Parlando 1963/7, 1.-4. p.

 

Hozzászólás a közgyűlés vitájához

 

(A nem állami zeneoktatás problémái Pest megyében)

 

A Zenepedagógus Szakosztály II. Közgyűlésének alapos körültekintéssel megírt beszámolója részletesen foglalkozott a budapesti és vidéki állami zeneoktatás különböző területeivel; a népnevelés és zenei ismeretterjesztés kérdéseivel, de csupán érintette a nem állami szektorban működő zeneoktatás problémáját. Úgy érzem, hogy nem felesleges, ha a Pest megyében folyó munkát ismertetem, annál is inkább, mert tapasztalataink talán tanulságul is szolgálhatnak az ország többi megyéjében folyó hasonló munkához.

 

A Pestmegyei Tanács VB Művelődésügyi Osztálya 1957-ben felkérte a Fővárosi Zeneiskola Szervezetet, hogy patronálja, illetőleg szakmailag ellenőrizze és segítse a megye területén működő nem állami zenetanítás egy részét. A helységeket négy zeneiskola között osztották fel, Budapesten kívül Abony, Cegléd és Nagykőrös állami zeneiskolái vállaltak egy-egy területet. Budapestre 25 helység jutott, amelyet a Fővárosi Zeneiskola Szervezet 30 megbízott tanára szakfelügyelt. Ez a munka azóta is, megszakítás nélkül folyik, tehát elég régen ahhoz, hogy összefoglaló értékelést adhassunk róla és kitűzhessük a további feladatokat.

 

A szakfelügyelők

 

munkájával szeretném kezdeni az értékelést. A megbízott tanárok nemcsak lelkiismeretesen és szakmai tudásuk alapján kitűnően látják el munkájukat, de olyan lelkes érdeklődést, annyi áldozatkészséget mutatnak, amennyit csak az igazán „elhívatott” pedagógus tud átérezni. Szigorú tél, forró nyár-elő, minimális anyagi ellenérték, semmi sem csökkenti segítő szándékukat. Nem elégednek meg azzal, hogy a látogatás alkalmával kijavítják a hibákat, útmutatást adnak a jobb munkához, hanem állandóan tartják a kapcsolatot az oktatókkal, tanácsot adnak levélben is a darabok választásához, hospitálni hívják őket stb., stb.

 

Szeretnénk ezúton is köszönetet mondani mindannyiuknak a példamutató, kitűnő munkáért.

 

Az oktatók,

 

akik a tanfolyamokon tanítanak - a diplomával és gyakorlattal is rendelkező néhány tanerőtől eltekintve -, képzettségük szerint négy csoportba oszthatók:

 

1.      Az első években különösen nagy számban voltak - bocsánat a megbélyegző jelzőért - a kontárok. Munkájukat nem is igen lehetne értékelni. Felszámolásuk folyamatban van, de természetesen igen nehéz ez ott, ahol helybeli*és már régen „kontárkodó” oktatóról van szó.

 

2.      A képesítéssel rendelkező, de más szakon tanító tanerők (pl. szolfézs tanár, aki hangszert tanít; hegedű szakos, aki harmonikát és zongorát is tanít stb.), ha meg van bennük a pedagógiai érdeklődés és rátermettség, lassanként eljutnak oda, hogy elfogadható munkát végezhetnek.

 

3.      A fiatal, most végzett szaktanárok, vagy a még tanuló tanárjelöltek; bár gyakorlatuk nincs, de szakmai tudásukkal és főként fiatalos lelkesedésükkel, sokszor egész kitűnő eredményeket érnek el. Nem egy esetben - bár csak, mint kötelező vidéki gyakorlatot vállalták az utazó tanárságot - annyira megszerették a munkát, hogy letelepedésre is gondolnak. Sajnos, a vezetők még nincsenek tisztában azzal, hogy mit jelentene a falu számára egy-egy ilyen fiatal tanerő megnyerése.

 

4.      A legnagyobb problémát jelenti - s ebben a tanévben több ilyen kísérlet történt - az iskolai nevelők bevonása a zeneoktatásba. Amennyi előnnyel jár pl. az énekszakos nevelők megnyerése szolfézs oktatásra (megvan a tekintélyük, igen jó a kapcsolatuk mind a szülőkkel, mind a gyerekekkel, megszokták a tervszerű munkát, s nem utolsó sorban törődnek a növendékek nevelésével, emberi fejlődésével is), annyi hátránnyal jár, hogy hangszeres vonalon olyanra vállalkoznak, ami nemcsak tudásukat, de erejüket is meghaladja. Legtöbbször nem is egy, hanem két-három hangszert is tanítanak, holott egy hangszeren sem kaptak megfelelő képzést. Mit tehet ilyen esetben a szakfelügyelő? Bármilyen jó akarattal, s több alkalommal is segíti munkájukat, s talán némi fejlődést tapasztal is, semmi esetre sem láthatja biztosítottnak a növendékek zenei fejlődését. Feltétlenül szükséges volna - és igénylik is - nem a továbbképzésükről, hanem az alapismeretek lerakásáról gondoskodni, annál is inkább, mert a felsorolt előnyökön kívül, lelkesedésük és ügybuzgalmuk biztosíték arra, hogy jó eredményt lehetne velük elérni. (Utópisztikus álom-e, ha megemlítem, hogy milyen sok haszonnal járna, ha a Tanítóképző Akadémiák megadnák a lehetőségét annak, hogy aki hivatást érez hozzá, ne csak a hangszert, hanem a módszert is tanulhassa?)

