Parlando 1963/9, 3.-7.
p.
Felelősségteljes munkák küszöbén
Néhány év óta
rendszeressé vált, hogy az új tanév kezdetén az Országos Zenepedagógus
Szakosztály vezetői a Parlando hasábjain ismertetik a Szakosztály
előtt álló feladatokat. Ezt az immár hagyománnyá váló rendszert most
különösen fontosnak tartjuk, mégpedig több okból kifolyólag.
Mindenekelőtt
fontos, hogy a Szakosztály terveit, célkitűzéseit a teljes tagság, azontúl
minden zenepedagógus megismerje.
Fontos, hogy a
Szakosztály munkatervének sikeres végrehajtásához a Választmány minél nagyobb,
és többirányú segítséget kapjon a fővárosi és a vidéki zenepedagógusoktól
egyaránt, - ötletek, javaslatok,
kérelmek és bírálat formájában.
Fontos a
nyilvánosság biztosítása a Parlando szempontjából is, hiszen a lap akkor tölti
be legteljesebb hivatását, ha rendszeres kapcsolatot, összeköttetést képes
létesíteni az ország különböző területein dolgozó zenepedagógusok között, - elősegítve
ezzel az annyira fontos szakmai tapasztalatcseréket.
Végül: úgy
érezzük, hogy most különösen fontos a Szakosztály munkájának előzetes
felvázolása, a célkitűzések kellő időben történő
ismertetése, hiszen a II. Országos Zenepedagógus Konferencia határozatai
szabják meg munkánk irányát és célját, - ezen belül az
alsó fokú zeneoktatás tartalmi reformja jelenti a munka gerincét. Ebben a
munkában a Központi Tantervi Bizottságnak Szakosztályunk minden segítséget
megad, - mindenekelőtt a
KTB reform-javaslatainak beható áttanulmányozásával és országos fórum elé
bocsátásával.
Az 1963-64.
tanév munkatervét a Szakosztály Választmánya különös gonddal készítette
elő. Már a május 4-i zenepedagógus konferencia utáni első
választmányi ülésen szó esett az új tanévben ránk váró döntő feladatokról,
és a Választmány ezzel kapcsolatban olyan határozatot hozott, hogy a nyári
hónapokat kell a munka rendszerezésére, előkészítésére fordítani.
Így állítottuk
össze az 1963-64. tanév munkaterv javaslatát még az elmúlt tanév végén, és azt
írásban elküldtük a Választmány tagjainak azzal, hogy a nyári hónapok alatt
tanulmányozzák át és egészítsék ki elképzeléseikkel, módosító javaslataikkal.
Ez a módszer kétségkívül helyesnek bizonyult, mert a tanév elejére egy 25 tagú
vezető testület által ismert, áttanulmányozott tervezetet tudunk végleges
formába önteni, míg az előző években még csak a tervezet készült el a
tanév első heteiben.
(Tegyük hozzá
rögtön, hogy a helyes módszer adta lehetőségekkel még nem éltek teljesen
választmányi tagjaink. Többen adtak hasznos tanácsot, javaslatot, kiegészítést
a munkatervhez, de voltak, akik a nyári szünet végéig sem adták meg nekünk a
kért segítséget.)
Az oktatási reformmal kapcsolatban
úgy gondoljuk, eléggé ismertek már
elgondolásaink, hiszen a Közgyűlés határozatai világosan leszögezik
teendőinket, - a munkatervben inkább a végrehajtás rendszerezéséről,
ütemezéséről és megszervezéséről kellett gondoskodnunk. A
Művelődésügyi Minisztérium Művészetoktatási Osztályával történt
megbeszélések alapján (ezt egyébként - ha nem is
emlegetjük minden esetben - gyakorlatban
más munkaterületen is így csináljuk), úgy tervezzük, hogy a Központi Tantervi
Bizottság javaslatát a Szakosztály titkársága, majd Választmánya
vezetőségi ülésen vitatja meg, majd a tervezetet
-
esetleges saját javaslataival kiegészítve - országos vitára
bocsátja. Az országos viták megszervezését Szakosztályunk vállalta és igyekszik
lelkiismeretesen el is végezni. A szervezési munkában segítséget jelent a
Parlando május-júniusi számában már ismertetett új, országos körzetek létesítése. Ismeretes, hogy - a szakiskolai
szakfelügyeleti hálózatnak megfelelően - az ország
területét hat körzetre osztottuk. A szakosztályi körzetek vezetői - együttműködve
a hozzájuk tartozó megyék szakosztályi megbízottaival - körzetük
területén kézben tartják a reformvitákat, így azokat nem kell, (nem is lehet)
Budapestről irányítani. Természetesen a reformvitákon a megfelelő
Szaktárgyi Bizottság és a Szakosztály szakmai tagozata képviselteti magát.
