Parlando 1963/8, 4.-7.
p.
A zenei forma tanításáról
A köztudat a
zenét a legelvontabb művészetnek tartja. A zenetanár arra a feladatra
vállalkozik, hogy ezt az elvont művészetet kicsiny gyermekek számára is
érthetővé tegye. Ez azt jelenti, hogy meg kell tanítani a gyereket a zenei
kifejezésmód felfogására, hogy ezt mások felé is képes legyen továbbítani, másrészt,
hogy képes legyen a megszólaló zenét felfogni, megérteni, abban önállóan
tájékozódni.
A zenetanítás
alapvető kérdést tehát így kell megfogalmaznunk: mit kell a gyereknek
felfogni ahhoz, hogy a zenét felfogja? Van-e a zenének olyan sajátossága, mely
felfogható, felfogása a zene maradéktalan megértését jelenti, és tanítható is?
Azt állítjuk,
hogy van a zenének ilyen sajátossága. Ez pedig nem más, mint a zene formája,
mely a műveket minden egyéb művészi alkotástól, valamint az egyes
műveket egymástól megkülönbözteti.
A forma szó
értelmét egyes korokban elhomályosította, sőt meghamisította némely
rátapadt sallang, félreértették vagy félremagyarázták. Manapság is sokszor
lehet ezt a szót némi dehonesztáló mellékízzel hallani. Mintha nem is formát,
de formalizmust, formalista művészt és művészetet akarnának vele
mondani. Mi szeretnénk visszatérni a szó eredeti jelentéséhez, ahogyan egy
Bach, Mozart, Bartók vagy Sztravinszkij érthette és használta. Ezzel egyszersmind
fenti állításunkat kívánjuk igazolni.
A művészet
egész emberiséget, időt és tért befogó határtalanságának egyik oldalán áll
az alkotó, akinek mondanivalója van az én számomra is. A másik oldalon vagyunk
mi hallgatók és előadók, akik ezt a mondanivalót készek vagyunk befogadni,
illetve továbbadni. Ez a tény megparancsolja az alkotónak, hogy konstruáljon
meg valamit, ami neki és nekünk egyértelműen ugyanazt jelenti. Ezt a
konstrukciót nevezzük formának. A forma
rendező jellege alapvetően közös minden művészetben. A
művészetek anyaga (a szó, a szín, a hang és a többi) a természetben eleve
adott. Ennek az anyagnak az állapota kaotikus, rendezetlen, esetleges,
művészi szempontból alaktalan és kifejezéstelen. Ami az anyagot műalkotássá
teszi, a rend. A meglevő anyagból a művész kiragad, alakít,
viszonyokat hoz létre és ezzel formát ad annak.
A forma fogalmát
a zenére konkretizálva, azt mondhatjuk: a zene az idő rendje. A zenei forma az időt rendezi zenei
módon tagolt részekre. Ezt a tagolást a zene három meghatározó és
elsődleges elemének elrendezésével éri el a szerző. Ez a három elem: a ritmus, dallam és harmónia. Ezeknek a
zenei forma kialakításában sajátos szerepük van. A dallam kialakulása a hangok
magassági és mélységi elrendezését jelenti. A ritmus az elrendezett hangoknak
időtartamot ad, és ezáltal zenei folyamattá alakítja a hangok káoszát. A
harmónia funkciók hordozójává válik és ezek haladásuk vagy megállásuk
kényszerével indokolják az időben lefolytatott zenei történést. E három
összetevő együtt alakítja ki a zene belső szervezettségét, a
binomiális viszonyokat (= két zenei egység - terjedelemtől
független - egymáshoz arányulását,
illetve egymásból következését). A binomok kialakulásával a zene formája
véglegesen és megmásíthatatlanul megszületett. Azon változtatni már csak az
elsődleges elemek megváltoztatásával lehet. A zene egyéb elemei, melyeket
másodlagosaknak, vagy járulékosaknak is nevezhetnénk, a forma lényegét nem
érintik. Helyesen alkalmazva elősegíthetik a formai megértést, helytelen
elrendezésük a formai világosság rovására történik. A kialakult formára alakító
hatással nem bírnak. Kimondhatjuk tehát, hogy a zenemű létrehozása forma
létrehozását jelenti, és csak azt jelenti.
Ebből
következik, hogy a zene felfogása a forma maradéktalan felfogását és csak azt
jelenti.
