módon adják
vissza zenéjükben koruk haladó embereinek érzéseit és gondolatait,
intonációikban az élet mindennapjaiból, a tömegek zenéjéből merítettek. Ez
magyarázza meg nagy népszerűségüket.
Ennek az elvnek
fokozottan érvényesülni kell a zeneiskolai tanításban felhasználandó dalanyag
kiválogatásánál. A Szovjetunióban, Csehszlovákiában, Lengyelországban, és a
többi baráti államokban, napról-napra születnek a gyermekek mai vidám, gazdag
életét tükröző dalok. Ezeknek dallami, ritmikai, harmóniai nyelve a kor
jellegzetes intonációiból merít. Ezeket a műveket a gyermekek szeretik,
magukénak érzik, mert közelállónak tartják ezek mondanivalóját mindennapi
örömeihez, gondjaihoz. Könnyen tudják beleélni magukat ezen művek
tartalmába, érzelemvilágába. Az ilyen dalirodalom már nálunk is alakulóban van,
és a jövőben egyre több olyan szöveges dalra van szükségünk, amelyek a
gyermekek és ifjúságunk mai életét tükrözik. Ennek a dalirodalomnak kell a zeneiskolai
vokális éneklési anyag súlypontját alkotni.
9.
Az I. körzet nem tulajdonít jelentőséget a
vokális zene szöveganyagának. Véleményük szerint nem kell a gyermekek értelmi
és érzelmi színvonalának megfelelő, költői, irodalmi értékű, a
mai életet reálisan tükröző szöveganyag, a zeneiskolai tankönyvekbe.
Megelégszenek azzal, ha a gyermekek a hétéves zenetanulás alatt főként a
régi magyar paraszti dalköltészet szövegeit éneklik.
Még a bécsi
klasszikusok példáinak kiválogatásánál is mellőztek minden szöveges
dallamot, és a Mozart operarészletek szövegeit is elhagyták a funkciógyakorló
példatárukban.
Másrészről
nem tulajdonítanak semmi jelentőséget a frazírozó, artikulációs,
jelzéseknek, a hangsúlybeli és dinamikai formálásnak. Erre vezethető
vissza, hogy Haydn és Mozart csaknem összes előadási jeleit elhagyták
kottakiadványaikban. Ez mind kapcsolatban áll a formalista esztétikán alapuló
elképzelésekkel. Szerintük a zene lényegét csak a külső formák, funkciós
összefüggések adják, nem pedig a szövegben, előadási jelekben kifejezésre
jutó konkrét eszme és tartalom.
Ezzel szemben az
a tény, hogy a szöveg a vokális zeneirodalom legfőbb lényegét, tartalmát
mutatja meg. Nemcsak abban az értelemben, hogy a szövegekben közvetlenül
jelentkezik az eszmei, esztétikai, nevelő érték, világosan jut kifejezésre
a tartalom. Magának a zenei folyamatnak kialakítására döntő hatással
vannak a szövegek.
Egyrészt a
szöveg meghatározója egyben a zeneművek formai tagozódásának is. A
szövegek szavai és mondatai, természetesen határozzák meg, hogy hol indulnak és
végződnek a zenei motívumok, mondatok, periódusok. Ennél azonban még
fontosabb, hogy a szövegek egyben közvetlenül alakítják a zenei tartalmat is. A
szöveg tartalmában rejlő hangsúlyok, dinamikai emelkedések és esések
egyben megteremtik a zenei hangsúlyokat, a zene dinamikai erőhullámzását
is. Ha egy szöveges zeneművet úgy dúdolunk, vagy játszunk el hangszeren,
hogy közben a szöveget belsőleg elképzeljük, akkor ez világos átélésére
vezet a műben rejlő cselekményeknek, érzelmeknek, tartalomnak, és ez
az átélés külsőleg is kifejezésre jut a játék hangsúlyozásában,
dinamikájában. A szövegi tartalom közvetlenül határozza meg a tempóvételt, a
tempó gyorsulásait, lassulásait, a jelentősebb hangok kiszélesítését,
tehát az agogikát is. Ugyanilyen módon az artikuláció, a kötések és
elválasztások, a staccato és legato jelleg kialakításában is meghatározó
szerepű a szöveg. A legato, non legato, portató, staccato
megszámlálhatatlan árnyalata szükséges a zeneművekben rejlő reális
tartalom, érzelmek, hangulatok életre keltéséhez, kifejezéséhez.
Mindezeket az
árnyalatokat a szövegekből pontosan lehet kiolvasni. A szöveg tehát zenei
szempontból is rendkívüli jelentőségű. Csak ha a szövegben rejlő
tartalmat átérzi a növendék, a szövegtartalom felkelti benne az őszinte
mély érzelmet és hangulatokat, akkor tudja megtalálni az ezek kifejezéséhez
szükséges tempóvételt, az agogikai, dinamikai és artikulációs formálás
megfelelő árnyalatait. Mind ez eredményezi az értelmes, élményszerű,
művészi, stílusos zenei előadást.