Elképzeléseink szerint a hat körzetben a
reformviták lebonyolításához a KTB javaslatának áttanulmányozásától számítva
kb. 4 hónapra van szükség. Így a viták eredményének leszűréséhez is lesz
ideje a minisztériumnak és a Szakosztálynak a tanév második felében.
A nemzetközi nevelésügyi konferencia
A reformviták
befejezése után szinte megállásnyi szünet nélkül kerül sor a Nemzetközi Zenei
Nevelésügyi Társaság (ISME) 1964 nyarán Budapesten rendezendő
konferenciájának előkészítésére. Ezt a nagyszabású eseményt a
tavalyelőtti bécsi és az idei tokiói konferenciák tapasztalatainak
hasznosításával a Magyar Zeneművészek Szövetsége rendezi, de az
előkészítés, a szervezés és a tartalmi feladatok végzésében természetesen
jelentős szerep jut a Zenepedagógus Szakosztálynak is. A főbb
feladatok koordinálására, az operatív terv elkészítésére hamarosan sor kerül;
az ISME konferencia jelentőségével, célkitűzéseivel természetesen
lapunk hasábjain még sűrűn foglalkozunk.
Szakmai továbbképzés, előadások
A Közgyűlés
határozatai ezen a munkaterületen is megadják feladatainkat. Ismeretes, hogy
számos felszólalás egészítette ki a közgyűlési beszámoló megállapításait,
amelyek szerint mind a zenepedagógusok állami oktatása, mind az ezen kívül
eső szakmai továbbképzés tartalmában korszerűsítésre szorul. A Szakosztály
elvállalta, hogy elkészíti az idei tanév során az országos 3 éves szakmai továbbképzés tematikáját. A munka
elvégzésére bizottságot hívunk létre szeptember hónap folyamán a Szakosztály
vezetőségében helyet foglaló kiváló szakemberekből. A bizottság
egyezteti elgondolásait az illetékes állami szervekkel - beleértve az
Országos Pedagógiai Intézetet is.
Tudjuk, hogy a
tematika egymagában még nem oldja meg a problémákat. Fontos, hogy a
továbbképzés országosan intézményessé váljék. Ez nem kis mértékben anyagiakon
és jó előadókon múlik. A Szakosztály Előadói Csoportja már most
megkezdi a felkészülést a legfontosabb esztétikai, zenetörténeti témákra,
természetesen előadói gárdánkat a legkiválóbb szakemberekkel,
nemzetközileg is elismert zenetudósokkal, esztétákkal kívánjuk megerősíteni.
Ami az előadások megrendezését illeti - és ez különösen
vidéki viszonylatban döntő - el kell érnünk,
hogy az illetékes állami szervek
(jelen esetben a megyei Tanácsok VB-ai) a
zenepedagógusok továbbképzéséhez megjelelő költségvetési keretet biztosítsanak!
Ebben segítséget kérünk a Művelődésügyi Minisztériumtól, amely a
tanácsapparátus felé - a népművelési és
oktatási osztályokkal - közvetlen kapcsolatban
áll.
Kívánatosnak
tartjuk, hogy az intézményes 3 éves továbbképzési tematika alapján már a
következő tanévben meginduljon a munka!
Amíg erre sor
kerülhet, a Szakosztály előadói csoportja folytatja felkészülését az idei
tanév feladataira. Az előadások tervezetét a Zeneművész Szakszervezet
Elnöksége közvetlenül eljuttatja a megyei zenepedagógus SZB-okhoz, hogy azok - a Szakosztály megyei
vezetőivel együttműködve - a tanév elején elkészítsék
a továbbképzés tématervét és költségvetését. Szakosztályunk az általunk
javasolt tematika előadásaihoz előadókat
biztosít, amennyiben arra helyileg nincs megfelelő szakember. Ezúton
is kérjük a vidéki SZB titkárokat és szakosztályvezetőket, hogy ha
előadóra szükségük van, idejében forduljanak a Szakosztály titkárságához.
