Parlando 1963/8, 7.-8.
p.
Hozzászólás az „I. körzet bírálatá”-hoz
Kulcsár
Zoltánnak, a Fővárosi Zeneiskola Szervezet I. körzete által a szolfézsoktatás
megreformálására előterjesztett javaslatait bíráló cikkének (Parlando, V.
évfolyam, 7. szám) néhány gondolatával szeretnék foglalkozni, illetve azokkal
vitába szállni.
Általánosságban
annyit állapítanék meg, hogy a „Parlando” figyelmes olvasóját igen nehéz
helyzetbe hozta a bírálat módszere. A cikk sok olyan kérdést érint és bírál,
melyek az I. körzetnek a lapban publikált nézeteiben nem lelhetők fel. A
szerző nyilván más forrásból is merített. Ez esetben azonban célszerű
lett volna az utalás, a szószerinti idézés, objektív lehetőséget
biztosítva az olvasónak a véleményalkotásra.
A cikket
tanulmányozva az volt az érzésem, hogy alapvető ellentmondást idéz fel
azzal, hogy állandóan a szolfézsoktatás egészére vonatkoztat olyan módszerbeli
részletkérdéseket, melyek minden bizonnyal az oktatás különböző szakaszaiban
érvényesek csak.
A második
pontban ezt írja Kulcsár: „Az I. körzet tagadja a tudatosítás fontosságát. A
jelenségek ösztönös megéreztetését tekintik csak feladatnak.” Ezzel szembe
állítja saját véleményét, mely szerint: „A zeneoktatás módszereiben nem az
ösztönös érzékeltetésnek, hanem a gondolkodó érzékelésnek kell uralkodnia. Az
utóbbi feltételezi a tudatos megfigyeltetést. Megfigyelni viszont csak
lényegében megismert, tudatosított, szóbelileg is meghatározott dolgokat
lehet.”
Az érzékeltetés és tudatosítás viszonyának
vizsgálatakor szükségesnek tartom, hogy tisztázzuk a sorrendiség kérdését. Az
ember a természet jelenségeit először észleli, érzékeli, ha felkeltette
érdeklődését megfigyeli,
megfigyeléseiből bizonyos következtetéseket von le, a következtetéseket rendszerezi, s végül tapasztalatai
alapján megfogalmazza az észlelt
összefüggések törvényszerűségeit. Kulcsár véleménye szerint viszont megfigyelni csak lényegében megismert,
tudatosított, szóbelileg meghatározott dolgokat lehet.
Minden
törvényszerűség alapja maga a jelenség. A jelenséget azonban mindenekelőtt
érzékelni kell, hogy törvényszerűségeit felismerhessük, majd megfogalmazhassuk.
Más kérdés az, hogy a már megfogalmazott törvényszerűségek segítik az
egyes jelenségek megfigyelését. Ez azonban az oktatás egyes szakaszaiban
alkalmazott módszer részleteinek függvénye. (Utalok itt a Zeneiskolai szervezet
I. és V. körzetének közös rendezésében lebonyolított szakmai bemutatóra (1963.
január 11.), ahol világos képet kaptunk az érzékeltetésnek és a
megfogalmazásnak a tanmenet különböző szakaszaiban történő elhelyezéséről.)
Az
előképzőben, ahol átlagos zenei képességekkel rendelkező 7-9
éves tanulókkal van dolgunk, az a törekvésünk, hogy megfelelő talajt
biztosítsunk a hangszertanulás megkezdéséhez. A muzikális adottságok,
alapvető ritmikai és hallási készségek fejlesztése lehet csak a cél. Az
itt felszívódott, „vérré vált” relációk a későbbiek során a gyermek
értelmi képességének megfelelő megfogalmazást igényelnek. De nem ettől lesznek tudatossá!
Hanem az előző időszaknak az azonos relációkat sűrűn
ismétlő gyakorlatától. A gyermekben, aki a gondosan összeválogatott anyag
alapján a szó-dó összefüggést új,
ismeretlen darab esetén is felismeri, a Domináns-Tonika
reláció már tudatosodott. Hogy ezt megfogalmazzuk, nevén nevezzük, valóban csak
a rendszerezés, s a könnyebb tájékozódás érdekében szükséges.
