Parlando 1964/1, 6.-10. p.
Az általános és
a zenei képességek viszonyáról
Reflexiók Fasang Árpád cikkéhez
Gondolatébresztő
cikk jelent meg a nevelési tervről és azon belül a zenei nevelésről a PARLANDO 1963 novemberi számában Fasang Árpád tollából. A szerző - véleményem szerint - igen helyes szemszögből
és sokoldalúan elemzi a zenei nevelés problémáit, azon belül is kiemelve a zene nevelő funkciójának, és e funkció hatékonyságát kutató
munka hiányának kérdéseit.
Szabadjon
idézni erre vonatkozó mondatait: „A zene nevelő, emberformáló
hatásának tudományos vizsgálatát azért is elsőrangú feladatnak tartom, mert a
zenetanítás fontosságát, a nevelés egész folyamatában való szerepét ez dönti
el…” Azt, hogy a zene hatékony nevelőtényező, azt hiszem, senki sem tagadja. De
hogyan és milyen mértékben, azt még nem látjuk olyan világosan - ilyen irányú tudományos
kutató munka híján -, mint a közismereti
tárgyak bármelyikénél. Nem gondolnám, hogy a zeneoktatást úgy fogjuk föl, mint
amit valami patikamérlegen kell adagolnunk bizonyos nevelői cél elérése érdekében,
de azt sem tartom helyesnek, hogy ebben a kérdésben sötétben
botorkáljunk.”
A
„sötétben botorkálásnak” persze több oldala van. Nagyobb méretű zenepedagógiai
felismerést még csak tervbe sem lehet venni, mert ehhez hiányzik a vizsgálatok
szempontjait és módszereit korszerű, tudományos igényeknek megfelelően
megállapító intézmény, a kellő felkészültséggel és rutinnal rendelkező
kutatógárda és a technikai apparátus. Ezért valóban csak egyes „tudományos kíváncsisággal
megvert” pedagógus egyéni munkájáról lehet beszélni. A szóban forgó témakörben - legjobb tudomásom szerint
-
ez ideig csak S. Molnár Edit és Friss Gábor végeztek felmérő munkát a
Lórántffy Zsuzsanna zenei általánosban, amiről a PEDAGÓIAI SZEMLE, 1961. 7-8. számában
be is számoltak.
Kókai Rezső már 1937-ben azt írta,
hogy „a művészi képességek a maguk sokrétűségében nehezen választhatok el az
egyéb emberi képességektől, velük szerves lelki egységet képeznek. A művészetre
való speciális nevelés önkénytelenül involválja ezeknek az egyéb képességeknek
a nevelését is.” (Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Évkönyve, 1936-37.)
Magam,
a Zeneiskola Szervezetnél eltöltött 11 évből negyedik éve a Dózsa György út 25.
sz. alatti zenei általánosban tanítok hegedűt. Mint olyan kutató tanár, aki
három éve a hangszer-pedagógia, a fiziológia és a pszichológia határterületén
folytatok rendszeres vizsgálatokat, saját iskolámban is kíváncsi lettem
bizonyos kérdéseikre a közismereti tárgyaknál jelentkező képességek és a zenei
képességek kölcsönhatására vonatkozóan. A kérdések, amelyeket magamnak feltettem
a következők voltak: 1. Igaz-e, hogy a zenei osztályok tanulmányi átlagai
jobbak, mint a nem zenei osztályoké? 2. Hogyan viszonyulnak a zenei
osztályokban a hegedülni, zongorázni, csellózni tanuló növendékek tanulmányi átlagai
a hangszert nem tanulókéhoz. 3. Az esetleges eltérésnek
-
ha van -
mi a szerkezete, tehát a differencia az egyes közismereti tantárgyak
viszonylatában hogyan jelentkezik? 4. Hogy viszonylik a hangszert tanulók ének
osztályzata a hangszert nem tanulókéhoz? 5. Hogyan viszonylik a hangszeres osztályzat
az ének osztályzathoz?
Ami
az első kérdést illeti, az említett tanulmány szerzői azt közlik, hogy
iskolájukban a zenei osztályok tanulóinak gondolkodási tevékenysége fejlettebb,
mint a nem zenei osztályosoké. A Dózsa György úton is a zenei osztályok
tanulmányi átlaga általában magasabb, mint a nem zenei osztályoké. Ezt a jelenséget - mint a szerzők is írják - sokan a felvételi vizsgával
történő válogatásnak tudják be. E feltételezést - a szerzőkkel
egyetértésben - nem lehet elfogadni, mert nem ad választ
arra, hogy a zenei jellegű felvételi alapján besorolt gyerekek miért tanulnak
pl. nyelvtanból jobban, mint a nem zenei osztályosok? Mindenesetre ezzel a
kérdéssel megfelelő objektív módszerek hiányában nem foglalkoztam tovább,
csupán a tényt konstatáltam.