Az előadások tematikáját és az előadók neveit következő
számunkban közöljük, ugyanakkor már most felhívjuk a zenepedagógusok figyelmét
arra, hogy Szakosztályunk központilag is rendez előadásokat a tanév
folyamán, amelyre a budapesti tagságon kívül meghívja a megyei szakosztály
vezetőit is. A központi előadásokat a Parlando kivonatosan közli,
ugyanakkor azokról magnetofon
felvételeket is készítünk és a magnószalagot szívesen kölcsönadjuk
átjátszásra vidéki alapszervezeteinknek. Úgy tervezzük, hogy a tanév elején ún.
minta-konzultációt tartunk valamely
előadásról. A konzultáción a magnetofonra felvett előadást a
vitavezető egy-egy jelentősebb gondolatnál megállítja és az
elhangzottakat a hallgatósággal megbeszéli. Ezzel a módszerrel szeretnők
elérni, hogy a hallgatókból gyakorlott vitavezetők váljanak. A
mintakonzultáció hallgatói ugyanis elsősorban a Szakosztály megyei
megbízottai lesznek, akik a központi előadásokat otthon a minta-konzultáció
nyomán a magnófelvétel segítségével levezetik. A Szakosztály központi
előadássorozatában három témát tervezünk. Az első a zenepedagógusok
hivatástudatával foglalkozik, amelynek előadójául Hernádi Lajost, a Zeneművészeti Főiskola tanárát kérjük fel.
Századunk zenei életének egyik jelentős irányzatával foglalkozik majd Kárpáti János zenetudós aki „A bécsi
dodekafonisták és a haladó hagyományok” címmel tart előadást. A harmadik
előadásra előreláthatóan tavasszal kerül sor, erre a Gyermeklélektani
Intézettől kérünk előadót.
A vezetőség munkamódszeréről
A Szakosztály
munkájáról szóló ismertetésünk természetszerűen csak a legdöntőbb
feladatokra szorítkozik ez alkalommal. Csak címszavakban érintünk olyan fontos
kérdéseket, mint a zeneiskoláink népművelő munkájában jelentkező
zeneismertetés módszerei, vagy a
zenei életünkben - nemcsak zeneiskolák munkájában,
de előadó-művészeti intézményeinkben is - nagy gondként
jelentkező hangszer-ellátási nehézségek
és a hang szergyártó iparosok utánpótlásának biztosítása. Ezek a kérdések
is a minisztériummal megtárgyalandó átfogó megbeszélés napirendjébe tartoznak.
Szorgalmazzuk, hogy a megbeszélésre lehetőleg a tanév elején kerüljön sor.
Már az eddigiek
alapján is világos lehet olvasóink előtt, hogy ezeket a feladatokat csak
jól előkészített szervező munkával lehet eredményesen megoldani. Ezen
a téren is segítséget ad számunkra a május 4-i közgyűlés, amely
határozatában és módosított működési szabályzatában egyaránt feladatunkká
teszi a vezetés színvonalának állandó
fejlesztését. Az állandó fejlesztés alatt elsősorban a tervszerű
munkát értjük, amely a feladatok helyes felmérésén, csoportosításán és
napirendre tűzésén alapul.
Nem kétséges - erre utal a
közgyűlési beszámoló is -, hogy a
Szakosztály választmánya alkalmas a megnövekedett feladatok végrehajtására, már
csak azért is, mert összetételében zenepedagógiánk
egészét képes átfogni. El kell érjük, hogy ez a Választmány jobban gazdája
legyen a legfontosabb munkafeladatoknak, és az eddiginél is jobban érvényesítse
irányító szerepkörét. Ez természetszerűleg a Választmány és a Titkárság
fokozott együttműködésével érhető el, mégpedig úgy, hogy a Titkárság
legyen az előkészítője a Választmány által tárgyalandó kérdéseknek.
A központi
vezetőségi szervek mellett az eddiginél is fokozottabb feladatok jutnak a
Szakosztály vidéki vezetőségére.
