Parlando 1963/7, 15.-17.
p.
A hangszertanítás mozgásélettani, lélektani
vonatkozásai és a reformterv
(Folytatás)
A hegedülés
mozgásait összehasonlítottuk munka- és sportmozgásokról készült EMG
felvételekkel is, hogy ily módon a hegedűjáték specifikus eltéréseit
ezekről megállapíthassuk. Ennek ugyancsak a hegedüléshez szükséges koordináció
kialakítása szempontjából van jelentősége. A nyert adatok - mint arra
utaltam is - lehetőséget adnak
a hegedűtartás és a felsorolt mozgásfajták tanítási módszereinek pontosabb
megállapítására.
V.
A vegetatív
funkciók vizsgálata során befejeztük a légzésritmus
és a hegedűjáték összefüggésének megállapítására végzett
kísérletsorozatunkat dr. Stadler Egonnal. Ennek eredményéről 1962.
dec. 28-án a Kossuth Klubban előadás formájában számoltunk be.
(Publikálása folyamatban van.) Jelenleg végéhez közeledik az oxygénfogyasztás
és a légzésmélység pontos megállapítására végzett kísérletsorozatunk.
Mindkét
kísérletsorozat alapmódszere az, hogy 10 kísérleti személy (k. sz.) - művész,
tanár, növendék vegyesen - egy általunk
megadott Bach tételt játszik háromszor egymás után. A tétel alapkottájába
bevezetjük a k. sz. egyénileg használt vonás nemeit, a játékot pedig
magnószalagra vesszük. A légvételek könnyű, ún. fél-álarcon át történnek,
a belégzőszelep mozgásait pedig koppantással ugyanazon magnószalagra
vesszük fel. Első kísérletsorozatunkban a belégzés szabad
levegőből történt, a jelenlegiben pedig a Krogh készülék zárt
rendszeréből. A készülék automatikusan jegyzi az oxygénfogyasztás és a
légzésmélység, légzésszaporaság adatait, amelyek az előzőleg
fekvő helyzetben felvett nyugalmi adatokkal összehasonlítva megadják a
hegedülés által történő módosulást. A magnószalag és az alapkotta
összehasonlítása pedig mindkét kísérletben lehetővé teszi a légzésritmus,
a jobb karmozgás és a zenei mondanivaló kapcsolatának elemzését. Kontrollképpen
két Paganini Capricet és a Veracini Largót játszattuk hasonló módszerrel, három
kísérleti személlyel.
Illusztrációképpen
bemutatjuk a Bach menüett kiértékelt kottáját. Ebben már szerepelnek nemcsak a
használt vonás-nemek, hanem a légvételek helyei, mellettük a vonóhelyzet a
szokásos jelölésekkel. Lent az értékelés adatai vannak feltüntetve. (2. ábra.)
Ezek a kísérletek adatokat szolgáltattak a
légvételek, az anyagcsere, a hegedűs mozgások belső koordinációja és
a zenei tartalom közötti összefüggésről. Előbbiek a vonás-nemek
tanításában, az oxygénfogyasztás pontos adatai pedig a hegedülés energiaszükségletének
és az ezzel kapcsolatos fáradási jelenségek, sőt bizonyos pszichikai
folyamatok lezajlásának körülményeire derítettek fényt. Utóbbiak egy része az
eredeti dinamikus sztereotípiák módosulásaiba nyújtott betekintést.
O. T. S. I. KUTATÓ OSZTÁLY LÉGZÉSRITMUS
VIZSGÁLAT
HEGEDŰJÁTÉK KÖZBEN
Jelzések: légvétel
légvétel ismétléskor: +
vonásirány lefelé: P
vonásirány felfelé: V
Összegezés: légvételek
száma: 18
ebből lefelé
vonás közben: 2
felfelé
vonás közben:* 16
vonó
végpontja a kápa közelében: 6
vonó
végpontja a csúcs közelében: 10
vonó
végpontja a közép közelében: 2
*
illetve közvetlen lefelé vonás előtt
VI.