A
többi kérdésre a jelenleg rendelkezésemre állott módszer, a statisztikai
adatgyűjtés segítségével kíséreltem meg legalább tájékoztató választ kapni. A
munkámban nyújtott segítségért ezúton is köszönetet mondok András Tivadar
igazgató és Szalay András igazgatóhelyettes kartársaknak.
Az
anyakönyvekből feldolgoztam az 1960-61, 1961-62 és az 1962-63 tanév zenei osztályos
növendékeinek osztályzatait, hangszert
tanulók és hangszert nem tanulók bontásban. Elsősorban olyan tantárgyak
érdekeltek, amelyeknél valamilyen összefüggést véltem találni az általános
szellemi képességek (pl. számtan, nyelvtan, olvasás, fogalmazás) vagy a testi,
illetve kézügyesség (torna, írás, rajz) és a hangszeres eredmény között. Az
éneket természetesen egészen külön kezeltem. A nyert adatokat a táblázat
szemlélteti.
A
táblázat adatainak elemzése az alábbi eredményeket adta:
1.
A hangszert tanulók tanulmányi eredményei
egy osztály kivételével magasabbak mint az osztály átlagok.
A szóban forgó 1960-61. tanévi II. osztályban viszont összesen két hangszert tanuló
volt, akik közül az egyik hangszerén nem is volt osztályozható és igen gyenge tanuló
volt a közismereti tárgyakban is. Ezért ez az egy ellentétes adat sem jelent
igazi cáfolatot.
Persze
rögtön több kérdés merül fel: a) Általában a jobb képességűeket taníttatják-e
zenére a szülők, tehát azokat, akikről - ha elsősök - már otthon kiderült,
hogy nemcsak jó hallásúk van, hanem általában fogékonyak, a magasabb
osztályoknál pedig nemcsak a jó iskolai eredmény alapján merik-e megterhelni a
gyereket hangszertanulással? b) Az előző feltevéssel ellentétben nem
lehetséges-e, hogy a hangszertanulás gyakorlásigényességével a rendszeres munka
megszokása és bizonyos mértékű testi ügyesség fokozottabb fejlődése irányában,
tartalmánál fogva pedig a szellemi képességek fejlesztése irányában fejt ki
pozitív transzfer hatást? Ez utóbbit látszik alátámasztani
az a tény, hogy a több éve hangszert tanulók osztályzatai és a tanulmányi eredmények
általában éveken át összhangban vannak. c) Lehet az is, hogy az előbbiekben
vázolt mindkét tényező közös hatása tükröződik a nyert adatokban.
S. Molnár Edit és Friss
Gábor a
zenei általánosban a megerősített énektanítás (emelt óraszám) transzfer hatását
látják a jobb olvasás, írás, számtan és idegen nyelvtanulási eredményekben. Mindazokat
a zenei elemeket, amelyekről a szerzők feltételezik, hogy a közismereti tárgyak
tanulását megkönnyítik (a ritmus motorikus gyakorlása, ritmusképletek leírása,
a rész-egész fogalom (egy negyed, egy nyolcad) korai megértése, a mozgásutánzás
-
szájmozgásé -
gyorsabb kifejlődése stb.) a hangszertanulás során még fokozottabban jelentkeznek,
mint az énektanulásnál. A hangszertanuláshoz szükséges otthoni gyakorlás pedig
még inkább meggyorsítja e készségek rögződését. Ha tehát a fokozott mértékű
énektanítás pozitív transzferjét feltételezzük, akkor - már teoretikusan is - várható a hangszertanulás még erőteljesebb transzfer hatása. Ezt az
általam nyert adatok igazolni látszanak.
Nem
szabad természetesen figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy a hangszeres
gyakorlás komoly erőt és időt vesz igénybe. Ezért: a) Nincs bizonyíték arra,
hogy ha helyette ugyanannyi ideig és ugyanolyan energiával foglalkozna egy
gyengébben menő tantárggyal, akkor „transzfer nélkül is” nem érne el legalább
olyan eredményt benne, mint így. (Persze ebben az érdeklődési irány döntő szerepet játszhat.) b) Bizonyos idő és energia
ráfordításon túl a hangszertanulás intenzitása negatíve is visszahathat a közismereti
tárgyak tanulmányi eredményére. Erre néhány egyéni számszerű adaton kívül a
gyakorlat sok példát produkált. Pl. romlik az iskolai eredmény, mire a gyerek - szülői intencióra kimarad
a zeneoktatásból stb. Ez a zenei pályára hivatásszerűen készülő középfokú
növendékeknél gyakran a szakiskolai-zenegimnáziumi tanulmányi eredmények, vagy
a zenei tanulmányokon belül a főtárgy (hangszer) és a melléktárgyak eredményeinek
viszonylatában mutatkozik meg. Itt azonban olyan újabb problémák is felmerülnek,
amelyek részlétezése meghaladná e cikk kereteit.