A pedagógia
számára tovább következik az, hogy a gyereket meg kell tanítani a forma minél
teljesebb felfogására, és arra, hogy ilyen készségeit az előadásban
felhasználja. Mindehhez természetesen meg kell teremteni bizonyos technikai
készségeket is. Ennyi azonban éppen elég, hogy tanítványunk értelmesen
muzsikáló és hallgató emberré váljék.
A formai értésnek és a formát kifejező
előadásnak természetszerű eredménye lesz a zene tartalmának alaposabb
megértése is.
Hogyan
valósítjuk meg a fenti célt?
A
legegyszerűbben úgy, hogy a kottaszöveg maradéktalanul pontos megjelenítését
mindenkor megkívánjuk. Ennek hármas feltétele: a mű ritmikájának pontos
visszaadása, a mű dallamainak kifogástalan lejátszása, a mű harmóniai
összefüggéseinek világos megjelenítése. - Ezt
hangsúlyozni látszólag nevetséges. Hiszen senki közülünk nem akarhat mást, mint
hogy a gyerek pontosan játssza el azt, ami a kottában van. Csakhogy mi most nem
arra gondoltunk, hogy a tanárnak ki kell javítania egy ritmushibát, hamis
hangot, melléütést, kottaolvasási pontatlanságot. Arra sem gondoltunk, hogy
vannak nehéz ritmusok, sajátos karakterű dallamok, bonyolult harmóniák,
melyeket a gyerek nem ismer fel segítség, rávezetés nélkül, nem tudhat még
megoldani tanárának útmutatása nélkül.
Mi arra
gondolunk, hogy a zene e három elsődleges eleme a mű formáját határozza meg, és ezeknek minden műnél
valami speciális, egyéni módon kell megszólalniuk. Ezt a speciális
megszólaltatás-módot nevezzük a mű megformálásának. Amikor a kottakép
tiszteletben tartását, annak pontos kivetítését kívántuk meg, ezzel a formai
tisztaságot kívántuk biztosítani. Nem a nyomdafestéket tiszteljük a kottában,
hanem a benne rejlő zenei értelmet: a formát. A kottakép tartalmazza a
formálás ezernyi apró - de fontos! - finomságát, de
ez az avatatlannak láthatatlan, mert nem jelzések, utalások fejezik ki, hanem
maguk a hangok, sajátos összefüggéseikben. Következik, hogy a formálatlan, vagy
rosszul formált előadás egyenlő a mű meghamisításával. Abban a
pillanatban, amikor egy funkció nem szólal meg a forma követelte intenzitással,
amikor a ritmus lüktetése nem a formától, hanem a metronómtól függ, amikor egy
felütés századmásodpercnyi késleltetése elsikkad, akkor nem szólaltattuk meg a
művet úgy, ahogyan a szerző a kottában előírta. A zenét
megérteni és értelmesen eljátszani csak akkor lehet, ha a kottában elrejtett
formát a növendék számára is érzékelhetővé tesszük és a helyes formálás
kivitelére megtanítjuk. Nem hisszük, hogy a kottához való ragaszkodásnak ez a
fajtája bárkinek is nevetség tárgyául szolgálhatna.
De hát - vethetné
ellenünk bárki - ma már nincs
valamirevaló tanár, aki ne kívánná meg a gyerektől a pontos frazeálást, a
világos tagolást. Ez igaz, és nagyon jó, hogy igaz. Azonban ez a formálás néha
még félreértett formálás. Nem a mű belső szervezettségét domborítja
ki, hanem megelégszik a külsődleges elhatárolással, az egyes részek elválasztásával.
Még rosszabb - igaz egyre ritkább is - az az eset,
amikor a tanár a külső formát (rondó, szonáta- és dalforma stb.) tekinti a
mű formájának. Ez esetben a mű egyes pontjain talán jól szólalnak meg
a hangok, más - nem kevésbé fontos - helyek
megformálása, a kisebb egységek viszonyának kiderítése viszont elmarad.
További
következtetésünk, hogy az a tanár, aki formálást is kíván, még nem tett eleget
a zenével szemben vállalt kötelességének. Azt mondottuk ugyanis: a forma
tanítása (felismertetés és megvalósíttatás) a zenetanítás egyetlen feladata és
célja. Pontosabban: a forma tanítása a zenetanításnak nem része, hanem alapja.
