Parlando 1963/7, 11.-15.
p.
Hazai rézfúvós kultúránk érdekében*
Valamely ország
zenei kultúrája állandó kölcsönhatások eredményeképpen formálódik. Maga az a
tény, hogy zenekaraink összeállítása többnyire megfelel a partitúra
előírásainak (bár nem egy esetben ettől eltérnek), gyakran nemcsak a
zenekedvelő hallgatót, hanem a zenekarral együtt dolgozó karmestert is kielégíti.
Zenekaraink hangzása azonban nemcsak mennyiségi, hanem elsősorban
minőségi kérdés. Nagyon jól fejezte ki J. B. Pristley, hogy: „A zenekar
tartalmát nem az adott számú muzsikus jelenti… a zenekar egyéni életet él és
sajátos jelleget alakít ki magának…” A fúvósokat különösen érintő
kérdésekről nyilvánosan még nemigen esett szó, pedig zenekarainkkal
szemben már számos kritika hangzott el anélkül azonban, hogy a zenekarok
fejlődésében igen számottevő rézfúvósok szerepével behatóan
foglalkoztak volna. A legtöbb kritika megelégedett a rézfúvósok rövid
dicséretével vagy elmarasztalásával, de legtöbb esetben csak általában
foglalkoztak a zenekar hangzásával anélkül azonban, hogy rámutathattak volna a
fejlődést gátló okokra.
E cikk keretén
belül szeretnék felvetni néhány kérdést azok közül, melyek a rézfúvósokat
leginkább foglalkoztatják. Szeretném, ha e cikkben érintett témák a fúvósok
táborán kívül is visszhangot keltenének, és széleskörű vita indulna meg.
Bizonyára akadnak vélemények és ellenvélemények, melyek a rézfúvósok ügyének
hasznára válnak.
Hangszerkérdés
Ez az a terület,
ahol úgy érzem legnagyobb a lemaradásunk. Bármely élvonalbeli nagyzenekarunkat
tekintjük, azt tapasztaljuk, hogy az egyes hangszerek művelője
legtöbbször saját maga által igen nehéz körülmények között és nagy anyagi
áldozattal megszerzett és általa legjobbnak vagy legalább relatív jónak tartott
hangszeren játszik. Ez a 20-30 éves vagy még régebbi hangszer már elöregedett
ugyan, de a fúvós már megszokta hibáival együtt. Ez az ő hangszere, mely
azonban sajnálatosan nem egyezik legtöbbször sem gyártmányban sem
minőségben még a közvetlen mellette ülő szólamtársáéval sem - a távolabb
ülő más hangszerekről, amelyekkel együtt homogén hangzást kellene
adni - nem is beszélve.
A zenekar
hangzását illetően pedig elsőrendű követelmény, hogy egy zenekaron belül az egyes
hangszercsoportok egyező qualitású és hangzású hangszerekből
álljanak.
Egy legutóbb
nyert értesülés azonban már arról számol be, hogy felsőbb szerveink a
rézfúvósok segítségére siettek és lehetővé tették, hogy - egyelőre
nagyzenekaraink - a legjobb hangszerekkel
lássák el magukat. A terület felmérése megtörtént, a szükségletet összeírták,
és az összesített és részletezett kívánságok hangszercsoportok szerint a
Hangszerkereskedelmi Vállalatnál fekszenek.
Most már az a
kívánságunk, hogy e tervek mielőbb valóra váljanak. Ez azonban még csak az
első lépés, mert még továbbiaknak kell következniük.
A
hangszerellátottság tekintetében ugyanis állami kereskedelmünk eddig nem
mindenben állt feladata magaslatán, mert többségében nem azokat a hangszereket
hozta be, amelyekre főleg minőségileg szükségünk lett volna, hanem
amit kapott. Bizonyára illetékesek bőséges érvet találnak és a valutáris
„objektív nehézségeket” is ismerjük, de ez nem elégíthet ki bennünket, mert
erre a területre a felszabadulás óta minőségileg
nem sok áldás hullott ugyanakkor, amikor államunk nagy erőfeszítéseket
tesz kulturális felemelkedésünk érdekében.
Fúvós irodalom
A
legkitűnőbb trombitás is sokszor irigykedve gondol hegedűs
társaira, akik a hegedűirodalom bőséges tárházából akár mindennap
újat meríthetnek és nemcsak technikailag, de művészileg is képezhetik
magukat. Mi, fúvósok nem vagyunk ilyen szerencsés helyzetben.
