Parlando 1964/1, 26.-27.
p.
A HAJDÚBÖSZÖRMÉNYI ZENEISKOLÁT
Mikszáth
Kálmán még a nyakig érő sarat, az igénytelenséget s a szellemi elmaradottságot
tartotta elsősorban jellemzőnek a hajdú-városokra. S tegyük hozzá rögtön: nem
is járt olyan messze az igazságtól. Ha azonban valaki ma keresi fel a Hajdúság
városait, valami egészen mást fog ott találni. Bár a fejlődés már a század első
negyedében megindult, igazi lendületet mégis csak szocialista rendünk adott
neki. Eltűntek a sáros utcák; aszfaltozott járdák és közutak, neonfény, ragyogó
áruházak, művelődési otthonok, presszók, mozik, egyre fejlődő ipar,
termelőszövetkezetek, jól öltözött lakosság, kulturális igények, rendezettség
léptek a régi negatívumok helyébe.
A
szellem felszabadításának tavaszi nyüzsgése, - amit épp a szocialista
társadalmi felépítés tett lehetővé - a kulturális élet
területén is mélyreható változásokat és eltolódásokat hozott létre. Megnyíltak
a művészet kapui a munkások és parasztok előtt is, s a szélesre tárt kapun,
hatalmas tömegek özönlöttek az eddig elzárt és ismeretlen területek felé. Minden
az öröm, az újdonság, a szenzáció erejével hatott. Ám a művészeti élmények
sokasága, az új ismeretek és benyomások tömege csakhamar rendezettség után
kiáltott; az újonnan kialakult szellemi élet s a tudás sokrétűsége csakhamar különböző
igényekkel állott elő.
Ezen
átfogó, szellemében szocialista, s kivitelében tervszerűen átgondolt rendezés
alapján valósult meg Hajdúböszörményben is 1959-ben a zeneoktatás korszerű
keretekben való megoldása. Ez évben alakult meg az Állami Zeneiskola nyolc kinevezett
és kilenc óraadó tanárral. A böszörményi iskola azonban már indulásakor
fiók-iskolákat létesített Hajdúszoboszlón, Hajdúnánáson, Püspökladányban és Berettyóújfaluban.
A fejlődés során a püspökladányi és berettyóújfalusi
fiókiskolák ez év őszére önállósultak, így az anya-iskolához ma már csak a
másik két fiók tartozik, ellenben tervbe vették, hogy a közeljövőben
Balmazújvároson új fiókiskolát nyitnak.
Jelenleg
az iskolakomplexumban összesen 17 kinevezett és három óradíj- átalányos tanár működik,
ebből 10 tanár az anya-iskolában tanít. A növendékek létszáma Hajdúböszörményben:
156 hangszeres, 117 előképzős (ez utóbbiakból 30 furulyás, azaz fúvós
előképzős). Az anya- és fiókiskolák növendékeinek összlétszáma 626, ebből 403
hangszeres. A böszörményi zeneiskolának az igazgatói irodán és tanári szobán
kívül öt tanterme, és egy 220 személyes szép hangversenyterme van. A tantermi
zongorák mind angolmechanikások, a koncertzongora pedig minden igényt kielégítő
Steinway. Az iskola hangszerállománya magában foglalja kellő számban a fa- és
rézfúvós, ütős és vonós hangszereket. Könyvtáruk is egyre gyarapodik. Van magnetofonuk és villanygramofonuk
szépszámú hangszalaggal, illetve lemezekkel - fejezi be információját
sok örömmel és némi büszkeséggel Nagy László
igazgató, aki kezdet óta vezetője az iskolának.
Mindezek
a pusztán statisztikai adatok is arra mutatnak, hogy a modern szellemű zeneoktatás
lehetőségei reálisak.
A
hajdúböszörményi zeneiskola szerkezetileg a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakiskola körzetébe s annak szakfelügyelete alá tartozik; tanárainak nagy
része is Debrecenben szerezte diplomáját. Pedagógiai elgondolásaikban
igyekeznek minél szélesebb területen alkalmazni a koncentráció elvét. Így például
a hangszeres tanárok előre jelzik a szolfézs-tanároknak, hogy kb. egy hónap
múlva milyen elméleti problémák merülnek fel a hangszeres oktatással kapcsolatosan,
s így -
mondhatjuk -
a szolfézs mintegy „aládolgozik” a hangszeres óráknak.
