Parlando 1964/1,
15.-16. p.
A zenei forma tanításáról
Hozzászólás
Máriássy István cikkéhez (Parlando, V. évf.,
augusztus)
Máriássy cikke szándékosan nyitva marad, két
okból.
Egyrészt,
mert mint minden becsületes hangú írás, nem akar határozott, kategorikus kijelentéseket
tenni olyan területen, amelyen ő is, és mi mindannyian keresgélünk. Nyitva
marad másrészt azért, mert érzésem szerint Máriássy
voltaképp valamiféle egységre gondol, sőt majdnem azonosságra a Cél = zenei
tartalom és a Pedagógiai, illetve módszertani út = formai értés között.
Máriássy határozottan elhatárolja azokat a
területeket, amelyeket nem azonosít azzal, amit ő ért
forma és formálás alatt. Így például a frazeálást, a formatani formákat
(szonáta, rondó stb.).
Mindezeknél
mélyebb értelmet tulajdonít az ő általa használt forma szónak. Valami olyasféle
módszert, ami megfoghatóan tudja átadni, illetve átadatni a lényeget, a célt, a
zenei tartalmat. Sőt, nemcsak megfoghatóan - így kevés. Intellektuálisan
átéreztetni magát a zenét. Kettős, rendkívül nehéz feladat és lélektanilag sem
egyszerű probléma. Hallatlanul izgalmas, hogy mi az az
élmény, amit úgy hívunk, hogy a művészet megértése, illetve megérzése. Máris
két látszólag egymásnak ellentmondó, legalábbis egymástól messze levőnek tűnő
kifejezést használtam: megértés és megérzés. Nem vitás, hogy a művészet
receptív élményekor a kettőnek valami sajátos egysége, egymásba-azonosulása
van. Ennek az egységnek valami egészen magasrendű formája, nagyobb hőfokon való
még szorosabb egysége lehet maga a komponálás.
Ha
tehát a mű születésének és a mű átvevésének hasonló útja-módja van, talán valóban
az egyetlen igaz út és konzekvens út a Máriássy-féle
propozíció. Ezt próbáljuk átadna pedagógiailag a zenét
tanuló gyereknek. Ennek a „hogyanja”, módszertanának kidolgozása nem kis feladat
lenne. Szinte egyszerre kellene tudatosan nevelni extravertálttá
és introvertálttá, kifelé figyelni tudó és befelé figyelni tudó embereket. De
hiszen úgy is valami ilyesmit csinálunk szükségszerűen, mert: figyelmeztetjük a
növendéket a zeneszerző utasításainak pontos követésére, megköveteljük a harmónia-ritmus-dallam legtudatosabb pontosságát, formák
ismeretét (itt formatani formákat értek) stb. Figyelnie kell tehát kifelé, s
hogy végül mindezekből megszülessen a muzsika, el kell mélyíteni befelé. És ha
úgyis ezt csináljuk, valóban igen szükséges volna egy kifejezetten ilyen
szellemű módszertan, mely a muzsika intellektuális átéreztetésének módját
mutatná meg.
E
metodikának talán szorosabb kapcsolata volna a tudományos lélektannal, mint bármely
eddiginek. Hiszen, valljuk be, sokszor csodának érezzük, mikor egy kisgyereknél
egy mű egyik órán épp, hogy „rendes”, de még „semmi nincs benne”, és a
következő órán egyszerre valahogy megszületik - és már zene, jó zene.
Valóban mindig tudjuk, hogy mitől? - nem
hiszem. Hogy Máriássy mely konkrét mondatai vittek
ilyen messzire, ehhez idéznem kell magát a cikket. A pontos frazeálás „néha még
félreértett formálás. Nem a mű belső szervezettségét domborítja ki, hanem
megelégszik a külsődleges elhatárolással, az egyes részek elválasztásával”.
Vagy: a formák értése és jó interpretálása még nem a jó formálás a szó általa
használt mélyebb értelmében, hiszen „kisebb egységek viszonyának kiderítése”
elmarad esetleg. Nyilván nemcsak motívumokra vagy fél periódusokra gondol ez alatt,
hanem a zenemű rá jellemző lélegzetvételére, meglendüléseire, vagy lezárulásaira,
vagy esetleg nyitva maradt kérdéseire stb.
Meg
kellene éreztetnünk valamiképp, hogy
szükségszerű minden egyes zenemű sajátos szerkezete, formája, mert egy
bizonyos tartalom csak egy bizonyos formában fejezhető ki, semmi másban nem.
Egyetlen apró megfogható, aránylag konkrét - tehát formai - elemének megváltozásával
már más mondanivaló (amely megfoghatatlan) fejeződik ki. Ez teljesen felnőtt fegyelmet, tiszteletet, már-már művészi alázatot megkövetelő magatartást kíván,
nagy feladatot jelentene tanárnak, gyereknek egyaránt. Mégis valahol talán ez
lenne a legtöbb, amit a zenetanítás elérne az értelmes felnőtté nevelés, emberséges-emberré
nevelés terén.
Hogy
a Máriássy-féle propozícióból lehet-e egyáltalán
metodikát csinálni, azt nem tudom. De foglalkozni vele, megvitatni,
gondolkodni, dolgozni rajta feltétlenül érdemes.
Márai Júlia