Mit kell tehát
tudatosítanunk? A zenei összefüggések egymásutánjának törvényszerűségeit.
S ezt akkor tesszük, ha kinyilatkoztatjuk, hogy pl. bizonyos keretek között
Domináns után Tonikának kell következnie? Aligha! Hanem, ha a tananyag megfelelő összeválogatása útján kialakítjuk
növendékeinkben azt a muzikális kívánságot, mely minden esetben a helyes
megoldást tartja kielégítőnek.
A továbbiakban
Kulcsár, tanulmányának 8. pontja második felében kifogásolja, hogy a javaslat a
VII. zeneiskolai osztály szolfézs anyagából kihagyja a XX. század, korunk
zenéjével való foglalkozást, majd az értékes és értéktelen zenéről tesz
megállapításokat. Kulcsár szerint „a zeneművek igazi értékét az adja, hogy
mennyire találják meg az utat a dolgozók millióinak gondolataihoz, érzelmeihez”.
Ez így igaz, ha hozzátesszük rögtön, hogy a
zenepedagógia igazi értékét pedig az adja, hogy mennyire képes segítséget
nyújtani ahhoz, hogy a tömegeknek mind nagyobb része ítéljen helyesen. Ma - hazai
viszonyokat véve alapul - egy kísérleti
„tömegítélet” alapján hamarosan kiderülne, hogy korunk legértékesebb
zeneműve a „Jaj cica”, Bartók művei pedig értéktelenek.
Ez a kissé szarkasztikusnak
tűnő megállapítás koránt sem a néptömegek ítéletének
lebecsüléséből ered, hanem annak a kulturális szintnek reális értékeléséből,
melyet a letűnt társadalmi rend keserű örökségként ránk hagyott.
(Félreértés ne essék: nem zeneoktatásunk eddig elért lebilincselő
eredményeit vitatom, csak az említett „örökség” súlyát sokallom.)
A tömegeket
nevelő zeneiskolai oktatás feladata ma olyan muzikális készségeket
kialakítani a növendékekben, melyek segítségével biztos kézzel, illetve füllel
tudják elválasztani az értékest az értéktelentől. S ha ezt elértük,
célunknak is megfeleltünk. A hét évig zenét tanuló növendék, megfelelően
felvértezve, értelmi és érzelmi világának fejlődésével, zenei élményeit - tartozzék az a
modern irányzatokhoz, vagy a klasszikusokhoz - úgy
szelektálja, hogy ítéletében bátran bízhatunk.
A hétéves
zeneiskolai oktatás, tehát a zenei intelligenciának csak az alapjait rakhatja
le. A következőkben a továbbképzőre, a korszerű ismeretterjesztésre
és hangverseny rendezésére hárulnak igen jelentős feladatok. E feladatok
pontos, részletes meghatározása, módszereinek kialakítása azonban a
népművelő munka területének következő lépcsőfoka.
Sz. Lectinitzky
Erzsébet
Megjegyzés az „I. körzet bírálata”-hoz
A „Parlando”
1963. júliusi számában megjelent Kulcsár Zoltán „Az 1. körzet javaslatainak
bírálata” című cikkéhez a következő megjegyzést szeretném fűzni:
Több éven át jártam az 1. körzet szolfézs szakköreire, tanúja voltam az ott
lezajlott megbeszéléseknek, vitáknak, havonta hospitáltam I. körzetbeli
szolfézs tanárok óráin: nem az a kép alakult ki bennem az I. körzet tanárainak
nézeteiről, mint amelyeket Kulcsár Zoltán cikkében nekik tulajdonít. Ha
Kulcsár Zoltán értelmezése helytálló, valóban óvatosaknak kellene lennünk e
nézetekkel szemben. Úgy vélem, a szerzőnek nem volt elég alkalma alaposan
megismerni azt a gyakorlati munkát, melynek alapján készültek a javaslatok s
talán ezzel magyarázható, hogy a szerző másképpen értelmezte e javaslatokat,
mint azok alkotói és közeli megfigyelői. E megjegyzés - úgy hiszem - fölöslegessé
teszi az érdemi vitát.
Szak Antal