Parlando 1963/9, 8.-10.
p.
Az énekpedagógia néhány elméleti és gyakorlati
feladatáról
Zenepedagógiánk
az utóbbi évtizedekben mérföldes léptekkel haladt előre. A különböző
kiadványokban napvilágot látott hamisítatlan népzenei anyag helyet kapott
tankönyveinkben, hangszeriskoláinkban, s a relatív szolmizáció bevezetésével
sikerült hangszeroktatásunkat alsó fokon is a lehető legfolyamatosabbá,
legrendszeresebbé fejleszteni, örömmel látjuk azt a nagy erőfeszítést,
amellyel a gyakorlati tanítás mellett az elméleti oktatás is vele egyenrangúvá
lett. A végzett növendékek képzettsége elméletben is általánosan magas fokú,
amely régen csak a kiemelkedő tudású növendékekre volt jellemző. Ez
az eredmény lassanként minden hangszernél egyforma, bár nem vitás, hogy vannak
hangszerek, amelyek tanulása más-más életkorban kezdődik, különböző
ideig tart s ez természetesen kihat a növendék végső képzettségi fokára.
Ezért legjobb volt a hangszertanulást 7-8 éves korban kezdeni, s ha szükséges,
a növendék tanulmánya közben hangszert változtathat, de elméleti oktatása ne
szakadjon meg. Így sikerült pl. a fúvós hangszerek tanítása terén nagy
eredményeket elérni azzal, hogy még mielőtt a növendék - egészségi
okokból - a hangszert kezébe
vehette, már zongora- vagy hegedű-tanuláson keresztül alapos elméleti
kiképzést kapott. A hangszertanulás általában 16-20 éves korig oly magas fokot
érhet el, hogy a növendék nyilvános szereplésre is alkalmassá válik. De nem
minden hangszernél!
Van egy
hangszer, amely megszólaltatójával egy test és csak akkor fejlődik ki,
amikor más hangszeren a tanulást már be is fejezhették. Ez a hangszer a
gégefő hangja: az emberi hang, az énekhang. Az énekes a hangszerétől - hangjától - el nem
választható; ha megunta, ki nem cserélheti, meg nem változtathatja. Amilyen
hanggal született, olyannal, azzal kell élnie, de - képezheti,
fejlesztheti.
Az énekes is
folytathat gyermekkorától tanulmányokat hangszeren és elméletben egyaránt,
sőt énekkarban is szerepelhet (
A következő
kérdést elég kényelmetlen megválaszolni.
Vajon az
énekelni tanuló (felnőtt) növendékek közül hányan tanultak
előzőleg valamilyen hangszert, milyen fokot értek el és egy-időben
elméleti oktatásban részesültek-e?
Válasz helyett
hadd kérdezzünk tovább.
Az énekes növendékek
közül hány százalék akar híres művész lenni? Megelégszik-e, - mint az egyéb
hangszert tanulók zöme - az átlagos zenei színvonallal,
világhódító tervek nélkül? Az énekes növendékek közül hány százalék veszi
tudomásul, hogy művészi pályára alkalmatlan és ebbe beletörődik-e? Ha
felvilágosítják, hogy nincs értelme hiú reményeket táplálnia, elhiszi-e vagy
inkább hivatkozik Carusóra, akit egyik ének-tanárja szintén eltanácsolt az énekesi
pályáról?
Néhány kérdést
az énekpedagógusok felé is.
Felvilágosítják-e
idejében a növendéket, hogy kár szőni különleges terveket, hisz hangja nem
alkalmas arra, hogy az énekművészetből kényelmesen megéljen?, hogy
kivételesen szép hangja dacára képzetlensége vagy testi alkata miatt nem
alkalmas a világot jelentő deszkákra?, hogy az órák számának növelése nem
arányos a várható eredménnyel?, hogy a gyakran tekintélyes összegű
tandíjat célszerűbb lenne másra, hasznosabbra fordítani stb.?
Egy elriasztó
példa:
Egy énekest egy
neves pedagógus operaházi meghallgatásra készített elő. Megkérdezték a
pedagógust, miért vállalta az énekes előkészítését, amikor úgyis tudta,
hogy el fogják utasítani? A válasz így hangzott: „Nekem úgyse hinné el, hogy
alkalmatlan, talán a hivatalos írás eltéríti.”