Úgy gondolom,
hogy az eddig végzett kísérletsorozatok lehetőséget nyújtanak az irodalom
esetenként ellentmondó nézeteinek tisztázására. A szerzett ismeretek bizonyos
vonatkozásban objektív alapot képezhetnek a hegedűtanítás módszerének
finomítására.
A tananyag
felépítésénél számos pszichológiai tényezővel kell számolni. Ezek közé
tartozik a készségeknek az a sajátossága, hogy ismételt felidézés és gyakorlás
nélkül feledésbe mennek, hasonlatosan a feltételes reflexek kialvásához. Ha egy
zenei feladat pl. 3/4 ritmus hegedülése - ami problémákat
szokott okozni (feltételezhetően aszimmetriája miatt) -, csak néhány
gyakorlatban szerepel, azután hosszabb időn át nem fordul elő, akkor
ennek készsége oly mértékben csökkenhet, hogy újabb előforduláskor szinte
újra kell tanulni. Ez nem célszerű, nem a „legrövidebb út”.
Nem kisebb
problémát jelent a tananyag módszertani egységekre bontása. Azt, hogy mit,
milyen sorrendben, mikor tanítsunk, számos körülmény mérlegelése után lehet
csak megállapítani. Pl. az előzőekben szerzett készségek állapota
(kellően rögzítettek-e), életkori sajátosságok (át tudja-e érezni a
növendék az emocionális tartalmat), mozgáskészség stb.
A klasszikus
hegedűiskolák „több körös ismétléssel” oldják meg a szerzett készségek
állandó felújítását. Ily módon viszonylag egyszerű a fokozatosság betartása.
Napjaink hangszertanítása azonban már alsó fokon szétválasztja az ún.
amatőr képzést a leendő hivatásos muzsikusok képzésétől. Ez
további problémákat jelent a tananyag beosztása szempontjából: azonos
életkorban más lehetőségek állnak azok előtt, akiknek tehetsége már
kibontakozott, mint azok előtt, akikben még szunnyad, vagy, uram bocsá - nincs is. A
hangszeres játék alapfokát szinte minden normális hallású és
mozgáskészségű ember megtanulhatja, de nem egyforma energiaráfordítással
és nem egyforma idő alatt. Ezért szükségesnek látszanék a kétféle célnak
megfelelő tananyag beosztás.
VII.
Mindezek csak
részben „szakmai” kérdések, jórészt fiziológiai és pszichológiai problémák. A
korszerű tudományos szemlélet az embert egységes személyiségként fogja
fel, akinek életfunkciói, cselekvései minden sokrétűségük ellenére az
egész embert reprezentálják. Ezért az ember egyik specifikus cselekvése - legyen az egy
konkrét munka, sport, vagy művészi alkotótevékenység - sem
érthető meg elszakítva az egész emberre jellemző értelmi, érzelmi,
motorikus sajátosságaitól. E nélkül pedig azokra a kérdésekre sem lehet
megnyugtató választ adni, amelyeket a tantervmódosítással kapcsolatban
felvetettem.
Az emberi mozgás
általános kutatása előbbre viheti mind a munka, mind a sportmozgások
sikeresebb végrehajtását, ami visszahat az emberek egészségi állapotának
javulására. A hangszeres mozgások kutatása pedig a zenepedagógiának hozhat
konkrét hasznot.
Úgy vélem, hogy
figyelembe véve a még számos megoldatlan kérdést, ami további rendszeres
kutatási munkát igényel - szélesebb körűt,
mint amire eddig lehetőség volt - és a zeneoktatás
növekvő feladatait, szükségesnek látszik, hogy a Művelődésügyi
Minisztérium - a zenetudomány más
ágaihoz hasonlóan - nagyobb figyelmet
fordítson erre az ügyre, és gyakorlati módon támogassa.
Szende Ottó