Ugyanez áll a
hangszeres művek előadási jeleire, a zeneszerzők által kiírt
frazirozó, artikulációs, dinamikai, agogikai, tempót és előadásmódot
meghatározó jelzésekre is. A hangszeres műveknek nincs szövegük, de amit a
szöveg megmutatna tartalomban, érzelemben, hangulatban, azt ilyenkor az
előadási jelekből kell kiolvasni. Így elsőrendűen ezek az
előadási jelek tüntetik fel a műben rejlő cselekményeket,
eszméket, érzelmeket, hangulatokat. Ezekkel fejezi ki a zeneszerző azokat
a valóságos élményeket, amelyeket átélt a mű megírásakor.
Aki ezeknek a
jeleknek nem tulajdonít jelentőséget, elhagyja őket a kották
átmásolásánál, nem érvényesíti ezeket az előadásban, éneklésben,
hangszeres játékban, az távol áll a zeneművek valóságos, reális
tartalmától. Ugyanekkor tagadja, hogy a zeneművekben konkrét emberi
élmények, érzelmek, hangulatok, eszmék és gondolatok jutnak kifejezésre, és
ezek adják a zene lényegét.
10.
Az I. körzet szerint nem kell tantervi szinten
megoldani a szolfézs- és hangszeres oktatás koordinációját. Szerintük a hangszeres
tanítás álljon a saját lábára, és ne várjon konkrét segítséget a
szolfézstől. Az eszmei kapcsolat úgyis könnyen megoldható, azáltal, hogy
mindkét tárgy a zenére nevel (de stílusban teljesen különálló zenére!).
Véleményük szerint a zenetanítás főcélja a formaérzék fejlesztése, ez
pedig úgyis közös feladat a szolfézs és hangszeres tanításban. A fenti nézetek
tehát lényegében véve a szolfézs teljes öncélúságát hirdetik.
Ezekkel a
nézetekkel csaknem egységesen áll szemben az egész országos közvélemény. A
zenepedagógusok, növendékek és szülők egységesen azt várják az oktatási
reformtól, hogy megszünteti a szolfézs öncélúságát, és megteremti az egyéni és
csoportos oktatás teljes koncentrációját.
A hazai és
nemzetközi haladó zenepedagógia legsarkalatosabb tétele, hogy csak azután
szabad hozzáfogni egy mű hangszeres gyakorlásához, ha már előzetesen
kialakult a mű megértése, hallási elképzelése, tartalmi átélése. Legtökéletesebb
hangszeres tanulásmód az, hogy ha a növendékek a műveket előbb
hangszer nélkül elemzés és éneklés segítségével memorizálják. Ha valaki
belső hallásával végig tudja vonultatni maga előtt a hangszeres
darabot, úgy ahogy majd annak a hangszeren kell megszólalni, ez óriási zenei
felszabadulást eredményez. Másrészről a legkiválóbb hazai és külföldi
zenepedagógusok véleménye, hogy a gyermek semmit se játszon, amit zeneileg nem
ért, amit nem tud elemezni.
Mindezek
elősegítése a szolfézstanítás legfőbb célja. Az első
főszabály ennek elérésére, hogy a szolfézs mindig előbb ismertesse a
zenei elemeket, mint ahogyan azok a hangszeres anyagban megjelennek. A szolfézs
azonban nemcsak a zenei elemek megismertetésével, tudatosításával készíti
elő a hangszeres tanulást. Lehetővé teszi, hogy a növendékek a
játszandó művek formai és harmóniai szerkezetét már a kottakép alapján
felismerjék, megértsék. Meglássák, hol vannak a motívum és mondat határok,
értelmi és érzelmi csúcspontok. Kihallják a hangszeres figurációkból a harmóniai
felbontásokat. Nagy tudományos tévedés, hogy a funkciós rendszerű dallamok
skálaszerű lépegetést jelentenek. A funkciós művek dallamai
ugyanolyan gerinchangokban mozognak, mint a pentaton művek. A különbség
csak az, hogy míg ott egy álló funkció, egy állandó tonikai alapváz körül
szövődnek a dallamok, addig a funkciós zenében a gerinc is változik.
Nyilván az utóbbi a fejlettebb fok. Leggyakoribb változás a tonikai
gerinchangok domináns gerinchangokba történő átváltása. Például C-dúrban a
c-é-g hangok adják a tonikai
alapvázat. Ezeket díszítik az átfutó és váltó hangok legkülönfélébb figurációi.
Majd a váz átváltozik a g-h-d-f
domináns gerinchangokra és most már ezek köré szövődik a domináns
dallamrész. Világos funkciós hallásképzetek nem jöhetnek létre más módon, csak
ha a növendék kihallja a legbonyolultabb figurációkból is a funkciós
gerinchangokat, látja, hogyan szövődött a dallam ezek köré.