A jelen pedagógiai gyakorlatában kétféle tanítási módszert szoktunk látni. Az
első megtanít a forma felismerésére, és minden más zenei jelenséget és
feladatot abból vezet le, illetve annak segítségével old meg. A második igyekszik
megoldani az előadónak feltett kérdéseket: technikát, tempótartást, „színezést”,
dinamikát, egyszóval részletkérdéseket tanít és oldat meg, ettől várja a
helyes formálás eljövetelét. Miután felismertük a forma meghatározó szerepét az
alkotás folyamatában, a megismerés folyamatában, nyilvánvaló, hogy a pedagógiában
is meghatározó jellegűnek kell tekintenünk. Ezért a leghatározottabban az
első módszer mellett foglalunk állást, és ugyanolyan határozottsággal el
kell utasítanunk a második módszert.
A formai
értésből kiinduló tanításnak is meg kell tanítania a gyereket a zenélés
ezernyi fogására (technikai készségek, olvasási készség, koncentráció,
összefigyelés, tiszta intonálás, dinamikai-, tempó- és egyéb előadási
jelek ismerete, elméleti ismeretek stb., stb.) Ezek nélkül nincs aktív zenélés,
tehát nem mondhatunk le róluk. De mindezeket a részfolyamatokat egy egységes
szemlélet koordinálja, biztosítja a helyes arányt, az elemek céljának megfelelő
alkalmazását, feltételezi a tanuló aktív, értő és célratörő
részvételét a tanulásban.
A másik módszert
szemlélve azt látjuk, hogy ha egyes esetek kivitelezését tanítjuk, kénytelenek
vagyunk a technikát látszólag önmagáért tanítani, kezet, lábat és fejet
jártatni, anélkül, hogy ennek célját a gyerek ismerhetné. Kénytelenek vagyunk a
figyelmet minden esetben felhívni a kottába beírt jelzésekre és betartatni
azokat, a gyerekek belső meggyőzése nélkül, esetleg tehát a gyerek
meggyőződése ellen. Kénytelenek vagyunk az új zenei jelenségek
megtanításához különféle mankókat keresni, mert hiányzik a mindent összehangoló
formai értés. (A felsorolást és összehasonlítást ki-ki saját élményanyagából
folytathatja tovább.)
Néhány dolgot
ennyiből is világosan következtethetünk. Elsősorban: a formai értésre
ránevelt gyerek mindig céltudatosan cselekszik, tisztában van azzal, hogy mit
miért tanul és gyakorol. (Tud gyakorolni!) Másodszor: a zenei kifejezésmód
megértése eleve biztosítva van nála. Harmadszor: az elsajátított zenei
eljárások nem esetlegesek nála, nem egyes esetekre, de a zene egészére,
legalábbis egy zenei stílusra vonatkoznak. Következésképpen időben is
maradandóbbak és biztosíthatják a későbbi önálló zenélés feltételeit.
Legfőképpen pedig - és itt szeretnénk
különös súlyt adni a szónak - képes lesz
neveltünk a hallott zene aktív felfogására, kulturált hallgatásra és élvezetre.
És ennek következményeként szeretni fogja a zenét.
Tudjuk jól, hogy
ezt az eredményt csak a legtehetségesebb gyerekek fogják maradéktalanul elérni.
De a célt a többiek is megközelítik majd, kevésbé, vagy jobban. Hogy mennyire,
az nem csupán tehetség - tanításmód kérdése is.
Nyitva maradt még
legfontosabb kérdésünk: hogyan lehet a gyerekkel megértetni a zene formáját?
Milyen módszerrel kell dolgoznia annak, aki a forrna megértéséből
kiindulva fog tanítani?
Erre alapos
választ cikk keretén belül nem tudunk adni. Ezt a feladatot jó lelkiismerettel
csakis módszertani könyv vállalhatja. Éppen csak utalni tudunk itt a két
legfontosabb tényezőre: egyrészt arra, hogy a tanár minden
megnyilatkozásának, ha az zenei, ezt a célt kell szolgálnia. Minden bemutatás,
előjátszás, kísérés, tanári hangverseny minta, amit a gyerek másolni fog.
Ha jó mintát adunk, jó lehet a másolat is. Másrészt: fel kell kelteni a
gyerekben a muzikális (értsd: formás) megoldás igényét. Ezt az igényt állandóan
ébren kell tartani. Ha a gyerek komolyan akar valamit, akkor nekünk elég lesz
teret engedni ehhez az akaráshoz.
Máriássy István