Kevés,
aránytalanul kevés a fúvós irodalom, de ez nem lehet ok arra, hogy a
jövőben ne legyen több. Végeredményben miután zenekaraink legalább fele
fúvós - indokolatlan, hogy
szerzőink ne gondoljanak rájuk. Régen - natur-hangszerek
korában indokolhatták ezt technikai fogyatékossággal, intonációbeli hiányosságokkal.
A zajos lovagi tornák visszahatásaként a csendesebb hangszerek divatja jött el,
de a mai kor, a mai zene a hangszerek terén is egyenjogúságot követel.
Élvonalbeli fúvósaink nagy része és fiatal fúvósnemzedékünk zeneileg is és
általános műveltségét tekintve nem tekinthető csak „fúvósnak”, a régi
toronyzenészek leszármazottjának. Képzettségük sokrétű, zenei igényességük
és kritikai szellemük sok esetben meghökkenti azokat, akik az utóbbi évtizedek
fejlődését nem kísérték elég figyelemmel. Nos - ezek a fúvósok,
akik aktív részt vesznek a zenekar munkájában nemcsak a művet kísérik
figyelemmel és gyönyörködnek egy művészi modulációban, egy virtuóz hatású
merész futamban, hanem arra is van idejük, hogy a szerző hangszerelési
képességeit megismerjék.
Annak ellenére
azonban, hogy szerzőink előtt a fúvósok képességeinek növekedése, a
technikai és művészi lehetőségek jelentős fejlődése nem
ismeretlen - mi fúvósok mégis úgy
érezzük, hogy a szerzők valahogyan féltik tőlünk saját alkotásaikat
és újszülött gyermekük gondozását inkább valamely kipróbáltabb, vagy általuk és
a közönség által megszokottabb más hangszerekre bízzák.
Kétségtelen,
hogy a különböző hangszerelés-tanok, régi mesterek partitúrái bőséges
ismeretet nyújtanak egy-egy hangszer jellegzetességeinek megismeréséhez,
sőt szerzőink előtt bizonyára nem ismeretlenek azok a merész
hangszerelési újítások, melyeket sokszor éppen a legnagyobb mesterek vezettek
be. Gondolok itt akár J. Haydn remek Esz-dúr trombitaversenyére, melyet az
akkori natur-trombiták után kísérletképpen az ún. „Weidinger”-féle
Klappen-trombitára írt, vagy akár Mozart harsonaszólamaira a Don Juanban,
melynek akkor szokatlanul gyors fekvésváltásai ellen a derék prágai harsonások
igen tiltakoztak, vagy akár R. Wagnerre, aki nem nyugodott bele, hogy zseniális
elképzelését a Siegfried-beli „renyhe rém”-et az akkoriban Berlioz által
kromatikus tuloknak nevezett zörgőbillentyűzetű ösztövér
ophykleidra bízza és a basztubában megalkotta egy Wieprecht nevezetű
hangszerkészítővel együtt a rézfúvók addig hiányzó basszusát.
A
fejlődésnek az üteme az utóbbi évtizedekben felgyorsult, a rézfúvósoknak
az a kezelése, amely a preklasszikus és a klasszikus művekben ismeretes,
és amely már a romantikus művekben is sok új vonást (kromatikus
lehetőségek) vett fel, Debussy, R. Strauss, Sztravinszkij, Bartók,
Britten, Hacsaturján, Prokofjev stb. nyomán még tovább gazdagodott
elsősorban színben, dinamikában, technikai lehetőségekben és újabb és
újabb szerzők jelentkeznek, műveikben újabb igényekkel.
Bár mindenki
előtt nyilvánvaló, hogy a rézfúvósokkal szemben támasztott követelmények
hihetetlen mértékben fokozódtak, nemcsak művészi, hanem technikai téren
is, mégis úgy tűnik, hogy hazai szerzőink nem támogatják a
rézfúvósokat sem szólódarabokkal, sem kis rézfúvós kamaraművekkel (nemcsak
toronyzene létezik), de még pedagógiai célokra hasznosítható kisebb
előadási művekkel sem.