A megnövekedett feladatok egyenesen megkívánják a szakosztályi munka
decentralizálását. Ettől függetlenül is egészségesebb, ha a vidék
zenepedagógusai jobban hallatják szavukat, és saját problémáikat a szakosztály
illetékes körzeti, vagy megyei vezetőségével és a megyei szakszervezeti
bizottságokkal együttműködve intézik.
Az új
működési szabályzat értelmében az elvi bizottság megszűnése után
szakmai tagozataink közvetlenül a választmányhoz, illetve a titkársághoz
kapcsolódnak munkájukkal. A szakmai tagozatok munkáját a jövőben is az
oktatási reform segítségének szolgálatába kívánjuk állítani és összehangoljuk
terveiket a szaktárgyi bizottságok tevékenységével. A tanév első
hónapjaiban kerül sor a szakmai tagozatok
új vezetőségének megválasztására is. A működési szabályzat
erről úgy intézkedik, hogy a tagozatok vezetőségét ezentúl a tagság
választja (eddig megbízás alapján látták el munkájukat). Ezt a választást is
gondosan kell előkészíteni, mert nem közömbös, hogy szakmai tagozataink
milyen irányítás mellett működnek a jövőben?
Végére hagytuk, - de
jelentőségénél fogva nyomatékosan alá kell húznunk - Szakosztályunk együttműködését az
állami és társadalmi szervekkel. A Művészeti Szakszervezetek
Szövetségével és a Zeneművész Szakszervezet elnökségével való együttműködést
azért nem tárgyaljuk most részletesen, mert az zenepedagógusaink előtt
eléggé közismert. Tudják, hogy a Szakosztály a Zeneművész Szakszervezet
Elnöksége mellett működik és annak határozatai - amennyiben
érintik a zenepedagógusokat - ránk nézve
iránymutatóak. Ugyanígy a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Elnökségének határozatai és természetszerűleg az V. kongresszusi
határozatok, amelyek már a Szakosztály idei munkatervében is tükröződnek.
Hangsúlyozottan említjük meg ezen
a helyen a Művelődésügyi
Minisztériummal és a Zeneművészek Szövetségével fennálló
kapcsolatainkat, és örömmel
regisztráljuk az eddigi jó együttműködést is. Az e helyütt ismertetett
feladatok azonban szükségszerűen megkívánják, hogy az eddigi
együttműködést tartalmában
még jobban elmélyítsük. Úgyszólván
egyetlen fontos feladata sincs a Szakosztálynak, amelyet, kizárólag saját
erejére utalva kíván megoldani. Ugyanígy tudjuk, hogy a Minisztérium is igényli
a Szakosztály segítségét, hiszen ez több felelős állami vezető
szájából hangzott el és a gyakorlati munkában is túlnyomórészt bebizonyosodott'
az együttműködés helyessége.
Sokat várunk a Zeneművész Szövetség
újonnan létesített pedagógiai
bizottságától, illetve
a bizottsággal való együttműködéstől. Ennek az együttműködésnek
az alapjait már az elmúlt tanévben megteremtettük és elveiben tisztáztuk. - Úgy
gondoljuk, hogy első sorban a nemzetközi konferencia, és az oktatási
reform munkálatai nyújtanak alkalmat a minisztériummal és a Zeneművész
Szövetséggel kialakult jó kapcsolataink további elmélyítéséhez és munkánk
fokozottabb összehangolásához.
Ezeknek a gondolatoknak jegyében kezd
hozzá a Zenepedagógus Szakosztály a nyári előkészítés után az új tanév feladatainak megoldásához. Nem
véletlenül hangsúlyoztuk cikkünk elején, hogy a Parlando nyilvánosságát igen
fontosnak tartjuk a munkafeladatok ismertetésében, mert ezzel jelentősen növelhetjük a
szakosztályi munka hatósugarát. Ha még hozzátesszük, hogy a vezetés munkáját is lényegesen
megkönnyíti a Szakosztály tagságának, - ezen
túlmenően a többi zenepedagógus észrevétele, kívánsága vagy bírálata,
akkor ezzel azt is hangsúlyoztuk, hogy számítunk a szakosztályi tagság, de azon
kívül is sok zenepedagógus bekapcsolódósára a Szakosztály munkájába. Úgy
gondoljuk, hogy a közös gondokat ezzel jobban megosztjuk, és ez munkánknak
feltétlenül eredményére válik.
Kollár Endre