Parlando 1963/8, 16.p.
A lapról-olvasás jelentősége a tömeges
zeneoktatásban
A zenetanítás
folyamán mindinkább esik most sok szó a lapról-olvasás fontosságáról. A modern
zenepedagógia felismerte a lapról-olvasás jelentőségét és nélkülözhetetlen
voltát a zenekultúra terjesztése terén. Ennek következtében metodikánk nem
elégedhet meg csupán az eddig előírt anyag oktatásával, hanem a prima
vista készség fejlesztését is célul kell kitűznie.
Zenei nevelésünk
feladata a zenei pályára készülők oktatása mellett a széles tömegek zenei
nevelése is. De sem az előbbinél, sem az utóbbinál a lapról-olvasás
fontosságát nem szabad és nem lehet figyelmen kívül hagyni. A zenepedagógiának
arra kell törekednie, hogy a nevelés ezen lényeges eszközét ne csak elméletben,
hanem a gyakorlatban is felhasználja és ezáltal a metodika fontos és szerves
részévé váljék.
Az általános
iskola első osztályában a tanuló megismerkedik az ABC-vel és ennek
megfelelő gyakorlása után elsajátítja a helyes és folyékony értelmes
olvasás technikáját. Nem ez a helyzet a zenei olvasás területén. Ha a növendék
a zenei ABC-t kifogástalanul is tudja, ez még nem jelenti minden esetben a
folyamatos, formailag helyes lapról-olvasás biztosítását. A zenei ABC ismerete
csak előfeltétele, egyik komponense a prima vista olvasásnak. A zenei olvasás,
illetve lapról-olvasás nehezebb volta onnan ered, hogy ez nem egyszerű
egyfázisú folyamat, hanem több összetevőből eredő olvasási
készség.
A lapról
olvasáshoz három érzékszerv munkája kapcsolódik: a hallási, látási és mozgási
érzékszerveké. Ezen szervek tudatos, illetve céltudatos fejlesztése szükséges a
tanítás folyamán.
A hallási
érzékszerv fejlesztése a felszabadulás utáni években már felmérhető
eredményeket mutat. A látási érzékszerv gyakorlása az életben a leggyakoribb,
de zenei vonalra vonatkoztatva külön gyakorlást igényel. A mozgási érzékelés
fejlesztése a hangszeres játék elengedhetetlen feltétele. Ezen három érzékszerv
munkája olyan szoros kapcsolatban van egymással, hogy ezeket csak együtt lehet
eredményesen felhasználni. (Pl. a látási képzet azonnal hallási képzetté
alakul, vagy a hallási képzet azonnal mozgási képzettel párosul.)
A zenei olvasás
tehát nem szorítkozhat csupán a hangok ismeretére. Előbbiekből
következik, hogy a lapról-olvasás biztonságát elősegítő
tényezőket folyamatosan és szisztematikusan kell feldolgozni és a tanítás
anyagába beleilleszteni.
A lapról-olvasás
tanításának épp úgy helyet kell kapnia a tananyagban, mint pl. a skála vagy
egyéb technikai tanulmánynak, melyek nélkül ma már az eredményes munka el sem
képzelhető.
A
lapról-olvasásnak a tananyagba való beillesztése a megkötött tanítási
időből csak látszólag jelent veszteséget, mert a jó és biztos
lapról-olvasás megkönnyíti a tanulást, meggyorsítja azt és ebből
következik, hogy a végzett anyag mennyisége is megnövekszik. A rendelkezésünkre
álló időből ily módon a művek zenei feldolgozására is nagyobb
gondot fordíthatunk.
A prima vista
olvasás fontosságát végső fokon abban kell látni, hogy lehetővé teszi
és megkönnyíti a zeneirodalom gazdag megismerését, ezen keresztül pedig a zenei
ízlés kifinomulását, kicsiszolását, a kritikai érzék kifejlődését.
Dr. Szőke Andorné