Kénytelen vagyok
feltenni a kérdést - vajon szerzőink e
hangszerek művelőit olyan automatáknak tekintik-e, amelybe soha nem
kell semmit bedobni, de az új művekre írt művészi igény feltétlen
teljesítését magától értetődően elvárják?!
B. M. Tyeplov:
„A zenei képességek pszichológiája” című művének alapgondolata: „A
muzikalitás legfontosabb ismertetőjele az, hogy a zenét valamely tartalom
kifejezéseként éljük át.”
Azt hiszem, nem
kell bővebben fejtegetnem azt, hogy milyen fontos szerepe van a hangszeres
művész zenei fejlődése szempontjából annak, ha képességeit olyan
zenei élményben fejtheti ki, melyben az ő hangszere révén fejezheti ki a
zene tartalmát.
Fúvóspedagógusaink
jó része a megmondhatója, milyen gondot okoz az évenkénti vizsgadarab
előteremtése, hogy az jó is legyen, a célnak is megfeleljen és a növendék
zenei ízlésének és formáló készségének kialakításában részt vegyen.
Egyik-másik
országban már részben megoldották e kérdést oly módon, mint pl.
Franciaországban, Párizsban, hogy a szerzők kifejezett pedagógiai céllal
minden évben versenyműveket (concours-okat) írnak e hangszerekre. E
művek a Leduc-cég kiadásában meg is jelennek. Bizony megmondhatjuk bátran,
hogy e művek részben gyengék, de egy-kettő mindig akad, mely zeneileg
is tartalmas, tanulmányi céloknak is megfelelő és alkalmas arra, hogy a
fúvós zenei arculatát jó irányban fejlessze, érdeklődését a hangszere
iránt ébren tartsa és repertoárját kialakíthassa. Csak összehasonlításként
említem meg, hogy pl. Párizs említett kiadójánál újabban megjelent rézfúvós
művek száma kb. 450 darab.
Tudomásom van
arról is, hogy nemcsak Párizs, hanem a Szovjetunió, Lengyel, Cseh, NDK,
Bulgária is ott tart, hogy rézfúvós művek jelennek meg (nemcsak iskolák,
hanem szonáták, szonatinák, koncertek, szvitek stb.), sőt a különböző
korok stílusismeretéhez szükségszerűen hozzátartozó és a hangszer
karakterének legjobban megfelelő jól megválasztott átiratok is.
Azt hiszem, e
kérdés jelentőségét nem szabad lebecsülni, hanem inkább azokat az okokat
kell napfényre hozni, melyek ilyen művek megjelenését gátolják. Ilyen okok
sokfélék, így pl. írnak-e ilyeneket, megjelennek-e, előadják-e, hol adják
elő, ki adja elő, kinek stb.
Ismerve
szerzőink tudását és tehetségét kitűnő műveket írhatnának,
sőt tudok olyan művekről, amelyek jók, mégis az íróasztal mélyén
fekszenek. Nem hiszem, hogy bármely meggondolásból szellemi értékeinket - melyből
sok fiatal tanulhat - hevertethetjük, és
ezzel kedvét szegjük azoknak a szerzőknek, akikben jogosan felmerül a
kérdés, hogy miért írjon? A jó instrumentális művek nagy része a
szerző, a tanár és az előadó művész közös fáradságos munkája
eredményeképpen jön létre, hiszen a mesterségbeli fogások, a könnyű és
nehezebb hangnemek közti különbségek és a különböző apróbb kulisszatitkok
ismerete az alkotó művész intencióján kívül feltétlen szükséges egy
„vérbeli” jó mű megalkotásához. A szerző két úton érheti el mindezt - és ezek alól a
legnagyobbak sem kivételek - akkor, ha közvetlenül
ismerkedik meg a hangszerrel, miként pl. Bartók tette, aki a Zeneművészeti
Főiskola akkori harsona tanárával Trébusz-al beszélte meg a Csodálatos
mandarin merész harsonafutamainak lehetőségeit és még a szükséges fekvések
fogásait is előírta. A másik út főként a fiatalabb szerzők
számára volna ajánlatos éspedig az, hogy tanulmányaik során minden évben más és
más hangszer számára kellene műveket komponálniuk, melyeket rögtön az
illető szakon meg is hallgathatnának az építő kritikákkal együtt.