Mindez, amit
eddig elmondottam, még mindig csak a formai elképzelésre vonatkozott. A motívum
és mondathatárok, gerinchangok felismerése még csak a formai, szerkezeti
felépítés tisztán látását jelenti. Ezekre tanít a szolfézs a harmóniai és
formai elemzésekkel.
Van azonban a
szolfézsnak, egy még ennél is fontosabb célja. Elő kell készíteni a
növendékeket a hangszeren játszandó művek eszmei, tartalmi, érzelmi,
hangulati átélésére. A szolfézs ezt nem feltétlenül úgy éri el, hogy
ugyanazokat a műveket tanítja már előre, amelyeket majd a növendék a
hangszerén fog játszani. Ez már a hangszeres tanárok esetenkénti, egyéni
feladata. A hangszeres tanároknak kell feladni az egyes darabokat elemzésre és
éneklésre, és csak az előzetes zenei elképzelés megteremtése után szabad
hozzákezdeniük a hangszeres feldolgozáshoz. A szolfézs azonban ehhez is nagy
segítséget nyújt, azáltal, hogy a hangszeren sorra kerülő darabokhoz
hasonló stílusú, tartalmú, hangulatú zenedarabokat ismertet meg a
növendékekkel. A szolfézsnak meg kell teremteni az elmélyedést a hangszeren
tanulandó darabok érzelmi, tartalmi légkörében, elő kell készítenie zenei
élmények befogadására. Konkrét példával élve, ha a növendékek barokk menüetteket
akarnak tanulni hangszerükön, akkor a szolfézsórán már néhány héttel előbb
hallgassanak meg hangfelvételekről és művészi élőelőadásban
korabeli menüetteket. Így megismerkednek ezek tempóbeli, ritmikai, frazírozási,
hangsúlyozási sajátságaival, a menüettek jellegével, stílusával. Emellett a
tankönyveknek kell tartalmazni olyan zenetörténeti olvasmányokat, amelyeken
keresztül betekintést kapnak a növendékek abba a korba, amikor az emberek
mindennapi szórakozásaihoz, élményeihez szorosan hozzátartozott a menüett.
Képekről megismerik a korabeli öltözködést, és el tudják képzelni a
báltermekben kecsesen táncoló párokat. Élményszerű olvasmányokban
ismerkednek meg a menüettek szerzőivel. Maguk is énekelgetnek menüett
témákat, és megpróbálják a menüett tánclépéseit. Ilyen szolfézs
előkészítés óriási jelentőségű lehet a hangszeres tanulmányok
eredményessége, élményszerűsége, a zenehallgatás és aktív muzsikálás
megszerettetése szempontjából.
Íme a szolfézs
tehát a legalapvetőbb szerepet játszhatja a zeneiskolai oktatás egységes
folyamatában. Ezt a nagy feladatot azonban csak akkor töltheti be, ha valóban
teljes koordinációt épít ki a hangszeres tanítással. Főcéljául tekinti az
olyan zenei elképzelés kialakítását, amely nemcsak a zenei alapelemek tudatosságát
foglalja magába, hanem a hangszeres anyag stílusbeli, hangulati, érzelmi,
eszmei tartalmának megvilágítását is. Mindent megtesz azért, hogy a növendékek
hangszer nélkül is megértsék, hallják és érezzék a zenét. Valóban a szív és a
fej vezesse az ujjakat a hangszeres játékban, és ne legyen a hangszeres tanulás
csak gépies hangolvasás, vagy értelmetlen utánzási folyamat.
Mindezek
összegezéseként megállapíthatjuk, hogy az I. körzet elvei úgy eszmei, mint
tudományos pedagógiai szempontból tarthatatlanok. A zenei reform csak az alábbi
elvekre épülhet:
a)
A szolfézs és hangszeres oktatás legteljesebb
koordinációja.
b)
A zene tartalmának előterébe állítása.
c)
A tudatosság elvének érvényesítése.
d)
A zenetörténeti és társadalmi összefüggések
megismertetése.
e)
A mai tárgyú gyermekdal irodalom központba
állítása.
f)
Az egyoldalú osztályszemlélet helyett a
szocialista társadalom egységének szem előtt tartása.
g)
Az igazi hazafiság és nemzetköziség elválaszthatatlan
egységének érvényesítése.
h)
A baráti népekhez fűződő
kapcsolatok kiszélesítése.
i)
A klasszikus zenei hagyományok megismertetése
mellett, a mai élettel való szoros kapcsolat megteremtése.
j)
Hozzájárulás a szocialista embertípus
kialakításához.
Minden
részletmunka, bármelyik tanterv, tankönyv, vagy módszertan megírásánál
nélkülözhetetlen a fenti alapelvek következetes, tudományos, pártos
szellemű érvényesítése.
Kulcsár Zoltán