Zenekara
nincs a zeneiskolának, de kisebb együttesek létesítésével a társas muzsikálás
igen népszerű a növendékek körében, s minden remény megvan rá, hogy pár év
múlva már önálló zenekarral is rendelkezhetnek. Ez annál inkább is várható,
mert a zeneiskola kapcsolata a városi tanáccsal igen jó, s ahogy Szombati András tanácselnök mondotta, a
tanács erejéhez képest minden anyagi és erkölcsi támogatást megad a zeneiskola
részére. Márpedig a tervbe vett s később megszervezendő zenekar nem kizárólag a
zeneiskoláé lenne, hanem egyúttal a városé is. Tagjai közt szerepelnének a zeneiskola
tanárain és magas osztályú tehetséges növendékein kívül a város műkedvelői, sőt
a tánczenészek és népzenészek közül is be lehetne szervezni egynéhányat. A
városi tanács hajlandónak mutatkozik arra, hogy a karnagy tiszteletdíjának
biztosítását a maga részéről vállalja. Hasonlóképp az az
óhaj is felmerült, hogy a jelenleg a művelődési otthon kebelébe tartozó fúvós
zenekart is -
hasonló elgondolások alapján - szintén a zeneiskola vegye át.
Fájó
pontja a városnak, hogy nincs énekkara, pedig a körzet kisugárzó központjának
hatóereje: a közeli Debreceni Kodály Kórus ösztönző és
lelkesítő példája igen vonzó. Mindenesetre biztató, hogy VB határozat van arra
vonatkozólag, hogy a városban létre kell hozni énekkart!
Az
ének- és zenekar ügye nemcsak a város és az iskola jó kapcsolataira vet fényt. Hanem
arra is, hogy a város milyen nagy súlyt helyez a zenei műveltségre, a művészet
tudatformáló erejére, másrészt pedig, hogy a zeneiskola tanári kara nemcsak a
szoros értelemben vett iskolai munkában látja hivatását, hanem kilépve az
iskola falai közül érintkezésbe jut a szélesebb körű nyilvánossággal, a tömegekkel.
Ami
az elsőt illeti: a város tervbe vette egy 60-80 személyes tanyai kollégium létesítését. Ebbe a
legtávolabbi tanyák gyermekeit gyűjtenék egybe oly módon, hogy hétfőtől
szombatig laknának a kollégiumban (szombatonként hazamennének), így megkímélnék
őket a fárasztó utazástól (esetleg gyaloglástól), több idejük maradna ahhoz,
hogy iskolai munkájukat s az órákra való felkészülést testileg-szellemileg frissen,
kulturált körülmények között végezhessék, jól felszerelt városi iskolákban
tanulhassanak. A növendékek között - már a kiválogatásnál is
-
tehetségvizsgálatokat lehetne tartani, s így egyrészt új réteget kapcsolhatnának
be a zeneiskola munkájába, másrészt a zeneiskola hatósugara is messzebbre
terjedne.
A
tanárok „külső” munkája többirányú: ismeretterjesztő zenei előadásokat tartanak
a TIT rendezvényeinek keretében, „zenei összekötők” a TSZ-ek
felé. Arra is volt már példa, hogy Rácz Zsigmondné
igazgatóhelyettes ez év áprilisában a Városi Pártbizottság épületében a
párttitkárok és pártaktívák részére rendezett többnapos tanfolyamon - mindennap - a politikai foglalkozás
előtt 1-1 órás, illusztrációkkal tarkított zenei előadást tartott Kodályról és
művészetéről. Október 6-án Wilhelm Meissner, a Német Demokratikus Köztársaság
nagykövetének jelenlétében Hajdúböszörményben rendezett Magyar - Német Baráti
Esten a zeneiskola több tanára szerepelt szólistaként, igen nagy sikerrel.
A
„külső” munka eredményeihez tartozik az is, hogy az iskola szervezése tette
lehetővé a bérleti koncertek megtartását, melyek keretében a Debreceni MÁV
Filharmonikus Zenekar, a Debreceni Kodály Kórus, kiváló szólisták és fővárosi
kamaraegyüttesek adnak hangversenyeket. Tóth
Béla, a városi tanács titkárának megjegyzése szerint, a zeneiskola
nagyon jól fogja fel hivatását, mert elsősorban nem művészeket akar nevelni,
hanem zeneszerető közönséget. E törekvésének tudható be, hogy ma már egyre több
a paraszt hallgató a koncerteken.
A
sok pozitívum között természetesen akadnak kevésbé örvendetes jelenségek is.
Nem teljesen kielégítő a zeneiskola és a művelődési otthon közötti kapcsolat,
illetve együttműködés. Még több kivetnivalót hagy maga után az általános
iskolák magatartása. Már maga a váltós tanítási rendszer is sok bajnak és félreértésnek
a forrása, de ezen felül az általános iskolák kevés megértést tanúsítanak a zeneiskola
problémái iránt, s törekvéseiben nem támogatják eléggé. Hiányzik a közvetlenebb
kapcsolat is a zeneiskola s a többi iskolák pedagógusai között. Talán segítene
ezen, ha a tanári karok kölcsönösen meghívnák egymást értekezleteikre, megismernék
egymás problémáit, megismernék, hogyan vélekednek a másik iskola tanárai ugyanarról
a növendék-anyagról. Barátibb kapcsolatba
kerülhetnének egymással, részt vennének egymás rendezvényein. Mindebből - úgy gondoljuk
-
egyaránt haszna lenne valamennyi iskolának, a városnak s a magyar művelődésnek.
Pongrácz Zoltán