Azt hiszem
azonban, hogy szerzőink álláspontját is meg kell ismernünk. Az ő
álláspontjukat mi fúvósok e téren megértéssel kell fogadjuk. Nem kívánhatjuk
senkitől sem, hogy az íróasztalnak dolgozzék és műve - ha jó - ne kerüljön sem
kiadásra, se elő ne adják. Ez nem kizárólag anyagi kérdés, hanem a szerzők
alkotóerejének, hírének, hitelének elismerése és megbecsülése és nem utolsó
sorban a rézfúvós társadalom igényeinek kielégítése.
Az okok további
vizsgálata a Zeneműkiadó Vállalatot
érinti. A Zeneműkiadó Vállalat ugyan már tanújelét adta annak, hogy nem
közömbös a fúvósok ügyével szemben, amikor iskolákat jelentetett meg - azonban ezt
csak első lépésnek tekinthetjük, melyet továbbiaknak kell követni. A
további lépések gyanánt e hangszerek
irodalmának fejlesztésére adott megbízások kell következzenek olyan
szerzőknek, akik kedvvel, szeretettel és főleg hozzáértéssel nyúlnak
e kérdéshez.
A
Zeneműkiadó Vállalat többet tehetne annak érdekében, mint azt, hogy a
netán ilyen művekkel jelentkező szerzőt úgy tanácsolja el, hogy
műve még stílustanulmánynak sem jó. Vagy egy másikat - egy neves
magyar szerző kitűnő művét legfeljebb kéziratos kölcsönanyagként
szerepelteti. Ilyen felfogás mellett nincs fúvósirodalom. Itt is vannak
„objektív nehézségek” (papírhiány, nyomdai kapacitás stb.), de egész sorát meg
tudom mutatni a cseh, lengyel, német, bulgár kiadványoknak a szovjet
irodalomról nem is beszélve, hogy csak a népi demokráciákat említsem.
Fúvós oktatás
Fúvósaink
felkészültségét jelenleg a zeneiskolák, a zeneművészeti szakiskolák és
végső fokon a Zeneművészeti Főiskola biztosítja. Pártunk és
kormányunk e téren a múltban soha nem tapasztalt áldozatkészséggel sietett
oktatásunk segítségére és széleskörű hálózatot állított fel, azonban
fúvósképzés nem mindegyikben folyik. Nekünk pedagógusoknak kell a zeneügyi
oktatási reformban - annak hibáival együtt - feltárt
lehetőségeket jobban kihasználni és tartalommal megtölteni. Lehet, hogy
türelmetlen vagyok e téren, de ismerve a nemzetközi versenyeken tapasztalt
pezsgést, a tempót kissé lassúnak érzem, és ezt érzi fiatal pedagógusaink egy
csoportja is, amikor nagyon helyesen in medias res tevékenyen nagy
ügyszeretettel és hozzáértéssel magukkal a módszertani kérdésekkel foglalkozik.
Mint a zeneművészeti szakiskolák egyik szakfelügyelője azt
tapasztalom, hogy fiatal pedagógusaink egy csoportjában megvan az az
ügyszeretet és tudás, amely szükséges egyes módszertani kérdések művészi
és tudományos feldolgozásához. Mások viszont úgy érzik, hogy tudásuk
elegendő és nem tartanak lépést a fokozódó követelményekkel.
Valóban nem
arról van szó, hogy a tanítási módszerek terén feltétlen szakítani kellene
mindennel, ami eddig jó volt és mindenáron újat keresni. A jó hagyományokat
éppen a művészet terén kell a legjobban ápolni. Pedagógusainktól azt
várjuk, hogy a nemzetközi élvonalhoz igazítsák a mércét és a növendékeket úgy
tanítsák, hogy e színvonalat tanulmányaik során el is érhessék. Tehát a zeneiskolai
tanárok (akiken igen nagy felelősség nyugszik) olyan biztos alapokkal
rendelkező növendékeket küldjenek a szakiskolákba, hogy ott ezekre építhessenek.
A szakiskolák mesterségbeli tudással felvértezett növendékei közül a legjobbak
a Főiskolára kerülhessenek. Rossz szolgálatot tesz a közös ügynek a
rosszul értelmezett versengés az egyes iskolatípusok között, ha a tanárok szem
elől tévesztik feladatkörüket és ahelyett, hogy a növendék évfolyamának
megfelelő előkészületi oktatást (hangképzés, hangindítás, technikai
előképzés, skálák stb.) végeztetnének, megfelelő iskolákat, etűdanyagot
és egyszerűbb előadási műveket választanának - sokkal nehezebb
és magasabb évfolyamokba, sőt éppen a Főiskolára való anyagot
erőltetnek növendékeikre, akik azt természetesen nem tudják megemészteni.
