Parlando
1963/9, 1.-2. p.
Kadosa Pál köszöntése
Szinte hihetetlen, hogy az alkotó és nevelő,
a kiváló zongoraművész és fáradhatatlan szervező Kadosa Pál 60. születésnapjának megünnepléséhez
érkezett el. Hihetetlen, hiszen húszéveseket megszégyenítő energiával és
odaadással szolgálja - s reméljük, szolgálja még sok-sok évig - az egész magyar zenei élet előbbre
vitelének ügyét.
Több, mint negyven éve
annak, hogy Kodály Zoltán
zeneszerzési- és Székely Arnold
zongoraosztályában főiskolai tanulmányait megkezdte, hogy később, - ha hosszú évekig nem is a Főiskolán - de minden esetre egyetemi és egyetemes szinten
fáradozzék azokért a közös célokért, amelyek minden magyar muzsikusnak
kedvesek: az új zene terjesztéséért, a zenepedagógia megújításáért. Nem volt
könnyű pedig Kadosa Pál pályakezdése. A zeneszerző, a XX. század
hangjának letéteményese minduntalan a polgári hangverseny-látogató közönség
közönyébe ütközött, ösztöndíj, megrendelés, hivatalos támogatás akkoriban nem
várt egyetlen merész hangú alkotóművészre sem, s a pedagógus pálya - ha valaki egyáltalán zeneiskolai álláshoz
jutott - sokkal nagyobb erőfeszítést követelt, mint
manapság. Kadosa Pálnak volt ereje hozzá, hogy szembenézzen a nehézségekkel és
vállalja azokat.
1927-től a neves
Fodor-zeneiskolában tanított. 1928-ban zeneszerző kortársaival
megalapította a Modern Magyar Muzsikusok csoportját, amely hamarosan
egybeolvadt a Bartók és Kodály által 1911-ben alapított Új Magyar Zene Egyesülettel,
a Modern Zene Nemzetközi Társasága magyarországi szekciójával. Ez a társaság
számos, pályáját akkor kezdő zeneszerzőnek - a többi között Ránki Györgynek, Szabó Ferencnek, Szelényi Istvánnak - adott lehetőségei első műveik
bemutatására. Kadosa Pál vezető szerepet vitt az UMZE-ban, mint félelmetes
technikájú, az új zenét tökéletesen értő és érző pianista számos
friss magyar kompozíciót mutatott be - s nem csak a sajátjait.
Az UMZE rendezte első szerzői estjét is 1933 májusában.
Bármily furcsán hangzik
is, a 20-as, 30-as években hamarább jutott zeneszerzőinknek nemzetközi
elismerés, mint hazai megbecsülés osztályrészül. Kadosa művei a Modern
Zene Nemzetközi Társasága fesztiváljain, külföldi nagyvárosokban hamarabb
kerültek előadásra, mint itthon. I. zongoraversenye szenzációja volt az
1933-as amsterdami modern zenei ünnepségnek, műveit játszák Ausztriában és
Németországban, Olaszországban és az Egyesült Államokban, kiadója a modern zene
máig legnevesebb vállalata, a Schott-cég.
A felszabadulás után
mindaz a szervező tevékenység, ami addig félig-meddig magánvállalkozás
volt, hathatós állami támogatásban részesült. Kadosa Pál elfoglalhatta a nagyon
is megérdemelt főiskolai katedrát, s alelnöke lett a Művészeti
Tanácsnak, majd ennek megszűnte után 1949 óta elnökségi tagja, s egy ideig
ügyvezető elnöke a Magyar Zeneművészek Szövetségének, legújabban
pedig elnöke az Országos Zenepedagógus Szakosztálynak. Elnökként tevékenykedik
zongoraversenyeink zsűrijében, és részt vesz fesztiváljaink művészeti
irányításában.
Közben fáradhatatlanul
komponál. Műveinek teljes jegyzéke jóval többet tenne ki ennél az írásnál.
Öt szimfónia, három zongoraverseny, két hegedűverseny, három vonósnégyes,
négy zongorára és két hegedűre és zongorára írt szonáta jelzi - ha csak nagy vonalakban is - az alkotó útját. Harmonikus hármas egység: a
zeneszerző, a pedagógus és az előadóművész tevékenysége. Ha ma
már jóformán soha nem is halljuk pompás, magvas billentésű, a zene
jelentését kérlelhetetlen szigorral és biztonsággal feltáró zongorajátékát,
bizonyára sokan emlékeznek még arra, hogyan játszott Bartókot, Schönberget,
Webernt, vagy a saját műveit.
Teljesen egybefonódott a
zeneszerző és a pedagógus Kadosa Pál munkássága is. Az elmúlt évtizedek
folyamán értékes pedagógiai rendeltetésű művek egész sorát írta. Ezek
a darabok - a tanítás bármilyen fokára készültek is - szervesen beleilleszkednek Kadosa Pál „nagy”
oeuvre-jébe. A két háború között stílusát megérintette a magyar népdal élménye,
de zenéje nem vált provinciálissá. Akkor, éppúgy, mint napjainkban, lépést
tudott tartani az európai fejlődéssel, művei minden építő
impulzust felszívtak. Az ifjúság számára írt darabjainak, - még a legegyszerűbbeknek is - legértékesebb vonása, hogy komolyan veszik a
tanulókat, nem jelentenek megoldhatatlan technikai, vagy zenei feladatokat, de
nem is teljesen problémátlanok, nem gügyögő hangúak, s nem járnak jól
ismert, kitaposott utakon. Ifjúsági darabjai zeneszerzői egyéniségének
éppoly művészi igénnyel megformált, teljes értékű megnyilvánulásai,
mint versenyművei, vagy szimfóniái.
A pedagógus Kadosa Pál
nevét nemcsak, a tanuló ifjúságnak szánt művei őrzik, hanem személyes
tanítványai is. A régebbi időkben nála tanult zeneszerzést Lehel György,
Mihály András és Sárai Tibor - hogy csak néhány nevet említsünk; s az utóbbi
időben olyan kiemelkedő pianistákat nevelt, mint Rados Ferenc és
Szabó Csilla.
Az életműre, Kadosa
Pál termékeny élete eddigi munkájára visszapillantva, nézzünk mindjárt a
jövőbe is; kívánjuk, hogy hosszú esztendőkig segíthesse még a magyar
zenepedagógia, az egész magyar zenei élet ügyét!
Breuer
János
A Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa, Kadosa
Pálnak 60. születésnapja alkalmával, a magyar zenei életben kifejtett
fáradhatatlan munkásságáért a Magyar Népköztársaság Kiváló Művésze címet
adományozta.
*
A
Művészeti Szakszervezetek, Szövetsége és az Országos Zenepedagógus Szakosztály
60. születésnapja alkalmából köszöntötte Kadosa Pált. A Szövetség nevében Vass
Imre főtitkár, a Szakosztály nevében Sándor Frigyes üdvözölte meleg
szavakkal az ünnepeltet, egyben átadták a Szövetség, illetve a Szakosztály
ajándékát.