 

Ezt a vigasztalannak látszó képet hadd zárom le azzal, hogy mindezek ellenére - s ez igazán nem szólam - a tanítás anyagában, színvonalában nagy fejlődés mutatkozik. Bár még most is előfordulnak „Kis kezek nagy mesterek”, Operett albumok stb., de a hivatalos tananyaggal mégis bevonult Bachtól Bartókig a nemes zene. A növendék hangversenyek a szülők érdeklődését is felkeltik és az úttörő seregszemlék nemcsak megmozgatják minden évben az ifjúságot, de közülük már nem egy megyei győztes vett részt a csillebérci országos találkozáson is.

 

A növendékek

 

létszáma az utóbbi években nem emelkedett, hanem elég jelentősen csökkent. Az 1960-61. tanévben történt felméréskor a létszám 3700 fölött volt, ebben a tanévben pedig csak 2250. Mi ennek a magyarázata? Akármilyen furcsán is hangzik, de a fejlődés! Ugyanis 1961 óta a megyében három kisebb helyen is lehetővé vált az állami zeneiskolában való tanulás, mert Vác, Felsőgöd és Szentendre is kapott állami státuszt. Természetes tehát, hogy a jobb képességű növendékek átkerültek oda.

 

A hangszerek közül a zongora vezető szerepe mellett igen nagy számot képviselnek a harmonikások. De ez is érthető, mert pl. Cegléden működő munkaközösségben 1255 növendék tanul harmonikát. Nyilvánvalóan azért, mert a többi hangszeres növendéket az állami zeneiskola el tudja látni, harmonika tanszaka viszont nincs.

 

Meg szeretném még itt említeni, hogy mind a tanárok, mind a szakfelügyelők a legnagyobb elismeréssel beszélnek a növendékek magatartásáról, a tanuláshoz való viszonyukról. Jobb mint Pesten, ez az általános vélemény!

 

A zenetanfolyamok

 

elhelyezése és számaránya is nagy változáson ment át. 1957-58-ban 12 Művelődési Ház és 13 Munkaközösségi tanfolyam működött. A ’62-’63. tanévben a Munkaközösségek száma 10 és 20 tanfolyamot tart fenn Művelődési Ház, amely 52 helységben működik. Ezt úgy kell érteni, hogy pl. Nagykáta járási Művelődési Ház 13 kis faluban szervezte meg a zenetanítást, Ráckeve 7-ben stb. A Munkaközösségek általában a nagyobb helységekben maradtak meg, mint pl. Cegléd, Nagykőrös, Abony, Vác, Érd, Gödöllő stb. s ahol állami zeneiskola is van, ott rendszerint a zeneiskola tanárai tanítanak a Munkaközösségben is.

 

Azzal a célkitűzéssel, hogy a zeneoktatást - ott ahol nincs állami intézmény - a művelődési házak vegyék át, csak egyetérteni lehet. De sajnos, a néhány jól működő tanfolyamtól eltekintve, sok még a panasz a nehéz körülmények és a meg nem értés miatt. Nemcsak a rossz hangszerek, a gyakorlási lehetőség hiánya, a fűtési nehézségek gátolják az oktatók munkáját, hanem sok esetben nem kapnak elég erkölcsi támogatást a művelődési ház igazgatójától. Nem titkolják, hogy a művelődési háznak nincs sok haszna a zenetanításból, hogy a balett- és tánctanfolyamok kifizetődőbbek. Sajnos, ezek az esetek nem szórványos kivételek, de természetesen van az igazgatóval kitűnő összhangban működő kollektíva is.

 

A szülők

 

meggyőzése a zenetanulás hasznáról, a gyakorlás fontosságáról, az igényesebb munka szükségességéről még elég sok problémát okoz. Igen sok helyen például nem tudják az előképzőt bevezetni, mert a szülő felesleges időtöltésnek tartja és ragaszkodik ahhoz, hogy gyermeke azonnal hangszert kezdjen tanulni. Ügyes, jól szervező tanár ezt az ellenállást le tudja küzdeni az ún. hangszeres előképző bevezetésével, amikor is az első hónapok után már hangszerhez engedi a növendéket, de továbbra sem ejti el a képességfejlesztést. Vannak megható példái annak is, amikor a szülők gyermekük két-három évi tanulása után, nemcsak érdeklődéssel figyelik a zenei fejlődést, hanem saját bevallásuk szerint: élvezni is tudják a kis darabokat s nem kívánják, hogy gyermekük tánczenét játsszon.

 

A Pest megyei Tanács

 

példa adó működését talán néhány adattal tudnám legjobban szemléltetni. Azon túl, hogy ügyrendet dolgozott ki a zenetanfolyamok működéséhez, hogy megszervezte a szakfelügyeletet és segítette az egységes tananyag bevezetését, hogy a tanfolyamok látogatásával és a beérkezett jelentések értékelésével a zeneoktatás ütőerén tartja a kezét, igen nagymértékben hozzájárult a színvonalasabb munkához azzal, hogy a szakfelügyeletek számát felemelte. A kezdeti 40-50 szakfelügyeleti lehetőséget, - amely alig volt elég évenkénti egyszeri látogatásra - ebben a tanévben oly mértékben emelte fel, hogy egy-egy helyre szükség esetén három-négy alkalommal is ellátogathat a szakfelügyelő. (Már a vizsgák kezdetéig 90 szakfelügyelet történt!)

 

Tudjuk, hogy nagyon sok még a tennivaló. Még kísértenek a „Kis kezek”, de mégis nagyot léptünk előre és nem lehet megilletődés nélkül hallgatni, amikor esetleg a falu egyetlen zongoráján Bach, Mozart vagy Bartók zenéje csendül fel. S ha ma még csak egy-egy ember lelkesedésén múlik is az, hogy a járási művelődési ház a zenének is otthona legyen, remélhetjük, hogy ez mind több és több helyen fog megvalósulni.

Veszprémi Lili