Parlando 1963/7, 17.-18.
p.
Népművelés a zeneiskolában
Zeneiskolai
hálózatunk immár országos kiterjedésű. Az alsó- közép- és felsőfokú
zeneoktatásunk sikerei lemérhetők abban, hogy egyre több fiatal
érdeklődik az értékes zene iránt; hogy zeneoktatásunk jó úton halad, azt
fiatal művészeink külföldi versenyeken bizonyítják. Szolfézsoktatásunk
módszerei és eredményei világhírűek. Amit száz esztendővel
ezelőtt Liszt, Erkel és Mosonyi megálmodtak, az ma valósággá lett.
Zenepedagógiai
irodalmunk is egyre terjedelmesebb, színvonalasabb lesz. Mégis van egy ága
ennek az irodalomnak, amely az eddiginél nagyobb figyelmet, érdemel. Ez pedig
zeneoktatásunk népművelői jellege.
Mi ez a
népművelői jelleg? Főképpen az, hogy a zeneiskolában tanultak ne
maradjanak az iskola falai között, hanem a tóba dobott kő mintájára
hullámoztassák meg az egész társadalmi környezetet. Az iskolában tanultaknak
kifelé ható ereje egy iskolatípusnál sem jelentkezik nagyobb igénnyel, mint a
zeneiskolánál. Az általános iskolát mindenki elvégzi és nemsokára így leszünk a
középiskolával is, de a zeneiskolai tanulás önkéntes, ifjúságunknak csak egy
hányada tanul zenét. Államunknak a zeneiskolai hálózat fenntartása hatalmas
összegbe kerül. Joggal elvárhatja, sőt megkövetelheti, hogy a zeneoktatás
hatása, eredményei jussanak túl az iskola falain, hassanak termékenyítőleg
egész társadalmunkra fővárosban és vidéken egyaránt. A zeneiskolai tanuló
többlettudással, készséggel rendelkezik, elvárható, hogy azt környezete számára
kamatoztassa. Így válik zeneiskolai tanár és növendék a népművelés
gyakorlati munkásává.
A
népművelés ma már tudomány. Egyetemi katedrája van. Remélhetjük, hogy a
népművelés tudományos munkásai és a zenepedagógusok hamarosan összedugják
fejüket és részletesen kidolgozzák a kettő - a gyakorlatban
már is létező - kapcsolatait.
Addig is álljon
itt néhány gondolat, a teljességre és rendszerességre való bármiféle törekvés
nélkül. Ez a néhány kiragadott szempont legyen inkább gondolatébresztő
vagy vitaindító.
A zenetanár
népművelő mivolta már a tanítás kezdetén nyilvánvalóvá lesz.
Zeneiskolába járó ifjúságunk nagy részének szülei nem tanulhattak zenét. Zenei
nevelésünknek hatósugarába elsősorban a szülői háznak kell
bekerülnie. Ha a kis növendék számára élménnyé tettük a Gyermekeknek című
sorozat egy-egy kis gyöngyszemét és
ezt ő az élmény hatása alatt bemutatja szüleinek, akkor azok is közelebb
kerülnek a bartóki mondanivalóhoz és a magyar népzenéhez. Ha a gyermek átélten
tanulta meg a Szolfézs példatárból pl. Schubert Hársfáját és megérzett valamit
Schubert művészetéből, akkor szülei talán már figyelemmel hallgatnak
meg a rádióban egy Schubert-szimfóniát is. A zenetanár úgy válik hát
népművelővé, hogy akár a hangszeres, akár a szolfézsórán élménnyé
varázsolja a muzsikát növendékei számára és azon keresztül annak
hozzátartozóiban. Persze, minél magasabb osztályú a növendék, annál jobban
domborodik ki a zeneoktatás expanzív jellege. Túl a szülői házon is.
Növendékeinknek
szerepeltetése, felléptetése különböző rendezvényeken nemcsak az ő
készségüket, „művészi” öntudatukat fejleszti, de termékenyítőleg hat
a széleskörű hallgatóságra is. Pl. a budapesti III. kerületi Tanács
népművelői a terület zeneiskoláinak növendékeiből brigádokat
alakítottak, akik a választási jelölőgyűléseken szórakoztatták és
művelték a kerület dolgozóit.
Általános-
és középiskolákban is egyre szorosabbá kell fűzni az énekoktatás és
zeneoktatás kapcsolatait, aképpen is, hogy a zenélni tudó gyermekek énekórákon
is mutassák be tudásukat. Az ilyen alkalomszerű hangszeres bemutató
serkentőleg fog hatni a többi diák hangszertanulási kedvére is, de
mindenképpen jó hatású lesz a zene értékelésére, megszerettetésére.
Ma
már egyre gyakoribbak az ifjúsági hangversenyek. Olyan hangversenyekre gondolok
elsősorban, ahol hivatásos művészek, együttesek nyújtanak zenei
élményt az ifjúságnak. És ezeken a hangversenyeken nemcsak zenét tanuló
fiatalok vesznek részt. De éppen a zeneiskolába járóknak kötelességük, hogy
beszélgetéseik során közelebb hozzák nem-zenész barátaikhoz a muzsikát.
És
talán ez az a területe zeneoktatásunknak, ahol még van tennivaló. Anélkül, hogy
a hangszergyakorlás, a lapról való éneklés, a zenei belső hallás
kifejlesztésének szükségét egy fikarcnyival is csorbítanánk, mégis érezzük a
zenei világnézet kialakításának igényét. Ezen a területen fiataljaink tudása
még elég hézagos. A felsőbb szolfézs osztályok és a továbbképzők
zeneirodalmi óráinak tantervéből hiányzik az ilyesféle szempont. Nem
zenetörténet, nem is zeneesztétika, csupán az, hogy a zeneiskolai növendékek,
akik a jövő hangverseny-látogató közönségének a magját alkotják majd,
közelebb kerüljenek a zene mondanivalójához, a korok zenei nyelvéhez, a
zeneművészet és társadalom kapcsolataihoz.
Tehát
minél több zeneművet hallgassanak. Elsősorban olyat, amivel
hangszeres órán nem foglalkoznak. Zenekart, kórusmuzsikát. Elemezzék ezeket a
műveket, énekeljék dallamaikat, vizsgálják a formát, próbálják felismerni
a hangzatokat, de ezen kívül jussanak közelebb a zeneszerző
mondanivalójához, ismerjék meg a kort, a társadalmat, amelyben a mű
született. Így számukra is élményszerűbb lesz a zenehallgatás, és buzdítani
fogja őket arra, hogy a ma már szép eredményekkel büszkélkedő zenei
könyvirodalmunk köteteit kezükbe vegyék, olvasgassák és az itt tanultakat
továbbadják társaiknak, a felnőtteknek rádióhallgatás tv-nézés közben,
vagy a hangversenyek szüneteiben, hogy minél szélesebb légyen a jó zenét
kedvelők tábora, hogy a zene legyen mindenkié!
Dr. Rossa Ernő