Még egy énekes
betegség:
Jelentkezik a
növendék. Elhallgatja, hogy már sok helyen tanult. Kéri a tanárt, legyen nagyon
szigorú, ő mindenben alkalmazkodik, még elméletet is tanul. Így is van ez
néhány órán át, de később, mivel semmiféle csoda nem következett be, a
növendék kezd türelmetlen lenni. Hivatkozik más pedagógusokra, fel akar lépni
hangversenyeken, próbát akar énekelni az operában, képességét meghaladó
műveket akar tanulni (főleg operaáriákat) és az elméleti feladatokat
nem készíti el. Tanár és növendék között a kapcsolat elhidegül. A növendék
elmaradozgat s végül még szép, ha valami ürüggyel elbúcsúzik. Új csodatanárt
ajánlanak neki és az egész kezdődik elölről. Ez a jelenség sajnos nem
csak a magántanítás keretében észlelhető, de találkozunk vele munkaközösségekben,
sőt zeneiskolákban is.
Mi az oka, hogy
a hangszert tanuló növendékek oktatása, fejlődése rendszeresebb, az énekes
növendékeké pedig eléggé szakadozott, rapszodikus?
Mindenek
előtt az, hogy a hangszert tanuló növendékek zöme diák, akiknek több
idejük van rendszeres gyakorlásra és környezetük is általában serkenti a
tanulásra. Egy másik fő ok, hogy a diákokkal a tanterv utasításai szerint
lehet végezni a tananyagot, mert az év végi osztályzattól félnek, nem akarnak
sietni, felsőbb osztályba átugrani. Életemben csak egyszer találkoztam egy
zongoranövendékkel (az is felnőtt volt), aki miután az első évben két
év anyagát végezte el, azt képzelte, hogy a negyedik év végén a nyolcadik év anyagából
tud majd vizsgázni.
Ezzel szemben az
énekes növendékek felnőttek. Ha nem a Zeneművészeti Főiskola,
esetleg Szakiskola növendékei, akkor általában dolgoznak is, ami napi sok
órájukat más irányban köti le. Családjukban megoszlik a vélemény tanulásukat
illetően. Aki nős vagy férjezett, gyakran küzdelmes vitát folytat
házastársával a mindig napirenden levő anyagi gondok miatt, keresetük
hovafordításáról. A másik fél ilyenkor rendszerint sokallja a tandíjat és
értelmetlennek találja az „úgyis későn” kezdett énektanulást, bár az egész
vita indítója talán csak valamiféle féltékenység.
A fenti és
hasonló jelenségek tanulmányozása komoly következtetésre késztet bennünket.
Látjuk, hogy az énekes növendékek gyümölcsfája sokkal férgesebb és lényegesen
több termés hullik le róla - akár éretten is
-.
A kertész felelőssége ezért sokkal nagyobb. Nagyobb óvatosságot is
igényel, mint a zenetanulás más területén, ahol ezzel szemben jóformán kényelmesen
telnek az évek. Ugyanolyan helyzetet találunk, mint a természetben. Már a
virágzáskor biztosítani kell a termés egészségét, rendszeres gondozással kell
előkészíteni a gyümölcs érlelését, tartósítani ellenálló képességét. Az
énekoktatás terén ez azért is nehezebb, mert a korábban el nem végzett
tanulmányokat később mind nehezebb pótolni, hiszen ez a tanulandó anyagot
növeli, felnőtt korban ez nehézkesebb is, és könnyen kudarchoz vezet.
Sajnos igen sok
derékba tört énekesi pálya, mint torzó, tekint felénk mementóként, és
figyelmeztet óvatosságra. Valljuk meg, különösen éneknövendékekre kell nagyon
vigyázni, akik között nem olyan nagy a választék, mint más zenenövendékeknél.
A pótolandó
anyag leginkább az elméleti rész és bár hiánya sok keserves órát szerez a növendékeknek,
mégsem okulnak eléggé sem a növendék, sem a tanár. Ezért ne csak a
Zeneművészeti Főiskolán és Szakiskolán, hanem az egyéb tanfolyamokon
is ragaszkodjanak az előírt tananyaghoz.
Mi is a tananyag általában?
I.
ELMÉLET
A) Kottaismeret,
kottaolvasás.
B) Nyelvismeret,
prozódia.
C) Stílusismeret.
II.
GYAKORLAT
A) Hangképzés, vokális
képzés.
B) Solfeggio, vokálisok és konszonánsok összekötése.
C) Szöveges dallam.
MIKOR TANULANDÓ?
Egészében vagy részleteiben a gyakorlati rész tanulása
előtt.
Feltétlen az elméleti ismeretszerzés után.
A fenti táblázat pontjait sorra véve
rögzítsük le a feltételeket, amelyek biztosíthatnák a növendék nyugodt
fejlődését.
(Folytatása következik)