Mindezek
olyan kérdések, amelyeket eldönteni, az egyes ható tényezők arányát megállapítani,
csak behatóbb, megfelelően kidolgozott metodikájú széleskörű
vizsgálatsorozattal lehetne.
2.
Elgondolkoztató, hogy - kivéve ugyancsak az említett két tanulót
és néhány szórványos esetet (vastagabb szám) - a hangszert tanulók
minden tárgyban magasabb tanulmányi átlagot elérő csoportként jelentkeznek,
mint a hangszert nem tanulók. Így - várakozásommal
ellentétben -
legalábbis ebben az iskolában nem
találtam egyértelmű összefüggést egy bizonyos konkrét tantárgy pl. számtan,
vagy írás, vagy torna és a hangszeres
eredmény között. Látszat szerint a hangszeres tanulókkal általában a képességeknek
valamiféle magasabb rendszere egzisztál. Ezt az eredményt csak vagy komplex,
tehát sok tantárgyra egyaránt kiterjedő transzfer hatással,
vagy azzal tudom pillanatnyilag magyarázni, hogy tényleg már otthonról jobb
képességű gyerekek kezdenek hangszert tanulni. Persze az sincs kizárva, hogy a
szülők a gyakorlás ellenőrzésen keresztül is többet foglalkoznak a gyerekekkel,
mint a hangszert nem tanulók szülei.
3.
A hangszert tanulók ének osztályzata - ugyancsak az említett kivétellel
-
mindenütt magasabb, mint az osztályátlag énekből. Ez ugyancsak háromféleképp
magyarázható: a) A „legjobb fülűek” tanulnak eleve hangszert.
b) A hangszergyakorlás hallást és zenei formálást
fejlesztő hatása érződik az énekórákon is. c) Kölcsönhatást gyakorolnak egymásra.
4.
A hangszerosztályzat átlaga - két első osztályt kivéve (vastagabb szám), ahol egyenlő - alatta marad a hangszeresek énekosztályzat átlagának. Ez arra utal,
hogy a hangszeres játékhoz valami készség többlet kell az ének által reprezentált
zenei készségbázishoz viszonyítva. Ennek szerkezetére vonatkozóan csak
feltételezésre szorítkozhatunk. Tekintve azonban, hogy a szép éneklés képessége
az alapvető zenei képességeket magában foglalja (hangmagasság érzékenység, ritmusérzék,
formáló készség, kifejező készség stb), talán „zenén kívüli” készségekben kell
a szükséges többletet keresnünk: 1. akaraterőben; 2. gondolkodási készségben (a
tanulási folyamat bonyolultsága); 3. manualitásban stb. Mindenesetre feltűnő,
hogy a jeles énekosztályzat zömében párhuzamosan halad a jeles hangszer osztályzattal.
Kérdéseimre
a statisztikai adatok ilyen válaszokat adtak. Feltettek azonban újabb kérdéseket
is, amelyek egy részét ugyancsak igyekeztem ismertetni. E vizsgálódást persze
nem lehet tudományos igényű felmérésnek tekintem,
olyannak, amelyből általános következtetéseket lehetne levonni. Erre sem az
adatok száma, sem a rendelkezésre álló évfolyamok mennyisége nem ad
lehetőséget. Az ilyen típusú felméréshez - még akkor is, ha
pusztán statisztikai adat gyűjtésen alapszik is - több ezer adatra, tehát
több éves anyagra van szükség. A közölt adatok legfeljebb a Dózsa György úti
zenei általánosban jelenleg hangszert tanuló gyerekekre tekinthetők bizonyos
mértékig jellemzőnek, persze nincs kizárva, hogy más zenei általános iskolák is
többé-kevésbé hasonló képet mutatnak.
Ennek
a statisztikának és elemzésének elkészítésére az a kíváncsiság ösztönzött,
amely -
számos beszélgetésből tudom - igen sok pedagógus kartársamban is
dolgozik. Aki tanít és így nap, mint nap olyan kérdésekkel találja magát
szemközt, hogy tehetség-tehetségtelenség, alkalmasság-alkalmatlanság és ezek különböző
foka, abban fel kell törnie a kíváncsiságnak: mi az oka mindezeknek?
És
itt kell visszakanyarodnom Fasang Árpád cikkére. Célszerű lenne a sok kíváncsi pedagógust
közös munkába bevonni. Annak ellenére, hogy ehhez kb. azok az alapfeltételek
hiányoznak, amelyeket bevezetőmben említettem, talán megteremtésükig sem lenne
haszontalan, ha más kollégák is végeznének ilyen jellegű felméréseket, és a nyert
eredményeket összevetnénk. Így kialakulhatna egy olyan munkacsoport, amely
pedagógiai-pszichológiai jellegű tájékozódó tevékenységével részint elősegítené
a konkrét zenei nevelőmunkát, részint magját képezné a zenei képességek szerkezetének
-
ma még sok tekintetben ismeretlen - elemeit kutató
gárdának.
Ez
utóbbira és munkájára pedig nagy szükség lenne.
Szende Ottó