Ezen a téren még
sok javítanivaló van, igen időszerű lenne már bizonyos kötött tanrend
megvalósítása. Nincs szó arról, hogy oktatásunkat valamilyen módon
uniformizáljuk. A Gradus ad Parnassum-nak több útja van és a módszerek terén
különös jelentősége is van annak, hogy a művészegyéniség minél
színesebb és sokrétűbb. Ez a művészi és pedagógiai szabadság - a célt azonban
nem szabad szem elől téveszteni és úgy
kell oktatni, hogy az évfolyamonkénti tagozódást a növendék tényleges
tudásáról, ne pedig az indexéről lehessen felismerni. Ez még manapság
nincs mindenhol így, szükséges tehát, hogy a pedagógusaink elé tűzött
célok világosak legyenek, és ezen célok mindenkor a haladó nemzetközi élvonal
elérésére irányuljanak.
Szereplési lehetőségek
Az
előzőek során érintettem a rézfúvósok szereplési lehetőségeit,
mint olyan tényezőt, mely a fejlődésükkel valamilyen kapcsolatban
áll. Sajnos, arra a meggyőződésre jutottam, hogy szoros összefüggés
áll fenn zenekaraink művészi színvonala és fúvósaink szereplési
lehetőségei között. A sajnos, szóból már nyilvánvaló, lehet mindenki
előtt, hogy gyakorlatilag szereplési lehetőség nincs. Hogy miért,
arra több magyarázatot is lehetne adni, de mi nem a negatívumokat akarjuk
bizonyítani, mert az összes arra illetékes hitelt érdemlő módon fel tudja
sorolni azokat a nehézségeket, amelyek egy fúvós felléptetésének útjában
állanak. Ezekről tehát sem idő, sem hely nincs szólani és csak két
dolgot említek meg: az egyik, mely maguknak a fúvósoknak a hibája, éspedig az,
hogy nagyon kevés azok száma, akik tanulmányaik befejezése után még vágyat
éreznek a koncertáló művészet és a pódium iránt, ám biztató jel, hogy új
idők új jeleként már vannak ilyenek.
A másik, mely
ebből következik, hogy hiába van vágy, tehetség, ambíció, tudás, mű
stb., ha az arra hivatott szerveink (Országos Filharmónia, Koncertiroda, Rádió)
fantáziája a koncertáló hangszerek közül nemigen terjed túl a zongora,
hegedű vonalán. Ennél fogva rézfúvósaink összes erőfeszítését
hangszerük kulturáltabbá tételére már csírájában elfojtja ez a merev
elzárkózás.
Ma, amikor
kormányunk lehetővé tette azt, hogy fúvósaink felkészültsége más
hangszeresekével egyforma szinten állhasson és Főiskolánkon egy-egy fúvós
kiképzés kb. 100.000 forintba kerül -, akkor miért
nem használjuk ki jobban lehetőségeinket, amikor ezzel jól járna nemcsak a
fúvós társadalom, hanem a szerzők stb. és végső fokon az egész zenei
társadalmunk. Különösen most aktuális e kérdés, amikor a VIII. Pártkongresszus
egyik célkitűzéseként kulturális
életünk színvonalának további emelését jelölte meg. Ennek a célnak az
elérése pedig mindnyájunk érdekében áll és érdekében dolgozni nemcsak a rézfúvósoknak kötelező, hanem
azoknak is, akik e kérdésben érintve vannak.
Dr. Ujfalusi László
* Szándékosan — a közérthetőség kedvéért
neveztem a címben szereplő kürt, trombita, harsona és tuba hangszereket
egyszerűen rézfúvósoknak. Szakszerűbb lett volna „tölcsér- vagy
kehelyszerű fúvókával ellátott" hangszerekről beszélni; —
sőt, maga a felsorolás is a partitúrákban megszokott zenekari
elhelyezkedésre utal, pedig tulajdonképpen a cilindrikus trombita a harsonával,
a kónikus kürt a tubával van rokonságban.